Saab 9000 2,0T Airflow
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Se.Nopea.Kotimainen.
Komee tarra Tulis nyt vaan se kesä, niin ehkä pääsis näkeen ton radallaki
Komee tarra Tulis nyt vaan se kesä, niin ehkä pääsis näkeen ton radallaki
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Ja vain tämä oli se kaikki mitä minäkin lähdin kyselemään!TeePee kirjoitti:Ei ole kyllä hajuakaan noista laakeriliuskojen kokoeroista...äölkjhgf kirjoitti:Kiertokankien laakerien sovittamisesta: Jos kiertokangen alapää on soikea ja joudutaan kairaamaan isommaksi, niin onko esim. 2.3 koneessa laakeriliuskat isommalla ulkohalkaisijalla? Eli voisiko sellaisia hyödyntää kyseisessä operaatiossa?
Saako noita liuskoja ihan mittojen mukaan mistään jos ei enää saabin liuskat käy?
Mielenkiintoinen projekti
Kiitosta vaan
Itellä ei kans ole varmaa tietoa että mitä kampuralle voi tehdä ja miten se tapahtuu, sekä mistä löytää laakereita jos speksit onkin vähän erikoisemmat, motosta varmasti turha lähteä kyselemään...
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Tähän Teemu tarkennusta Kyllähän noita varmasti jotenkin sorvissa hiotaan/koneistetaan/jotenkin kauloja saadaan alikokoon?tema kirjoitti:Kampuran hiominen = Kampiakselin hiominen erikoiskoneessa koneistamolla
Kampuran kiillotus = jollain mju-hienouksisella paperilla vähän putsataan ja kiillotetaan
Olisiko nämä termit menneet sekaisin?
Sorvissa ei kyllä tietääkseni mitään kampuroita koneisteta. ISOISSA koneissa sitten voidaan tehdä jo; "in situ" mikä sekin on "hionta": http://www.youtube.com/watch?v=jgXf6ldoh9I
Mutta siksi lähdin kyselemään kun ei tosiaan ole tarkkaa tietoa miten ja kuka tekee, ja mitä kannattaa rahasta tehdä ja mitä ei. Jotain videota joskus muistelin nähneeni kysyin jos jollain olisi tietoa aiheesta ollut, kun tähän projektiin nyt aika oleellisesti liittyi.
Piti ihan juutuubittaa ja tälläistä hipo-touhua löytyi:
http://www.youtube.com/watch?v=k1ttGgKjcJM
Koneistamista big time?
Ja kankien kaulat saa koneistettua/sorvattua ihan tavallisemmillakin vehkeillä kunhan vaan pistää kampuran epäkeskeisesti kampuran "akselilinjaan" nähden kiinni:
http://www.youtube.com/watch?v=H6L0fQP7tEo (tämän käsitän koneistamisena/sorvaamisena)
http://www.youtube.com/watch?v=y0NjkT0mqg0 (tämän käsitän hiomisena)
Ja vielä ihan sitä kampuran laakerikaulojen hiomista:
http://www.youtube.com/watch?v=0a0DL22x-yQ
Ja kiillotus:
http://www.youtube.com/watch?v=mHVzyvszbhw
Ja tää nyt ei ollut kellekään vittuilemista sitten!
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Jotenki noin mäki nuo oon käsittäny. Mutta en oo koskaan livenä päässy näkemään millasilla koneilla esim. justiin tuola Isokankaalla homma tehdään. Varmaan jotain samanmoisia vehkeitä.
Vielä ei oo kuulunu osista mitään, alkaa huolestuttaa jo, että saanko niitä edes tällä viikolla...
Vielä ei oo kuulunu osista mitään, alkaa huolestuttaa jo, että saanko niitä edes tällä viikolla...
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Ei tuu kampiakseli valmiiks tällä viikolla. Koneistajat (2kpl) hukassa. Toinen kesälomalla ja toinen kipeenä. Muut osat valmiina ja haen ne pois tänään niin pääsee hommassa eteenpäin. Saahan ton koneen melko pitkälle valmisteltua ilman kampuraakin. Ainaki voin putsata kaikki tiivistepinnat ym. Ja tasapainoakselien öljykanavat voin tulpata.
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Lohko ja veivit haettu koneistamolta. Onneks oli ihan oikeissa mitoissa ne veivien laakerisilmät! Ei tarvinu niitä alkaa työstämään.
Illalla tai huomenna pitää lähtee tallille kattomaan mitä sais aikaan.
Illalla tai huomenna pitää lähtee tallille kattomaan mitä sais aikaan.
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Meinaatko mitata laakereiden välykset?
Mistä saa PlastiGaugea?
Mistä saa PlastiGaugea?
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Kyl ne hyvä on mitata tälläkertaa. Pitää kysellä tuolta koneistamolta jos niillä olis "lainata". Pakko nyt tälläkertaa muistaa tarkistaa jokainen asia mitä vaan mieleen tulee ennenku kone lyödään lopullisesti nippuun.
Muuten, nuo kupariset liekkirenkaat mitkä on nyt kerran jo puristettu kasaan niin käsittääkseni niitä voi käyttää uudelleen kunhan ne ensin kuumentaa punahehkuiseksi ja antaa jäähtyä. Mutta on mulla yhet ylimääräsetki viel jäljellä niin ehkä laitan varmuuden vuoksi ne, koska ne on jo valmiiks pehmeet.
Muuten, nuo kupariset liekkirenkaat mitkä on nyt kerran jo puristettu kasaan niin käsittääkseni niitä voi käyttää uudelleen kunhan ne ensin kuumentaa punahehkuiseksi ja antaa jäähtyä. Mutta on mulla yhet ylimääräsetki viel jäljellä niin ehkä laitan varmuuden vuoksi ne, koska ne on jo valmiiks pehmeet.
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Haista ite!f-19 kirjoitti: Piti ihan juutuubittaa ja tälläistä hipo-touhua löytyi:
http://www.youtube.com/watch?v=k1ttGgKjcJM
Koneistamista big time?Ja kankien kaulat saa koneistettua/sorvattua ihan tavallisemmillakin vehkeillä kunhan vaan pistää kampuran epäkeskeisesti kampuran "akselilinjaan" nähden kiinni:Uuden kampuran valmistus ennen kaulojen lämpökäsittelyä.
http://www.youtube.com/watch?v=H6L0fQP7tEo (tämän käsitän koneistamisena/sorvaamisena)http://www.youtube.com/watch?v=y0NjkT0mqg0 (tämän käsitän hiomisena)Uuden akselin valmistus ylikokokappaleestaJa vielä ihan sitä kampuran laakerikaulojen hiomista:Hiomista hyvinkin
http://www.youtube.com/watch?v=0a0DL22x-yQ
Ja kiillotus:
http://www.youtube.com/watch?v=mHVzyvszbhwJa tää nyt ei ollut kellekään vittuilemista sitten!On joo, mutta aika omaperäiset menetelmät ja mirkelstuukit. En kyllä lähtis ton mukaan toimimaan, vaikka mistään tiedäkään... Itse olen aina, isoissakin koneissa käyttänyt pelkästään mju-karkeuksisia papereita.
Se mitä sanoin aikaisemmin, niin sorvaamalla ei kyllä koneisteta vaurioitunutta kampuraa. Se on puhtaasti uuden valmistusmetodi. Se kuinka paljon voidaan hioa vaurioituneesta kampurasta, ja missä vaiheessa pitää laakerikaulat käsitellä uudestaan en osaa sanoa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Tampereelta ainaki tammerdieselistä sai. Tällä kun mittailee niin pitää muistaa mitata kuivana, ei saa suhrailla öljyn kanssa.f-19 kirjoitti:Meinaatko mitata laakereiden välykset?
Mistä saa PlastiGaugea?
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Kiitoksia kommenteista Minä puhuin näköjään myös osittain omenoista ja sinä appelsiineista, eli sorvaillaan noita siis muttei korjatessa osia? Omat havainnot siis vain näistä tuubivideoista. Tulipahan selvyys tähänkin . Millaisia nuo kaulojen pinnanvahvuudet tuppaa olemaan näissä pienkoneissa? Montako hiomis/kiillotuskertaa lämpökäsitelty pinta kestää?tema kirjoitti:Uuden kampuran valmistus ennen kaulojen lämpökäsittelyä.
Uuden akselin valmistus ylikokokappaleesta
On joo, mutta aika omaperäiset menetelmät ja mirkelstuukit. En kyllä lähtis ton mukaan toimimaan, vaikka mistään tiedäkään... Itse olen aina, isoissakin koneissa käyttänyt pelkästään mju-karkeuksisia papereita.
Haista ite!
Se mitä sanoin aikaisemmin, niin sorvaamalla ei kyllä koneisteta vaurioitunutta kampuraa. Se on puhtaasti uuden valmistusmetodi. Se kuinka paljon voidaan hioa vaurioituneesta kampurasta, ja missä vaiheessa pitää laakerikaulat käsitellä uudestaan en osaa sanoa.
Mikä tarkoittaa mju-karkeus?
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Nyt olis kuvien kera ohjeistus noiden tasapainoakseleiden öljykanavien tulppaamisesta.
Ensin otin käsittelyyn tasapainoakseleiden ketjunkiristimen öljykanavan.
Reikä oli just sopivan kokonen M6 kierretapille. Sillä kierteet ja tiivisteliiman kanssa kuusiokoloruuvi perään.
Tässä pitää olla tarkkana, ettei laita liian pitkää ruuvia, koska muuten se tulppaa myös runkolaakerin öljykanavan.
Seuraavaks käsittelyyn jakopäästä katottuna oikean puolen tasapainoakselin yläpuolella oleva joku mikälie osa tossa nyt onkaan sitte ollu? Lontoonkielellä jossain mainittiin nimeksi "balance shaft outer bush". Jokatapauksessa siihen johtava öljykanava tulpattiin tekemällä siihenkin M6 kierteet (ei läpi asti, että ruuvin saa kiristettyä pohjaan) ja samanlainen pidätinruuvi tiivistemmömmöineen perään.
Samaisen akselin etummainen öljykanava
Öljyreikään tein M8 kierteet. Kierretappi ei aluksi mahtunut, joten täytyi tehdä kartioterällä vähän tilaa.
Sinne taas pidätinruuvi + tiivisteliimaa
Samalla tavalla tulppasin myös keskimmäiseltä runkolaakerilta tasapainoakselille lähtevän öljykanavan.
Ja ihan vaan varmuuden varmistamiseks tein kierteet ja laitoin pidätinruuvin myös tähän, vaikkei siitä mitään hyötyä olekaan, kun kanava on jo tukittu runkolaakerin takaa
Sitten käsittelyyn toinen tasapainoakseli. Otin vanhasta tasapainoakselista sen alumiinisen päädyn ja tein keskellä olevaan öljyreikään M6 kierteet.
Sitte sahasin vanhasta tasapainoakselista pienen pätkän josta sai kätevästi holkin.
Laitoin holkin alumiinipäädyn sisään öljyreiän tukkeeksi
Ja kiristin sen pidätinruuvilla paikoilleen
Lopuksi löin 32mm hylsyllä ja jatkovarrella taaemmat laakerit syvemmälle ~10mm, jolloin niiden öljykanavat varmasti menivät tukkoon. Ne ei sitte ihan millään pienellä naputtelulla liiku, eli "mitä suurempi vika sitä suurempi leka" pätee tässä hommassa hyvin
Tuola ne taaemmat laakerit näkyy. Tosin kuvasta ei näe tota, että niitä on hakattu syvemmälle.
Lopuks vielä testattiin, että ainakaan puhaltamalla ei ilmaa mennyt tasapainoakseleille enää mistään. Eli luulisin homman olevan nyt kunnossa. Kerron sitte ku kone on käynnissä, että löytykö niitä öljynpaineita
Ensin otin käsittelyyn tasapainoakseleiden ketjunkiristimen öljykanavan.
Reikä oli just sopivan kokonen M6 kierretapille. Sillä kierteet ja tiivisteliiman kanssa kuusiokoloruuvi perään.
Tässä pitää olla tarkkana, ettei laita liian pitkää ruuvia, koska muuten se tulppaa myös runkolaakerin öljykanavan.
Seuraavaks käsittelyyn jakopäästä katottuna oikean puolen tasapainoakselin yläpuolella oleva joku mikälie osa tossa nyt onkaan sitte ollu? Lontoonkielellä jossain mainittiin nimeksi "balance shaft outer bush". Jokatapauksessa siihen johtava öljykanava tulpattiin tekemällä siihenkin M6 kierteet (ei läpi asti, että ruuvin saa kiristettyä pohjaan) ja samanlainen pidätinruuvi tiivistemmömmöineen perään.
Samaisen akselin etummainen öljykanava
Öljyreikään tein M8 kierteet. Kierretappi ei aluksi mahtunut, joten täytyi tehdä kartioterällä vähän tilaa.
Sinne taas pidätinruuvi + tiivisteliimaa
Samalla tavalla tulppasin myös keskimmäiseltä runkolaakerilta tasapainoakselille lähtevän öljykanavan.
Ja ihan vaan varmuuden varmistamiseks tein kierteet ja laitoin pidätinruuvin myös tähän, vaikkei siitä mitään hyötyä olekaan, kun kanava on jo tukittu runkolaakerin takaa
Sitten käsittelyyn toinen tasapainoakseli. Otin vanhasta tasapainoakselista sen alumiinisen päädyn ja tein keskellä olevaan öljyreikään M6 kierteet.
Sitte sahasin vanhasta tasapainoakselista pienen pätkän josta sai kätevästi holkin.
Laitoin holkin alumiinipäädyn sisään öljyreiän tukkeeksi
Ja kiristin sen pidätinruuvilla paikoilleen
Lopuksi löin 32mm hylsyllä ja jatkovarrella taaemmat laakerit syvemmälle ~10mm, jolloin niiden öljykanavat varmasti menivät tukkoon. Ne ei sitte ihan millään pienellä naputtelulla liiku, eli "mitä suurempi vika sitä suurempi leka" pätee tässä hommassa hyvin
Tuola ne taaemmat laakerit näkyy. Tosin kuvasta ei näe tota, että niitä on hakattu syvemmälle.
Lopuks vielä testattiin, että ainakaan puhaltamalla ei ilmaa mennyt tasapainoakseleille enää mistään. Eli luulisin homman olevan nyt kunnossa. Kerron sitte ku kone on käynnissä, että löytykö niitä öljynpaineita
Viimeksi muokannut TeePee, Su Helmi 17, 2013 21:58. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Niin ja toi öljypumppu näytti ny kyllä siltä, että sen mielellään vaihtaisin. Oli melkosen syviä naarmuja. Eipä vaan oikeen tunnu löytyvän mistään, ku pitäis kai toi koko koneen pääty löytää pumppuineen.
Jos joltain tätä projektia seuraavalta sattuu löytymään hyväkuntoinen öljypumppu niin tarjouksia kuvien kera otetaan vastaan.
Jos joltain tätä projektia seuraavalta sattuu löytymään hyväkuntoinen öljypumppu niin tarjouksia kuvien kera otetaan vastaan.
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Kävin tutkimassa tota öljypumppua tänään tarkemmin. Olihan siinä kannessa tosiaan melkoset naarmut, mutta ei ne nyt loppuje lopuksi kauheen syviltä tuntunu.
Laitoin hiomapaperia tasaiselle levylle ja hioin kantta sitä vasten. Ensin karkeus 150 ja sitten 400. Olis ollu vieläkin hienompaa paperia, mutta en kokenu tarpeelliseks. Nyt tuntuu täysin sileältä tuo pinta. Ei tunnu kynnelläkään mitään.
Hammasrattaat täytyy kyllä vaihtaa, en uskalla noilla lähtee kokeilemaan enää onneani...
Pumpun pohja oli ihan OK kuntonen
Sitte ku en enää jaksanu tohon öljypumppuun sen kummemmin hajoilla nii ajattelin et kiva ja nopee operaatio olis kietasta thermo techit pakosarjan putkien ympärille.
Nojoo, tulihan sitä laitettua, mut se helppo ja nopee oli vähä väärin ajateltu
Upotin koko rullan vesiämpäriin, koska muutenhan hommasta ei olis tullu yhtään mitään. Siitä sit arvoin sopivan mittasia paloja joita lähin kieputtamaan. Kiinnitin tasaisin välein metallisilla nippusiteillä niin pysyy ehkä paremmin paikallaan. Kaverilta mulla on kestolainassa tollaset kivat pihdit millä niitä nippareita oli kätevä kiristellä.
Lopputuloksena jotenki ehkä siedettävän näkönen pakosarja + yhteensä17 viiltohaavaa
Laitoin hiomapaperia tasaiselle levylle ja hioin kantta sitä vasten. Ensin karkeus 150 ja sitten 400. Olis ollu vieläkin hienompaa paperia, mutta en kokenu tarpeelliseks. Nyt tuntuu täysin sileältä tuo pinta. Ei tunnu kynnelläkään mitään.
Hammasrattaat täytyy kyllä vaihtaa, en uskalla noilla lähtee kokeilemaan enää onneani...
Pumpun pohja oli ihan OK kuntonen
Sitte ku en enää jaksanu tohon öljypumppuun sen kummemmin hajoilla nii ajattelin et kiva ja nopee operaatio olis kietasta thermo techit pakosarjan putkien ympärille.
Nojoo, tulihan sitä laitettua, mut se helppo ja nopee oli vähä väärin ajateltu
Upotin koko rullan vesiämpäriin, koska muutenhan hommasta ei olis tullu yhtään mitään. Siitä sit arvoin sopivan mittasia paloja joita lähin kieputtamaan. Kiinnitin tasaisin välein metallisilla nippusiteillä niin pysyy ehkä paremmin paikallaan. Kaverilta mulla on kestolainassa tollaset kivat pihdit millä niitä nippareita oli kätevä kiristellä.
Lopputuloksena jotenki ehkä siedettävän näkönen pakosarja + yhteensä17 viiltohaavaa