Saab 9000 2,0T Airflow

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Katsastusta odotellessa :D

http://youtu.be/JGnD-qoGeZg
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Se.Nopea.Kotimainen.

Komee tarra :lol: Tulis nyt vaan se kesä, niin ehkä pääsis näkeen ton radallaki 8)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja f-19 »

TeePee kirjoitti:
äölkjhgf kirjoitti:Kiertokankien laakerien sovittamisesta: Jos kiertokangen alapää on soikea ja joudutaan kairaamaan isommaksi, niin onko esim. 2.3 koneessa laakeriliuskat isommalla ulkohalkaisijalla? Eli voisiko sellaisia hyödyntää kyseisessä operaatiossa?
Saako noita liuskoja ihan mittojen mukaan mistään jos ei enää saabin liuskat käy?

Mielenkiintoinen projekti 8)
Ei ole kyllä hajuakaan noista laakeriliuskojen kokoeroista...

Kiitosta vaan :)
Ja vain tämä oli se kaikki mitä minäkin lähdin kyselemään! :D

Itellä ei kans ole varmaa tietoa että mitä kampuralle voi tehdä ja miten se tapahtuu, sekä mistä löytää laakereita jos speksit onkin vähän erikoisemmat, motosta varmasti turha lähteä kyselemään...
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja f-19 »

tema kirjoitti:Kampuran hiominen = Kampiakselin hiominen erikoiskoneessa koneistamolla
Kampuran kiillotus = jollain mju-hienouksisella paperilla vähän putsataan ja kiillotetaan

Olisiko nämä termit menneet sekaisin?

Sorvissa ei kyllä tietääkseni mitään kampuroita koneisteta. ISOISSA koneissa sitten voidaan tehdä jo; "in situ" mikä sekin on "hionta": http://www.youtube.com/watch?v=jgXf6ldoh9I
Tähän Teemu tarkennusta :-) Kyllähän noita varmasti jotenkin sorvissa hiotaan/koneistetaan/jotenkin kauloja saadaan alikokoon?
Mutta siksi lähdin kyselemään kun ei tosiaan ole tarkkaa tietoa miten ja kuka tekee, ja mitä kannattaa rahasta tehdä ja mitä ei. Jotain videota joskus muistelin nähneeni kysyin jos jollain olisi tietoa aiheesta ollut, kun tähän projektiin nyt aika oleellisesti liittyi.

Piti ihan juutuubittaa ja tälläistä hipo-touhua löytyi:
http://www.youtube.com/watch?v=k1ttGgKjcJM
Koneistamista big time?

Ja kankien kaulat saa koneistettua/sorvattua ihan tavallisemmillakin vehkeillä kunhan vaan pistää kampuran epäkeskeisesti kampuran "akselilinjaan" nähden kiinni:
http://www.youtube.com/watch?v=H6L0fQP7tEo (tämän käsitän koneistamisena/sorvaamisena)
http://www.youtube.com/watch?v=y0NjkT0mqg0 (tämän käsitän hiomisena)

Ja vielä ihan sitä kampuran laakerikaulojen hiomista:
http://www.youtube.com/watch?v=0a0DL22x-yQ

Ja kiillotus:
http://www.youtube.com/watch?v=mHVzyvszbhw

Ja tää nyt ei ollut kellekään vittuilemista sitten!
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Jotenki noin mäki nuo oon käsittäny. Mutta en oo koskaan livenä päässy näkemään millasilla koneilla esim. justiin tuola Isokankaalla homma tehdään. Varmaan jotain samanmoisia vehkeitä.

Vielä ei oo kuulunu osista mitään, alkaa huolestuttaa jo, että saanko niitä edes tällä viikolla...
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Ei tuu kampiakseli valmiiks tällä viikolla. Koneistajat (2kpl) hukassa. Toinen kesälomalla ja toinen kipeenä. Muut osat valmiina ja haen ne pois tänään niin pääsee hommassa eteenpäin. Saahan ton koneen melko pitkälle valmisteltua ilman kampuraakin. Ainaki voin putsata kaikki tiivistepinnat ym. Ja tasapainoakselien öljykanavat voin tulpata.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Lohko ja veivit haettu koneistamolta. Onneks oli ihan oikeissa mitoissa ne veivien laakerisilmät! Ei tarvinu niitä alkaa työstämään.

Illalla tai huomenna pitää lähtee tallille kattomaan mitä sais aikaan.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Meinaatko mitata laakereiden välykset?

Mistä saa PlastiGaugea?
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Kyl ne hyvä on mitata tälläkertaa. Pitää kysellä tuolta koneistamolta jos niillä olis "lainata". Pakko nyt tälläkertaa muistaa tarkistaa jokainen asia mitä vaan mieleen tulee ennenku kone lyödään lopullisesti nippuun.

Muuten, nuo kupariset liekkirenkaat mitkä on nyt kerran jo puristettu kasaan niin käsittääkseni niitä voi käyttää uudelleen kunhan ne ensin kuumentaa punahehkuiseksi ja antaa jäähtyä. Mutta on mulla yhet ylimääräsetki viel jäljellä niin ehkä laitan varmuuden vuoksi ne, koska ne on jo valmiiks pehmeet.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja tema »

f-19 kirjoitti: Piti ihan juutuubittaa ja tälläistä hipo-touhua löytyi:
http://www.youtube.com/watch?v=k1ttGgKjcJM
Koneistamista big time?
Uuden kampuran valmistus ennen kaulojen lämpökäsittelyä.
Ja kankien kaulat saa koneistettua/sorvattua ihan tavallisemmillakin vehkeillä kunhan vaan pistää kampuran epäkeskeisesti kampuran "akselilinjaan" nähden kiinni:
http://www.youtube.com/watch?v=H6L0fQP7tEo (tämän käsitän koneistamisena/sorvaamisena)
Uuden akselin valmistus ylikokokappaleesta
http://www.youtube.com/watch?v=y0NjkT0mqg0 (tämän käsitän hiomisena)
Hiomista hyvinkin
Ja vielä ihan sitä kampuran laakerikaulojen hiomista:
http://www.youtube.com/watch?v=0a0DL22x-yQ

Ja kiillotus:
http://www.youtube.com/watch?v=mHVzyvszbhw
On joo, mutta aika omaperäiset menetelmät ja mirkelstuukit. En kyllä lähtis ton mukaan toimimaan, vaikka mistään tiedäkään... Itse olen aina, isoissakin koneissa käyttänyt pelkästään mju-karkeuksisia papereita.
Ja tää nyt ei ollut kellekään vittuilemista sitten!
Haista ite! ;)

Se mitä sanoin aikaisemmin, niin sorvaamalla ei kyllä koneisteta vaurioitunutta kampuraa. Se on puhtaasti uuden valmistusmetodi. Se kuinka paljon voidaan hioa vaurioituneesta kampurasta, ja missä vaiheessa pitää laakerikaulat käsitellä uudestaan en osaa sanoa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

f-19 kirjoitti:Meinaatko mitata laakereiden välykset?

Mistä saa PlastiGaugea?
Tampereelta ainaki tammerdieselistä sai. Tällä kun mittailee niin pitää muistaa mitata kuivana, ei saa suhrailla öljyn kanssa.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja f-19 »

tema kirjoitti:Uuden kampuran valmistus ennen kaulojen lämpökäsittelyä.
Uuden akselin valmistus ylikokokappaleesta
On joo, mutta aika omaperäiset menetelmät ja mirkelstuukit. En kyllä lähtis ton mukaan toimimaan, vaikka mistään tiedäkään... Itse olen aina, isoissakin koneissa käyttänyt pelkästään mju-karkeuksisia papereita.
Haista ite! ;)
Se mitä sanoin aikaisemmin, niin sorvaamalla ei kyllä koneisteta vaurioitunutta kampuraa. Se on puhtaasti uuden valmistusmetodi. Se kuinka paljon voidaan hioa vaurioituneesta kampurasta, ja missä vaiheessa pitää laakerikaulat käsitellä uudestaan en osaa sanoa.
Kiitoksia kommenteista :-) Minä puhuin näköjään myös osittain omenoista ja sinä appelsiineista, eli sorvaillaan noita siis muttei korjatessa osia? :-) Omat havainnot siis vain näistä tuubivideoista. Tulipahan selvyys tähänkin :-). Millaisia nuo kaulojen pinnanvahvuudet tuppaa olemaan näissä pienkoneissa? Montako hiomis/kiillotuskertaa lämpökäsitelty pinta kestää?

Mikä tarkoittaa mju-karkeus?
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Nyt olis kuvien kera ohjeistus noiden tasapainoakseleiden öljykanavien tulppaamisesta.

Ensin otin käsittelyyn tasapainoakseleiden ketjunkiristimen öljykanavan.
Kuva

Reikä oli just sopivan kokonen M6 kierretapille. Sillä kierteet ja tiivisteliiman kanssa kuusiokoloruuvi perään.
Kuva

Tässä pitää olla tarkkana, ettei laita liian pitkää ruuvia, koska muuten se tulppaa myös runkolaakerin öljykanavan.
Kuva

Seuraavaks käsittelyyn jakopäästä katottuna oikean puolen tasapainoakselin yläpuolella oleva joku mikälie osa tossa nyt onkaan sitte ollu? Lontoonkielellä jossain mainittiin nimeksi "balance shaft outer bush". Jokatapauksessa siihen johtava öljykanava tulpattiin tekemällä siihenkin M6 kierteet (ei läpi asti, että ruuvin saa kiristettyä pohjaan) ja samanlainen pidätinruuvi tiivistemmömmöineen perään.
Kuva

Kuva

Kuva

Samaisen akselin etummainen öljykanava
Kuva

Öljyreikään tein M8 kierteet. Kierretappi ei aluksi mahtunut, joten täytyi tehdä kartioterällä vähän tilaa.
Kuva

Sinne taas pidätinruuvi + tiivisteliimaa
Kuva

Samalla tavalla tulppasin myös keskimmäiseltä runkolaakerilta tasapainoakselille lähtevän öljykanavan.
Kuva

Ja ihan vaan varmuuden varmistamiseks tein kierteet ja laitoin pidätinruuvin myös tähän, vaikkei siitä mitään hyötyä olekaan, kun kanava on jo tukittu runkolaakerin takaa
Kuva

Sitten käsittelyyn toinen tasapainoakseli. Otin vanhasta tasapainoakselista sen alumiinisen päädyn ja tein keskellä olevaan öljyreikään M6 kierteet.
Kuva

Sitte sahasin vanhasta tasapainoakselista pienen pätkän josta sai kätevästi holkin.
Kuva

Laitoin holkin alumiinipäädyn sisään öljyreiän tukkeeksi
Kuva

Kuva

Ja kiristin sen pidätinruuvilla paikoilleen
Kuva

Lopuksi löin 32mm hylsyllä ja jatkovarrella taaemmat laakerit syvemmälle ~10mm, jolloin niiden öljykanavat varmasti menivät tukkoon. Ne ei sitte ihan millään pienellä naputtelulla liiku, eli "mitä suurempi vika sitä suurempi leka" pätee tässä hommassa hyvin :)
Kuva

Tuola ne taaemmat laakerit näkyy. Tosin kuvasta ei näe tota, että niitä on hakattu syvemmälle.
Kuva


Lopuks vielä testattiin, että ainakaan puhaltamalla ei ilmaa mennyt tasapainoakseleille enää mistään. Eli luulisin homman olevan nyt kunnossa. Kerron sitte ku kone on käynnissä, että löytykö niitä öljynpaineita ;)
Viimeksi muokannut TeePee, Su Helmi 17, 2013 21:58. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Niin ja toi öljypumppu näytti ny kyllä siltä, että sen mielellään vaihtaisin. Oli melkosen syviä naarmuja. Eipä vaan oikeen tunnu löytyvän mistään, ku pitäis kai toi koko koneen pääty löytää pumppuineen.

Jos joltain tätä projektia seuraavalta sattuu löytymään hyväkuntoinen öljypumppu niin tarjouksia kuvien kera otetaan vastaan.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Kävin tutkimassa tota öljypumppua tänään tarkemmin. Olihan siinä kannessa tosiaan melkoset naarmut, mutta ei ne nyt loppuje lopuksi kauheen syviltä tuntunu.
Kuva

Laitoin hiomapaperia tasaiselle levylle ja hioin kantta sitä vasten. Ensin karkeus 150 ja sitten 400. Olis ollu vieläkin hienompaa paperia, mutta en kokenu tarpeelliseks. Nyt tuntuu täysin sileältä tuo pinta. Ei tunnu kynnelläkään mitään.
Kuva

Hammasrattaat täytyy kyllä vaihtaa, en uskalla noilla lähtee kokeilemaan enää onneani...
Kuva

Pumpun pohja oli ihan OK kuntonen
Kuva


Sitte ku en enää jaksanu tohon öljypumppuun sen kummemmin hajoilla nii ajattelin et kiva ja nopee operaatio olis kietasta thermo techit pakosarjan putkien ympärille.
Nojoo, tulihan sitä laitettua, mut se helppo ja nopee oli vähä väärin ajateltu :D

Upotin koko rullan vesiämpäriin, koska muutenhan hommasta ei olis tullu yhtään mitään. Siitä sit arvoin sopivan mittasia paloja joita lähin kieputtamaan. Kiinnitin tasaisin välein metallisilla nippusiteillä niin pysyy ehkä paremmin paikallaan. Kaverilta mulla on kestolainassa tollaset kivat pihdit millä niitä nippareita oli kätevä kiristellä.

Kuva

Lopputuloksena jotenki ehkä siedettävän näkönen pakosarja + yhteensä17 viiltohaavaa :D
Kuva
Vastaa Viestiin