Saab 9000 2,0T Airflow

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Mikgo
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Heinä 31, 2011 21:45
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja Mikgo »

TeePee kirjoitti:Illan loppukevennys :D

http://www.youtube.com/watch?v=ZtTuZpwV ... e=youtu.be
Totaalihajoaminen :D Tasasen hyvää edistystä kyllä projektin kanssa :)
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Jeah. Koneistamolta soitettiin ja ilmotettiin kampiakselin olevan valmis. Hain sen siis talliin. Samalla reissulla hain myös plastigagea. Nyt olis viikonlopun urakkana kasata kone ja nostella takas keulille!
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

http://imageshack.us/photo/my-images/856/wp002489.jpg

Tuota tuota.. jos tuon tukit niin kuinkas jakoketjun voitelu, sehän lähtee tuosta yläpuolella olevasta olevasta pöjöstä johon se kiinteä ketjunohjain tulee kiinni?
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Hmm... hyvä pointti. Pitääpä kattella viel uusiks toi. Täytyy ehkä tulpata sit vaan tuolta tasapainoakselin reiästä se kanava...
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Itselleni "pisti silmään" tuo, kun kerroit hioneesi öljypumpun kannesta naarmut pois. Eikö tuo öljypumpun kansi lukita paikoilleen lukkorenkaalla ja siinä ei ole mitään välystä poistavaa jousialuslevyä välissä.?

Tuo pumpun kansihan on nyt hiomisen jälkeen ohuempi kuin alkujaan, jolloin pumpun aksiaalivälys on suurempi hammaspyörien ja päätyjen välillä. En tiedä onko merkitystä, mutta hydrauliikan kanssa olen sen verran ollut tekemisissä että juuri kyseinen välys ollessaan liian suuri tekee pumpun "hengettömäksi".

Eli tuleeko nyt toiminnan varmistamiseksi laittaa lukkorenkaan ja pumpun päätylätkän väliin sen verran tavaraa (ohut aluslevy) kuin päätylätkä on hioessa ohentunut?
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

äölkjhgf kirjoitti:Itselleni "pisti silmään" tuo, kun kerroit hioneesi öljypumpun kannesta naarmut pois. Eikö tuo öljypumpun kansi lukita paikoilleen lukkorenkaalla ja siinä ei ole mitään välystä poistavaa jousialuslevyä välissä.?

Tuo pumpun kansihan on nyt hiomisen jälkeen ohuempi kuin alkujaan, jolloin pumpun aksiaalivälys on suurempi hammaspyörien ja päätyjen välillä. En tiedä onko merkitystä, mutta hydrauliikan kanssa olen sen verran ollut tekemisissä että juuri kyseinen välys ollessaan liian suuri tekee pumpun "hengettömäksi".

Eli tuleeko nyt toiminnan varmistamiseksi laittaa lukkorenkaan ja pumpun päätylätkän väliin sen verran tavaraa (ohut aluslevy) kuin päätylätkä on hioessa ohentunut?
Se lukkorengas on hieman kiilamainen että jonkinverran se varmaan pystyy kiristämään päätylätkää lähemmäks,mutta tarkempaa speksiä tuosta ei ole.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

JouniCSE kirjoitti: Se lukkorengas on hieman kiilamainen että jonkinverran se varmaan pystyy kiristämään päätylätkää lähemmäks,mutta tarkempaa speksiä tuosta ei ole.
Jos näin on niin ei aiheuttane öljyn karkaamista painepuolelta imupuolelle. Noissa korjaamissani hydraulipumpuissa on käyttöpaine 200 bar tietämillä, joten muutaman sadasosamillin välys aiheutti paineennostokyvyttömyyttä. Korjaus onnistui päätylaippaa hiomalla koska pumput oli 3:sta kappaleesta pulteilla kasattu jolloin kiristys kompensoi päätylätkien ohentumisen. Aksiaalivälys tosiaan on pahinta noissa vehkeissä, säteittäisvälys korjaantuu itsekseen kun paine pakottaa hammaspyörät laitoja vasten ja näinollen tiivistyy ihan itsekseen.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

äölkjhgf kirjoitti:Itselleni "pisti silmään" tuo, kun kerroit hioneesi öljypumpun kannesta naarmut pois. Eikö tuo öljypumpun kansi lukita paikoilleen lukkorenkaalla ja siinä ei ole mitään välystä poistavaa jousialuslevyä välissä.?

Tuo pumpun kansihan on nyt hiomisen jälkeen ohuempi kuin alkujaan, jolloin pumpun aksiaalivälys on suurempi hammaspyörien ja päätyjen välillä. En tiedä onko merkitystä, mutta hydrauliikan kanssa olen sen verran ollut tekemisissä että juuri kyseinen välys ollessaan liian suuri tekee pumpun "hengettömäksi".

Eli tuleeko nyt toiminnan varmistamiseksi laittaa lukkorenkaan ja pumpun päätylätkän väliin sen verran tavaraa (ohut aluslevy) kuin päätylätkä on hioessa ohentunut?
Tästä kävin keskustelua muualla, mutta ei tullut mitään virallista faktaa pöytään. Ite tota just pelkään, että uskaltaako kokeilla edes tolla kannella?
Ei siitä kyllä toisaalta paljo tavaraa lähteny ja ku koitin kantta paikalleen lukkorenkaan kanssa niin mitään välystä ei tuntunut. Siitä voisi päätellä, että välystä ei olis liikaa, mutta tiedä sitten...

http://img248.imageshack.us/img248/9241/vlys.jpg

Tossa kuvassa tuon alumiinipinnan (jota vasten kansi puristuu lukkorenkaalla) ja rattaiden ylätasoissa on pykälä jonka tuntee ihan sormellakin. Rattaat ovat siis alempana. En tiedä miten iso välys tuossa kohtaa on vielä suotavaa? Jos joku tietää niin vois kertoa. Löytyiskö jostain korjaus manuaalista?
Luulis, että jos sormin tuntee pykälän niin on jo liikaa? Eihän se kansi tietenkää aivan kiinni rattaisiin voi puristua, koska silloinhan se hankais kokoajan.

Mutta tänään tuli postissa G-mieheltä uudet öljypumpun hammasrattaat niin täytyy niitä käydä istuttamassa paikalleen huomenna. Sit tietää oliko noissa mun nykysissä rattaissa niin paljo kulumaa että siks tuntuu pykälä. Se kyllä kuulostaa aika mahdottomalta, koska kyllä toi alumiini mun käsittääkseni siitä ekana kuluu pois ennenku teräs...
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

TeePee kirjoitti: Ei siitä kyllä toisaalta paljo tavaraa lähteny ja ku koitin kantta paikalleen lukkorenkaan kanssa niin mitään välystä ei tuntunut. Siitä voisi päätellä, että välystä ei olis liikaa, mutta tiedä sitten...

http://img248.imageshack.us/img248/9241/vlys.jpg

Tossa kuvassa tuon alumiinipinnan (jota vasten kansi puristuu lukkorenkaalla) ja rattaiden ylätasoissa on pykälä jonka tuntee ihan sormellakin. Rattaat ovat siis alempana.
Mutta tänään tuli postissa G-mieheltä uudet öljypumpun hammasrattaat niin täytyy niitä käydä istuttamassa paikalleen huomenna. Sit tietää oliko noissa mun nykysissä rattaissa niin paljo kulumaa että siks tuntuu pykälä. Se kyllä kuulostaa aika mahdottomalta, koska kyllä toi alumiini mun käsittääkseni siitä ekana kuluu pois ennenku teräs...
Kyllähän siinä ainakin tuon sormella tuntuvan pykälän verran sitä aksiaalivälystä on.
Voihan sitä mittailla siten että lyö kannen paikalleen ja lukkorenkaan myös, ja rakotulkilla tunkee hammaspyörien ja päätylaipan väliin.

Voihan se pumppu olla kulunut sieltä runko-osastaankin, jolloin hammaspyörät painuu syvemmälle ja siitä tulisi tuo sormella tuntuva pykälä.

Ainahan se olisi paras kun jostain saisi oikeat välysarvot niin tulisi varmuus asiaan.

Tärkeimmät mittauskohteet tuollaisessa pumpussa lienee aksiaalivälys sekä välys hampaiden nokan ja tuon banaanin mallisen alumiinijöötin välillä, siinä välissähän se öljy kulkee 8)
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Pumpun rungon pohjaosa ei näyttäny siltä, että olis kulunu. Joitain pieniä naarmuja oli sielläkin, mutta ei mun mielestä mitään hälyttävää.

Oon tässä koittanu pari tuntia metsästää jotain manuaalia mistä nuo välykset näkis. Jonku Haynesin opuksen latasin, mutta siellä vain puhuttiin ja näytettiin kuvalla, että mistä kohtaa välys tulee mitata. Ei vaan mainittu missään, että paljonko se välys sais olla :evil:
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja duuduu »

"Yleensä hammaspyörien pinnan tulee olla 0,05...0,10mm pesän reunoja "alempana. Ehdottomana, korjausta edellyttävänä ylärajana pidetään välysmittaa 0,20mm.
Roottorityyppisessä pumpussa mitataan sisemmän roottorin sakaran pään ja ulomman roottorin sisäänpäin kaarevan "pullistuman" välinen välys, jonka ohjemitta on tavallisesti 0,05...0,15mm ja hylkäysraja 0,20mm. Lopuksi mitataan vielä ulomman roottorin ja pesän sisäkehän välinen välys, jonka hyväksyttävä suuruus on yleensä 0,10...0,15mm ja hylkäysraja 0,20mm."

@ Autotekniikan käsikirja, Moottori, Huolto ja korjaukset, Tammi
ISBN 951-30-5480-2
NG9-3 Aero MY05
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Haynesin oppaasta löytyi tarkemman etsimisen jälkeen nuo välykset
Kuva

Ja kuvallinen ohje näyttää mitattavan kohdan
Kuva

Mittasin tosta omasta pumpusta nyt vähän suuremmat välykset, kuin tuo annettu väli 0,03-0,08mm. Tossa mun rakotulkissa tosin ei oo kun 0,05 välein nuo liuskat, mutta kyllä tuo 0,10mm liuska ihan hyvin mahtui tonne väliin. 0,15 liuskaakin yritin, mutta se ei mahtunut kuin palan matkaa ja jäi jumiin. Sitte varovasti liuska pois ettei naarmuuntuis tuo kotelo.
Kuva

En usko, että tuo nyt kuitenkaan olis niin iso välys, että pumpun toiminta käytännössä heikkenisi liikaa.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Väärä väli... Eihän tuohon välykseen vaikuta, jos on hiottu öljypumpun kannesta tavaraa pois :).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

TeePee kirjoitti: Kuva

En usko, että tuo nyt kuitenkaan olis niin iso välys, että pumpun toiminta käytännössä heikkenisi liikaa.
Tuossa kuvassa ilmeisesti uudet rattaat paikallaan. Näyttää siltä että pykälä olisi poistunut vrt vanhat rattaat ja näinollen aksiaali- eli päittäisvälyksen tilanne olisi parempi. Jos siis lukkorenkaan kiilamaisuus vetää päätylaipan pumpun runkoa vasten.

Pitäähän siinä pientä välystä ollakin, kun alumiini ja teräs eritavoilla lämmetessään laajenee.

Uskoisin että hyvä tulee uusilla naarmuttomilla rattailla, eivät kuluta pumpun päätyjäkään niinkuin vanhat naarmuiset rattaat voisivat tehdä.
Vastaa Viestiin