
http://www.youtube.com/watch?v=ZtTuZpwV ... e=youtu.be
Totaalihajoaminen
Se lukkorengas on hieman kiilamainen että jonkinverran se varmaan pystyy kiristämään päätylätkää lähemmäks,mutta tarkempaa speksiä tuosta ei ole.äölkjhgf kirjoitti:Itselleni "pisti silmään" tuo, kun kerroit hioneesi öljypumpun kannesta naarmut pois. Eikö tuo öljypumpun kansi lukita paikoilleen lukkorenkaalla ja siinä ei ole mitään välystä poistavaa jousialuslevyä välissä.?
Tuo pumpun kansihan on nyt hiomisen jälkeen ohuempi kuin alkujaan, jolloin pumpun aksiaalivälys on suurempi hammaspyörien ja päätyjen välillä. En tiedä onko merkitystä, mutta hydrauliikan kanssa olen sen verran ollut tekemisissä että juuri kyseinen välys ollessaan liian suuri tekee pumpun "hengettömäksi".
Eli tuleeko nyt toiminnan varmistamiseksi laittaa lukkorenkaan ja pumpun päätylätkän väliin sen verran tavaraa (ohut aluslevy) kuin päätylätkä on hioessa ohentunut?
Jos näin on niin ei aiheuttane öljyn karkaamista painepuolelta imupuolelle. Noissa korjaamissani hydraulipumpuissa on käyttöpaine 200 bar tietämillä, joten muutaman sadasosamillin välys aiheutti paineennostokyvyttömyyttä. Korjaus onnistui päätylaippaa hiomalla koska pumput oli 3:sta kappaleesta pulteilla kasattu jolloin kiristys kompensoi päätylätkien ohentumisen. Aksiaalivälys tosiaan on pahinta noissa vehkeissä, säteittäisvälys korjaantuu itsekseen kun paine pakottaa hammaspyörät laitoja vasten ja näinollen tiivistyy ihan itsekseen.JouniCSE kirjoitti: Se lukkorengas on hieman kiilamainen että jonkinverran se varmaan pystyy kiristämään päätylätkää lähemmäks,mutta tarkempaa speksiä tuosta ei ole.
Tästä kävin keskustelua muualla, mutta ei tullut mitään virallista faktaa pöytään. Ite tota just pelkään, että uskaltaako kokeilla edes tolla kannella?äölkjhgf kirjoitti:Itselleni "pisti silmään" tuo, kun kerroit hioneesi öljypumpun kannesta naarmut pois. Eikö tuo öljypumpun kansi lukita paikoilleen lukkorenkaalla ja siinä ei ole mitään välystä poistavaa jousialuslevyä välissä.?
Tuo pumpun kansihan on nyt hiomisen jälkeen ohuempi kuin alkujaan, jolloin pumpun aksiaalivälys on suurempi hammaspyörien ja päätyjen välillä. En tiedä onko merkitystä, mutta hydrauliikan kanssa olen sen verran ollut tekemisissä että juuri kyseinen välys ollessaan liian suuri tekee pumpun "hengettömäksi".
Eli tuleeko nyt toiminnan varmistamiseksi laittaa lukkorenkaan ja pumpun päätylätkän väliin sen verran tavaraa (ohut aluslevy) kuin päätylätkä on hioessa ohentunut?
Kyllähän siinä ainakin tuon sormella tuntuvan pykälän verran sitä aksiaalivälystä on.TeePee kirjoitti: Ei siitä kyllä toisaalta paljo tavaraa lähteny ja ku koitin kantta paikalleen lukkorenkaan kanssa niin mitään välystä ei tuntunut. Siitä voisi päätellä, että välystä ei olis liikaa, mutta tiedä sitten...
http://img248.imageshack.us/img248/9241/vlys.jpg
Tossa kuvassa tuon alumiinipinnan (jota vasten kansi puristuu lukkorenkaalla) ja rattaiden ylätasoissa on pykälä jonka tuntee ihan sormellakin. Rattaat ovat siis alempana.
Mutta tänään tuli postissa G-mieheltä uudet öljypumpun hammasrattaat niin täytyy niitä käydä istuttamassa paikalleen huomenna. Sit tietää oliko noissa mun nykysissä rattaissa niin paljo kulumaa että siks tuntuu pykälä. Se kyllä kuulostaa aika mahdottomalta, koska kyllä toi alumiini mun käsittääkseni siitä ekana kuluu pois ennenku teräs...
Tuossa kuvassa ilmeisesti uudet rattaat paikallaan. Näyttää siltä että pykälä olisi poistunut vrt vanhat rattaat ja näinollen aksiaali- eli päittäisvälyksen tilanne olisi parempi. Jos siis lukkorenkaan kiilamaisuus vetää päätylaipan pumpun runkoa vasten.