http://www.youtube.com/watch?v=ZtTuZpwV ... e=youtu.be
Saab 9000 2,0T Airflow
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Totaalihajoaminen
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Jeah. Koneistamolta soitettiin ja ilmotettiin kampiakselin olevan valmis. Hain sen siis talliin. Samalla reissulla hain myös plastigagea. Nyt olis viikonlopun urakkana kasata kone ja nostella takas keulille!
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
http://imageshack.us/photo/my-images/856/wp002489.jpg
Tuota tuota.. jos tuon tukit niin kuinkas jakoketjun voitelu, sehän lähtee tuosta yläpuolella olevasta olevasta pöjöstä johon se kiinteä ketjunohjain tulee kiinni?
Tuota tuota.. jos tuon tukit niin kuinkas jakoketjun voitelu, sehän lähtee tuosta yläpuolella olevasta olevasta pöjöstä johon se kiinteä ketjunohjain tulee kiinni?
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Hmm... hyvä pointti. Pitääpä kattella viel uusiks toi. Täytyy ehkä tulpata sit vaan tuolta tasapainoakselin reiästä se kanava...
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Itselleni "pisti silmään" tuo, kun kerroit hioneesi öljypumpun kannesta naarmut pois. Eikö tuo öljypumpun kansi lukita paikoilleen lukkorenkaalla ja siinä ei ole mitään välystä poistavaa jousialuslevyä välissä.?
Tuo pumpun kansihan on nyt hiomisen jälkeen ohuempi kuin alkujaan, jolloin pumpun aksiaalivälys on suurempi hammaspyörien ja päätyjen välillä. En tiedä onko merkitystä, mutta hydrauliikan kanssa olen sen verran ollut tekemisissä että juuri kyseinen välys ollessaan liian suuri tekee pumpun "hengettömäksi".
Eli tuleeko nyt toiminnan varmistamiseksi laittaa lukkorenkaan ja pumpun päätylätkän väliin sen verran tavaraa (ohut aluslevy) kuin päätylätkä on hioessa ohentunut?
Tuo pumpun kansihan on nyt hiomisen jälkeen ohuempi kuin alkujaan, jolloin pumpun aksiaalivälys on suurempi hammaspyörien ja päätyjen välillä. En tiedä onko merkitystä, mutta hydrauliikan kanssa olen sen verran ollut tekemisissä että juuri kyseinen välys ollessaan liian suuri tekee pumpun "hengettömäksi".
Eli tuleeko nyt toiminnan varmistamiseksi laittaa lukkorenkaan ja pumpun päätylätkän väliin sen verran tavaraa (ohut aluslevy) kuin päätylätkä on hioessa ohentunut?
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Se lukkorengas on hieman kiilamainen että jonkinverran se varmaan pystyy kiristämään päätylätkää lähemmäks,mutta tarkempaa speksiä tuosta ei ole.äölkjhgf kirjoitti:Itselleni "pisti silmään" tuo, kun kerroit hioneesi öljypumpun kannesta naarmut pois. Eikö tuo öljypumpun kansi lukita paikoilleen lukkorenkaalla ja siinä ei ole mitään välystä poistavaa jousialuslevyä välissä.?
Tuo pumpun kansihan on nyt hiomisen jälkeen ohuempi kuin alkujaan, jolloin pumpun aksiaalivälys on suurempi hammaspyörien ja päätyjen välillä. En tiedä onko merkitystä, mutta hydrauliikan kanssa olen sen verran ollut tekemisissä että juuri kyseinen välys ollessaan liian suuri tekee pumpun "hengettömäksi".
Eli tuleeko nyt toiminnan varmistamiseksi laittaa lukkorenkaan ja pumpun päätylätkän väliin sen verran tavaraa (ohut aluslevy) kuin päätylätkä on hioessa ohentunut?
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Jos näin on niin ei aiheuttane öljyn karkaamista painepuolelta imupuolelle. Noissa korjaamissani hydraulipumpuissa on käyttöpaine 200 bar tietämillä, joten muutaman sadasosamillin välys aiheutti paineennostokyvyttömyyttä. Korjaus onnistui päätylaippaa hiomalla koska pumput oli 3:sta kappaleesta pulteilla kasattu jolloin kiristys kompensoi päätylätkien ohentumisen. Aksiaalivälys tosiaan on pahinta noissa vehkeissä, säteittäisvälys korjaantuu itsekseen kun paine pakottaa hammaspyörät laitoja vasten ja näinollen tiivistyy ihan itsekseen.JouniCSE kirjoitti: Se lukkorengas on hieman kiilamainen että jonkinverran se varmaan pystyy kiristämään päätylätkää lähemmäks,mutta tarkempaa speksiä tuosta ei ole.
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Tästä kävin keskustelua muualla, mutta ei tullut mitään virallista faktaa pöytään. Ite tota just pelkään, että uskaltaako kokeilla edes tolla kannella?äölkjhgf kirjoitti:Itselleni "pisti silmään" tuo, kun kerroit hioneesi öljypumpun kannesta naarmut pois. Eikö tuo öljypumpun kansi lukita paikoilleen lukkorenkaalla ja siinä ei ole mitään välystä poistavaa jousialuslevyä välissä.?
Tuo pumpun kansihan on nyt hiomisen jälkeen ohuempi kuin alkujaan, jolloin pumpun aksiaalivälys on suurempi hammaspyörien ja päätyjen välillä. En tiedä onko merkitystä, mutta hydrauliikan kanssa olen sen verran ollut tekemisissä että juuri kyseinen välys ollessaan liian suuri tekee pumpun "hengettömäksi".
Eli tuleeko nyt toiminnan varmistamiseksi laittaa lukkorenkaan ja pumpun päätylätkän väliin sen verran tavaraa (ohut aluslevy) kuin päätylätkä on hioessa ohentunut?
Ei siitä kyllä toisaalta paljo tavaraa lähteny ja ku koitin kantta paikalleen lukkorenkaan kanssa niin mitään välystä ei tuntunut. Siitä voisi päätellä, että välystä ei olis liikaa, mutta tiedä sitten...
http://img248.imageshack.us/img248/9241/vlys.jpg
Tossa kuvassa tuon alumiinipinnan (jota vasten kansi puristuu lukkorenkaalla) ja rattaiden ylätasoissa on pykälä jonka tuntee ihan sormellakin. Rattaat ovat siis alempana. En tiedä miten iso välys tuossa kohtaa on vielä suotavaa? Jos joku tietää niin vois kertoa. Löytyiskö jostain korjaus manuaalista?
Luulis, että jos sormin tuntee pykälän niin on jo liikaa? Eihän se kansi tietenkää aivan kiinni rattaisiin voi puristua, koska silloinhan se hankais kokoajan.
Mutta tänään tuli postissa G-mieheltä uudet öljypumpun hammasrattaat niin täytyy niitä käydä istuttamassa paikalleen huomenna. Sit tietää oliko noissa mun nykysissä rattaissa niin paljo kulumaa että siks tuntuu pykälä. Se kyllä kuulostaa aika mahdottomalta, koska kyllä toi alumiini mun käsittääkseni siitä ekana kuluu pois ennenku teräs...
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Kyllähän siinä ainakin tuon sormella tuntuvan pykälän verran sitä aksiaalivälystä on.TeePee kirjoitti: Ei siitä kyllä toisaalta paljo tavaraa lähteny ja ku koitin kantta paikalleen lukkorenkaan kanssa niin mitään välystä ei tuntunut. Siitä voisi päätellä, että välystä ei olis liikaa, mutta tiedä sitten...
http://img248.imageshack.us/img248/9241/vlys.jpg
Tossa kuvassa tuon alumiinipinnan (jota vasten kansi puristuu lukkorenkaalla) ja rattaiden ylätasoissa on pykälä jonka tuntee ihan sormellakin. Rattaat ovat siis alempana.
Mutta tänään tuli postissa G-mieheltä uudet öljypumpun hammasrattaat niin täytyy niitä käydä istuttamassa paikalleen huomenna. Sit tietää oliko noissa mun nykysissä rattaissa niin paljo kulumaa että siks tuntuu pykälä. Se kyllä kuulostaa aika mahdottomalta, koska kyllä toi alumiini mun käsittääkseni siitä ekana kuluu pois ennenku teräs...
Voihan sitä mittailla siten että lyö kannen paikalleen ja lukkorenkaan myös, ja rakotulkilla tunkee hammaspyörien ja päätylaipan väliin.
Voihan se pumppu olla kulunut sieltä runko-osastaankin, jolloin hammaspyörät painuu syvemmälle ja siitä tulisi tuo sormella tuntuva pykälä.
Ainahan se olisi paras kun jostain saisi oikeat välysarvot niin tulisi varmuus asiaan.
Tärkeimmät mittauskohteet tuollaisessa pumpussa lienee aksiaalivälys sekä välys hampaiden nokan ja tuon banaanin mallisen alumiinijöötin välillä, siinä välissähän se öljy kulkee
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Pumpun rungon pohjaosa ei näyttäny siltä, että olis kulunu. Joitain pieniä naarmuja oli sielläkin, mutta ei mun mielestä mitään hälyttävää.
Oon tässä koittanu pari tuntia metsästää jotain manuaalia mistä nuo välykset näkis. Jonku Haynesin opuksen latasin, mutta siellä vain puhuttiin ja näytettiin kuvalla, että mistä kohtaa välys tulee mitata. Ei vaan mainittu missään, että paljonko se välys sais olla
Oon tässä koittanu pari tuntia metsästää jotain manuaalia mistä nuo välykset näkis. Jonku Haynesin opuksen latasin, mutta siellä vain puhuttiin ja näytettiin kuvalla, että mistä kohtaa välys tulee mitata. Ei vaan mainittu missään, että paljonko se välys sais olla
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
"Yleensä hammaspyörien pinnan tulee olla 0,05...0,10mm pesän reunoja "alempana. Ehdottomana, korjausta edellyttävänä ylärajana pidetään välysmittaa 0,20mm.
Roottorityyppisessä pumpussa mitataan sisemmän roottorin sakaran pään ja ulomman roottorin sisäänpäin kaarevan "pullistuman" välinen välys, jonka ohjemitta on tavallisesti 0,05...0,15mm ja hylkäysraja 0,20mm. Lopuksi mitataan vielä ulomman roottorin ja pesän sisäkehän välinen välys, jonka hyväksyttävä suuruus on yleensä 0,10...0,15mm ja hylkäysraja 0,20mm."
@ Autotekniikan käsikirja, Moottori, Huolto ja korjaukset, Tammi
ISBN 951-30-5480-2
Roottorityyppisessä pumpussa mitataan sisemmän roottorin sakaran pään ja ulomman roottorin sisäänpäin kaarevan "pullistuman" välinen välys, jonka ohjemitta on tavallisesti 0,05...0,15mm ja hylkäysraja 0,20mm. Lopuksi mitataan vielä ulomman roottorin ja pesän sisäkehän välinen välys, jonka hyväksyttävä suuruus on yleensä 0,10...0,15mm ja hylkäysraja 0,20mm."
@ Autotekniikan käsikirja, Moottori, Huolto ja korjaukset, Tammi
ISBN 951-30-5480-2
NG9-3 Aero MY05
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Haynesin oppaasta löytyi tarkemman etsimisen jälkeen nuo välykset

Ja kuvallinen ohje näyttää mitattavan kohdan

Mittasin tosta omasta pumpusta nyt vähän suuremmat välykset, kuin tuo annettu väli 0,03-0,08mm. Tossa mun rakotulkissa tosin ei oo kun 0,05 välein nuo liuskat, mutta kyllä tuo 0,10mm liuska ihan hyvin mahtui tonne väliin. 0,15 liuskaakin yritin, mutta se ei mahtunut kuin palan matkaa ja jäi jumiin. Sitte varovasti liuska pois ettei naarmuuntuis tuo kotelo.

En usko, että tuo nyt kuitenkaan olis niin iso välys, että pumpun toiminta käytännössä heikkenisi liikaa.

Ja kuvallinen ohje näyttää mitattavan kohdan

Mittasin tosta omasta pumpusta nyt vähän suuremmat välykset, kuin tuo annettu väli 0,03-0,08mm. Tossa mun rakotulkissa tosin ei oo kun 0,05 välein nuo liuskat, mutta kyllä tuo 0,10mm liuska ihan hyvin mahtui tonne väliin. 0,15 liuskaakin yritin, mutta se ei mahtunut kuin palan matkaa ja jäi jumiin. Sitte varovasti liuska pois ettei naarmuuntuis tuo kotelo.

En usko, että tuo nyt kuitenkaan olis niin iso välys, että pumpun toiminta käytännössä heikkenisi liikaa.
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Väärä väli... Eihän tuohon välykseen vaikuta, jos on hiottu öljypumpun kannesta tavaraa pois
.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.
T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.
Re: Saab 9000 2,0T Airflow
Tuossa kuvassa ilmeisesti uudet rattaat paikallaan. Näyttää siltä että pykälä olisi poistunut vrt vanhat rattaat ja näinollen aksiaali- eli päittäisvälyksen tilanne olisi parempi. Jos siis lukkorenkaan kiilamaisuus vetää päätylaipan pumpun runkoa vasten.
Pitäähän siinä pientä välystä ollakin, kun alumiini ja teräs eritavoilla lämmetessään laajenee.
Uskoisin että hyvä tulee uusilla naarmuttomilla rattailla, eivät kuluta pumpun päätyjäkään niinkuin vanhat naarmuiset rattaat voisivat tehdä.