NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu
NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu
Idea tähän autoon lähti talvipäiviltä. Ruvettiin kavereiden (nimim. NGpower ja 900aero-84) kanssa tuumaileen, että pitäisi jonkinlainen halpa lelu hommata jääradalle ja mahdollisesti myös ihan asfalttiradalle. Vaihtoehtoja pyöriteltiin mielessä ja päädyttiin optimivaihtoehdoksi 3d ng900 turbo, muita vaihtoehtoja oli trionic tonnarit, og900 turbot ja v6 ng900 kävi myös mielessä. Miksikö ng turbo? No siksi että og turboja on jo joka pojalla tällaisessa käytössä ja tonnari taas on melko möhkö verrattuna ng satkuun. T5 koneen helppo viritettävyys ja pihasta jo löytyvä purettu ng900 turbo puolsi valintaa.
Foorumille ilmestyi myyntiin kesällä seisomaan bensapumpun särkymisen takia jäänyt viisiovinen 900 SE 2,0T -95, mittarilukemakin inhimillinen 457tkm ja rapiat päälle. Hintapyynti sopiva 450e ja sijaintikin tuossa 30km päässä. Puhelin kouraan ja käytiin samana iltana vilkasemassa ja toteamassa auto sopivaksi käyttötarkoitukseen. Käyntiin ei kuitenkaan saatu pelkän apuvirran avuin, polttoainepumppu pyöri satunnaisesti. Tehtiin kuitenkin kaupat, seuraavana päivänä peräkontti täyteen varaosia ja raatoa noutamaan. Uusi polttoainepumppu ämpäreineen, trionikki johon ohjelmoin hyväksi havaitun e85 ohjelman (e85:set oli siis satkussa tankissa) ja ehjä akku paikalleen -> auto käyntiin ja hyvin rallatti. Nosturilla kun ollaan autoa tutkittu niin todettu jopa ihan hyvä koriseksi, toki ovet on happamat.
Nyt siis autosta on tarkoitus jalostaa hauska leikkikalu mahdollisimman edullisesti. Tähän reseptinä kaikki ylimääräinen paino pois ja sopivasti tehoa. Painon pudotus aloitettu ja lähes kaikki ylimääräinen jo purettu auton takapäästä b-pilariin asti. Seuraavana purku-uhan alla on kojelauta, jäljellä olevat verhoilut ja etupenkit tulee vaihtumaan jonkinsortin kuppeihin.
Eilen tallilla purettiin myös ilmastoinnin roippeet ja putsailtiin kennoista vuosien aikana kertynyttä sontaa. Samalla lähti jotain pientä ylimääräistä kuten cruise, lampun pesurit (jotka toimii!?) jne. Teho-osastolla ruvettiin rakentamaan uutta putkea. Päädyttiin modaamaan putki katin kohdalta eteenpäin 2,5":ksi, yksi vaimennin ja sivuputki. Ilmanotto viedään sumarin reiän taakse ja isompi välijäähdytin hitsaillaan kun keretään.
Alusta autossa oli vakio poislukien satunnaisista paikoista löytyneitä powerflexin puslia. Tallista löytyy yksi ng:n alustasarja joka luultavasti autoon istutetaan, ainakin kesäksi. Taakse jonkinlainen poikkituki.
Haettiin kovalla rahalla biltemasta lumiketjut, niiden kanssa käytiin muutama testikierros ajamassa jäällä ja ihan hauskalta vaikutti. Toki kun motorsportista kyse niin ei ongelmilta vältytty. Rupesi satku lämmittyään vilkutteleen öljynpainevaloa, lämppärin moottorikin kyrvähti.
Seuraavaksi ohjelmassa siis pakoputki valmiiksi, sisustan purku loppuun ja sen sellaista. Päivittelen kuvien kera kun hommat etenee.
Foorumille ilmestyi myyntiin kesällä seisomaan bensapumpun särkymisen takia jäänyt viisiovinen 900 SE 2,0T -95, mittarilukemakin inhimillinen 457tkm ja rapiat päälle. Hintapyynti sopiva 450e ja sijaintikin tuossa 30km päässä. Puhelin kouraan ja käytiin samana iltana vilkasemassa ja toteamassa auto sopivaksi käyttötarkoitukseen. Käyntiin ei kuitenkaan saatu pelkän apuvirran avuin, polttoainepumppu pyöri satunnaisesti. Tehtiin kuitenkin kaupat, seuraavana päivänä peräkontti täyteen varaosia ja raatoa noutamaan. Uusi polttoainepumppu ämpäreineen, trionikki johon ohjelmoin hyväksi havaitun e85 ohjelman (e85:set oli siis satkussa tankissa) ja ehjä akku paikalleen -> auto käyntiin ja hyvin rallatti. Nosturilla kun ollaan autoa tutkittu niin todettu jopa ihan hyvä koriseksi, toki ovet on happamat.
Nyt siis autosta on tarkoitus jalostaa hauska leikkikalu mahdollisimman edullisesti. Tähän reseptinä kaikki ylimääräinen paino pois ja sopivasti tehoa. Painon pudotus aloitettu ja lähes kaikki ylimääräinen jo purettu auton takapäästä b-pilariin asti. Seuraavana purku-uhan alla on kojelauta, jäljellä olevat verhoilut ja etupenkit tulee vaihtumaan jonkinsortin kuppeihin.
Eilen tallilla purettiin myös ilmastoinnin roippeet ja putsailtiin kennoista vuosien aikana kertynyttä sontaa. Samalla lähti jotain pientä ylimääräistä kuten cruise, lampun pesurit (jotka toimii!?) jne. Teho-osastolla ruvettiin rakentamaan uutta putkea. Päädyttiin modaamaan putki katin kohdalta eteenpäin 2,5":ksi, yksi vaimennin ja sivuputki. Ilmanotto viedään sumarin reiän taakse ja isompi välijäähdytin hitsaillaan kun keretään.
Alusta autossa oli vakio poislukien satunnaisista paikoista löytyneitä powerflexin puslia. Tallista löytyy yksi ng:n alustasarja joka luultavasti autoon istutetaan, ainakin kesäksi. Taakse jonkinlainen poikkituki.
Haettiin kovalla rahalla biltemasta lumiketjut, niiden kanssa käytiin muutama testikierros ajamassa jäällä ja ihan hauskalta vaikutti. Toki kun motorsportista kyse niin ei ongelmilta vältytty. Rupesi satku lämmittyään vilkutteleen öljynpainevaloa, lämppärin moottorikin kyrvähti.
Seuraavaksi ohjelmassa siis pakoputki valmiiksi, sisustan purku loppuun ja sen sellaista. Päivittelen kuvien kera kun hommat etenee.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
9-3 2.0t Cabriolet -00
Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu
Nyt on oikeaa meininkiä! Itsekin ehdotin sukulaiselle että hommattaisiin joku turbo saba putkirunkoauton tilalle mutta se ei suostu etuvetoiseen
#5749
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu
Menee seurantaa. Itellä ollu kans jonku ralliauto projekti mieles että os sitä jonku turbo saabi laittas siihen hommaan.
Saabilla ajo on parasta mitä voi tehdä housut jalassa
Saab 900c -89
Saab 900c -89
Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu
No putkirunkoautoon sitten taakse T5 motti niin tulee takavetoinen.. Onhan noita nähty, satakunnassa oli ainakin joskus omatekoinen putkirunkopeli og satkun T8 motilla joka sijoitettuna taakse.Jusbe kirjoitti:Nyt on oikeaa meininkiä! Itsekin ehdotin sukulaiselle että hommattaisiin joku turbo saba putkirunkoauton tilalle mutta se ei suostu etuvetoiseen
Kauas on pitkä matka. #2587
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu
Juu tuo T8 koneinen on tiedossa Tosin nyt putkis olis myynnissä ja saatiin siihen kyllä ilmaseks hondan 1,3 yheltä kaverilta. (Mutta siitähän uupuu ylipaine ja 1 litra? )
#5749
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu
Nojoo taas on 5h öljynkäryistä motorsporttia takana...
Laiteltiin auton eilen purettu keula kasaan, uusi pakoputki paikoilleen ja huuhdeltiin konetta uuden öljyn ja dieselin 50/50 mixtuuralla, sit uudet öljyt ja filtteri. Öljynpainevalo lakkasi vilkuttelemasta muutaman rauhallisen kierroksen jälkeen, sivuoireena tosin alkoi öljysavun tupruttelu tyhjäkäynnillä Yksi soiva moottori löytyy onneks jemmasta jos toi saadaan hajotettua.
Pakoputki. Simppeli, sopivat äänet ja mukavasti kuskin oven kohdalla niin työntää paikallaan ollessa öljypakokaasut kabiiniin
Teipattiin myös asiaan kuuluvasti ruksit ajovaloihin, en kyllä tiedä miksi, onhan se tollei isoillaki pojilla?
Puskuriin kairattiin vähän isompi aukko että on hinauslenkki paremmin saatavilla ja MOOMOO-filtteri saa ilmaa.
Rosteria
DIY ralliratti
Laiteltiin auton eilen purettu keula kasaan, uusi pakoputki paikoilleen ja huuhdeltiin konetta uuden öljyn ja dieselin 50/50 mixtuuralla, sit uudet öljyt ja filtteri. Öljynpainevalo lakkasi vilkuttelemasta muutaman rauhallisen kierroksen jälkeen, sivuoireena tosin alkoi öljysavun tupruttelu tyhjäkäynnillä Yksi soiva moottori löytyy onneks jemmasta jos toi saadaan hajotettua.
Pakoputki. Simppeli, sopivat äänet ja mukavasti kuskin oven kohdalla niin työntää paikallaan ollessa öljypakokaasut kabiiniin
Teipattiin myös asiaan kuuluvasti ruksit ajovaloihin, en kyllä tiedä miksi, onhan se tollei isoillaki pojilla?
Puskuriin kairattiin vähän isompi aukko että on hinauslenkki paremmin saatavilla ja MOOMOO-filtteri saa ilmaa.
Rosteria
DIY ralliratti
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
9-3 2.0t Cabriolet -00
Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu
Mopon (Hayabusa, CBR XX tms) kone ahdettuna tollaseen vois olla aika hyvä.Jusbe kirjoitti:Juu tuo T8 koneinen on tiedossa Tosin nyt putkis olis myynnissä ja saatiin siihen kyllä ilmaseks hondan 1,3 yheltä kaverilta. (Mutta siitähän uupuu ylipaine ja 1 litra? )
Aiheeseen, putkenpäähän viiste niin vois auttaa ettei tuu käryt sisään? Nuo lumiketjut on kyllä superidea, todelliset pikapatentti-piikit. Miksei oo ite ikinä keksinyt? Ratti on melko race, siihen vielä keltasella vanneteipillä yläkehään keskikohta.
Kauas on pitkä matka. #2587
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu
Hieno projekti, varsinkin kun uhrataan tällaiseen käyttöön mieluummin NG- kuin OG900 Mää olen järkeillyt että nuo ajovalot teipataan sen takia ettei palaset ainakaan yhtä herkästi tipu radalle jos sattuu lasi hajoamaan?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu
Rattivaihde kirjoitti: Mää olen järkeillyt että nuo ajovalot teipataan sen takia ettei palaset ainakaan yhtä herkästi tipu radalle jos sattuu lasi hajoamaan?
Näin minäkin olen ymmärtänyt. Viisaammat korjatkoon jos ei pidä paikkaansa.
Piikit vaan alle ja menoks
Putki näyttää hyvälle Pieni viiste päähän ainakin jossain vanhassa 340 volvon katiskassa autto käryyn, kun putki tuli sivulta.
#5749
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu
Videot uupuu!
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu
Pieni mutka siihen pakoputken päähän niin sitähän voisi jo melkein luulla dieseliksi, jos kerta jo öljyäkin valmiiksi polttaa?
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu
Piikit on tallissa oottamassa, on vaan tällä hetkellä vielä tonnarin vanteilla.
Jos se savuttaa vaan uuden pakoputken pinnotteita pois
Jos se savuttaa vaan uuden pakoputken pinnotteita pois
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu
Ei toi putki sentään ajaessa haittaa, mennään sillä toistaiseksi. Ja mahtava idea toi ratin keskikohdan teippaus, mikseiköhän tullut mieleenTimppa kirjoitti:Aiheeseen, putkenpäähän viiste niin vois auttaa ettei tuu käryt sisään? Nuo lumiketjut on kyllä superidea, todelliset pikapatentti-piikit. Miksei oo ite ikinä keksinyt? Ratti on melko race, siihen vielä keltasella vanneteipillä yläkehään keskikohta.
Joo ei og turboa tällaseen käyttöön kehtais raiskata, mieluummin jättäis ihan omaksi kesäautoksiRattivaihde kirjoitti:Hieno projekti, varsinkin kun uhrataan tällaiseen käyttöön mieluummin NG- kuin OG900
Tuosta ensihätään!Wiljami kirjoitti:Videot uupuu!
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
9-3 2.0t Cabriolet -00
Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu
Mukavaa nähdä että vanha "perheenjäsen" on herännyt yhdeksän kuukautta kestäneestä koomasta
Marko #2053
9-5 -04
9-5 -04
Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu
Ja laitetaas vielä parit :Wiljami kirjoitti:Videot uupuu!
http://www.youtube.com/watch?v=Qm-v3WoDgNk
http://www.youtube.com/watch?v=qkHPovm4kE8
Lisää matskua tulee varmaan sunnuntaina, kun lauantaina pidetään jyväskylän saappiporukan kanssa pienimuotoinen jääratapäivää
Elämäntyyli muttui kerrasta hieman sporttisemmaksimsavela kirjoitti:Mukavaa nähdä että vanha "perheenjäsen" on herännyt yhdeksän kuukautta kestäneestä koomasta
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
9-3 2.0t Cabriolet -00