NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Idea tähän autoon lähti talvipäiviltä. Ruvettiin kavereiden (nimim. NGpower ja 900aero-84) kanssa tuumaileen, että pitäisi jonkinlainen halpa lelu hommata jääradalle ja mahdollisesti myös ihan asfalttiradalle. Vaihtoehtoja pyöriteltiin mielessä ja päädyttiin optimivaihtoehdoksi 3d ng900 turbo, muita vaihtoehtoja oli trionic tonnarit, og900 turbot ja v6 ng900 kävi myös mielessä. Miksikö ng turbo? No siksi että og turboja on jo joka pojalla tällaisessa käytössä ja tonnari taas on melko möhkö verrattuna ng satkuun. T5 koneen helppo viritettävyys ja pihasta jo löytyvä purettu ng900 turbo puolsi valintaa.

Foorumille ilmestyi myyntiin kesällä seisomaan bensapumpun särkymisen takia jäänyt viisiovinen 900 SE 2,0T -95, mittarilukemakin inhimillinen 457tkm ja rapiat päälle. Hintapyynti sopiva 450e ja sijaintikin tuossa 30km päässä. Puhelin kouraan ja käytiin samana iltana vilkasemassa ja toteamassa auto sopivaksi käyttötarkoitukseen. Käyntiin ei kuitenkaan saatu pelkän apuvirran avuin, polttoainepumppu pyöri satunnaisesti. Tehtiin kuitenkin kaupat, seuraavana päivänä peräkontti täyteen varaosia ja raatoa noutamaan. Uusi polttoainepumppu ämpäreineen, trionikki johon ohjelmoin hyväksi havaitun e85 ohjelman (e85:set oli siis satkussa tankissa) ja ehjä akku paikalleen -> auto käyntiin ja hyvin rallatti. Nosturilla kun ollaan autoa tutkittu niin todettu jopa ihan hyvä koriseksi, toki ovet on happamat.

Kuva

Nyt siis autosta on tarkoitus jalostaa hauska leikkikalu mahdollisimman edullisesti. Tähän reseptinä kaikki ylimääräinen paino pois ja sopivasti tehoa. Painon pudotus aloitettu ja lähes kaikki ylimääräinen jo purettu auton takapäästä b-pilariin asti. Seuraavana purku-uhan alla on kojelauta, jäljellä olevat verhoilut ja etupenkit tulee vaihtumaan jonkinsortin kuppeihin.

Kuva

Eilen tallilla purettiin myös ilmastoinnin roippeet ja putsailtiin kennoista vuosien aikana kertynyttä sontaa. Samalla lähti jotain pientä ylimääräistä kuten cruise, lampun pesurit (jotka toimii!?) jne. Teho-osastolla ruvettiin rakentamaan uutta putkea. Päädyttiin modaamaan putki katin kohdalta eteenpäin 2,5":ksi, yksi vaimennin ja sivuputki. Ilmanotto viedään sumarin reiän taakse ja isompi välijäähdytin hitsaillaan kun keretään.

Kuva

Alusta autossa oli vakio poislukien satunnaisista paikoista löytyneitä powerflexin puslia. Tallista löytyy yksi ng:n alustasarja joka luultavasti autoon istutetaan, ainakin kesäksi. Taakse jonkinlainen poikkituki.

Haettiin kovalla rahalla biltemasta lumiketjut, niiden kanssa käytiin muutama testikierros ajamassa jäällä ja ihan hauskalta vaikutti. Toki kun motorsportista kyse niin ei ongelmilta vältytty. Rupesi satku lämmittyään vilkutteleen öljynpainevaloa, lämppärin moottorikin kyrvähti.

Kuva

Seuraavaksi ohjelmassa siis pakoputki valmiiksi, sisustan purku loppuun ja sen sellaista. Päivittelen kuvien kera kun hommat etenee.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Jusbe
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu

Viesti Kirjoittaja Jusbe »

Nyt on oikeaa meininkiä! Itsekin ehdotin sukulaiselle että hommattaisiin joku turbo saba putkirunkoauton tilalle mutta se ei suostu etuvetoiseen :evil:
#5749
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
Jonton
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Maalis 18, 2013 21:17
Paikkakunta: Kittilä

Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu

Viesti Kirjoittaja Jonton »

Menee seurantaa. Itellä ollu kans jonku ralliauto projekti mieles että os sitä jonku turbo saabi laittas siihen hommaan.
Saabilla ajo on parasta mitä voi tehdä housut jalassa


Saab 900c -89
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Jusbe kirjoitti:Nyt on oikeaa meininkiä! Itsekin ehdotin sukulaiselle että hommattaisiin joku turbo saba putkirunkoauton tilalle mutta se ei suostu etuvetoiseen :evil:
No putkirunkoautoon sitten taakse T5 motti niin tulee takavetoinen.. 8) Onhan noita nähty, satakunnassa oli ainakin joskus omatekoinen putkirunkopeli og satkun T8 motilla joka sijoitettuna taakse.
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Jusbe
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu

Viesti Kirjoittaja Jusbe »

Juu tuo T8 koneinen on tiedossa :) Tosin nyt putkis olis myynnissä ja saatiin siihen kyllä ilmaseks hondan 1,3 yheltä kaverilta. (Mutta siitähän uupuu ylipaine ja 1 litra? 8O )
#5749
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Nojoo taas on 5h öljynkäryistä motorsporttia takana...

Laiteltiin auton eilen purettu keula kasaan, uusi pakoputki paikoilleen ja huuhdeltiin konetta uuden öljyn ja dieselin 50/50 mixtuuralla, sit uudet öljyt ja filtteri. Öljynpainevalo lakkasi vilkuttelemasta muutaman rauhallisen kierroksen jälkeen, sivuoireena tosin alkoi öljysavun tupruttelu tyhjäkäynnillä :lol: Yksi soiva moottori löytyy onneks jemmasta jos toi saadaan hajotettua.

Pakoputki. Simppeli, sopivat äänet ja mukavasti kuskin oven kohdalla niin työntää paikallaan ollessa öljypakokaasut kabiiniin :D
Kuva

Teipattiin myös asiaan kuuluvasti ruksit ajovaloihin, en kyllä tiedä miksi, onhan se tollei isoillaki pojilla?
Kuva

Puskuriin kairattiin vähän isompi aukko että on hinauslenkki paremmin saatavilla ja MOOMOO-filtteri saa ilmaa.
Kuva

Rosteria
Kuva

DIY ralliratti
Kuva
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Jusbe kirjoitti:Juu tuo T8 koneinen on tiedossa :) Tosin nyt putkis olis myynnissä ja saatiin siihen kyllä ilmaseks hondan 1,3 yheltä kaverilta. (Mutta siitähän uupuu ylipaine ja 1 litra? 8O )
Mopon (Hayabusa, CBR XX tms) kone ahdettuna tollaseen vois olla aika hyvä.

Aiheeseen, putkenpäähän viiste niin vois auttaa ettei tuu käryt sisään? Nuo lumiketjut on kyllä superidea, todelliset pikapatentti-piikit. Miksei oo ite ikinä keksinyt? Ratti on melko race, siihen vielä keltasella vanneteipillä yläkehään keskikohta. :lol:
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Hieno projekti, varsinkin kun uhrataan tällaiseen käyttöön mieluummin NG- kuin OG900 :mrgreen: Mää olen järkeillyt että nuo ajovalot teipataan sen takia ettei palaset ainakaan yhtä herkästi tipu radalle jos sattuu lasi hajoamaan?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Jusbe
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu

Viesti Kirjoittaja Jusbe »

Rattivaihde kirjoitti: Mää olen järkeillyt että nuo ajovalot teipataan sen takia ettei palaset ainakaan yhtä herkästi tipu radalle jos sattuu lasi hajoamaan?

Näin minäkin olen ymmärtänyt. Viisaammat korjatkoon jos ei pidä paikkaansa.

Piikit vaan alle ja menoks ;)

Putki näyttää hyvälle :) Pieni viiste päähän ainakin jossain vanhassa 340 volvon katiskassa autto käryyn, kun putki tuli sivulta.
#5749
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Videot uupuu! :mrgreen:
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu

Viesti Kirjoittaja TTH »

Pieni mutka siihen pakoputken päähän niin sitähän voisi jo melkein luulla dieseliksi, jos kerta jo öljyäkin valmiiksi polttaa? :lol:
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Piikit on tallissa oottamassa, on vaan tällä hetkellä vielä tonnarin vanteilla.

Jos se savuttaa vaan uuden pakoputken pinnotteita pois :)
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Timppa kirjoitti:Aiheeseen, putkenpäähän viiste niin vois auttaa ettei tuu käryt sisään? Nuo lumiketjut on kyllä superidea, todelliset pikapatentti-piikit. Miksei oo ite ikinä keksinyt? Ratti on melko race, siihen vielä keltasella vanneteipillä yläkehään keskikohta. :lol:
Ei toi putki sentään ajaessa haittaa, mennään sillä toistaiseksi. Ja mahtava idea toi ratin keskikohdan teippaus, mikseiköhän tullut mieleen :D
Rattivaihde kirjoitti:Hieno projekti, varsinkin kun uhrataan tällaiseen käyttöön mieluummin NG- kuin OG900 :mrgreen:
Joo ei og turboa tällaseen käyttöön kehtais raiskata, mieluummin jättäis ihan omaksi kesäautoksi 8)
Wiljami kirjoitti:Videot uupuu! :mrgreen:
Tuosta ensihätään!
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Avatar
msavela
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2004 22:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu

Viesti Kirjoittaja msavela »

Mukavaa nähdä että vanha "perheenjäsen" on herännyt yhdeksän kuukautta kestäneestä koomasta :D
Marko #2053
9-5 -04
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: NG900 2,0T -95 (jää)ratalelu

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Wiljami kirjoitti:Videot uupuu! :mrgreen:
Ja laitetaas vielä parit :
http://www.youtube.com/watch?v=Qm-v3WoDgNk
http://www.youtube.com/watch?v=qkHPovm4kE8

Lisää matskua tulee varmaan sunnuntaina, kun lauantaina pidetään jyväskylän saappiporukan kanssa pienimuotoinen jääratapäivää :twisted:
msavela kirjoitti:Mukavaa nähdä että vanha "perheenjäsen" on herännyt yhdeksän kuukautta kestäneestä koomasta :D
Elämäntyyli muttui kerrasta hieman sporttisemmaksi :lol:
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Vastaa Viestiin