koska se kipuna on alkanu loppua?1!!??!?!!!f-19 kirjoitti:Ei siinä tosiaan muuta kun lyö sinne vaan ni alkaa tapahtuamm. kytkin luistaa ja kipinä loppua kesken niiku itellä
900 -87 i8 -> T16
Re: 900 -87 i8 -> T16
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: 900 -87 i8 -> T16
Pöh DI, tai toisaalta pulttaan kyllä miellään kiinni jos Jope asennussarjan sponssaat ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kipinä se oli kun loppui tuossa männä viikolla. Kun oli enemmän kuormaa niin meno loppuu täysin kuin fuelcutissa. Näkyi megassa resettinä. Teki samaa pari vuotta sitten. Pienensin kärkiväliä 0.8 -> 0.6 niin auttoi silloin. Voishan tuon kärkivälin nyt kyllä tarkastaa... Vaan eipä kyllä ihme tuolla vakiopuolalla.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kipinä se oli kun loppui tuossa männä viikolla. Kun oli enemmän kuormaa niin meno loppuu täysin kuin fuelcutissa. Näkyi megassa resettinä. Teki samaa pari vuotta sitten. Pienensin kärkiväliä 0.8 -> 0.6 niin auttoi silloin. Voishan tuon kärkivälin nyt kyllä tarkastaa... Vaan eipä kyllä ihme tuolla vakiopuolalla.
Re: 900 -87 i8 -> T16
No ei se mega kyllä resettaa jos tulppa ei jaksa enää lyödä kipinää? Ettei ois joku virtapiikki megalla joka resettaa prossun..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 900 -87 i8 -> T16
No sitä mäkin ihmettelin että mikä järki ja millainen tapahtumaketju siinä olisi ollut että olisi moinen piikki tullut. Ehdotuksia ja selvitys aiheesta otetaan vastaan.
Ongelma poistui kärkivälin pienentämisellä (vaihdoin kyllä samaan aikaan pääteasteen että voihan se ongelma sieltäkin tulla). Mutta miksi ilmenee kuitenkin vain isommilla ahdoilla? Ei kai pääteaste näe sytytystapahtumaa mitenkään erilaisena oli ahtoja sitten paljon vai vähän? Kierrokset ei vaikuta.
Ongelma poistui kärkivälin pienentämisellä (vaihdoin kyllä samaan aikaan pääteasteen että voihan se ongelma sieltäkin tulla). Mutta miksi ilmenee kuitenkin vain isommilla ahdoilla? Ei kai pääteaste näe sytytystapahtumaa mitenkään erilaisena oli ahtoja sitten paljon vai vähän? Kierrokset ei vaikuta.
Re: 900 -87 i8 -> T16
Laitoinpa tänään ahtoputken klemmarin ihan kiinni ja kireälle välijäähyn lämpöselle puolelle. Ihmettelinkin kun lootan ja ahtimen vaihdon sekä ahtoputkimuutoksen jälkeen ei sitä RÄHINÄÄ oikein ollut eikä ahtojakaan ollut yli 1bar vaikka miten bleedia ruuvas.
Alkoi muuten kulkuja, ahtoa ja ääntä löytyä vähän eri tavalla.![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Saattanut ahti käydä vähän ylikierroksillakin mutta mitä pienistä. Aika hyvin tuo "kova" ahtoputki kompuralta välijäähyn sillarimutkalle kuitenkin piti kun 1bar tuli silti ahtoa.
Alkoi muuten kulkuja, ahtoa ja ääntä löytyä vähän eri tavalla.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Saattanut ahti käydä vähän ylikierroksillakin mutta mitä pienistä. Aika hyvin tuo "kova" ahtoputki kompuralta välijäähyn sillarimutkalle kuitenkin piti kun 1bar tuli silti ahtoa.
Re: 900 -87 i8 -> T16
Tämä auto jäänyt pihaan seisomaan ![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Otin liikennekäyttöön huhtikuussa ja pari kertaa käytiin paremman puoliskon kanssa pöristelemässä. Ajomahiksia sitten vähän latisti leiman loppuminen
En ole vielä uskaltautunut uudella setupilla konttorille. Ties vaikka leima irtoaiskin mutta maksaa pirulainen leimaus ja just käyttiksenkin leimasin vaikeuksien kautta niin leimaus into vähän loppu...
Olen auton tämän hetkisen tilanteen johdosta pohtinut mikä auton tulevaisuus voisi olla. Ei tuo seisomalla parane mutta ei varmasti myymälläkään mitään järkevää summaa saa. Aikanaan tätä autoa olen kuitenkin suunnitellut pitäväni pitkään tai ties jopa jomman kumman -- minun tai auton lahoamiseen saakka. Varaosiakin löytyy ja joka nurkka autosta on tullut omin kätösin käytyä läpi niin tietää mitä missäkin on tehty ja mitä odotettavissa.
Että tälläistä täällä, jos heräsi ajatuksia tai seteleiden kyllästämiä ostohaluja niin viestiä tulemaan!![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Otin liikennekäyttöön huhtikuussa ja pari kertaa käytiin paremman puoliskon kanssa pöristelemässä. Ajomahiksia sitten vähän latisti leiman loppuminen
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Olen auton tämän hetkisen tilanteen johdosta pohtinut mikä auton tulevaisuus voisi olla. Ei tuo seisomalla parane mutta ei varmasti myymälläkään mitään järkevää summaa saa. Aikanaan tätä autoa olen kuitenkin suunnitellut pitäväni pitkään tai ties jopa jomman kumman -- minun tai auton lahoamiseen saakka. Varaosiakin löytyy ja joka nurkka autosta on tullut omin kätösin käytyä läpi niin tietää mitä missäkin on tehty ja mitä odotettavissa.
Että tälläistä täällä, jos heräsi ajatuksia tai seteleiden kyllästämiä ostohaluja niin viestiä tulemaan!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: 900 -87 i8 -> T16
Ei tullu myytyä. Kiinnostuneita oli kyllä mikä lämmitti mieltä... en vaan hennonnut alkaa myymään tosissaan eli en oikein aktiivisesti vastannut kiinnostuneille
. Nyt auto on ollut pari vuotta appiukon peltihallissa odottamassa aikoja parempia. Aattelin josko ne ajat tänä kesänä koittais.
Viimeksi ajot päättyi 2011(?) loppukesästä siihen kun kannen ja lohkon välistä alkoi tiristä vettä paineella, kuin olisi nuppineulalla pieni reikä tehty. Ajamaan pystyi mutta paisari tyhjeni muutaman kilsan matkalla. Ajot siis loppui ja auto meni seisontaan. Viime kesänä kävin kerran ajamassa lämpimäksi, vuotoa ei ollut enää ja öljytkin tuli varuiksi vaihdettua. Auto takaisin halliin nurkkaan odottamaan.
Nyt on pikkuhiljaa tullut ostettua koneen kasaamiseen tarvittavia osia (l. laakerit ja kannentiiviste, stefat, sarjojen tiivisteet). Vielä pitäisi ainakin venavarren kumit ja jotain hyvää tiivistemassaa hommata. Ajatus on että tekisin koneen mahdollisimman kokonaiseksi jo kätköistä löytyvillä osilla. Eli että pitäisi purkaa mahdollisimman vähän osia irti vanhasta, nyt paikoillaan olevasta moottorista.
Ainakin seuraavat osat tulee kuitenkin vanhasta moottorista:
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Viimeksi ajot päättyi 2011(?) loppukesästä siihen kun kannen ja lohkon välistä alkoi tiristä vettä paineella, kuin olisi nuppineulalla pieni reikä tehty. Ajamaan pystyi mutta paisari tyhjeni muutaman kilsan matkalla. Ajot siis loppui ja auto meni seisontaan. Viime kesänä kävin kerran ajamassa lämpimäksi, vuotoa ei ollut enää ja öljytkin tuli varuiksi vaihdettua. Auto takaisin halliin nurkkaan odottamaan.
Nyt on pikkuhiljaa tullut ostettua koneen kasaamiseen tarvittavia osia (l. laakerit ja kannentiiviste, stefat, sarjojen tiivisteet). Vielä pitäisi ainakin venavarren kumit ja jotain hyvää tiivistemassaa hommata. Ajatus on että tekisin koneen mahdollisimman kokonaiseksi jo kätköistä löytyvillä osilla. Eli että pitäisi purkaa mahdollisimman vähän osia irti vanhasta, nyt paikoillaan olevasta moottorista.
Ainakin seuraavat osat tulee kuitenkin vanhasta moottorista:
- turbo
- pakosarja
- suuttimet bensakiskoineen (jälkimmäinen helppouden takia)
- lohko
- männät
- kampura
- kanget
- vaihdelaatikko
- kansi (B202:t & T5)
- 2.0 ja 2.1 imusarjat
- moottorinkannakkeet
- ohjaustehostimen pumppu (toivottavasti)
- Kansia on uudempaa ja vanhempaa B202:sta sekä T5 kansi. Kaikki noista pitäisi purkaa, pestä ja huoltaa ennen käyttöä. T5 kansi vaatii rakentelua mutta virtaisi vähän paremmin... Mutta mahtaako se olla vaivan väärti, tehojen riittämättömyydestä vanhaan satkuun tuskin jäänee kiinni.
- Kampura, lyhyellä vai pitkällä kaulalla? Olisi hienokuntoisen _näköinen_ 2.1:sta oleva kampura pitkällä kaulalla. Mikä on käytännön merkitys verrattuna vanhempaa lyhytkaulaiseen? Hihnapyörät sopii samat, pitkäkaulainen vaatii sen holkin?
- Kytkin luisti isommilla ahdoilla (orggis 228mm). Hyllyssä olisi "hyväkuntoinen" eli putsattu 215mm kytkimelle oleva vauhtipyörä sekä siihen 215mm turbon kytkin. Tuo ei sellaineen paljon pidä, nähty on. Jaksaakohan tuo asetelma puristaa riittävästi 215mm sintteriä? Näin selviäisi pelkällä levyn hankinnalla.
- Kipinäkin saattoi olla vähissä, pätki isoilla ahdoilla. Riittäisiköhän pelkkä kärkivälin pienennys entisestään (<0,7), joku tuning-suurtehopuola (MSD?) vai pitääkö jaksaa alkaa debuggaamaan tuota DIY-megaa ja sen triggeröintiä sekä virittää irtopuolat tai hukkakipinä. Kauhea homma ja rahaa vaan menee viimeisessä
Re: 900 -87 i8 -> T16
Laita T5 kansi ja 2.1 kampura holkin kanssa. Orkkis sachs 228mm ja ahdot niin ettei luista, kestää lootakin sitten varmaan.
Kyllä se kestää n. 400Nm eikä og loota enempää tartte.. Jos tarvii alle 0,7mm kärkiväliä niin kipinäteho hukkuu kyllä johonkin, jos orkkispuola ja jakaja niin laita joku vähän tehokkaampi puola tilalle. Ja hyvät tulpanjohdot + uusi orkkispyörijä ja kansi.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 900 -87 i8 -> T16
Saman suuntaisia ajattelin kanssa.
Matti16:sta autossa ollut sintteri vaikutti kyllä varsin hyvältä, mutta taisi olla 228mm versio?
Eikä kiinnosta tietenkään rahaa lyödä hulluna tähän projektiin kiinni. Lähinnä tavoitteena saada auto järkevästi kasaan olemassa olevia osia hyödyntäen "luotettavasti" toimivaksi paketiksi. Kaikkea mahdollisia tehuja ei ole siis tarkoitus ottaa irti.
T5 kantta mietin sen suhteen että se vaatii:
Matti16:sta autossa ollut sintteri vaikutti kyllä varsin hyvältä, mutta taisi olla 228mm versio?
Eikä kiinnosta tietenkään rahaa lyödä hulluna tähän projektiin kiinni. Lähinnä tavoitteena saada auto järkevästi kasaan olemassa olevia osia hyödyntäen "luotettavasti" toimivaksi paketiksi. Kaikkea mahdollisia tehuja ei ole siis tarkoitus ottaa irti.
T5 kantta mietin sen suhteen että se vaatii:
- jonkun fiksun ratkaisun haluaisin kannen sovitukseen jakopäässä, hitsaamalla olisi paras (kerran yhden virisatkun omistajan kaveri on yrittänyt hitsata, ei vakuuttanut, väänsin sormin irti, pitää konsultoida omaa hovihitsaria
)
- ohjaustehostimenpumpun kiristin vaatii vähän nysväystä (löytyy kannakkeita ja tarvikkeita kyllä)
- imusarjan sovitus (tallissa ng:n imari eli laippa löytyy, eli toivottavasti hitsarilla myös vielä taidot hallussa...)
Re: 900 -87 i8 -> T16
Tarvikemotti.com SAAB 228MM 4LAP 160e
Motonet.fi SAAB 900-Turbo 90->93 (ø228mm) [1990 - 1993] 149e
Itsellä tommonen setti, heitin vain tuosta Sachsin paketista romulavalle kytkinlevyn ja laitoin tuon tarvikemotin levyn tilalle.
Tuo on ehdottomasti halvin ja pitävin ratkaisu eikä se ole paha ajossa paitsi neljän ruuhkissa ehkä hieman hapuileva.
Elä mitään 215mm edes mieti, jos saat jollekulle myytyä kytkinlevyn tuosta motonetin paketista olisi se hieman liennytystä kokonaishintaan.
Sä ite sanoit mulle ettei kannata säästää väärässä paikassa![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Viivalle vappuna?
Motonet.fi SAAB 900-Turbo 90->93 (ø228mm) [1990 - 1993] 149e
Itsellä tommonen setti, heitin vain tuosta Sachsin paketista romulavalle kytkinlevyn ja laitoin tuon tarvikemotin levyn tilalle.
Tuo on ehdottomasti halvin ja pitävin ratkaisu eikä se ole paha ajossa paitsi neljän ruuhkissa ehkä hieman hapuileva.
Elä mitään 215mm edes mieti, jos saat jollekulle myytyä kytkinlevyn tuosta motonetin paketista olisi se hieman liennytystä kokonaishintaan.
Sä ite sanoit mulle ettei kannata säästää väärässä paikassa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Viivalle vappuna?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: 900 -87 i8 -> T16
Toivottavasti tuo romulava oli vain kielikuva koska tuolla pelkällä levylläkin on tosiaan aika hyvin arvoaTurbo16 kirjoitti:Tarvikemotti.com SAAB 228MM 4LAP 160e
Motonet.fi SAAB 900-Turbo 90->93 (ø228mm) [1990 - 1993] 149e
Itsellä tommonen setti, heitin vain tuosta Sachsin paketista romulavalle kytkinlevyn ja laitoin tuon tarvikemotin levyn tilalle.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kytkinlevy 900Turbo16 84-3503 900-Turbo 90->93 [1990 - 1993] 109.90 €
Ei väliä. Eikä mun mielestä ollut ollenkaan huono, pärjäis vaikka siellä neljän ruuhkassa. Mutta ei pyykinkuivaustelineiden kanssaTurbo16 kirjoitti:Tuo on ehdottomasti halvin ja pitävin ratkaisu eikä se ole paha ajossa paitsi neljän ruuhkissa ehkä hieman hapuileva.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Joo no meidän projektit on vähän eri vaiheissa, mun auton kultavuodet on menneet jo ja se on ollut sen verta ajossa ja tehoja ulosmitattu että enää ei tarvii olla niin viimosen päälle parhaat ratkaisut. Sun tapauksessa sanon edelleen että älä säästä väärässä paikassa, jos haluat tuloksia esim. siellä varttimaililla. Ja etenkin kun sulla on muutenkin mennyt enemmän rahaa ja oot tehnyt pidemmän kautta tää mun projekti niin jos nyt alat oikomaan niin mun mielestä kaikki se aiemmin käytetty raha on mennyt hukkaan.Turbo16 kirjoitti:Sä ite sanoit mulle ettei kannata säästää väärässä paikassa
TuskinTurbo16 kirjoitti:Viivalle vappuna?
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: 900 -87 i8 -> T16
Ja jos tosiaan tuo 215mm 4-lapainen sintterilevy (APE-Importilla 145e) 215mm turbon asetelmalla pitäisi paremmin kuin vakio 228mm massalevy asetelmallaan niin sitten valkkaan ehdottomasti 215mm kykän.
215mm kytkimille ei tarvitse tehdä muuta kuin hankkia tuo levy (146e+shimmaus)
Jos päädyn 228mm kytkimeen niin silloin pitää hankkia:
- 228mm asetelman jaolla oleva vauhtipyörä (käytettynä 20-80e?)
- 228mm paineasetelma (100e)
- sintteri- tai massalevy (massalevy asetelman kanssa 149e, sintterilevy 160e)
- shimmaus sintterille (??e)
215mm kytkimille ei tarvitse tehdä muuta kuin hankkia tuo levy (146e+shimmaus)
Jos päädyn 228mm kytkimeen niin silloin pitää hankkia:
- 228mm asetelman jaolla oleva vauhtipyörä (käytettynä 20-80e?)
- 228mm paineasetelma (100e)
- sintteri- tai massalevy (massalevy asetelman kanssa 149e, sintterilevy 160e)
- shimmaus sintterille (??e)
Re: 900 -87 i8 -> T16
Shimmaus nyt ei maksa mitään, jos teet ite ja mikset tekisi tai sitten jollakulla ketä sen voi tehdä.
Ehdottomasti sit menet tuolla 215mm, jos sulla ei ole 228mm vauhtista hyllyssä.
Enemmän vääntöä kuitenkin saat aikaiseksi tuolla ahtimella kuin minä omallani.
Oliko sulla B212 tai B234 -kantta?
Eikö se olisi helpoin ja halvin vaihtoehto kun sulla on tuo 2.1L imarikin?
Ehdottomasti sit menet tuolla 215mm, jos sulla ei ole 228mm vauhtista hyllyssä.
Enemmän vääntöä kuitenkin saat aikaiseksi tuolla ahtimella kuin minä omallani.
Oliko sulla B212 tai B234 -kantta?
Eikö se olisi helpoin ja halvin vaihtoehto kun sulla on tuo 2.1L imarikin?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: 900 -87 i8 -> T16
Piti tulla vastaamaan tänne kun mulle itkettiin kuin vaimoni konsanaan, kun viestiin ei vastattu heti...
Ei oo vehkeitä tehdä shimmausta, enkä oo expertti siinä![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Ei oo 228mm hyllyssä, voishan sitä semmostakin metsästää mutta tosiaan, 228mm kykä on $$$. Onko kenelläkään oikeasti tietoa miten tuo 215mm sintteri pitää?
Ei oo B212 kantta, eikä tosiaan suunnitelmiin kuulu purkaa tuota nykyistä irti kun kansia on hyllyssä valmiina. Pitää ihmetellä, aloitanpahan ainakin alakerran kasaamisella.
Ei oo vehkeitä tehdä shimmausta, enkä oo expertti siinä
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Ei oo 228mm hyllyssä, voishan sitä semmostakin metsästää mutta tosiaan, 228mm kykä on $$$. Onko kenelläkään oikeasti tietoa miten tuo 215mm sintteri pitää?
Ei oo B212 kantta, eikä tosiaan suunnitelmiin kuulu purkaa tuota nykyistä irti kun kansia on hyllyssä valmiina. Pitää ihmetellä, aloitanpahan ainakin alakerran kasaamisella.