1975 Saab 96 T16
Re: 1975 Saab 96 T16
No eivät kyllä ihan lyöneet - vaan kolkin alustalle laittoivat kuupan korin, ja koria piti paikka paikoin tästä syystä levittää aika paljon (=rakentaa leveämmäksi lokarien kohdalta).
http://i1085.photobucket.com/albums/j43 ... C00098.jpg
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic. ... start=1020
http://i1085.photobucket.com/albums/j43 ... C00098.jpg
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic. ... start=1020
Re: 1975 Saab 96 T16
mitenköhän noissa sprintti-96sissa on tuo T16-moottori + vaihteisto toteutettu? Löytyyköhän netin maailmasta referenssikuvia? Täytyypi mittailla, mahtuuko tuo B202 poikittain konehuoneeseen vai pitääkö se laittaa pitkittäin...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Re: 1975 Saab 96 T16
Mitä olen noita tapahtumakuvissa nähnyt, niin se on ollut OG:n kone + loota kuupan keulilla aina.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: 1975 Saab 96 T16
nyt on tälle löytynyt hyvä rakentelupaikka, joten pikkuhiljaa voisi rojektin viedä tallille ja aloittaa purkutyöt. Pohjassa on hiukan paikattavaa ja sitten voisi vanhan V4n nostaa pois keulilta ja aloittaa turbomoottorin sovittamisen tilalle.
Vaihteistoksi voisi muuten automaatin laittaa, mutta jos haluan säilyttää alkuperäisen rattivalitsimen niin sitten täytyy tyytyä manuaaliin...
Vaihteistoksi voisi muuten automaatin laittaa, mutta jos haluan säilyttää alkuperäisen rattivalitsimen niin sitten täytyy tyytyä manuaaliin...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 1975 Saab 96 T16
tekijämies laittais ne automaatin pykälät siihen rattivalitsimeen. onhan jenkkejäkin sillä tavalla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 1975 Saab 96 T16
kannattaakohan tähän hommata alustan komponentit turbo-tonnarista kun konekin tulee tuosta mallista? Ainakin navat ja jarrut, jotta saa alle 16-17 tuumaiset aluvanteet. Täytyy nyt kattella, miten radikaaleihin muutostöihin nyt sitten loppupeleistä joutuu. Toinen vaihtoehto koneeksi olisi viri-V4 90mm männillä, 1700sen kampuralla, jyrkällä nokalla jne., mutta kun se B202 turbomylly on jo hankittuna...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Re: 1975 Saab 96 T16
Tuosta mallia =) harmi kun tuollaisia ei suomessa saa kilpiin http://www.youtube.com/watch?v=2VWdvQLy ... e=youtu.be
http://forum.saabklubben.se/viewtopic.p ... 7&start=30
http://forum.saabklubben.se/viewtopic.p ... 7&start=30
Re: 1975 Saab 96 T16
jos oikein hurjaksi heittäytyisi, niin tekisi tähän putkirungon, nelivedon ja hiilikuitukorin...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 1975 Saab 96 T16
sithän se projekti joutaa myyntiin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 1975 Saab 96 T16
Takaveto vaan ja siirtolapuilla ajaa
#5749
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
Re: 1975 Saab 96 T16
kaippa mie jätän sen putkirunko-hiilikuitukori-neliveto homman tuleviin rojekteihin. Tämän jos saisi nyt ensin valmiiksi tuolla B202sella, turbo-Saabin alustapalikoilla ja manuaalilla. Ja 17-tuumaiset vanteet alle.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Re: 1975 Saab 96 T16
Tuosta koneen painosta pitää sen verran mainita, että itse puntaroin b202 koneen, apulaitteineen ja lootan painoksi n.230kg
Ei muutakun satkun tekniikka keulille, luulisi selviävän "pienimmällä" vaivalla
Ei muutakun satkun tekniikka keulille, luulisi selviävän "pienimmällä" vaivalla
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: 1975 Saab 96 T16
piettää nyt kattoa, jos tuon tonnarin koneen sijaan käytetään OG-satkun kevyempää 16-venaista turbokonetta. Pyörännavat otetaan ainakin tonnarista, jotta saadaan enempi vannevaihtoehtoja katsottavaksi. Spacerit kun eivät varmaankaan kestä kovaa rata-ajoa?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Re: 1975 Saab 96 T16
Luulisi, että automaattilaatikon yhdistäminen rattivaihteeseen olisi hiukan vähemmän hankalaa ja monimutkaista kuin manuaalilaatikon, koska valitsimen liikettä tulee vain yhdensuuntaisesti.mazeos kirjoitti:Vaihteistoksi voisi muuten automaatin laittaa, mutta jos haluan säilyttää alkuperäisen rattivalitsimen niin sitten täytyy tyytyä manuaaliin...
Og-satkun moottorissa ja voimansiirrossa on se hyvä puoli, että moottorin ja siten myöskin painopisteen saa taaemmaksi kuin muissa mieleen tulevissa vaihtoehdoissa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 1975 Saab 96 T16
Käyttäisin osien valintaperusteena jotain muuta kuin spacerien kestämättömyyttä rata-ajossa. Tälläisessä projektissa on varmasti muita heikompiakin paikkoja, tuo ei todellakaan ole ensimmäinen murhe Tai ei sitten mitään jos niin kova sälli olet kuupalla ajamaan rataa ympäri että saat sillä kuupalla tosiaan spacerit/adapterit korkkaamaanmazeos kirjoitti:piettää nyt kattoa, jos tuon tonnarin koneen sijaan käytetään OG-satkun kevyempää 16-venaista turbokonetta. Pyörännavat otetaan ainakin tonnarista, jotta saadaan enempi vannevaihtoehtoja katsottavaksi. Spacerit kun eivät varmaankaan kestä kovaa rata-ajoa?
Miksi ja miten satkun 16V kone vaihteistoineen on tonnarin vastaavaa (B202 poikittain manuaalilaatikolla) merkittävästi kevyempi? Onko vertailukelpoisia faktoja painoeroista?
Oletteko ihan varmoja että satkun koneella+lootalla painopiste on vähemmän edessä kuin vastaavalla vanhalla tonnarin koneella+lootalla? Mä melkein väitän että satkun koneella se painopiste on enemmän etuakselin etupuolella kuin tonnarin koneella. En väitä varmaksi vielä, mutta satkussa vetarit lähtee noin 1. pytyn tienoilta, sen jälkeen on vielä paljon moottoria etuakselin etupuolella. Eikös nuo uudemmat poikittaiset lyhytlohkot ole vielä pystymmässä kuin esim. B202 tonnarissa, eli painopiste on sen puolestakin vähemmän etuakselin etupuolella?
Eri asia on sitten tosiaan miten se tonnarin kone (poikittainen rivi4 ylipäätään) mahtuu kuupan konehuoneeseen.