1975 Saab 96 T16

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja f-19 »

No eivät kyllä ihan lyöneet - vaan kolkin alustalle laittoivat kuupan korin, ja koria piti paikka paikoin tästä syystä levittää aika paljon (=rakentaa leveämmäksi lokarien kohdalta).

http://i1085.photobucket.com/albums/j43 ... C00098.jpg

http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic. ... start=1020
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja mazeos »

mitenköhän noissa sprintti-96sissa on tuo T16-moottori + vaihteisto toteutettu? Löytyyköhän netin maailmasta referenssikuvia? Täytyypi mittailla, mahtuuko tuo B202 poikittain konehuoneeseen vai pitääkö se laittaa pitkittäin...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mitä olen noita tapahtumakuvissa nähnyt, niin se on ollut OG:n kone + loota kuupan keulilla aina.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja mazeos »

nyt on tälle löytynyt hyvä rakentelupaikka, joten pikkuhiljaa voisi rojektin viedä tallille ja aloittaa purkutyöt. Pohjassa on hiukan paikattavaa ja sitten voisi vanhan V4n nostaa pois keulilta ja aloittaa turbomoottorin sovittamisen tilalle.
Vaihteistoksi voisi muuten automaatin laittaa, mutta jos haluan säilyttää alkuperäisen rattivalitsimen niin sitten täytyy tyytyä manuaaliin...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tekijämies laittais ne automaatin pykälät siihen rattivalitsimeen. onhan jenkkejäkin sillä tavalla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja mazeos »

kannattaakohan tähän hommata alustan komponentit turbo-tonnarista kun konekin tulee tuosta mallista? Ainakin navat ja jarrut, jotta saa alle 16-17 tuumaiset aluvanteet. Täytyy nyt kattella, miten radikaaleihin muutostöihin nyt sitten loppupeleistä joutuu. Toinen vaihtoehto koneeksi olisi viri-V4 90mm männillä, 1700sen kampuralla, jyrkällä nokalla jne., mutta kun se B202 turbomylly on jo hankittuna...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja Juha K »

mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja mazeos »

jos oikein hurjaksi heittäytyisi, niin tekisi tähän putkirungon, nelivedon ja hiilikuitukorin...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sithän se projekti joutaa myyntiin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jusbe
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2012 16:47
Paikkakunta: JKL

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja Jusbe »

Takaveto vaan ja siirtolapuilla ajaa :D
#5749
Saab 9000CD 2.3T -90 "Airflow"
Saab 900 2.1 3d -92 puoliomisteinen
Ford Cortina mk1 -63
Skoda Octavia Scout -12
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja mazeos »

kaippa mie jätän sen putkirunko-hiilikuitukori-neliveto homman tuleviin rojekteihin. Tämän jos saisi nyt ensin valmiiksi tuolla B202sella, turbo-Saabin alustapalikoilla ja manuaalilla. Ja 17-tuumaiset vanteet alle.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Tuosta koneen painosta pitää sen verran mainita, että itse puntaroin b202 koneen, apulaitteineen ja lootan painoksi n.230kg :!:

Ei muutakun satkun tekniikka keulille, luulisi selviävän "pienimmällä" vaivalla
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja mazeos »

piettää nyt kattoa, jos tuon tonnarin koneen sijaan käytetään OG-satkun kevyempää 16-venaista turbokonetta. Pyörännavat otetaan ainakin tonnarista, jotta saadaan enempi vannevaihtoehtoja katsottavaksi. Spacerit kun eivät varmaankaan kestä kovaa rata-ajoa?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

mazeos kirjoitti:Vaihteistoksi voisi muuten automaatin laittaa, mutta jos haluan säilyttää alkuperäisen rattivalitsimen niin sitten täytyy tyytyä manuaaliin...
Luulisi, että automaattilaatikon yhdistäminen rattivaihteeseen olisi hiukan vähemmän hankalaa ja monimutkaista kuin manuaalilaatikon, koska valitsimen liikettä tulee vain yhdensuuntaisesti.
Og-satkun moottorissa ja voimansiirrossa on se hyvä puoli, että moottorin ja siten myöskin painopisteen saa taaemmaksi kuin muissa mieleen tulevissa vaihtoehdoissa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja f-19 »

mazeos kirjoitti:piettää nyt kattoa, jos tuon tonnarin koneen sijaan käytetään OG-satkun kevyempää 16-venaista turbokonetta. Pyörännavat otetaan ainakin tonnarista, jotta saadaan enempi vannevaihtoehtoja katsottavaksi. Spacerit kun eivät varmaankaan kestä kovaa rata-ajoa?
Käyttäisin osien valintaperusteena jotain muuta kuin spacerien kestämättömyyttä rata-ajossa. Tälläisessä projektissa on varmasti muita heikompiakin paikkoja, tuo ei todellakaan ole ensimmäinen murhe :-) Tai ei sitten mitään jos niin kova sälli olet kuupalla ajamaan rataa ympäri että saat sillä kuupalla tosiaan spacerit/adapterit korkkaamaan :-D

Miksi ja miten satkun 16V kone vaihteistoineen on tonnarin vastaavaa (B202 poikittain manuaalilaatikolla) merkittävästi kevyempi? Onko vertailukelpoisia faktoja painoeroista?

Oletteko ihan varmoja että satkun koneella+lootalla painopiste on vähemmän edessä kuin vastaavalla vanhalla tonnarin koneella+lootalla? Mä melkein väitän että satkun koneella se painopiste on enemmän etuakselin etupuolella kuin tonnarin koneella. En väitä varmaksi vielä, mutta satkussa vetarit lähtee noin 1. pytyn tienoilta, sen jälkeen on vielä paljon moottoria etuakselin etupuolella. Eikös nuo uudemmat poikittaiset lyhytlohkot ole vielä pystymmässä kuin esim. B202 tonnarissa, eli painopiste on sen puolestakin vähemmän etuakselin etupuolella?

Eri asia on sitten tosiaan miten se tonnarin kone (poikittainen rivi4 ylipäätään) mahtuu kuupan konehuoneeseen.
Vastaa Viestiin