Vielä suunnittelu vaiheessa oleva projekti, jolle sitten päätin aloittaa oman ketjunsa vinkkien ja yleisön mielipiteiden keruuta varten.
Aihiona on vuoden 1999 9-3 SE
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Rakentaminen tapahtuisi parin vuoden aikana, armeijan käytyä 2015 keväällä olisi tarkoitus aloittaa hommaamalla vanteet+alustasarja, Viggen/Aero helmasarjan ja yliteippauttaa auto helmiäissiniseksi. Vuosien 2015/2016 vaihteessa alkaisi tekniikan rakentelu, laatikon entisöintiä, moottoriin uutta hilpettä, sekä ahtopuolen/pakosarjan/putkiston teko uudelle turbolle. Tehotavoitteena 350whp ja väännöt siellä 500nm hujakoilla.
Tähän asti tapahtunutta:
- Yllätys, yllätys, yhden laatikon olen jo saanut hajalle, 320tkm mittarissa yhdistettynä pariin tai jopa yhteen laatikonöljynvaihtoon, huoltoleimojen alla ei ole erikseen mainintaa laatikonöljyistä ja silloin kun tuohon Viggenin asetelman ja levyn+uudet öljyt laatikkoon vaihdoin niin aika huonot öljyt tuli ulos. Tässä vaiheessa huomattiin, että holkit olivat kuluneet hieman soikeiksi, päätin riskillä heittää vanhan laatikon paikoilleen silloisen rahatilanteen vuoksi. 10tkm jälkeen tasauspyörästö tuli Stage 1 E85 lastun saattelemana ulos, poskilaakerit/holkit olivat aivan kuluneet ja öljyurat osittain sulaneet vetareista umpeen. Testiajettu 220tkm laatikko tilalle ja nytten pelittää taas.
- Vakiopuslat ei mielyttänyt omassa kaahailussa, joten ostin Powerflexin uretaanipuslat. Myös vakiojarrulevyt olivat vaihtokunnossa, tilalle tuli EBC:n uritetut levyt.
- Etanolilla ajettaessa olen vaihtanut moottoriöljyt 5tkm välein ja suodattimen joka toinen kerta.
- Välillä tyhjäkäynti ailahtelee joskus 1000-1,500 rpm ja kierrokset jää jylläämään 5-6tonnin nurkille kiihdytyksissä. Olen vaihtanut alipaineletkut ja puhdistanut tyhjäkäyntimoottorin. Onkohan se laippa kulunut sieltä sisältä vai onko imusarjantiiviste rikki? Puristuspaineet on mitattu ja eroa ei juuri nimeksikään.
Ostoslistaa
Moottori:
- Wössner männät, ekaan ylikokoon
- Veivit, todennäkösesti ihan uudet, saa ehdotella merkkejä(Maptun tiedossa)
- Runko- ja kiertokankilaakerit, uudet alkuperäiset taitaa ajaa asiansa ihan hienosti(?)
- Volvon venttiilijouset
- Kuparia vakiopahvin tilalle kaiken varalta, vaikka jälkikäytänki moottoria aikalailla
- Löytyy jo Henko 275 -pumppu tankista
- 630cc/750cc/870cc onko väliä suuttimilla? yli 400hp ei mennä ja joltain innokkaalta klubilaiselta ohjelma
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jotta viesti menee perille, mitä siellä moottorissa tapahtuu:
- Garrett GT3071 0.64 pesällä, ja siihen pakosarja samaan pakettiin KKD:ltä
- Minimissään 3" downpipe V-pannalla kiinni, sen mukaan miten on tilaa
- loppuun asti 3" ilman kattia kahdella pöntöllä ja johonki kohtaa putkistoa elektroninen ulosotto raa'alle pakoäänelle (electronic exhaust cutout)
Voimansiirto:
- Quaife -lukko ja laakerointi siinä samalla. Jossain törmäsin valmiiseen laakerisarjaan, mutta hukkasin sivuston. Vai teettääkö laakerit?
- Kytkinlevy. Autohan pysyy käyttöautona, eli sen mukaan levykin, vai minkälainen on valikoima? Itse tiedän sen verran, että Viggenin levy sulaa siltä nostamalta.
- Tarvitseeko moottorin/laatikon kannattimia vaihtaa järeämpään tai tukea etupäätä alhaalta?
Alusta/ulkonäkö/sisusta:
- Dotz Tupac 18" x 8,5", 225/40R18 ajattelin renkaiksi, mahtuuko leveämpiä taakse? Eteen halvimmat mitä löytyy ja taakse laaturenkaat, sen verran tuota "bensaa suonissa", että ei kestä rahapussi ajella laaturenkailla edessä.
- Bilstein sport -iskarit, mutta millä jousilla? Meinasin Eibach -30mm, onko sopiva madallus talveakin ajatellen?
- Viggen/Aero helmasarja ja joku takaspoileri
- Yliteippaus helmiäissiniseksi, saa nähdä miltä firmalta tilaan työn, kun tässä olen kohta koko Suomen teippifirmat kilpailuttanut, ja vaan parista firmasta iskeny teipin väri silmään.
- 2-Din soitin, varmaanki Pioneerilta.
- Minkälaisia kauittimia on porukka käyttäny ympäri autoa?
- Vahvari ja 1x 15" subwoofer, saa ehdotella.
- Öljynpaine-, sekä öljynlämpömittari, ja ahtomittari. Katkasija perus- ja täyspaineen väliltä. Ehkä myös joku kipinäsysteemi putkistoon hauskuuden merkeissä.
- Saa nähdä vaihtuuko penkit mihinkään suuntaan, takana on ainaki hyvä nukkua
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Siinä listaa kerrakseen, katsellaan miten etenee...