1975 Saab 96 T16

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Onko muuten mitään konkreettista tehty? :-D
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

f-19 kirjoitti: Oletteko ihan varmoja että satkun koneella+lootalla painopiste on vähemmän edessä kuin vastaavalla vanhalla tonnarin koneella+lootalla? Mä melkein väitän että satkun koneella se painopiste on enemmän etuakselin etupuolella kuin tonnarin koneella. En väitä varmaksi vielä, mutta satkussa vetarit lähtee noin 1. pytyn tienoilta, sen jälkeen on vielä paljon moottoria etuakselin etupuolella. Eikös nuo uudemmat poikittaiset lyhytlohkot ole vielä pystymmässä kuin esim. B202 tonnarissa, eli painopiste on sen puolestakin vähemmän etuakselin etupuolella?

Eri asia on sitten tosiaan miten se tonnarin kone (poikittainen rivi4 ylipäätään) mahtuu kuupan konehuoneeseen.
No siis vahva oletus mulla on se, ettei kuupan pyöräkoteloiden väliin mikään rivinelonen, varsinkaan laatikkonsa kanssa, mahdu poikittain (en tosin ole mittaillut / kokeillut). Vaihtoehdot olisi siis joko kone ja laatikko pitkittäin peräkkäin kuten kuupassa vakiona (ulottuisi kyllä rivinelosen kanssa tosi pitkälle eteen) tai sitten kone ja laatikko pitkittäin päällekkäin kuten og:ssa.

(edit. tietty jos sisälokarit leikkelee rohkeasti lähes kokonaan pois, sinne saattaisi jonkun poikittaiskoneen + laatikonkin saada mahtumaan. Mutta ne on kuitenkin kuupassa sen verran kantava rakenne, että niiden laikkailu menee jo mun hahmotuskyvyn ulkopuolelle)
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Näin mä näkisin kanssa. Satkun koneen sovitus on vaan tosiaan kans aika hankala kun tulee kai sen verran pitkälle ja korkealle verrattuna kuupan omaan koneeseen. V6:llakin hihnapyörä on "aika edessä" = maskia pitää loveta että mahtuu. Satkun lootan tapauksessa vielä pitäisi saada enskakin auton puskurin sisäpuolelle, ja jonkunlainen moottorinkannakekin vielä ihan etummaiseksi. Mutta onneks tais ne kuupan vetaritkin olla aika keskellä laatikkoa eli sen puolesta satkun kone+loota ei olis ihan toivoton?

Mutta tekijämiehelle nämä ei ole ongelmia :-)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Perun kaikki pahat puheeni, tänne foorumille on jo aiemmin pastettu tälläinen kuva:
http://i94.photobucket.com/albums/l116/ ... 6turbo.jpg

Harmi kun lowbudgetrides ole enää pystyssä,sielä olisi ainakin ollut enemmän tietoa. Ketju klubin foorumilla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 1&p=435829

Sinne se mahtuu, ei muuta kuin hommiin!
Nroto
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Joulu 30, 2007 20:57

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja Nroto »

Web archive.lla irtoaa jotain tuolta, ainakin tuo ensimmäinen sivu


http://web.archive.org/web/200702081054 ... c.php?t=69

edit...

Irtoaa lisääkin
http://web.archive.org/web/200706171830 ... c&start=15

Vaihtaa vaan viimeiset numerot 15,30,45.. jne
5240
9000_urbo
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:50

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja 9000_urbo »

Mites homma etenee?
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja mazeos »

9000_urbo kirjoitti:Mites homma etenee?
kyllä tää tästä pikkuhiljaa... ensi viikon aikana piettäis saada rojekti tallille purkuun. Tällä hetkellä keräilen rojektia varten osia; nyt on tulossa mm. pyörännavat ja jarrut tonnarista.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Nroto kirjoitti:Web archive.lla irtoaa jotain tuolta, ainakin tuo ensimmäinen sivu


http://web.archive.org/web/200702081054 ... c.php?t=69

edit...

Irtoaa lisääkin
http://web.archive.org/web/200706171830 ... c&start=15

Vaihtaa vaan viimeiset numerot 15,30,45.. jne
Ei aiheeseen liity mitenkään, mutta onkohan sama auto kun on blocketissa myynnissä?
http://www.blocket.se/jonkoping/Saab_96 ... ?ca=11&w=3
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Tonnarin kone myytiin, nyt mietiskelen että turbottaisiko V4sen vai ostaisiko OG-900sen T16 koneen joka menee pitkittäin keulille...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja TTH »

T16 ja Trionic!
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Museorekisteriin!

:mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Rattivaihde kirjoitti:Museorekisteriin!

:mrgreen:
näääh... tuskinpa vaan... ei sovi mun visioihin tuo :mrgreen:
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Tonnarin tekniikkaa, Satkun T16, Turbo V4...Ei millään pahalla eikä sillä, että tässä itse mitään rakenteluvirtuooseja oltaisi, mutta tajuatko yhtään kuinka eri luokan projekteja noi on toisiinsa nähden? Kun tuntuis vaan, että mieli vaihtuu viikottain ilman mitään rakentelusuunnitelmia. Jos sinne jotain tuoreempaa tekniikka täytyy saada, niin ehdottomasti Satkun paketti lattiakepillä. Samanlainen satkun T16 paketti oli(on?) myös Leinon sprinttikuupassa. Meidänkin tallilla on joskusmuinoin asennettu 99 tekniikka jokkisautoon ja hyvinhän se sinne vetarilinjan sekä etupään puolesta sopi. Toki onhan T16 tekniikassa paljon enemmän sälää ympärillä ja ainakin alkuperäisellä lämmityslaitteella saa heittää vesilintua. Mutta se on varmasti pienimpiä murheita projektissa. :D
#2277
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kun kerran alkaa niin rakentaa tohon V4:seen trionicin :mrgreen:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 T16

Viesti Kirjoittaja mazeos »

olen tässä pohdinnoissani tullut siihen tulokseen, että vedän tämän rojektin kohdalla niin yli kuin vaan mahdollista on:

-Putkirunko (saumattomasta teräsputksta)
-T16 kone (OG-satkusta)
-neliveto (palikat esim Opel Caibrasta, Ford Sierrasta, Audista?)
-kevyet kuppipenkit
-reilusti kevennystä (mm. lasikuitulokasuojat ja -luukut)

alkuperäisestä 96sesta käytetään kori, osa pohjasta, tulipelti, hiekkapellit.

ja joo, rojekti lähtee ensiviikon aikana käyntiin kun vihdoinkin saan tämän vehkeen tallille.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Vastaa Viestiin