Kaveri tyrkkäsi eilen tyhjään autotalliini täytettä, eli tarkemmin sanottuna otsikon mukaisen Aero-kolkin. Alunperin ideana oli ainoastaan kahden kärpäsen isku yhdellä kertaa, eli kaveri saisi auton talveksi kuivaan säilytykseen ja minä saisin iltojeni ratoksi muutakin kuin talon nurkkien rakentamista, jota menestyksekkään vaihtelevan epämenestykkäästi on hierottu jo vuodesta 2008 lähtien. So far so good, mutta tässä näyttää käyvän vanhanaikaiset ja kärpänen puree pahasti, eli joutuu varmaankin laittamaan kättä taskuun ja jenejä kaverin tilille..

Noh, autoa ja sen historiaa on tutkittu pikkutunneille asti;
Palstalta en löydä millään mitään referenssiä auton Suomen historiasta ennen kaverilleni siirtymistä, korjatkaa joku, jos teillä on tietoa autosta vuosina 09-11.
Kolkki on tuotu Suomeen syyskuussa 09 Vantaalaisen nuoren miehen toimesta lahden takaa. Ruotsissa omistajia 5(inklusive bil handlare) ja kuitteja seurasi vino pino.
Se mikä tekee laitoksesta jollain määrin mielenkiintoisen on sen virityshistoria;
2007 laitettu NordicTuningin toimesta seuraavat muutokset;
JE 90.0 takomännät
GT28BB 350hk Turbo
Ferrito täysputkisto, jonkinnäköisellä race-katilla
630 suuttimet
NordicTuning 33-340 softa (stage5 vai 6, vai custom?? Ei hajuakaan)
Isompi IC
Läjä tiivisteitä
KK-laakerit ainakin.
Forgen bypassi yms
Sen jälkeen on ruåttin maalla asennettu mittaria kabiiniin jos jonkinnäköistä (ahto, öljyp, AFR ja laajakaistalambdaa yms)
Tehoa on ku pienessä Pohjanmaalaisessa kylässä

Autolla ajettu tämän jälkeen noin 45-50tkm ja nyt lasissa 180tkm. Jonkinnäköinen isompi checkki/ ennaltaehkäisevä huolto olisi tarkoitus nyt tehdä, ettei pelit porsi keskenkaiken.
Ajattelin irroittaaTurbon ja huollattaa sen, saapahan hyvän tekosyyn käydä moikkaamassa vanhaa koulukaveria K Sulinia, jos hän vielä Turboja roplaa...
Kysymys guruille;
Mitä muuta kannaittaisi ottaa huomioon ja tsekata? Alakertaa tuskin kannattaa avata, kun kaikki toimii ja vasta 45tkm takomännillä.. if ain't broken, do not fix it!???
Lodjun holkin ja kummankin stefojen kuitit seurasi mukana, joten Vantaalainen, on tainnut nämä jo korjata kuntoon 2011. Pitää silti tsekata kuskinpuoli kaikenvaralta.
Huohotinpäivitys tehty ja alatukivarret ovat uudet, mutta jousijalat ovat kysymysmerkki, eli Kysymys, onko Aerossa samat jousijalat kuin peruskolkissa? Mistä kannattaa tilata (Troll, Neo-B?) Perheen toiseen kolkkiin tilasin Suomen Suabilta viime syksynä, ja tsiisus että oli halpaa kuin saippua..
Motonetti, näyttää tuotekoodia, mutta nolla saldoa.. saako näitä enää ja ovatko täyttä schaibaa??
Pitäisi varmaan samalla katsoa nuitten Konisporttien ja puslien kunto, onko vinkkejä mitkä puslat menee eka? Kannattaako laittaa powerflexejä, kun toivon vielä hampaitten pysyvän suussa?
Mites iso homma olisi tuon softan päivitys viinalle, kun Ecussa on jo kallis laatusofta ja koneessa Nordicin paketti? Kuka näitä tekee Suomessa, vai pitääkö soittaa Svenssoneille? Suuttimet ja uusi pumppu pitäisi jo tämän virityksen kestää?
Kiitos paljon vinkeistä ja avusta jo etukäteen, tässä kun palaillaan harrastuksen pariin kymmenen vuoden jälkeen. Saabeja on ollut perheessä ja itsellä vinopino ja on noita koneitakin muutama nuoruuden huumassa rakennettu viimeistä mutteria myöten uusiksi. Siis, ihan tumpelo en ole, mutta hieman päivityksen tarpeessa ukko kyllä on ja aikaakin voisi vuorokaudessa nyt olla muutaman tunnin verran lisää.....

