Sumari tuli haettua jossain vaihessa romuttamolta. Ensimmäiset 6 kuukautta ovat sujunut ilman suurempia murheita. Moottorin ainoa öljyvuoto vauhtipyörän takaa alkoi kypsyttää. Kun suunnitelmissa oli myös puslaremonttia, projekti alkoi viime viikon lauantaina. Kuvia tuli otettua hyvin säästeliäästi.
Moottori tuettiin nostimella ja apurunko pudotettiin alas aikamoisen purkamisen jälkeen näiden ohjeiden mukaisessa järjestyksessä:
http://www.saabcentral.com/forums/showp ... stcount=19
Kaveri oli avustamassa projektia ja vaihteiston kanssa pulaaminen yksin olisikin ollut katastrofaalinen virhe, eli ei sitä olisi saanut millään takaisin paikalleen yhdenmiehen tiimillä.
Vautipyörän takaa paljastui osittain ulostyöntynyt stefa ja irroituksen jälkeen paljastui että vanhan stefan jousi oli pudonnut pois paikaltaan ja löytyi kiilautuneena kampiakselin ja lohkon väliin. Ei siis ihme että öljyä tuolta tuntui tulevan. Alustassa oli jonkin verran öljyvuodon jälkiä ja jouduin lisäämään koneeseen puoli litraa noin kolmen tuhannen kilometrin jälkeen. Uusi stefa asennettiin paikalleen kertakäyttyisen colapullon yläosan toimiessa kätevänä asennustyökaluna mikä avusti stefan pysymistä hollilla ja suojasi myös tiivistepintaa asennuksen yhteydessä. Tuosta työvaiheestakaan ei yllättäen ole kuviaa, vaan se tuli otettua vasta stefan jo ollessa lähes paikoillaan.
Kasaus, mukaanlukien uudet vetoakselin stefat, tapahtui seuraavana päivänä, ja koska suunnitelmissa oli tosiaan alustahommia, auto jätettiin pukeille melkein täysin kasattuna pl. etualatukivarret.
Kaverin tallista löytyy 10 tonnin puristin, joten päätin irroittaa myös takatukivarret autosta yhtenä iltana. Etupusla oli tosi pehmeä, joten ei siis ihme että pienta takapään kiemurtelua oli havaittavissa. Pallonivelien, mitkä olivat kaikki välyksettömiä, irroituksen jälkeen tukivarsi vääntyili ihan miten sattuu.
Seuraavana iltana vanhat puslat painettiin irti sekä etu- että takatukivarsista ja tilalle tuli eteen speedpartsin PU:ta ja taakse Neobrothers näköjään toimitti propartsin kumia (voi kypsyys). Uretaanietupuslien kestävyyttä näköjään moititaan ja nuo takapuslat eivät myöskään varmasti kestä kauaa, mutta ovat nyt siellä. Laiton sinne kumia jonkun satunnaisen viestin perusteella täällä. Jokatapauksessa, kuvassa koko sarja ja koirakin näytti suhtautuvan laatuun kriittisesti.
Eilen meni koko päivä kasatessa mutta lopputuloksena oli kiemurtelematon auto mikä ei haise palaneelle öljylle. Koko etupää on nyt polyuretaania, ja toisin kuin pelkäsin alusta tuntuu hiljaiselta ja mukavalta. Vaihdoin tosin talvirenkaat ja esikatillisen alkukäyrän millä molemmilla oli positiivinen vaikutus melutasoon, ja siten sotkevat A-B vertailua.
Vien auto pyöränkulmien suuntaukseen joskus ensiviikon aikana. Sitten kaikki alkaakin olla valmista joululomareissuun kylmään pohjolaan.