Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

"TCS-korjaussarja" (ahem!) kuvassa:
Kuva

Eli siis jostain itsellenikin tuntemattomasta syystä olin päättänyt asentaa ABS:n ilman TCS:aa takaisin autoon. Ei siis ihme että vikavalot loistivat mittaritaulussa.

Jarruputket teettivät jostain syystä ylimääräistä työtä vaikka olivatkin olleet auki vajaa kuukausi sitten. Pari piti avata lukkopihdeillä.

Kuva

Mittaristo ei muistuta enää joulukuusta; Jopa "AIRBAG"-merkkivalo epäloistaa. Ratin ollessa irti, vaihdoin varmuuden vuoksi kärsineennäköisen spiraalikaapelin toisesta autosta ja tämä ehkä paransi vian. Luulin tosin että SRS-vikojen kuittaamiseksi tarvitaan aina tekitystä, mutta en valita. Akku oli irti pari vuorokautta mikä ehkä auttoi...

Nyt en oikein tiedä mitenpäin olisin kun lähes kaikki sähköt tuntuvat toimivan. Seuraavaksi metsästämaan nestevuotoja: Jäähdytysnestetta vuotaa hieman ehkä ylävesiletkusta, kuitenkin tiputtelee jostain vaihteiston päälle. Katin päälle myös tipahtelee jostain öljytippoja.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Pientä päivitystä taas farkun nykytilanteesta.

En ole paikallistanut öljyvuotoa vieläkään, mutta jäähdytysneste vuosi lämpöanturilta, mikä oli löysällä. Annan öljyvuodon jatkua toistaiseksi, koska se ei näy öljytikussa.

Aironraato lähtee pihapiiristä joskus loppuviikosta ja olen purkanut siitä kaikkea varaosaa. Tänään viritin takaoveen sedanin avausmoottorin. Oven saa nyt tarvittaessa auki kaukolla ja kuskinoven napista, ja lukittua sisäkahvan vivulla. Tuo uusi moottori työntää lukon auki ja palautuu itsestään lähtöasentoon. Farkun avaus- ja lukituskykyinen moottori olisi kaivannut tekitystä.
Kuva

Etulokari ja ovi oli joskus pakkeloitu rumasti. Vaihdoin toisesta autosta paremmat tilalle. Pitää viedä ne maalattavaksi mahdollisimman pian...
Kuva

Kuva
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Auto on ollut nyt ajossa olgelmitta muutaman kuukauden. Kampiakselin takastefa on melkein lopettanut vuotamisen sijauduttuaan paikalleen. Etupään kolinoiden aiheuttajaksi paljastui väljä vakaajan pystytanko. Auto myös meni läpi katsastuksesta moitteitta, tosin etujarruissa oli reilun kahdenkymmenen prosentin ero. Syyna on luultavasti kahta eri tyyppia olevat jarrupalat. Jarrutusteho oli muuten suorastaan loistava. CO oli 0.07/0.03 ja HC 21/20 mika on varmaan hyvä suoritus 240 tkm ajetulla peruskatilla ja happitunnistimella (tässä ei ole esikattia eika kakkoslambdaa).

Tässä pari kuvaa nykytilanteesta helmasarjan asennuksen jälkeen. Sedanin helmat odottamassa asennusta:
Kuva

Kori oli hyvässä hapessa helmamuovien alla.
Kuva

Tapapuskurin alaosa pitäisi vielä maalauttaa. Joku kiltti kanssa-autoilija oli ajanut uudestimaalattuun etuoveen 5 päivää maalauksen jälkeen ja luonnollisesti vaivautumatta jättämään yhteystietojaan.
Kuva

Sumarit vielä puuttuvat, koska toisen haljennut kuori pitäisi parsia kasaan. Siitä puuttuvat kiinnikkeet ja reikäkin kuoresta löytyy.
Kuva

Farkku näyttää kuluttavan muutaman desin enemmän kuin Aero. Kaksilitrainen kulkee hyvin mutta sitä joutuu piiskaamaan hieman enemmän kuin isompaa. Ajattelin vaihtaa autoon jossain vaiheessa kaksitunnistimellisen katin testimielessa koska luin jostain että biopower-softat saattavat toimia paremmin kahdella tunnistimella.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kylläpä kiiltelöö saapi komiasti.

Vinkkinä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=139468
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Kiitos kommentista. Ja palaan asiaan jos en saa olemassaolevaa valaisinta paikattua.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Sumari tuli haettua jossain vaihessa romuttamolta. Ensimmäiset 6 kuukautta ovat sujunut ilman suurempia murheita. Moottorin ainoa öljyvuoto vauhtipyörän takaa alkoi kypsyttää. Kun suunnitelmissa oli myös puslaremonttia, projekti alkoi viime viikon lauantaina. Kuvia tuli otettua hyvin säästeliäästi.

Moottori tuettiin nostimella ja apurunko pudotettiin alas aikamoisen purkamisen jälkeen näiden ohjeiden mukaisessa järjestyksessä:

http://www.saabcentral.com/forums/showp ... stcount=19

Kaveri oli avustamassa projektia ja vaihteiston kanssa pulaaminen yksin olisikin ollut katastrofaalinen virhe, eli ei sitä olisi saanut millään takaisin paikalleen yhdenmiehen tiimillä.

Vautipyörän takaa paljastui osittain ulostyöntynyt stefa ja irroituksen jälkeen paljastui että vanhan stefan jousi oli pudonnut pois paikaltaan ja löytyi kiilautuneena kampiakselin ja lohkon väliin. Ei siis ihme että öljyä tuolta tuntui tulevan. Alustassa oli jonkin verran öljyvuodon jälkiä ja jouduin lisäämään koneeseen puoli litraa noin kolmen tuhannen kilometrin jälkeen. Uusi stefa asennettiin paikalleen kertakäyttyisen colapullon yläosan toimiessa kätevänä asennustyökaluna mikä avusti stefan pysymistä hollilla ja suojasi myös tiivistepintaa asennuksen yhteydessä. Tuosta työvaiheestakaan ei yllättäen ole kuviaa, vaan se tuli otettua vasta stefan jo ollessa lähes paikoillaan.

Kuva

Kasaus, mukaanlukien uudet vetoakselin stefat, tapahtui seuraavana päivänä, ja koska suunnitelmissa oli tosiaan alustahommia, auto jätettiin pukeille melkein täysin kasattuna pl. etualatukivarret.

Kaverin tallista löytyy 10 tonnin puristin, joten päätin irroittaa myös takatukivarret autosta yhtenä iltana. Etupusla oli tosi pehmeä, joten ei siis ihme että pienta takapään kiemurtelua oli havaittavissa. Pallonivelien, mitkä olivat kaikki välyksettömiä, irroituksen jälkeen tukivarsi vääntyili ihan miten sattuu.

Seuraavana iltana vanhat puslat painettiin irti sekä etu- että takatukivarsista ja tilalle tuli eteen speedpartsin PU:ta ja taakse Neobrothers näköjään toimitti propartsin kumia (voi kypsyys). Uretaanietupuslien kestävyyttä näköjään moititaan ja nuo takapuslat eivät myöskään varmasti kestä kauaa, mutta ovat nyt siellä. Laiton sinne kumia jonkun satunnaisen viestin perusteella täällä. Jokatapauksessa, kuvassa koko sarja ja koirakin näytti suhtautuvan laatuun kriittisesti.

Kuva

Eilen meni koko päivä kasatessa mutta lopputuloksena oli kiemurtelematon auto mikä ei haise palaneelle öljylle. Koko etupää on nyt polyuretaania, ja toisin kuin pelkäsin alusta tuntuu hiljaiselta ja mukavalta. Vaihdoin tosin talvirenkaat ja esikatillisen alkukäyrän millä molemmilla oli positiivinen vaikutus melutasoon, ja siten sotkevat A-B vertailua.

Vien auto pyöränkulmien suuntaukseen joskus ensiviikon aikana. Sitten kaikki alkaakin olla valmista joululomareissuun kylmään pohjolaan.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Ongelmia.

Pyorankulmat olivat takana reilusti harituksen puolella ja edessa hyvat pl. camber mika oli huono ja saadettiin. Niin ja takacamber jai aika kauaksi ohjearvosta, tarvitsisi ilmeisesti shimmilevyja sinne.

Varsinainen ongelma on set etta suuntauksen yhteydessa tapahtui huonoja, eli yksi pitkittaistukivarren pultin mukaan lahti pyorimaan auki korimutteri (mika muuten on noiden "captive nutsien" oikea nimi on suomeksi) ja toinen kiinnike on siten talla hetkella kiinni vain kahdella pultilla. Siella se pyorii pultin mukana sormella tunnustellen.

Onko ideoita ja/tai kokemusta miten pultin saisi pysymaan paikallaan? En tieda viela pitaisiko se irrottaa ja uusia vai vaan vetaa momenttiin ja huolehtia sitten aikanaan kun on seuraavien puslien vaihdon aika. Se kiristyi hyvin lauantaina mutta kierteissa oli varmaan jotain vikaa kun se pyori hieman tyolaasti.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
Vastaa Viestiin