9000cc airflow

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

9000cc airflow

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Termos! Ajattelin pientä selostusta kirjoitella omasta ikuisuusprojektista, missä visiot jatkuvasti muuttuvat. Auton käyttötarkoitus olisi joskus valmistuttuaan matala perus viikonloppu auto millä pääsisi rataa kiertelemään, mailia jne. Tavoite millon auto olisi valmis oli ensikesäksi, mutta voi olla että venähtää. Tässä projektissa on pääperiaatteena se, että rakentajana toimin minä itse ja mahdollisimman paljon teen itse. Jos ei jotain osata niin se opetellaan. Myös projektin aikana on tarkoitus oppia mahdollisimman paljon uusia juttuja. Taustoista kuitenkin sen verran että autoasentajana toiminut työkseen jo 4vuotta, ja sitä ennen harrasteltu kaikennäköstä moottorivempainta.

Aihiona on tuollainen vm. 89 cc kopan tonnari, leppakopenkeillä, airflow-korisarjalla B202 moottorilla. Omistuksessani se on ollut 4 vuotta. Vuosien varrella sitä on jalostettu aika pienellä kädellä, lähinnä kuluvia osia vaihdettu ja hitsailtu aina reikää umpeen mitä on löydetty.

Tekniikka on aikalailla vakio tällä hetkellä, lukuunottamatta putkistoa, lastuja ja välijäähdytintä. Bensapumppu on Bosch -040 tankin sisällä. Mutta asialle on tulossa muutos. Tällä hetkellä haalittuna holsetin hx35 kiinteällä hukkaportilla. Se pitäisi sovitella vakiopakosarjaan, jos ei sovi nii sit alkaa tuubisarjan työstö. Pakoputkistossa hyödynnetään itsetehtyä "catback" 3tuuman putkistoa ja downpipe tullaan veistelemään 3,5tuuman putkesta.
Mietinnän alla olisi vielä nokat ja säädettävät nokkapyörät. Lähinnä imunokka pakonokan tilalle ja sillee.

Moottoriohjauksesta en ole vielä päättänyt minkälaista rautaa tulee kiinni. Vaihtoehtoina ainakin tällä hetkellä; vakio lastulla isommilla suuttimilla ja malpassilla. Tai sitten uudemman saabin trionic taikka ms3.

Kytkin vaihtunee jonkinsortin sinteriin. Mahdollisesti vaihdan vauhtipyörän jotta saa 240kytkimen. Nyt 228mm.

Alustaan olisi tarkoitus panostaa. Suunnitelmissa taakse mcpherson tyyliset kynätolpat ja asianmukaiset vahvistukset iskaritorneihin. Eteen olisi tarkoitus rakentaa kynätolpat säädettävillä yläpäillä. Tällä hetkellä edessä on kaikki mahdolliset aftermarket uretaanipuslat vaihdettu ja taakse vaihdettu vakaajaan uretaanipuslat. Tässä kun visiot jatkuvasti suurenee nii sekin voi olla mahdollista että talven aikana tiputan taka-akseliston kokonaan, hiekkapuhallan, maalaan ja teetän puslat uretaanista.

Jarrut tällä hetkellä vakiot teräspunosletkuilla. Suunnitelmissa olisi sovittaa jotkin toiset 4-mäntäset jarrusatulat.

Kori on aikalailla mätä. Siis niin mätä kun tonnari voi vaan olla. Ainoo plussa on ollut ovien alareunat mitkä oli ruosteettomat. Peltiä on mennyt paljon. Aina helmoista varapyöräkoteloon, lokareista lähtien. Mutta pikkuhiljaa sekin alkaa etenemään. Kaikki hitsaussaumat on koritinattu.

Etulokareista on leikattu ylimääräset pellit levikkeiden alta kiinni, toiveissa enemmän tilaa renkaalle. Takasisälokareitakin on vähän muokattu jottei raapisi niin pahasti.

Tarkoituksena olisi sittenkun saan peltihommat työstettyä valmiiksi, itse maalaisin auton.

Lisäilen projektipäivitystä ainakun siinä ollaan edistytty.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
timotn
"Aero"
Viestit: 388
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000cc airflow

Viesti Kirjoittaja timotn »

Respecktiä!!!
terveempiäkin tonnikaloja on pukattu paaliin...
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: 9000cc airflow

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Hyvältä näyttää. Jatka vaan.

Ja ota ne lepakkopenkit pois niin ei mene huonoon kuntoon projektia tehdessä.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000cc airflow

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Joo kyl pitäis sisusta repii irti. Voi olla ettei noita sähkösäätösiä lepakkopenkei laiteta enään paikalleen... saati sitten takapenkkiä... Jos sinne vaikka tulis kaaret. Jos ei muuta niin ainakin poikkituet takakonttiin ja etutolppien väliin.

Korin osalta oikeastaan alkaa näyttää vähän paremmalta kuin aloittaessa.

Tällä hetkellä valmiit hitsaukset ovat: Kuskin lattia, kuskinpuolen helma, kuskinpuolen takalokari sekä sisälokari, vasen takakulmassa oli mätää niin siinä päädyssä, "takahelmanpohja" tehty uusiksi, kuskinpuolen takavalon alta koko kulma tehty uusiks, apparin puolelta riitti pikkupalanen saumankohdalta ajovalon alapuolelta. apparin puolen takakulma ja pohja hitsattu. Kaksi antennin reikää hitsattu umpeen ja konepellin merkki tinattu umpeen. Konepeltiin joskus aikoinaan rälläköin "scoopin" et pääsee pellin etureunasta kuuma ilma poistumaan. Se nyt oli vaa sellanen hetken mielijohde, otin vaan vähän teippiä sit vähä mittanauhaa konepellille ja rälläkkä laulamaa. ihan jees siitä tuli.

osaksi hitsattu ja naputeltu apparin takalokari ja sisälokaria aloitettu tekemään.

Vielä peltihommissa todo: Apparin puolen sisälokari+helma hitsaa kasaan. Helmassa nyt ei oo ku pääty hitsaa umpeen mitä ny korjauspalassakin on.

Pelti mitä käytän tässä projektissa vaihtelee 1mm-1,5mm. Suurimmaksi osaksi oon käyttänyt 1,5mm. Joutuuhan sitä aika rankalla kädellä naputtelemaan, mut jotenkin oon mieltyny tohon vähintään millin peltiin.

Tossa kävi sellainen mielessä että ottaisin ja hiekkapuhaltaisin kriittisimmät kohdat perästä pohjasta ja sitten takakontin sisältä. kaikennäköstä ilkeetä pikku ruostepaskaa siellä täällä. Korigrilli mahdollisuutta ei oikeastaan ole eikä välttämättä ihan niin kovaa inspiraatiota alkaa purkaa ihan muttereiks koria

Auto mulla on tuolla koski tl:ssä porukoilla ja valitettavasti aina sateen armoilla kun ei kuulemma saa vetää muttereiks autotalliin... Sinne ny ei mahu mukamas muuta kun siellä on faijan jammu mitä se kiillottelee...

Mutta tuli tossa todettua kun joskus muinoin vetäsin jonkun sinkkipäälimaalikilikalipullosta äkkiä kirkkaan pellin peittoon ettei ruostuis.. seuraavan kerran ku muutaman viikon päästä menin jatkamaan porukoille niin kyllähän ne silti oli pintaruosteessa. Niin tommonen ihan normaali crc toimii paljon parempana "väliaikaisena korroosiosuojana". Vaikka oli monta viikkoo kirkaspelti mis on crc:tä nii ei ollu edes pintaruostetta!

Joitain kuvia projektin vaiheista.
Kuva
A-pilarista repesi rajoitin irti pellistä. Sinne pohjalle laitoin eka 1,5mm pellin tukemaan rakennetta ja päälle sitten vielä naputeltiin millin pelti.

Kuva
Välillä se oli ajossakin. ilman ovilevikkeitä tosin.

Kuva
vähän kuvaa valon alapuolen korjauksista.

Kuva
Työmaata. Tässä valmiina hitsauksista valon alapuolelta.
Viimeksi muokannut Ikotion, Su Marras 24, 2013 16:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: 9000cc airflow

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Miksi ei lepakkopenkkejä takaisin eteen?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000cc airflow

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Kuppipenkissä pysyis paremmin mutkissa..
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9000cc airflow

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Siisti auto, itellä oli muutama vuos sitten samanlainen mätävikanen.

Racehenkeä kehiin eli lepakot myynti palstalle ja kupit/sportit tilalle, trionic 5.5 vaikka tästä> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=143977
Kannelle kannattaa kans tehä jotain jos holsetti tulee hyrräksi, esim 2.3 pitkälohkon kansi, tai vähän isommalla työllä kestävä ja vielä paremmin virtaava T5 kansi.
Jarruthan tuossa on jo ne järeämmät, eli kunnon levyt ja palat luulisi himmailevan vauhtia tarpeeksi :)

Korihan näissä on sen verran löysä, että vähintään poikkituet vois olla jo hyvä parannus
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000cc airflow

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Kuva

Tollanen tuli haettua tiistaina matkahuollosta. Holset HX35 portillisella 14pakopesällä 54imusiivellä ja 58 pakosiivellä (myyjän ilmoittamia mittoja)


On tässä parisen päivää mietiskelly mitä tolle moottorille tekis.

Kun tarkoitus oli alkujaan jalostaa tota b202 moottoria. Mutta budjetti on perus duunarin budjetti, ja ruokaakin pitäis saada (sitä menee ns. kehonrakennusreenaus mielessä paljon) niin tulisiko loppu peleissä halvemmaksi sovittaa autoon johtosarjoineen b2x4 motti? Koska tosiaan oli tarkoitus vaihtaa tohon b202 eri vauhtipyörä, jotta saisi isomman kytkimen, ja sitten moottoriohjaus oli vähän iso kysymysmerkki. Sikälimikäli taitaa tuo t5 kansi virtaakkin paremmin kuin b202 Eli jos sinne sovittais b2x4 motin siinähän samalla sais isomman kytkimen sovitettua, virtaavamman kannen ja tosiaan sen trionicin.
Mitä mieltä immeiset on?

Miteskun olen lukenut että b202 nokat menis t5 kanteen ja olis vielä jyrkemmät kuin vakiot, onko ihan paskaa lukenu vai pitääkö paikkansa?

Eipä muuten projekti oo edennyt kun en ole porukoille menny. tässä pohdinnan alla jos viikonlopuks jaksais mennä vähä peltii naputtelee... Mut moottorirumbahan tarkottais sitä et pääsis oikein konehuoneenkin hiekkapuhaltaa ja maalailee (ja paikkaa saletisti löytyvät mätäkohdat...)
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9000cc airflow

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Tuosta moottorin vaihdosta en ite oo ainakaan lukenu, enkä sen enempää miettinyt millanen homma on kyseessä, mutta ainakin pitkälohkossa on koneen etummainen kannake öljypohjassa ja lyhytlohkossa taas ei.
En tiiä käviskö sit ihan pitkälohkon öljypohjalla paikoilleen, vai onko apurungot identtiset ja näin b2x4 motti menee suoraan paikalleen?

Olishan siinä b2x4 koneessa triggeripyörä ja anturi ainakin valmiina paikallaan, johtosarjaa joutuu ranettamaan jokatapauksessa hieman, kun lh vaihtuu trionicciin, mutta en usko että tuokaan kovin kummonen homma on
Mut hei b202 koneessa mahtuu isompi turbo, kun ei tasapainoakselien kyhmyt ole tiellä :D
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: 9000cc airflow

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Apurunkoja löytyy täältä x3kpl :lol:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000cc airflow

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Tässä projektissa tuli edistystä kesän varrella. En oo kyllä jaksanu hirveemmin projektia kesän jälkeen työstää, mut voihan sitä tänne vähän päivittää.

Alko vituttaa ruoste. Koppa puhallettiin sisältä ja alta. löyty kyllä muutamia ylläripaikkoja mut ei ny sillee mitenkään paha. Korin saumat jäykistehitsasin samalla ennen epoksimaalin heittämistä sisätiloihin. Vieläkin jäi ruosteita hitsaamatta mut nyt ollaa reilusti voiton puolella!

Valitettavasti en saa ladattua tänne mitään kuvia. Herjaa meinaa sivusto ettei saa ladattua kuvakokoa. yritin pienentää kuvaa ja kaikkee mut ei nyt vaa onnistunu. ehkä myöhemmin paremmalla ajalla.

Projekti kylläkin on nyt jääny taas vähän taka-alalle. Aloitin syksyllä opinnot ammattikorkeakoulussa ja ajoneuvosuunnittelija/insinööri pitäis tulla sit "isona". Siellä olenkin päässyt vähän erikoisempii hommii ja liityin Metropolia Motorsport Formula student tiimiin. Siellä rakennetaan kuumeisesti uutta formulaa uudelle kaudelle. Formulahan on n.230kg painava ja kulkee (valitettavasti) kahdella sähkömoottorilla joista pitäisi nykästä se 80kw tehoa. Itse formulatiimissä toimin runkomiehenä ja sen ansiosta oon päässyt aika paljon tigillä hitsailee. Alkaa saumaki luonnistuu niin teräkselle kuin alumiinille.

http://metropolia-motorsport.fi/ <- tuossa linkki meidän tiimin nettisivuille.

Luonnollisesti oon saanu koneistuskoulutuksia ja nc-koneiden käyttö alkaa vähä sujua... tiiä mitä kaikkee kivaa sitä keksis vaikka omaan saabi projektiin... Mielessä kävi jos ujuttais vaikka audi tt:stä takajarrut tohon (jäähdytetty jarrulevy ja isompi halkaisijaltaan + käsijarrumekanismi satulassa) ja eteen sitten koneistais korvakkeita nelimäntäsille satuloille... uutta imusarjaa... Eli siis lisäkoulutuksella vois olla mahdollisuuksia viedä tääkin projekti ihan uusiin ulottuvuuksiin. Päivittelen kuvia tänne sittenkun saan pelit toimimaan.
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Vastaa Viestiin