Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Tämä on tosiaan mielenkiintoinen projekti. Ja kohtuullisen harvinaisia nuo `92 Turbo-Satkut. Onko tämä ollut aiemmin nettiautossa ja foorumilla myynnissä? Tuo taisi olla ihan alkuperäinen täyspaine turbokin vielä, kannattaa säästää, ei nimittäin montaa tuon vuotista Turboa-Satkua ole Suomessa
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Nettiautosta tämän bongasin joskus kesällä ja tuli haettua pihaan odottamaan oikeaa hetkeä. Kiva tietää ettei heti tule vastaan, koetetaan pitää taso asiallisena loppuun saakka.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Jepjep kirjotellaas taas tarinaa, vaikkakin pikkuhiljaa hommat etenee.
Alustan osia ei ole vielä maalattu, kun pohjatöihin täytyy vielä hetki panostaa.
Taka-akseli, tukivarsia, poikki/pitkittäistuet uitettiin elektrolyysillä:
Tämän jälkeen osat käytiin teräsharjalla läpi ja pinta onkin melkein valmis pohjamaalille.
Takajarrut myös tuossa sivussa käytiin läpi ja nämä myös ovat pintaa vailla.
Pakosarja ja DP tuli myös ehostettua:
Myös lattian sain hitsattua ja viimeisteltyä hyllystä löytyneellä Tikkurilan rostexilla. Sama käsittely tehdään toisellekkin puolelle.
Polkimien alta löytyi vielä korjattavaa:
Jos pääsisi pikkuhiljaa sisustaa asentelemaan takaisin.
Tässä tälläkertaa palaillaan taas kun on kerrottavaa...
Alustan osia ei ole vielä maalattu, kun pohjatöihin täytyy vielä hetki panostaa.
Taka-akseli, tukivarsia, poikki/pitkittäistuet uitettiin elektrolyysillä:
Tämän jälkeen osat käytiin teräsharjalla läpi ja pinta onkin melkein valmis pohjamaalille.
Takajarrut myös tuossa sivussa käytiin läpi ja nämä myös ovat pintaa vailla.
Pakosarja ja DP tuli myös ehostettua:
Myös lattian sain hitsattua ja viimeisteltyä hyllystä löytyneellä Tikkurilan rostexilla. Sama käsittely tehdään toisellekkin puolelle.
Polkimien alta löytyi vielä korjattavaa:
Jos pääsisi pikkuhiljaa sisustaa asentelemaan takaisin.
Tässä tälläkertaa palaillaan taas kun on kerrottavaa...
Viimeksi muokannut J_J, Su Kesä 14, 2015 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Noniin taas on jotain yritetty tehdä:
Takajarrut uusilla tiivisteillä kasassa, joten käsijarrukin toimii taas buenosti
Taka-akselia kun olin pari tuntia hinkannut teräsharjasta rälläkään, totesin työn olevan ajanhukkaa. Ruoste oli syöpynyt pintaan todella lujaan. Osat päätettiin hiekkapuhaltaa ja tuttavalta löytyikin tarvittavat vehkeet valmiiksi.
Tänään oli sitten suotuisa keli ja osat pyyhkäistiin hiekalla yli. Tyytyväinen olen ja pohjat on nyt happomaalia vailla.
Poikittaistuen korvat vahvistettiin, hiekka puhalsi läpi nykyisistä
Pelkääjänpuolen lattiasta löytyi myös reikä pitkittäispalkin kohdalta. Tämä on nyt hitsattu ja loput bitumit hakattu pois.
Seuraava isompi hitsaus olisi vetarintunneli ja tästä kirjoitellaan myöhemmin.
Takajarrut uusilla tiivisteillä kasassa, joten käsijarrukin toimii taas buenosti
Taka-akselia kun olin pari tuntia hinkannut teräsharjasta rälläkään, totesin työn olevan ajanhukkaa. Ruoste oli syöpynyt pintaan todella lujaan. Osat päätettiin hiekkapuhaltaa ja tuttavalta löytyikin tarvittavat vehkeet valmiiksi.
Tänään oli sitten suotuisa keli ja osat pyyhkäistiin hiekalla yli. Tyytyväinen olen ja pohjat on nyt happomaalia vailla.
Poikittaistuen korvat vahvistettiin, hiekka puhalsi läpi nykyisistä
Pelkääjänpuolen lattiasta löytyi myös reikä pitkittäispalkin kohdalta. Tämä on nyt hitsattu ja loput bitumit hakattu pois.
Seuraava isompi hitsaus olisi vetarintunneli ja tästä kirjoitellaan myöhemmin.
Viimeksi muokannut J_J, Su Kesä 14, 2015 17:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Siistiä jälkeä tulee kun huolella tekee
Hieman OT kysymys, mitä maalia olette käyttäneet noihin jarrusatuloihin ?
Motonetissä oli jotain ihan jarruosien maalaukseen tarkoitettuja paukkupulloja myynnissä, mutta tekeekö sillä mitään ?
Hieman OT kysymys, mitä maalia olette käyttäneet noihin jarrusatuloihin ?
Motonetissä oli jotain ihan jarruosien maalaukseen tarkoitettuja paukkupulloja myynnissä, mutta tekeekö sillä mitään ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
huhupuheiden mukaan miranol kestää jopa lohkon kyljessä joten minä ainakin maalaisin sillä. väriskaala lienee riittävä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Tuttavapiirissä noita M92 originaalitäyspaineturboja on ollut neljä, joista kaksi on itsellä. Toinen on kolmiovinen 338 tkm ajettu kakkosauto hyvillä varusteilla (platana gray) ja toinen yli 400 tkm ajettu 5-ovinen automaatti (valkoinen). Tuo 5-ovinen mennee purkuun, tekniikka siinä on ihan hyvä, kori alkaa olla aika kakkeli. Vähän ajattelin laittaa sen ikäisekseen hyväkoriseen M76:seen super automatic ysiysiin, josta on loota paskana. Saa nähä.Suabisti kirjoitti:Tämä on tosiaan mielenkiintoinen projekti. Ja kohtuullisen harvinaisia nuo `92 Turbo-Satkut. Onko tämä ollut aiemmin nettiautossa ja foorumilla myynnissä? Tuo taisi olla ihan alkuperäinen täyspaine turbokin vielä, kannattaa säästää, ei nimittäin montaa tuon vuotista Turboa-Satkua ole Suomessa
Tuo kolmiovinen on mulla ollut käyttöautona 10 vuotta. Paras ja varmin auto mitä mulla koskaan on ollut ja mitä todennäköisesti tulee olemaankaan. Siitä en luovu, ja nyt kun se on jo osa-aikaeläkkeellä, pitää alkaa laitella sitä edustavaan kuntoon.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Taas kerkesin pari iltaa tallilla olemaan:
Miranolilla sivelin lattian, pohjapuolelle ruiskutettiin epoksia:
Taka-akseliin tein jarruputkille uudet kiinnikkeet alkuperäisiä mallentaen:
Jarruputket taivuttelin ja asentelin paikoilleen.
Kävin paikallisessa värisilmässä shoppailemassa ja mukaan tarttua Inerta primer 5 ja päälle polyuretaanimaali Teknodur.
'
Jarruihin käytin maalina Termal kuumakestoa, ei varmasti kummoinen kemikaalikesto, mutta loistavaa maalata sudilla ja sattui olemaan hyllyssä.
Miranolilla sivelin lattian, pohjapuolelle ruiskutettiin epoksia:
Taka-akseliin tein jarruputkille uudet kiinnikkeet alkuperäisiä mallentaen:
Jarruputket taivuttelin ja asentelin paikoilleen.
Kävin paikallisessa värisilmässä shoppailemassa ja mukaan tarttua Inerta primer 5 ja päälle polyuretaanimaali Teknodur.
'
Jarruihin käytin maalina Termal kuumakestoa, ei varmasti kummoinen kemikaalikesto, mutta loistavaa maalata sudilla ja sattui olemaan hyllyssä.
Viimeksi muokannut J_J, Su Kesä 14, 2015 17:27. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Alkuperäiset, erilliset, toisistaan riippumattomat putket/letkut korvattu yhdellä? Alunperin nämä oli eri jarrupiirit, ei enää? Ei kuulosta enää lailliselta viritykseltä.
EDIT: Absillisen takajarrut tulee jo tehtaalta yhdellä linjalla taakse?
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Muistelisin sen olevan juuri noin että abs-jarrullisessa taakse tulee vain yksi linja
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Kyllä, ABS:n takia tehtaalta tullessaankin yhdellä linjalla.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Ajattelinkin että jo olisi kumma kun projekti tähän asti tehty melko tinkimättömästi niin nyt aletaan reinoilemaan jarrujen kanssa
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Jees, hyvä vaan että ollaan hököllä korjaamaan jos kämmäilemään aletaan.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Nyt on Sochi huumassa osat saanu suojaa päällensä:
Inerta primer 5:
Ja päälle Teknodur 0190:
Jarruputket yms sälää sai myös saman combon päälleen.
Ruiskuna toimi Bilteman yläkannullinen "ammattikäyttöön" ruisku, joka toimi aivan loistavasti. Suosittelen ehdottomasti, 30€ hintaan tämä todistaa, että on mahdollista löytää hyvä ja halpa tuote. Säädöt löytyi helposti, ja jälki riippui suoraan omista taidoista.
Rapsuttelin myös vetarintunnelia auki ja pohjaosan uusimisella selviää. Kun saan 1,5/2mm peltiä käsiini tämä hoidetaan.
Semmonen kasausta ärsyttävä pikkujuttu fiksattu, en tiedä onko tässä mallissa vain, mutta etummaisen putken lämpösuojan yksi ruuveista on sijoitettu vaihteensiirtäjätangon alle, todella veemäiseen paikkaan. Pakottaen ruuvaamaan lämpösuojan pohjaan, ennekuin alkaa sisustaa viimeistelemään. Seikka ärsytti ainakin allekirjoittanutta ja hitsasin m6 mutterin yläpuolelle, joten voi jatkossa aukoa alhaaltapäin, jolloin lämpösuojan irrotus on nopea homma.
Inerta primer 5:
Ja päälle Teknodur 0190:
Jarruputket yms sälää sai myös saman combon päälleen.
Ruiskuna toimi Bilteman yläkannullinen "ammattikäyttöön" ruisku, joka toimi aivan loistavasti. Suosittelen ehdottomasti, 30€ hintaan tämä todistaa, että on mahdollista löytää hyvä ja halpa tuote. Säädöt löytyi helposti, ja jälki riippui suoraan omista taidoista.
Rapsuttelin myös vetarintunnelia auki ja pohjaosan uusimisella selviää. Kun saan 1,5/2mm peltiä käsiini tämä hoidetaan.
Semmonen kasausta ärsyttävä pikkujuttu fiksattu, en tiedä onko tässä mallissa vain, mutta etummaisen putken lämpösuojan yksi ruuveista on sijoitettu vaihteensiirtäjätangon alle, todella veemäiseen paikkaan. Pakottaen ruuvaamaan lämpösuojan pohjaan, ennekuin alkaa sisustaa viimeistelemään. Seikka ärsytti ainakin allekirjoittanutta ja hitsasin m6 mutterin yläpuolelle, joten voi jatkossa aukoa alhaaltapäin, jolloin lämpösuojan irrotus on nopea homma.
Viimeksi muokannut J_J, Su Kesä 14, 2015 17:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta
Noniin taka-akseli kasattu valmiiksi ja nostetaan paikoilleen kunhan saan pohjan kuntoon.
Kuskinpuolen iskarin vaihto ei olekaan niin helppoa miltä kuulostaa O_o. ABS:n takia tuo jarrunestesäiliön ympäristö täysin tukossa.
Jos jollain vinkkejä miten tuonne yläpäähän pääsee helpoiten käsiksi niin saa ilmoittautua!
Itse en näe vaihtoehtoina kun pääsylintereiden ja jarruputkien irrotuksen edestä pois.
Kuskinpuolen iskarin vaihto ei olekaan niin helppoa miltä kuulostaa O_o. ABS:n takia tuo jarrunestesäiliön ympäristö täysin tukossa.
Jos jollain vinkkejä miten tuonne yläpäähän pääsee helpoiten käsiksi niin saa ilmoittautua!
Itse en näe vaihtoehtoina kun pääsylintereiden ja jarruputkien irrotuksen edestä pois.
Viimeksi muokannut J_J, Su Kesä 14, 2015 17:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"lippa taakse ja baanalle"
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW
-92 Saab 900 T16 3d
SloW&LoW