Raksuti raksuti. Sellasta se dieselillä ajamisen arki on. Tällä jo 15 tkm takana, joten se olisi sitten huollon aika. Ja ihan "virallisen", koska tälle on vaihtoehtoisena huoltovälinä myös 15 tkm eikä pelkkä longlife
Tuon verran on öljyäkin kadonnut tässä matkalla. Saabeihin tottuneelle toki tuokin on kauhistus, mutta voin elää sen kanssa...
Otan taas kuvan tästä kaikkien pyllyreikäsuodatinpaikkojen äidistä. Ei tossa ole mitään järkeä. Miksi, oi miksi, juuri tuonne laitettu osa, joka pitäisi saada jokseenkin kuumasta koneesta pois ja toisaalta myös jokseenkin puhtaana myös kasattua
Tosin nyt kun katsoin kuvasta ja varmistin ohjeesta, niin tossa suodattimessahan on erillinen tyhjennysproppu tossa keskellä. Joo, helpottaa se tuskaa kuumana purkaessa, mutta kokonaisuus on silti ihan sieltä itsestään. Samalla tietty selvisi sekin, että mihin se toinen o-rengas oli, jolle en vieläkään keksinyt paikkaa
Ja tämähän on tuttua taas.
Hanska on tuttua, mutta ihmettelen tuota vähän sotkevaa öljyä. Oon tottunut siihen, että jos diesel-koneesta tulee tippaki öljyä käteen niin se on ja pysyy sitten hetken aikaa eikä pesemällä lähde. Tää ei sotkenu käsiä yhtään
Onko se tuo matalapaine-egr vai mikä sen tekee? Muutenki oon elänyt mielikuvassa, että kaikissa dieseleissä tulee ihan pikimustaa kuraa öljystä ekan startin jälkeen, mutta tässä oli tasoa tarkastaessa ihan kirkasta, kuten oli Inkussakin. Tosin Inkun egr-maailmasta ei ole tietoa, mutta öljyt ei siinäkään juurikaan mustuneet 15 tkm vaihtovälin aikana. Sitten taas nuo jotkut Saabin 2.2 -maamoottoritkin ovat olleet semmosia, että kaikki moottoriöljyyn liittyvä on masentanut jo valmiiksi, kun kuitenki sotkee aina itsensä.
Noh se siitä sotkuisuudesta. Volkkari suosittelee Castrollia, joten sitä nyt tällä kertaa sitten maltoin ostaa. Ei se montaa euroa tuosta Motulista eronnut.
Mitta-asteikkokin oli valmiina. Tuo 5 jenkkijotain oli Googlen mukaan 4,73 l eli 0,03 l yli täyttömäärän. Siitä sitte vanhan tipan päälle lorotellen ja inan alle tuon viivan, niin sai kipata kannun koneeseen. Yhtä helppoa kuin Saabeissa, joissa täyttömäärä on 4,0 l
Ja vielä muistuttimen nollailu.
Öljynvaihdon lisäksi tein perustsekkailut autoon. Päälimmäisenä lähinnä isot vuodot (ei ollu) ja jakoremmin pikanen tarkastus (näytti jakoremmiltä).
Tarkotus oli vaihtaa myös uudet polttimot, jotka tuli ostettua Aeromotorssilta ilmasten postien saamiseksi, mutta pitäis irrottaa umpiot... No se ei ole iso homma, mutta ennen sitä pitäisi purkaa lisävalo pois edestä, ja sen suuntailu on syyssateisina iltoina hiukan ankeaa. Eli mennään nyt viä vanhoilla.
Talvirenkaita tuli taas hipelöityä tallin nurkassa, mutta ne saa viä kolme viikkoa odottaa. Jos siis syksyt toistavat itseään, niin lokakuun loppupuolella on perinteisesti alkanut kuura kiusaamaan. En vaan tiä, että pitäiskö niillä venäläisillä nastoilla koittaa selvitä tää talvi vai ostaisko huolettomia kilsoja uusien renkaiden kanssa. Sen 450-500 € töineen se näyttäis maksavan (renkaat Rehvid24.ee:stä). Kai noidenki hinnat vaan nousee, niin parempi ennemmin kuin myöhemmin, mutta mutta. Monelle varmaan tuttu tunne, mitä sitä selittelemään.