MY88 Saab OG900

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Todella hitaasti etenee, kun rahat on mitä on, mut pakko koettaa tota konetta viel kerra kasata vaik hajoo se kuitenni.

Tässä on lohkosta kuva. Ensin hiekkapuhallus, sitten 2K-epoksia alle ja Temadur 90:stä päälle pari kierrosta. Teemu toi on sitten se sun vanha pannu, minkä hain kun vaihdelaatikon ostin ;)

http://img59.imageshack.us/img59/8521/7 ... 678778.jpg
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Alakerta nipussa. Uudet kk-laakerit, kampuran laakerit sekä päittäislevyt.

Välysnauhan kanssa tarkistettu:
5.runkopukki 0.038
4.runkopukki 0.050
3.runkopukki 0.038
2.runkopukki 0.050
1.runkopukki 0.038

4.kiertokanki 0.038
3.kiertokanki 0.038
2.kiertokanki 0.038
1.kiertokanki 0.038

Triggerilevy tuli protopartsin kautta ja se on 36-1, mutta vain 3mm leveä ja se herättää hieman mietintöjä, koska olisi ehkä helpompi toteuttaa eikä triggerierroreita tulisi.
VR-anturi löytynee varmaan Fordilta koska niissä on pieni "lukupää".

Ajattelin sijoittaa triggerilevyn hihnapyörän taakse, mutta katsotaan onnistuuko se, tilaa ei ole kauheesti ja kiilahihnojen reititys on hieman haasteellinen.

4-lovisen laatikon purkamien aloitettu ja on menossa sukulaisen luokse purkuun ja tarkistukseen, koska itse en ymmärrä laatikoista mitään.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Helmat on paikassa nyt Kentin 2K MS Sealerin kanssa ja tuntuu todella tukevalta koko rakenne, vaikka ei ole edes helmojen alapuolelta vielä kiinnitetty sen paremmin. Seuraavaksi otetaan peltipaljaaksi n.10cm helmojen yläpuolelta ja kuidutetaan ne koriin kiinni.
Kuvia tulee myöhemmin kun maalarilta ne saan.

Eli koneesta pikkasen kuvia nyt miltä näyttää, triggerilevyn ja asentoanturin asennus siis parhaillaan menossa. Eli hihnapyörän takaa sorvattiin hieman pois johon sitten laitetaan puristussovitteella.

Kuva

Kuva

Kuva

Eli laturin pitkästä jalasta jouduttiin ottaa hieman pois ja prikka tilalle kuten kuvasta näkyy, silti orkkis kumipusla jäi holkin sisälle. Öljypumpun kotelosta jouduttiin ottaa hieman pois, kun siinä oli joku pultin kohouma, jotta anturin teline saadaan tukevasti kiinni ja tarvitaan vielä holkki lattaraudan taakse.
Kuva
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Ruuvit otettu irti helmoista ja vielä pysyy paikalleen eli Kentin liima pitää hienosti! Hyvältä näyttää totesi maalari kun otti ruuvit irti. Taisi puhuu helmojen kiinnityksestä eikä Saabin muodoista :mrgreen:

Uusi paisuntaisäiliö (alkuperäinen) tuli äsken haettua ja samalla hain kannen pois johon koneistettiin venttiilin ohjurit ja seetit uudestaan.

Seuraavaksi pitää kohdistaa imu- ja pakosarjat kanteen paremman virtauksen toivossa.

Volvolta hain myös äsken jäykemmät venttiilinjouset tuohon kanteen. Pitäisi olla n. 10kg jäykemmät 10mm noston kohdalla, joka mahdollistaa paremman kierrättämisen joka täällä foorumilla on useasti mainittu.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Pari kuvaa heitin imageshackkiin vaikka eipä ne ole siitä kauheesti muuttunut mitä aikaisemmin olette nähneet, mutta tällä kertaa helmat on autossa kiinni eikä niitä enää oteta pois vaan kuidutetaan koriin kiinteesti.

Herra Nohkolalta sain ystävällisesti lainaa Saabin vakion Airflow:n etupuskurin, josta olisi tarkoitus ottaa kuitukopio ja näköjään joudutaan sitä kuitukopia jotenki hieman muokkaa, koska helmalinja on liian matala suhteessa etupuskuriin muuten. Ideoita saa heittää vapaasti!?

Kuva

Kuva
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Eli Airflow-etupuskurista on otettu nyt lasikuitumuotti, jotenka ensi viikolla pitäisi vielä kuiduttaa tukikehikko muotille, ettei vetele kun aletaan tekemään 100kpl erä noita etupuskureita, noh ehkei sentäs kuin vaan itselle se 1kpl. :lol:

Saapi heittää yksityisviestiä, jos jollakulla olisi lainattavaksi asti joutuva valaansiipi, josta voitaisiin tehdä lasikuitumuotti kopiota varten, jos valansiivestä tulee jotain naarmua niin ylimaalautan siiven.

Kannen pakokanavat siistitty isoimmista rönsyistä ja "kiillotettu" sekä samalla pako- ja imusarjan tiivistepinnat kohdistettu lopullisiin mittoihin. Nyt kansi on Teijossa ja ensi viikolla pääsee sitten kasailemaan kantta.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Kansi nipussa. Imunokkka puuttuu, koska semmoista ole ja hakuisessa olikin tosiaan se turbon kireämpi imunokka.

Pakosarja hiekkapuhallettu ja maalattu Tikkurilan Hornan kanssa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Helmat kuiduttettu kiinteästi koriin. Oven väliset saumat on tosin vielä kuiduttamatta, mutta ne tehdään vasta sitten kun ovet otetaan irti, koska tällöin vältytään liialliselta ovien irroittelulta sekä myös tietysti ovien kohdistamiselta, joka on entistä tarkempaa nyt helmojen takia.

Airflow-puskurin muotti on kovettunut huomattavasti paremmin kuin mitä se oli viimeksi pari päivää sitten, kyllä se kuitu vaan siitä jäykistyy kun se antaa pari päivää olla. Seuraavaksi siis päästään ainakin osittain raaka pohjatöiden pariin, jossa varmasti vierähtää monta viikkoa, koska korihommaa on huomattavasti enemmän mitä vakio korisessa. Paljon tietysti helpottaa se, ettei puskureita laitettu kiinteästi koriin, mutta helmoista tulee ihan tarpeeksi lisähommaa sekä tietysti noiden ilmanpoistojen aukkojen hitsauksesta ja pienestä pellin vetelystä, mutta kaikki aikanaan.

Ei mitään muutakuin kitin hajusia terveisiä kaikille :)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Eli jottain pientä taas tapahunut. B202 kireimmät nokka-akselit tulivat eilen joiden kumppaniksi tulivat myös säädettävät nokkapyörät. Seuraavaksi olisi tarkoitus tiputtaa kansi lohkon päälle ja säätää nokkien ajoitukset sekä tehdä ohjaustehostimen pumpun kiinnitys.

Venttiilikoppa menee tänään maalaukseen, josta poistin nitromorsen kanssa ylimääräiset maalit, joilloin saadaan paras tartunta uudelle maalipinnalle. Samoin vanha huohotusnippa heitettii roskiin ja jenkat tehtiin venakoppaan, johon saatiin lätkästyä hydrauliikkanippa eikä ole enää sitä perinteistä muoviholkkia.

Tuossa mitattiin Saabin ruttu, joka näyttää jäävän kyllä pelottavan alas.
((1 985 / 4) + (69.8 + (3.14159 * (4.5^2) * 0.12))) / (69.8 + (3.14159 * (4.5^2) * 0.12)) = 7.40867825


Ai niin ja tilasin T5-bensakiskon, joka joutuu hieman modauksen kohteeksi. Imusarjan rakentaminen pitäisi myös aloittaa, mutta olisi ehkä viisain ensin tiputtaa kone paikoilleen, ettei tule yllätyksiä!
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Pohjatyöt tosiaan päästiin aloittaa eilen, kun sain ensin hiotuksi korisarjan ja korin väliset kuidutukset melkein minimiin, jolloin päästää levittämään kuitukittiä sauman päälle.

Vaikka eilen tuli pelkästään tehtyä vasemman takakulman raaka pakkelointi auttaa pirusti hahmoittamaan jo kokonaiskuvaa paremmin.

Tässä tosiaan venakopasta kuva, jossa on siis nyt tehty nyt oma versio tuohon huohotukseen. Jengat venakoppaan ja paineilmanippa siihen kiinni hydrauliikkaliiman kera.

Kuva
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
sami_hifi
"Aero"
Viestit: 303
Liittynyt: La Loka 14, 2006 17:31

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja sami_hifi »

mukava nähdä että joku muukin muokkaa saabiaan reilulla kädellä :wink:
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Meneekö nippa suoraan läpi?
Eikös venakopassa ole jokin muovinen kuristin/loukko/yms-häkkyrä normaalisti sisäpuolella tuon reijän kohdalla.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Ei vaan pelkästään korvaa sen alkuperäisen muovisen nipan.
Siihen alkuperäiseen peltiseen loukkoon ei ole koskettu/rikottu.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Näyttää sivuprofiilista 2d Satkulta, kun nuo ilmanottoaukot kitattu umpeen :)
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: MY88 Saab OG900

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Mimmi kirjoitti:Tarkoitit varmaankin ilmanPOISTOaukot.
Miten lie toimii huurteenpoisto kun on ilmanpoistoaukot tukittu. :roll:
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Vastaa Viestiin