900c Combi Coupe MY89
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89
Sellainenhan olisi varmaankin passeli ratkaisu. Täytyypä jossain vaiheessa käydä ostamassa koe-erä... Varsinaisen ohjaamon ääneneristyksen ohella melutasoon vaikuttavat yhdeksänvuotiaat renkaat (tämä hoituu uusiin talvirenkaisiin vaihtaessa) ja opetuspolkimen kiinnitysreikä matkustajan jalkatilassa, sieltä karkaa moottoritilan ääniä matkustamoon luvattoman paljon. Täytyy tilkitä tarkkaan ja sitten pistää senkin päälle mattoa.
Mitä olen joskus lueskellut vähän vanhempia keskusteluja, muistelisin että A-pilareiden kautta tulee kohtalaisesti melua kun ne ovat auki matkustamoon? Onko niillä mitään suurempaa merkitystä...
Mitä olen joskus lueskellut vähän vanhempia keskusteluja, muistelisin että A-pilareiden kautta tulee kohtalaisesti melua kun ne ovat auki matkustamoon? Onko niillä mitään suurempaa merkitystä...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89
Olen parista satkusta tukkinut a-pilarien yläpäät ja kyllä sillä ihan korvin kuultava - vaikkakaan ei suuren suuri - vaikutus on ollut. Ensimmäisestä satkusta tukin muistaakseni äänieristematon palasilla ja nykyisestä sopivan kokoisilla kangasrievuilla. Tukkiminen on aika jännä operaatio näin menetellen, sillä a-pilarien yläpäät ovat paikassa, johon ei näe, eikä pääse oikein hyvin käsiksikään. Gynekologin otteista ja pitkistä sormista on hyötyä.Rattivaihde kirjoitti:Sellainenhan olisi varmaankin passeli ratkaisu. Täytyypä jossain vaiheessa käydä ostamassa koe-erä... Varsinaisen ohjaamon ääneneristyksen ohella melutasoon vaikuttavat yhdeksänvuotiaat renkaat (tämä hoituu uusiin talvirenkaisiin vaihtaessa) ja opetuspolkimen kiinnitysreikä matkustajan jalkatilassa, sieltä karkaa moottoritilan ääniä matkustamoon luvattoman paljon. Täytyy tilkitä tarkkaan ja sitten pistää senkin päälle mattoa.
Mitä olen joskus lueskellut vähän vanhempia keskusteluja, muistelisin että A-pilareiden kautta tulee kohtalaisesti melua kun ne ovat auki matkustamoon? Onko niillä mitään suurempaa merkitystä...
Jotkut ovat tainneet tukkia noita ihan Sikafleksilläkin.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89
Juuri mitään ei ole tapahtunut tällä viikolla kun olin torstaihin asti kipeänä ja sen jälkeen töissä... Tänään sitten repäisin ryyppykahvan irti, kuten mikä vituttaa -ketjussa jo tulikin aiemmin mainittua, mutta ei mitään niin huonoa ettei jotain hyvääkin: kiihdytyssiritys on poissa
Samalla taisi selvitä myös miksei se kuulunut samantien kylmällä moottorilla, vaijeri ilmeisesti perusasennossaan resonoi ja nyt se ei sitten enää sitä tee kun kahva ei ota vastaan ohjaamon päässä...
Varsin vaivattomasti näillä lämpötiloilla (tällä haavaa 12 astetta) kyllä tulee toimeen ilman ryyppyäkin, tunti sitten käynnistin lähes kylmän moottorin (lämpömittari liikahti käynnistäessä hitusen) ihan vain metodilla viitisen sekuntia starttausta ja vähän apua kaasupolkimella. Pikkuisen on alhaalla kierrokset aluksi ja liikkeellelähtö vaatii vähän alkukaasua ja malttia mutta moottori lämpeää sen verran nopeasti että eroa ei juuri huomaa... Saattaa mennä ensi viikon lopulle kahvan uudelleenkiinnitys kun alkuviikko käydään töissä mökiltä käsin Dacialla, täytyy hyötykäyttää illat keräten foorumilta tietoutta sen virtalukkokonsolin irrottamisesta.
Ja taas venyi hupiajelu tunnin ja riittävän kilometimäärän mittaiseksi...oma vika, mitäs ostin auton jolla on niin hauska ja vaivaton ajaa maantiellä.

Varsin vaivattomasti näillä lämpötiloilla (tällä haavaa 12 astetta) kyllä tulee toimeen ilman ryyppyäkin, tunti sitten käynnistin lähes kylmän moottorin (lämpömittari liikahti käynnistäessä hitusen) ihan vain metodilla viitisen sekuntia starttausta ja vähän apua kaasupolkimella. Pikkuisen on alhaalla kierrokset aluksi ja liikkeellelähtö vaatii vähän alkukaasua ja malttia mutta moottori lämpeää sen verran nopeasti että eroa ei juuri huomaa... Saattaa mennä ensi viikon lopulle kahvan uudelleenkiinnitys kun alkuviikko käydään töissä mökiltä käsin Dacialla, täytyy hyötykäyttää illat keräten foorumilta tietoutta sen virtalukkokonsolin irrottamisesta.
Ja taas venyi hupiajelu tunnin ja riittävän kilometimäärän mittaiseksi...oma vika, mitäs ostin auton jolla on niin hauska ja vaivaton ajaa maantiellä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89
Uusia ryyppykahvoja sai vielä jokin aikaa sitten marmoritiskiltä, eikä hintakaan ollut aivan älytön. Varastoonkin piti jäädä ihan riittävästi tarvitseville.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89

Itse asiassa uutta kahvaa en nähdäkseni tarvitse, vaan vaijerin. Kuvassa se ei tietenkään näy koska kuvaaja on idiootti, mutta vaijeri meni katki pari senttiä siitä kohdasta jossa se kiinnittyy tuohon kahvan suoraan metalliputkiosaan (joka siis näkyy kuvassa). Tässä välissä ehti jo tulla yv:llä vinkki siitä ettei tuota konsolia luultavasti tarvitse purkaa kun vain nykäisee entisen vaijerin pois konehuoneen puolelta ja sitten työntää uuden/korjatun tuosta ohjaamon pään reiästä tilalle... Pitää katsoa jos vielä tänään ehtisi laittamaan, pitäisi keretä pakkaamaankin kun muutetaan mökille muutamaksi päiväksi. Daciakin kotiutui täksi illaksi tuohon pihaan, siinä on jotain lämpenevillä keleillä suhteellisen tarpeellista mitä kummastakaan Saabista ei löydy, nimittäin keltainen valo joka syttyy kun painaa nappia jossa lukee AC.

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 900c Combi Coupe MY89
Samaa kikkaa yritin aikoinaan, mutta menestystä ei ollut. Tökkäsi aina vaijerin pää johonkin. Tosin olisi ehkä auttanut, jos olisi päästellyt sen irti kaasuttimen päästä. Tuli vasta nyt mieleen. 

# 419 Vesa Pohjalainen
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89
Eli yrititkö työntää ohjaamoon päin kaasuttimen luota? Ohje (joka tuli jus:ilta
) oli nimenomaan muotoa vedä pois kaasuttimen luota - työnnä takaisin ohjaamon puolelta. Tulee mieleen että jos yrittää työntää konehuoneesta sisään se tökkää tuohon kahvan ympärystään, siinä tuntui sormella koittamalla olevan kaikenmoista kulmaa...

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 900c Combi Coupe MY89
Ohjaamosta kaasarille päin yritin töniä. Voisi auttaa, jos kuori olisi jokseenkin suorana, eikä siis mutkalla. En tiedä auttaako, tuli vain mieleen ja sitä kokeilisin nyt, jos olisi sellainen vika.
# 419 Vesa Pohjalainen
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89
Aah niin siis vaijerin kuori kannattaisi irrottaa sieltä kaasarin päästä. Täytyy kokeilla jos ei muuten onnistu, äsken irrotin vaijerin, sitähän olikin yllättävän pitkä pätkä 

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89
Mietin tässä että mitenköhän vanhan vaijerin saisi parhaiten korjattua niin ettei operaatiota tarvitse toistaa ihan lähiaikoina. Vaijeri on siis poikki läheltä kiinnityskohtaa kahvan metallitankoon, niin että hajoamiskohdan molemmilla puolilla on vaijereissa nähtävissä ohut kohta, eli lieneekö sitten hioutunut johonkin kohtaan vai vain menettänyt rakenteellisen kestävyytensä. Toki voi olla ettei tuota saa hirveän hyvin korjattua, mikä tarkoittaisi uuden vaijerin hankintaa...silloin se vain pitäisi kiinnittää kahvan päähän jollakin metodilla (ja hankkia oikeanlainen vaijeri, mikä luultavasti olisi taas kohtuullinen haaste allekirjoittaneelle)...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89
Satkun keskikonsolin purkaminen ei ole mikään taikatemppu ja penkit irroittamalla helpottuu huomattavasti. Sitten on tilaa temmeltää ryyppyvaijerinkin kanssa.
Samalla sitten etsii vaikka purkuautosta ehjän kahvan yms., luulisi noita löytyvän vielä.
-Sami
Samalla sitten etsii vaikka purkuautosta ehjän kahvan yms., luulisi noita löytyvän vielä.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89
Nyt vasta ymmärsin minkä takia ihmiset puhuivat tuosta kahvasta, olin jo niin tottunut tuohon rautalankaviritykseen etten tullut ajatelleeksi sitä lainkaan
Kahva on siis näemmä haljennut tyvestä ja puoliskot on köytetty yhteen rautalangalla, kuvassa ylimääräiset rautalangat poistettu:

Ja tässä vähän kattavampi kuva käteen jääneestä osasta:

Vaijeri on tosiaan viistosti katki, sitä ei välttämättä kovin kestävästi saa korjattua että täytyy varautua uuden vaijerin laittamiseen.
Suurin syy siihen että keskikonsoli tosiaan täytyy purkaa on siinä että vaijerin suojakuoren pää ei ole oikein suorassa linjassa kahvan alla.

Oli muuten järkyttävän erisävyistä (lue: puhdasta) lattiamattoa penkin kiskon alla piilossa, pitäisi saada aikaiseksi perusteellinen siivous tuonne sisustan puolelle
Mahdollisesti tuon keskikonsolin purkamisen yhteydessä sitten irrotan penkit ja niiden päälliset jotka menevät pesuun, pesen märkäpesuimurilla lattiaverhoilun...ja jos vaikka saisi kattoverhoilun korjauksenkin samaan rakoon, sitten suurimmat kosmeettiset haitat sisustan puolella olisivatkin melko lailla hoidossa 
Edit: Kamala minkälainen urakka taas tuli ohjelmaan yhdestä turhan voimakkaasta nykäisystä...soveltuisin ehkä henkisesti parhaiten uuden auton omistajaksi


Ja tässä vähän kattavampi kuva käteen jääneestä osasta:

Vaijeri on tosiaan viistosti katki, sitä ei välttämättä kovin kestävästi saa korjattua että täytyy varautua uuden vaijerin laittamiseen.
Suurin syy siihen että keskikonsoli tosiaan täytyy purkaa on siinä että vaijerin suojakuoren pää ei ole oikein suorassa linjassa kahvan alla.

Oli muuten järkyttävän erisävyistä (lue: puhdasta) lattiamattoa penkin kiskon alla piilossa, pitäisi saada aikaiseksi perusteellinen siivous tuonne sisustan puolelle


Edit: Kamala minkälainen urakka taas tuli ohjelmaan yhdestä turhan voimakkaasta nykäisystä...soveltuisin ehkä henkisesti parhaiten uuden auton omistajaksi

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89
...mutta on se vain niin hauska ajaa
Aina koneella ollessa ja pidemmän satkuttoman kauden aikana vahvistuu vahvistumistaan ajatukset siitä miten kannattaisi vain myydä koko auto pois ennen kuin kansipahvi antautuu tai muuta vaivalloista, ja vaihtaa paljon uudempaan 9-5:een tai vielä parempaa, johonkin Corollaan johon ei ole sisäänrakennettu hajoamisen mahdollistavaa teknologiaa.
Sitten pääsen taas ajamaan satkulla ja voi että se on aina vain yhtä viihdyttävää: kaikki voimansiirron ulinat, vaihdekepin kolahdukset, moottorin rohinat ja örinät, liian korkea tyhjäkäynti, startin hitaannopea pyöritys, aivan pinnasta ottava kytkin, puolivalaistu mittaristo, kojelaudan muodot, tuhat muuta ominaisuutta ja kaikkien näiden päällä ajotuntuma
Sitten kun jättää sen pihaan ja matkalla ovelle katsoo vielä pariin kertaan taakseen tuntuu että miten ihmeessä saatoin taas pari tuntia sitten harkita tuon vaihtamista johonkin tylsäntasaiseen ysitonniseen...enköhän minä sen ryypyn saata kuntoon ja sisustan putsaa, aina kun alkaa usko loppua parin kilometrin lenkki on kaikki mitä tarvitaan...äänieristyksen kun pistää vielä kuntoon niin moottoritiekään ei enää tunnu vastenmieliseltä ajatukselta.


Sitten pääsen taas ajamaan satkulla ja voi että se on aina vain yhtä viihdyttävää: kaikki voimansiirron ulinat, vaihdekepin kolahdukset, moottorin rohinat ja örinät, liian korkea tyhjäkäynti, startin hitaannopea pyöritys, aivan pinnasta ottava kytkin, puolivalaistu mittaristo, kojelaudan muodot, tuhat muuta ominaisuutta ja kaikkien näiden päällä ajotuntuma


#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89
Eihän tuo vanha Satku ole pelkästään kulkupeli vaan harrastus/elämäntapa.
Monesti tulee tältä foorumin osa-alueelta haettua motivaatiota omiinkin projekteihin.
Miettii itsekseen, että täälä porukka vielä tahkoaa ja ehostelee vanhoja kaasari-Satkuja, niin täytyyhän sitä itsekkin jaksaa ehostaa täysvarusteltua turbollista Aeroa

Monesti tulee tältä foorumin osa-alueelta haettua motivaatiota omiinkin projekteihin.
Miettii itsekseen, että täälä porukka vielä tahkoaa ja ehostelee vanhoja kaasari-Satkuja, niin täytyyhän sitä itsekkin jaksaa ehostaa täysvarusteltua turbollista Aeroa

#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: 900c Combi Coupe MY89
Mitä nä oikein tarkotat tällä?Rattivaihde kirjoitti:startin hitaannopea pyöritys

Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97