B234 marinointi / Vator 22 Turbo
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo
Pikkusen taas jatkettu johtosarjajumppaa, pari kuvaa, ei kovin ihmeellistä. RP:stä viimeiset hytikkaletkut haettu, niistä asennuskuvia ehkä viikonloppuna.
Jos sais toisen huuhtelumuhvin ja haarakappaleen jostain tongittua, vois kokeilla molempia koneita käyntiin samaan aikaan. Tietäis sitten ton tarvittavan kuulonsuojauksen tason
Jos sais toisen huuhtelumuhvin ja haarakappaleen jostain tongittua, vois kokeilla molempia koneita käyntiin samaan aikaan. Tietäis sitten ton tarvittavan kuulonsuojauksen tason
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo
Käytitkö ihan siis sähkömiehen teippiä eli muoviteippiä niputtamiseen? Näytti ainakin kiiltävältä. Nyt on hyvä taas jälkiviisastellä, mutta imo huono valinta. Liima ei noissa ei ikinä oikein tunnu pitävän ja kohta se kesii pois ja liima on tahmannut johdot. Nykyautoissa tuntuu olevan muodissa lätkäerkkarin (eristysnauha?) eli kangasteipin käyttö. Itekin takaluukun johtoja suojasin mekaanisesti eli teippasin yhteen sillä ja tuli tosi hyvä, ihan ku tehtaalta. En osaa varmaksi että mikä tietty erkkari merkki tai tyyppi olisi sopevin. Ite hain ihan normi rullan budgetsportista.savihousu kirjoitti:Pikkusen taas jatkettu johtosarjajumppaa, pari kuvaa, ei kovin ihmeellistä. RP:stä viimeiset hytikkaletkut haettu, niistä asennuskuvia ehkä viikonloppuna.
Jos sais toisen huuhtelumuhvin ja haarakappaleen jostain tongittua, vois kokeilla molempia koneita käyntiin samaan aikaan. Tietäis sitten ton tarvittavan kuulonsuojauksen tason
Eli suosittelen käyttämään kangasteippiä. Kestää paremmin taivuttelua ja siitä syystä pysyy paremmin johtojen päällä, eikä niin paljon ole tahraavaa liimaakaan.
EDIT: virheellinen sanamuotoa viimein korjattu
Viimeksi muokannut f-19, To Heinä 26, 2012 15:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo
Joo, olishan sitä voinut sellastakin laittaa, nyt vaan oli tota normierkkaa tossa kotosalla, niin sillä vedin. Ei tuolla paljon tarvii taivutella, kunhan vaan sai pituutta lisää ja irtokarvat nippuun. Vedetään sit uusiks jos ei kestä.
Ja sitäpaitsi jos haluat nähdä tahmaisia piuhoja, niin otappa tota Saapaksen teippausta pääjohtosarjasta vähän auki...
Ja sitäpaitsi jos haluat nähdä tahmaisia piuhoja, niin otappa tota Saapaksen teippausta pääjohtosarjasta vähän auki...
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo
Hetkonen, "kunhan sai pituutta lisää" ? Toivottavasti teippaus ei liity tähän kuin että eristit juottamalla tai puristusliitoksella tehdyt liitokset NITTOlla, eli varmistan ettet vaan tehnyt mitään karvaperseet-yhteen-ja-teippiä-päälle-liitoksia?
Ja joo, saabin johtosarjoissa on tosiaan kans tahmateippiä jossain paikoissa. Ite oon uusiokäyttänyt niistä johtosarjoista lähinnä johtokourussa olleet johdot. Ne on säilyneet kivan puhtaina kun kourun päällä ollut sitten se teippi.
Ei tossa sinänsä mitään väliä ole pysyykö päällä vai ei ja kuinka paljon tahmaa, kyllä sähkö siellä kulkee. Mutta huomasin vaan että kangasteippi on tuohon niputtamishommaan tosi hyvää.
EDIT: muokattu paha sana pois ja sekä lisätty viimeinen lause.
Ja joo, saabin johtosarjoissa on tosiaan kans tahmateippiä jossain paikoissa. Ite oon uusiokäyttänyt niistä johtosarjoista lähinnä johtokourussa olleet johdot. Ne on säilyneet kivan puhtaina kun kourun päällä ollut sitten se teippi.
Ei tossa sinänsä mitään väliä ole pysyykö päällä vai ei ja kuinka paljon tahmaa, kyllä sähkö siellä kulkee. Mutta huomasin vaan että kangasteippi on tuohon niputtamishommaan tosi hyvää.
EDIT: muokattu paha sana pois ja sekä lisätty viimeinen lause.
Viimeksi muokannut f-19, To Heinä 26, 2012 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo
juuei...f-19 kirjoitti:Hetkonen, "kunhan sai pituutta lisää" ? Toivottavasti teippaus ei liity tähän kuin että eristit juottamalla tai puristusliitoksella tehdyt liitokset erkkarilla, eli varmistan ettet vaan tehnyt mitään karvaperseet-yhteen-ja-teippiä-päälle-liitoksia?
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo
Jos tämän laajuiseen ja laatuiseen projektiin ryhtyy, niin tuskin tarvii epäillä mitään karvaperse liitoksia käytettävän...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo
Päivitetty johtosarjojen tiimoilta, ei kiillä enää, muuten en olis alkanu jumppaamaan uudestaan, mutta ajatus siitä että joku turkulainen olis tehnyt sen paremmin...
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo
Toivottavasti palkitsee joskus muutenkin kuin että ei päässyt turkulainen vittuilemaan...
Nii ja ois se ehkä vähän hölmöä että muuten tekee hienoa jälkeä ja sitten helpossa kohtaa vähän oikasee eikä olekaan niin nättiä enää.
Nii ja ois se ehkä vähän hölmöä että muuten tekee hienoa jälkeä ja sitten helpossa kohtaa vähän oikasee eikä olekaan niin nättiä enää.
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo
Jeps, on se paljon paremman näköistä tolleen ja mukavampi käsitellä tossa kun sitä laittelee paikalleen.
Notta kiitosta vaan, on se hyvä aina välillä vähän huudella vieraisiin pöytiin
Notta kiitosta vaan, on se hyvä aina välillä vähän huudella vieraisiin pöytiin
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo
Totta puhut, en ymmärrä mihin käyttöön nuo NITTO-muoviteipit on edes tarkoitettu.f-19 kirjoitti: Käytitkö ihan siis sähkömiehen teippiä eli muoviteippiä eristykseen? Näytti ainakin kiiltävältä. Nyt on hyvä taas jälkiviisastellä, mutta imo huono valinta. Liima ei noissa ei ikinä oikein tunnu pitävän ja kohta se kesii pois ja liima on tahmannut johdot. Nykyautoissa tuntuu olevan muodissa lätkäerkkarin (eristysnauha?) eli kangasteipin käyttö..
Edes jonkinlaisen lopputuloksen noilla kuoriutuvilla teipeillä saa siten että ensin rullataan kierros, sen päälle toinen kierros nurinpäin. Tämän jälkeen 3:s kierros oikeinpäin, jolloin liimapinnat tarttuu toisiinsa.
Tuo lätkäerkkari pysyy, ei halkeile eikä irtoile. Sitä nuo "oikeat" sähkömiehetkin käyttää.
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo
Kyllä ainakin tuolla oikeissa 230V sähköhommissa käytetään ihan sita Nittoa tai vastaavaa paljon esim. kevijohtimien eristys\merkkaus maakaapeleissa, en ole ikinä nähnyt sähkömiehen käyttävän kangas teippiä erikseen sitte jos jotain heikkojännite piuhoja niputtaessa...
Saab SS Aero 2.0T -04 Punanen
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo
Niin käytetään, pysyvä siitä tulee kun päällystää Niton vielä tuolla mailateipillä. Nitto pelkästään kuoriutuu kuin tuohi kuivasta koivuhalosta ihan parin vuoden kuluessa. Itse käytän Nittoa korkeintaan väliaikaisissa asennuksissa.
Toinen on "jeesus-" eli ilmastointiteippi, siitä ei ole parin vuoden jälkeen kuin verkko jäljellä.
Ei teippiasiasta tämän enempää.
Toinen on "jeesus-" eli ilmastointiteippi, siitä ei ole parin vuoden jälkeen kuin verkko jäljellä.
Ei teippiasiasta tämän enempää.
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo
Tarkennuksena aiemmin kirjoittamiini, en ollut tarpeeksi tarkka sanoissani ja luultiin johtosarjaa tehdessä että haluisin siis eristää kangasteipillä, vaikka tarkoitin vain niputtamista. Jospa alla oleva selventää aiemmat juttuni:
kaksi käsitettä: ERISTÄMINEN ja NIPUTTAMINEN
muoviteippi ei ole hyvää näihin kumpaankaan, I-M-O
En suosittele käyttämään, tai siis en enää itse käyttä NITTOa tai muita muoviteippejä johtojen NIPUTUKSEEN kuten esim. johtosarjoja tehdessä. En itse tykkää muoviteipeistä johtonippujen päällä koska:
1) näyttää rumalta
2) käsiteltävyys/taipuisuus on heikompaa muovitettuna
3) tuppaa järjestäen liimat tahmaamaan muovisen pinnan, kangasteipeissa "imeytyy" teippiin.
Eristykseen käytetään tietysti muoviteippejä, varauksella*. Mutta tässä johtosarjaa niputtaessa ei kyse ollutkaan ERISTÄMISESTÄ. Kangasteippejä ei ole tarkoitettu sähköhommissa eristykseen (vaikka kansankielinen nimi muuta antaakin ymmärtää).
Ja niinkuin ylempää mainittiin "kevijohtimien eristys\merkkaus maakaapeleissa", noissa hommissa ihan ok tavaraa, tosin ei sähköhommissakaan toivottavasti mitään jännitteellisiä kaapeleita ERISTETÄ muoviteipeillä*. Väliaikaisesti suojataan ja merkataan lähinnä? En tiedä, en ole sähkäri, mutta toivon ainakaan että itse en törmää vahvasähköasennuksissa nittolla eristettyihin johtimiin....
Autohommissa kun on ollut tarve ERISTÄÄ esim. ruiskun johtosarjaa olen käyttänyt vulkanoituvaa teippiä tai kutistesukkaa. Ne muutama mihin olen muoviteippiä laittanut aikanaan niin ovat kyllä kesineet jo nyt irti. Ensin mainitut ovat pysyneet hyvänä vieläkin.
Johtosarjaa kun NIPUTIN, koneenhuoneen puolella tein sen saabin orggis muoviputkella ja nippusiteillä. Ei ole vesitiivis, eikä tarvitsekaan. Kabiniin puolella en niputtanut enää silloin mitenkään muuten kuin parilla nippusiteella. En hoksannut aikanaan että erkka olisi hyvää siellä ja nittoa en halunnut kääriä ja vulkanoituva ei ole mielestäni hyvä niputukseen.
Capisce?
kaksi käsitettä: ERISTÄMINEN ja NIPUTTAMINEN
muoviteippi ei ole hyvää näihin kumpaankaan, I-M-O
En suosittele käyttämään, tai siis en enää itse käyttä NITTOa tai muita muoviteippejä johtojen NIPUTUKSEEN kuten esim. johtosarjoja tehdessä. En itse tykkää muoviteipeistä johtonippujen päällä koska:
1) näyttää rumalta
2) käsiteltävyys/taipuisuus on heikompaa muovitettuna
3) tuppaa järjestäen liimat tahmaamaan muovisen pinnan, kangasteipeissa "imeytyy" teippiin.
Eristykseen käytetään tietysti muoviteippejä, varauksella*. Mutta tässä johtosarjaa niputtaessa ei kyse ollutkaan ERISTÄMISESTÄ. Kangasteippejä ei ole tarkoitettu sähköhommissa eristykseen (vaikka kansankielinen nimi muuta antaakin ymmärtää).
Ja niinkuin ylempää mainittiin "kevijohtimien eristys\merkkaus maakaapeleissa", noissa hommissa ihan ok tavaraa, tosin ei sähköhommissakaan toivottavasti mitään jännitteellisiä kaapeleita ERISTETÄ muoviteipeillä*. Väliaikaisesti suojataan ja merkataan lähinnä? En tiedä, en ole sähkäri, mutta toivon ainakaan että itse en törmää vahvasähköasennuksissa nittolla eristettyihin johtimiin....
Autohommissa kun on ollut tarve ERISTÄÄ esim. ruiskun johtosarjaa olen käyttänyt vulkanoituvaa teippiä tai kutistesukkaa. Ne muutama mihin olen muoviteippiä laittanut aikanaan niin ovat kyllä kesineet jo nyt irti. Ensin mainitut ovat pysyneet hyvänä vieläkin.
Johtosarjaa kun NIPUTIN, koneenhuoneen puolella tein sen saabin orggis muoviputkella ja nippusiteillä. Ei ole vesitiivis, eikä tarvitsekaan. Kabiniin puolella en niputtanut enää silloin mitenkään muuten kuin parilla nippusiteella. En hoksannut aikanaan että erkka olisi hyvää siellä ja nittoa en halunnut kääriä ja vulkanoituva ei ole mielestäni hyvä niputukseen.
Capisce?
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo
Nittohan taitaa olla viralliselta nimeltään eristysnauha. Mutta itse en ole koskaan nähnyt sitä varsinaisesti eristykseen käytettävän verkkovirta-asennuksissa. Ja tuskin virallisesti saakaan käyttää. Sähkökeskuksissa voi olla jokin paloluokitus, jolloin kangasteippiä ei kyseisiin kohteisiin saane laittaa. Ja tämän vuoksi sähkärit käyttää Nittoa, vaikkei se hyvä olekaan.
Ilmastointiteipistä vielä, uudet rakennusmääräykset kieltävät joissain paikoissa harmaan ilmastointiteipin käytön koska se ajan oloon irtoaa ja haurastuu.
Eiköhän teipeistä ollut siinä tarpeeksi, ettei mene hyvä veneprojekti ihan teippikeskusteluksi
Kyllä ainakin minä olen nähnyt että sähkömiehet käyttää kaapeleiden niputtamiseen ihan kangasteippiä, syynä juurikin tuo niton kuoriutuminen. Eristämisestä ei siis ollut kyse. Tokihan se paremmin eristää kuin kuoriutunut Nitto.
Ilmastointiteipistä vielä, uudet rakennusmääräykset kieltävät joissain paikoissa harmaan ilmastointiteipin käytön koska se ajan oloon irtoaa ja haurastuu.
Eiköhän teipeistä ollut siinä tarpeeksi, ettei mene hyvä veneprojekti ihan teippikeskusteluksi
Kyllä ainakin minä olen nähnyt että sähkömiehet käyttää kaapeleiden niputtamiseen ihan kangasteippiä, syynä juurikin tuo niton kuoriutuminen. Eristämisestä ei siis ollut kyse. Tokihan se paremmin eristää kuin kuoriutunut Nitto.
Re: B234 marinointi / Vator 22 Turbo
liitoksiin jne niputuksiin spiraalia/liimaantuvaa kutistesukkaa...?
9-3.1972