NG900 2.0T Cabriolet my95 (ja monta muuta mallia aikanansa)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kuva

Webasto kävi valohoidossa Turun Thermohuollossa ja tyly tuomio oli, että ei keskustele ei. Eli piirikortti paskana.

Piirikortin korjaus on jotain tähtitieteellisen hintasta. Ja ku se ei kuitenkaan tähtitiedettä ole, niin itehän seki pitää paskoa ennen uuden ostoa.

Kuva
Siinä se mollottaa.

Mitää silminnähtävää murtumaa juotoksis ei ole ja toisaalta monta pientä komponenttia löytyy, joita ei haluaisi sörkkiä jokasta järjestykses läpi. Toista se oli viä keskuslukon boksin kans, joka ei maatilakolvilla sohimalla muutu kuin paremmaksi :mrgreen:

Kuva

Onko yllä olevas kuvas oleva valkonen mälli konkan kyljes ihan tervettä, vai vikaa? Ja toisekseen, onko Turun seudulla ketää propellihattua, joka ton kortin korjais mulle :?: Ja voin mä sen vähä pidemmällekki kiikuttaa, jos kuntoon tulee.
Viimeksi muokannut JP_Vette, Ke Tammi 15, 2014 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja aero »

Sen valkoisen möllikän elämäntehtävä on tukea niitä konkkia. Se on meinaan liimaa. Eli vika tuskin on niissä konkissa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ok eli alotamme siis juotoksista. Google paljasti, että tärinä ja lämpö noi juotokset murtaa. Vähemmän yllättäen mese.fi -foorumilla keskustellaan paljo Webastoista...

Tökein kolvilla pari silmään pistävää kohtaa, jokka ehkä oli huonoja, tai sitten ei. Eikä alkanu pelaamaan.
Kuva

Nykyään on muotia kuumentamalla korjata kaikkea kivaa. Ite yhden näytönohjaimen paistoin uunissa, kaveri korjasi Xboxinsa käärimällä sen pyyheliinan sisään ja nyt sisko meinaa korjata MacBook Proonsa hiustenkuivaajalla. Ja ideahan on siis kai sulattaa hiukan tinaa, jotta hiushalkeamat sulais yhteen. Kaikkea sitä keksitäänki. Mut se kaikista kivoin tapa soveltunee vain yksineläville... Tai ainaki käryn takia kannattaa parempi puolisko pitää josain muualla.

Kuva
Vajaa parisataa astetta.

Kuva
Pullat uuniin.

Kuva
Äiti aina sanonu, ettei ruokaa kellon kans tehä, mut mä kuitenki teen. Viä siis tovi h-hetkeen (6min kärvensin)

Kuva
Ja olis niinku siinä.

Mut ei toimi ei. Pitänee joko tökkiä kaikki juotokset läpi (hohhoijaa) tai maksaa suosiolla se reilu 100e (plus toimitukset molempiin suuntiin -> kaikkinensa n. 140e) jollekki ton korjaamisesta. Toki myös toimivaa korttia saa tarjota. Webaston kyljes seuraavat laput

Kuva

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jos toi Webasto alkaa joskus toimimaan, niin tartten laiskan akun tilalle jonku vähä paremman. Nurkkiin on jäänyt pyörimään edellises tonnaris ollut Optiman punahattu, joten sehän on kurko valinta tähän.

Kuva
Yritin olla laiska, jotta ei tarttis säätää mankkaan radiokanavia uudestaan. Ja toki se digitaalikelloki nollaantuu. Ja adaptaatiot menee sekasin. Eli seetekillä virtaa vaihdon ajaksi.

Kuva
Täs kohtaa kuitenki räpsähti pois akunkenkä, eli turhaa työtä taas. Mut yritys oli kaunis...

Kuva
Ja startti murahtaa vähä eri tahtiin. Eikä edu näytä 8 voltin jännitettä startin alimmaks...

Tämmönen paketti löyty tallin nurkasta

Kuva
Motonetin lähetys vuodelta 2007.

Sillon kovalla huudolla asenneltiin oranssien vilkkujen tilalle kirkkaita, mut nyt halusin oranssit takasi. Nehän erottuu joukosta, vaikkakin vähä ankeen näkösinä :mrgreen: Ja tua laatikossahan ne oli tallella, ku ei oo kukaa roskiin heittäny.

Kuva
Makuasioita sano mäyräkoira... :mrgreen:

Purkuautos oli myös aaaatshihihihiiiifiltteri mukana. Siirsin sen sitte hopiaan.

Kuva

Tolla tulee yllättävän sivistynyt lenssu. Ei sellanen kimee kirkasu, vaa sellanen laiska lössäytys. Mut toisaalta ku tota filtteriä kattoo valoo vaste, niin valehtelematta alle 0,1 mm partikkelit menee heittämällä läpi. Sitä en sitte tiä, et kuinka isoja ilmamassoja kyseisen pässin läpi kulkee ajossa, mut vähä oon sitä mieltä, et vois kyl heittää vesilintua. Eikai ne pitkällä tähtäimellä ainakaa hyvää tee koneelle, edes vähissä määrin...

Kävin sitte viä kaverin kans heittämäs rataneitsyydet hopianuolelta. Pesämäen uudella radalla pyörähdys (misää ei ollu kieltomerkkiä) ja kierrosaika ainaki 10 min, ku mahaa myöte möyri umpihanges. Talviauto :saab:

Kuva
Uus torni. Huomatkaa kellertävät vilkut.
Viimeksi muokannut JP_Vette, To Joulu 12, 2013 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Oranssit vilkut tekee karvalakki-CS:ään vähän ulkonäköä. :D Kannatan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jossei muuta, niin kääntää katseen pois ruosteista...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Oppirahoja, oppirahoja...

Soittelin Webastosta pariin huoltofirmaan, ja kuulemma tohon Thermo Top Teehen ei saa enää osia, ku on niin vanha. Eli ylinpääntänsä huoltoa ajatellen vaihtoehtoina on joko ostaa kalliita yksittäisiä käytettyjä osia, tai esim ebay.destä purkuwebasto, alkaen n. 300 e/kpl. No mä nyt luotan viä siihen, et romu on muuten kunnos ja otin siihen vain kortin, joka makso n. 160e. Tullee tän viikon aikana tai ensi viikolla, eipä se DHL yleensä niitä kauaa oo kiikuttanu Saksasta... Vai olisko tää tullu jopa Puolasta, ihan sama. Toivon kuitenkin, että putkesta tulisi savua jo pian. Alkaa kylmä auto olemaan ärsyttävä, plus konekki tykkäis lämmöstä.

Mut ne oppirahat. Webastoon menny kohta sen verran, mitä uusi olisi maksanut. Eli älkää ottako musta mallia :D Mut unohdetaan nyt se pieni vitutussäästö, eli bolt-on asennus ja purkuauto, jonka sai kaupantekijäisenä.

Tänää kuitenki pesin auton, ja nykyää on nää teolliset kuvat muotia. Liityn joukkoon harmaaseen (keltaisine vilkkuineni)

Kuva

Ostin myös vastuslankaa Triopakista ja koitan joku ilta (ku kerkeis/jaksais/pystyis) poltt... siis tehdä pyyhkimiin sulattimet.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kai sä oot reklamoinu webastosta myyjätaholle?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

......
Viimeksi muokannut JP_Vette, Ke Tammi 15, 2014 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No nyt tökkii ja pahasti. Miten helkkaris seuraavilla lähtötiedoilla selvitetään ongelmani?

Kuva

Tota 0,3 mm lankaa. Tuupataan se auton akkuun kiinni (14,4 V), joten montako-ohminen vastus pitää laittaa sarjaan, jotta lämpö olis maks 40 astetta? Pituutta langalle joko metri tai kaksi, periaattees ei mitää väliä.

Ja meneekö ne lämmöt sit säädön jälkeen +XX astetta ympäröivän ilman yli, eli pitäs jättää hätävaraa jos lämpösellä kelillä unohtuu päälle (toki sokaisevalla sinisellä ledillä senki sais estettyä)?

Eli pyyhkijöihin sulatusta mietin, mut ei pitäs sitä itse sulkaa kuitenkaa sulattaa...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tehontarve riippuu aika paljon siitä miten saat lämmön siirtyyn sulkaan.
Ite sulkaan "neulomalla" menee tietty vähiten ku ei tarvii mitään eristettä.

Tuossahan on 19ohmii/m ilmoitettu, tuleekos siitä metrin pätkällä kymmenisen wattii.

Ei pysty laskee tarkkaan ku myrsky valvottaa. :mrgreen:

Mopojen kahvalämppäreissä kaasunpuolella(muoviholkin päällä) 10wattii jo lämmittää mukavasti.

Kokeiluks toi varmaan menee et mikä on sopiva tehomäärä.

Protovaiheessa laittaisin vaihtokytkimen jolloin toisessa vaiheessa ois suora sähkö ja toisessa vähän rajoitettu. Toki jos tekee molempiin sulkiin omansa niin vaihtokytkimellä saa ilman vastuksiakin tehoa säädettyä ku kytkee vuoroin rinnan tai sarjaan. Tosin tehotasojen ero on aika iso.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja aero »

Tarvittava teho riippuu myös lämpötilaerosta. 40°C lämpötilaan pääsee vähemmällä teholla, jos ympäristön lämpötila on +10 kuin jos se on -30°C, eli ilman termarikytkentää et saa lämpötilaa suoraan rajoitettua. Käytännössä vakiotehoinen lämpövastus taitaa kyetä vauhdissa X pitämään itsensä Y°C lämpimämpänä kuin sitä jäähdyttävä ilmavirta.

Metri ja 19ohm/m tekee 12V jännitteellä laskettuna 7,6W ja 14,4V jännitteellä 10,9W. 2m tekee tästä puolet, eli 3,8 ja 5,45W, mutta lisäksi tuo teho jakautuu isommalle alueelle (sille koko 2m pätkälle), eli käytännössä langan lämpötila jää huomattavasti alemmaksi.

Ota 2m pätkä, mittaa kuinka lämpimäksi se lämpiää ympäröivään ilmaan verrattuna - jos selkeästi alle 30°C, lyhennä sopivasti ja mittaa uudestaan. Kun pääset tuohon 30°C tienooseen, ota pituus ylös ja laita settiä ohjaamaan termari, joka päästää langan lämpiämään vain, jos ulkolämpötila on alle +5°C, niin sulkalämppärisi pysyy aina alle 40°C lämpöisenä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Noh, paskaa tuuria sitten vaan ton webaston kanssa.
Toivotaan että lähtee uudella kortilla pelittämään!
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ihan perusasioista toivottavasti olet sen kortin toiminnan kanssa lähtenyt liikkeelle eli mittaa tuleeko edes käyttöjännitteet piireille. Pientä piirityyppien tutkimista ja googletusta luvassa ja perustuntemus piiritekniikkaan ei ole pahitteeksi.
Tuossa kun näkyy esimerkiksi noi elkot pystyssä niin käyttämättömänä ne voi kuivaa ja muuttua toimimattomiksi. Laitehan on saatettu valmistaa jo 90-luvulla ...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: NG900 2.0T Cabriolet my95 ja 9000 CS 2.0t my96

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jännitteet tulee liittimelle asti, siitä saakka mä nostan kädet pystyyn. Kolvailin muutamat huonon näköset liitokset yms, mut ei mun taidot riitä muuhun (tällä hetkellä). Pesukoneen releen osasin vaihtaa (säästö 300e) ja kolvailen jotain keskuslukon boksia, mut mun vapinakäsillä ja taidoilla en mee noita hienoja piirejä sörkkiin. Eikä kukaa puolituttukaa sitä halunnu kattoa vaikka tyrkytin kolminumeroista summaa käteisenä jos kuntoon saa... Eli pääsin täs tapaukses vähemmällä oikasemalla kaiken kiroilun ja menin töihin, jotta saan rahalla toimivan. Ja taas se, että Webastohuollos sitä joku tökkii 70 e/h on kalliimpi mulle...

Mut kiitti vinkistä kuitenki. Jos uudella kortilla toi lähtee pelaan, niin sittehän mä voin pimeinä iltoina opetella konkkien vaihtoa tolla vanhalla kortilla ja koittaa saada se kuntoon.

OT: tää maailma pyörii kyl liikaa nörttien ja propellihattujen ympärillä. Töis mitää ei voi tehä jos puhelin tai tietokone ei toimi ongelmitta. Ja sit propellihatut ja kunnon kyläseppien puute tehny maailmasta kamalan. Hyviä esimerkkejä nää, kun jostain 9-3sc:n takavalosta hintapyyntö kolminumeroinen ja ei voi muka korjata ku ledi pimeenä. Ja sit kuitenki löytyy joku propellihattu, joka sen mikroskoopin kans kuntoon laittaa :roll: Tosin kaippa toiki kaatuu siihen, että ei siinä pääse ns. leiville ainakaan laillisesti. Ja onneks noita isompiaki laitteita jokku viä viittii korjata. Esim Kauhajoella Ketolan sähkökonekorjaamo laittaa laturiin uudet hiilet, diodisillan ja sorvaa uusille laakereille paikat, jolloin ei tartte maksaa satasia siitä uudesta (vaihto)laitteesta.

Mut joo. Kiitos myös ylläoleville konsultoinnista vastuslangan suhteen. Eli sitä lämpötilaa ei siis voi etukäteen laskea, vaan pitää kokeilla :D

JP_Vette Research Engineering Lab esittää:

Kuva
Mytty lankaa. Enempi parempi, makso kuitenki n. 50 snt metri eli ihan sama...

Kuva
Autosimulaattori.

Kuva
Talvimoodilla jännite ylös.

Kuva
Alle 14,4 V mut kelvannee mulle...

Kuva
Lanka pingotettu muovihaarukkaan, ja pala folioo kyljes.

Tosimiehellä olis lämpökamera mittaamiseen, propellihatulla yleismittari, jossa lämpömittari, mut ku kumpikaa en ole, niin mulla on vain lelumittari. Ongelmia tuottaa mittakeilan leveys, jonka takia ton folionki laitoin... Jos vähä paremman tuloksen sais.

Kuva

Laitoin ensin pari metriä lankaa, eli molemmat pyyhkimet (á 53 cm) sarjas, mut ei lämpö noussu juuri yhtään.

Kuva

Puolitin pituuden, eli pyyhkimet rinnan, ja heti haisto kärynki :)

Kuva

Lämpötilan mittaus on tosi epätarkka, mut neljällä epätarkalla saanee ok tuloksen.

Lämpömittaus:

-Järkevä luku mittaris, ok
-Muovihaarukkaan ei sula kolot, ok
-Sulkaan ei sula kolo, ok
-Kutistesukkaan ei sula kolo, ok

Kaikki täytty, joten metrin pätkä on just hyvä mulle.

Kuva
Lanka kutistesukan sisään. Suojaa korroosiolta, oikosululta ja antaa tuning-lookin 8)

Kuva
Kuumaliimalla lämmitin sulkaan.

Ajattelin aluks laittaa tohon pykälää alempaan koloon, mut ei sitä siihen millään saa... Ainakaa kuumaliimalla. Yks olis "punoa" sitä ompelutekniikalla sulan alimpaan osaan, mut ehkä sitte revisio b:ssä...

Käyttökytkimeksikin löytyi miljoonalaatikosta ainut oikea eli lumihiutale

Kuva

Pitää kattoa, jos viä tänää jaksais laittaa paikalleen... Ei siinä montaa johtoa ole. Plussana viä mitää termostaatteja ei ole, koska jos se sisätilois ei sulata sulkaa, niin ei se sitä tuulilasillakaan tee. Sitä en sitte tiä, et piisaako ton teho tositoimis.

Ja tietysti fiksu olis lukenu tetammin postauksen loppuun ajatuksella ja laittanu sulan molemmille puolille erilliset langat, jolloin sen metrin sijasta olis ollu 0,5 + 0,5, joita ristiin rastiin kytkemällä olis saanu tehoaki lisää. Mut no tehty mikä tehty :lol:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin