"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:...Ja pyöränkulmien säädön jälkeen ratti ei enää ole täysin suorassa. Pitääkö tässä maailmassa kaikki tehdä itse, että saa priimaa jälkeä?
Sain tänään viimein aikaiseksi kysyä tuolta suuntauksen tehneestä firmasta että voiko pieni vinous olla heidän jäljiltään. Firman omistaja soitti mulle melko pian tämän jälkeen ja sanoi että ratin ei tietenkään kuulu olla vinossa, ja että homma hoidetaan takuuseen. Nopeaa, asiallista ja hyvää palvelua. Lupasin odotella vielä ainakin pari viikkoa, että saavat rengasmyyntiruletin valmiiksi. Asialla kun ei ole mikään kiire, johan tässä on 2,5 kuukautta ajeltu ratti lievästi kohti penkkaa.

Pitäiskö kysellä vielä ilmastointihuollostakin takuutyötä, vaikka huollosta on pian jo vuosi? Väärän ainemäärän huomasin joskus helmikuussa, eikä oikein vanhoista asioista jaksaisi mekkalaa pitää, kun ilmastointi kuitenkin toimii hyvin. Osaako joku sanoa onko 30 g ainevajaus jotenkin merkittävä ilmastoinnin toiminnan kannalta?

Auton osalta raportoinnit on aika vähissä. Kaikki toimii. Reilu viikko sitten tuli tehtyä huolellinen kevätpesu ja -vahaus. Löysin vanhaa Turtlen mustavahaakin pullollisen, niin vetelin oikein renkaatkin mustiksi. Ei tämä nyt mikään detaljointikisojen voittaja ole, mutta aika sileästi valuu vedet ja kurat maalipinnalta Autoglymin käyttämisen jälkeen, varsinkin nyt kun keulan miljoonat kiveniskemät ovat historiaa. Huolellinen sisäsiivous on vielä tekemättä, ehdin sisältä pestä vain ikkunat.

Pohjanmaan palomiehen loppunajettu menikin nopeasti kaupaksi, mutta ei huolta: niille joilla on palava himo loppuunajettua Saabia kohtaan löytyi taas uusi hieno ehdokas, ja tällä kertaa varmaan taas rikotaan (ehjien) kenosilmäisten kolkkien hintaennätyksiä Suomen markkinoilla. Etelä-Savon pakettitaksi tarjoaa nimittäin taatusi halpoja kilsoja ja omistamista.

Ihan tekisi mieli vaihtaa, että saisi isompia numeroita ruutuun, eiks enemmän oo aina parempi? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Hieno kuulla, että pelaa. Omassa tuli pientä murhetta kun alkoi limited performance -ilmoitus vilkkumaan yhdessä tcs/esp combon kera. :(
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4220
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

AZP kirjoitti:Osaako joku sanoa onko 30 g ainevajaus jotenkin merkittävä ilmastoinnin toiminnan kannalta?
Ei oo mitään käytännön merkitystä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^näin vähän ajattelinkin.
jefreitteri kirjoitti:limited performance
Mulla vilkkuu vain omissa silmissä limited performance, kun painaa motarilla tallan pohjaan. On se vain kovemmissa vauhdeissa dieselautoilu etanolistagen jälkeen tukkoista, vaikka onkin Carlsonin softa sisällä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Firman omistaja soitti mulle melko pian tämän jälkeen ja sanoi että ratin ei tietenkään kuulu olla vinossa, ja että homma hoidetaan takuuseen. Nopeaa, asiallista ja hyvää palvelua. Lupasin odotella vielä ainakin pari viikkoa, että saavat rengasmyyntiruletin valmiiksi. Asialla kun ei ole mikään kiire, johan tässä on 2,5 kuukautta ajeltu ratti lievästi kohti penkkaa.
Se on ilmeisesti tarpeeksi vähän vinossa, ettei vaikuta, mutta yleisemmällä tasolla ja etenkin talven varalta kannattaa tosiaan hoitaa ruori suoraan. Nykyautot kun tykkäävät tietää sekä mihin pitäisi mennä että mihin ollaan menossa ja korjaamaan näiden kahden erotusta tarvittaessa mm. jarruttelemalla, niin ratin asennon ja asentoanturin kalibraation on ihan kiva olla kohdallaan.
jefreitteri kirjoitti:Hieno kuulla, että pelaa. Omassa tuli pientä murhetta kun alkoi limited performance -ilmoitus vilkkumaan yhdessä tcs/esp combon kera. :(
Mulla tuli joskus TiDS:ssä sama ilmoitus, kun DPF:n paineanturi porsi. Pettymys oli suunnaton, kun korjauksen jälkeen unlimited performance ei ollutkaan juurikaan kovempi :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, ratti on suoralla tiellä ajaessa vinossa noin pari senttiä ratin kehältä mitattuna. Siten että ei sitä kaupunkiajossa oikeastaan edes huomaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ilpo
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 17:47
Paikkakunta: Sysmä
Viesti:

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Käytin eilen omani ilmastointihuollossa. 240 grammaa oli aineessa vajausta. Ilmeisesti eka vaihto 7 vuoteen.
Meinas laittaa mullekin 650g ainetta mutta onneksi valvoin asiaa vierellä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vihdoin jotain vikaakin: takarenkaasta vuosi ilman hiljalleen pihalle. Naulahan sieltä löytyi, ja naulan tyypin perusteella sanoisin että ihan omalla pihalla osunut. On tullut revittyä tuhansia nauloja irti vanhoista pattingeista ja laudoista, jotka on talon remontin jäljistä menneet polttopuiksi. Sellaisia pieniä nupinnauloja jostain 30-luvulta on tullut revittyä paljon esim. pinkopahvien kiinnityksistä, ja juuri sellainen pieni, terävä ja petollinen oli Kumhossa kiinni. Onneksi hyllystä löytyi matopaikka ja kumiliimaa, niin rengas oli 10 minuutissa paikattu.

Ja sinänsä onni, että vuoto oli pieni, nimittäin huomasin paineen vajauksen silmämääräisesti 15 min ennen kuin startattiin 160 km matkalle lentokentälle. Paineet oli laskeneet jonnekin 1 barin tuntumaan, kun auto oli seissyt pihassa ajamatta noin 1,5 viikkoa. Kompuralla painetta sisään ja kentälle, jonne auto jäi viikoksi. Sieltä kun lähdettiin paluumatkalle, oli paineet laskeneet 2,6->1,7 bar, eli todella pieni vuoto kyseessä.

Edellisen kerran kun ajoin Turusta Hki-Vantaalle Saabilla (vuonna 2011), petti autosta bensapumppu... Ehkä kannattaa kulkea lentokentälle julkisilla, kun nämä Saabit on näin epäluotettavia :mrgreen:

Viimeisimmän softaversion päästömittauksetkin tuli viimein hoidettua, ja niiden osalta homma kunnossa. Tällä viikolla jos ehtisi konttorille näyttämään ja jos menee läpi niin se olisi leimaa sitten syyskuulle 2017 asti. Mutta katsotaan nyt jännityksellä meneekö läpi ja mikä, eli läpihän voi mennä vaikka katsurin rengasrauta Saabin pohjasta :mrgreen:

No, mitään todellista tiedossa olevaa vikaa autossa ei kyllä ole. Takajarrulevyjä katsoin hieman mietiskellen, kun tuon kumin paikkasin, mutta saa nähdä mitä jarrudyno sanoo.

Kuten tuossa tuli mainittua, auto seisoi toukokuun alun 1,5 viikkoa käyttämättä, ja reissulta palaamisen jälkeen viimeisen viikon aikanakin kilsoja on tullut ehkä 30. Syy tähän ovat nämä hienot kevätkelit, eli kilsat on kertyneet pääasiassa kesäautolle. Mutta on ajoa tullut melko vähän muutenkin; joulun jälkeen eli viidessä kuukaudessa on mittariin kertynyt alle 3000 km.

No, kerran vuodessa se Trafin lasku dieselverosta vain kirpaisee :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sieltähän se pitkä leima tuli, syyskuuhun 2017 asti ajoaikaa. Kehuja tuli kaikesta, pohjassa on paljon suolaa ja pintaruostetta jonkin verran, pitänee käydä jonkun hyvän alustapesun kautta.

Viime syksynä vaihdettu etuväliputki näyttää jo melkein samalta kuin loppuputkisto, eikä DPF:n liitoksista tai muustakaan erota että siellä on käyty viime aikoina jotain sorkkimassa. Eikä ainakaan tällä asemalla koputeltu DPF:n koteloa ja ihmetelty onko siellä mitään.

Kävin samalla asemalla ja katsurilla kuin viime vuonna (Nummen Katsastus). Silloin jo ihmettelin että katsuri katsoi myös öljyt ja oli kova poika juttelemaan. Joku mainitsi että asema on jopa mainostanut että heillä on puhuva katsastusmies. Kovin puhuvaa sorttia joo, avainten luovutuksen ja auton halliin ajamisen välillä kului varmaan 10 minuutta, kun katsuri innostui juttelemaan Trafin rekisterioteuudistuksesta. Sieltä tuli aika täyslaidallinen Trafia kohtaan, miten puuhailevat sitä ja tätä ja tiedotus on ihan mitä sattuu :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään kävin polttamassa koneesta karstoja Alastaron ratapäivillä muutaman Porschen, Bemarin ja Audin edellä hidastellen. Tässä kuvassa vain osa osallistujista, jokainen voi itse valita kuka ei kuulu joukkoon:

Kuva

Noiden kanssa rataillessahan täytyy ajaa talla pohjassa jos aikoo pitää takapuskurin sileänä, joten sillä mentaliteetilla mentiin. Pari kymmenen kierroksen ajokertaa ehdin vetää puhtaasti, kolmannen kerran toisella nopealla kierroksella, siellä takasuoran jälkeisessä neulansilmämutkassa huomasin että jotain on vialla. Auto ei lähtenytkään sitä neulansilmää seuraavaa nopeaa mutkaa kohti kovin hanakasti. Olin kypärän läpi kuulevinani vaimeaa ulinaa kun koneelle antoi kenkää. Tehon tunne vastasi kuitenkin suunnilleen 1.9 SDI-vaparivolkkaria.

Nilkuttelin varikolle, todeten että ei nouse liekkejä, ei savua, ei ylimääräisiä ääniä, ei ilmoituksia SIDissä, ei vikakoodeja torquessa, normaalit koneen lämmöt, koneessa on öljyä yläviivaan asti jne. Ajattelin että voisihan tuo olla vaikka ahtoletku revennyt tai irronnut. Mutta konepelti auki totesin letkun olevan paikoillaan ja käyttäytyvän kaasua antaessa näin:
https://drive.google.com/file/d/1t_RJU2 ... sp=sharing

Hienoista harmaata savua pöllähti putkesta kun antoi paikallaan kaasua, jonkin ajan päästä savua tuli sitten tyhjäkäynnilläkin vähän. Mutta ei lähellekään sitä määrää mitä muinaisesta T7-kolkista sain kerrasta ulos, kun Garretti päästi porsaat valloilleen.

Diagnoosi oli kuitenkin melko selvä, eli kun ahtoletku tuolla lailla rypistyy, niin joko kone imee liikaa tai ahdin ei ahda tarpeeksi. Arvausleikki: kumpi mahtaa olla vikana? :lol:

Seuraavaksi harrastettiinkin sitten tällaista autoruheilua:

Kuva

Autohan oli käynti- ja ajokuntoinen, mutta kotimatkaa 75 km. Siispä hinaus omaan pihaan vakuutusyhtiön piikkiin, ja nyt alkoi sitten uuden ahtimen metsästäminen. Samalla täytyy katsoa tekeekö uudelle ahtimelle ennen asennusta vaikkapa jotain pikkujippoja, jolla koneen ominaisuuksia parannellaan lisää. Nythän olisi oiva mahdollisuus mennä vähän softaviritystä pidemmälle. Pari tarjouspyyntöä ahtimista lähti jo maailmalle, mutta tuskin perjantaina tähän aikaan enää vastauksia saa. Kiirettä ei sinänsä ole että näin kesäkuussa ja poutakeleillä ajelee ihan mielellään Kuplalla. Laitetaan Saappi kuntoon kun saadaan tarvittavat osat kasaan.

Siinä yksi tuttu Audi RS3-kuski sanoi mulle autoa ihmetellessäni että häntä vituttaisi aivan huolella jos kävisi noin. Saabistilla on kuitenkin naama messingillä kun pääsee vihdoin oikeasti korjaamaan tällaista loppuunajettua juhtaa, saa uuden ahtimen, pääsee halutessaan vähän virittelemäänkin sitä ja autosta tulee varmaan uuttakin ehompi, kunhan siihen pistää muutaman satasen tahaa ja tunnin työaikaa. Audimiehillä on ilmeisesti eri meininki :mrgreen:

Mutta näinhän se on, että nyt kaikki pienikilometriuskovaiset voivat vihdoin nauraa sitä käkättävää vahingoniloista nauruaan, että noin siinä käy kun ostaa tuollaisen paalauskuntoisen loppuunajetun rohjon. Autothan ruostuu paikoilleen kun mittariin tulee 100 tkm jne jnpp. Siitä vaan, antaa nauraa. Tämänkään korjausrupeaman jälkeen ei taida meikäläisen kokonaisbudjetti hipoa takuu voimassa -autoharrastajien kuukausibudjettia :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Ei voi muuta sanoa kun, "paskan möivät!" :mrgreen:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti:Siinä yksi tuttu Audi RS3-kuski sanoi mulle autoa ihmetellessäni että häntä vituttaisi aivan huolella jos kävisi noin.
Kuulostaa varmalta reseptiltä nopeasti lähestyvään ja äkäiseen merkinvaihtoon :lol:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Saabinsti kirjoitti:Ei voi muuta sanoa kun, "paskan möivät!" :mrgreen:
No todellakin. Ihme jobbari myi ylihinnalla mukamas hyviäkuntoisen auton, ja jo puolentoista vuoden päästä ahdin hajoaa kun on ehtinyt ajaa vasta parisenkymmentä rundia rataa kaasu pohjassa :lol:

Vauriot eivät muuten jääneet tähän. Tällaista jälkeä saa aikaan Alastarolainen asfaltti Kumho Ecowingille Saabin vasemmassa etukulmassa 20 kierroksen aikana:

Kuva
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tommonen varmaan kävisi jos modattavaksi menee. :)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, olen tässä nyt rauhassa valkoviinin seurassa makustellut vaihtoehtoja ja päätin että revin nyt ensin tuon nykyisen ahtimen pois autosta, ja katsotaan missä kunnossa se on. Jos näyttää jalostuskelpoiselta, niin voisin kysyä asian osaavalta turbopajalta tarjousta sen kunnostamisesta a) vakiokuosiin ja b) jcarlsonin projektin kaltaiseksi hybridiksi. Sitten vertaillaan sitä siihen mitä maksaisi kunnostettu vakioahdin. Jos taas nykyisestä ei enää kalua saa, tai kunnostus ei ole kustannusten osalta järkevää, vaihtoehdoksi tulee hankkia vaikkapa ehjähkö vakioahdin ja pistää se refurbattavaksi ja ehkä modattavaksi. Mutta ei tämä nyt kympeistä kiinni ole, kun on fööni irti niin pistetään paikat kuntoon siten että ei tarvitse enää tuon auton ahdinta irrotella.

Saabin työaikasovellus muuten väittää, että tämän auton turbo irrotus+asennus on 1,8 tunnin homma. Kuulostaa optimistiselta, mutta katotaan nyt kun ehtii ottaa työn alle. Tänään ei jaksanut aloittaa, ja huomenna lähdetään loppuviikonlopuksi mökille. Mutta kyllä tuo maanantaina pitää viimeistään irti saada että homma etenee.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin