Sivu 8/8

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Lähetetty: Ti Touko 16, 2017 10:58
Kirjoittaja patu
Aloin tuossa jokunen viikko sitten ihmettelemään ohjaustehostimen öljyjä. Tuolta FAQ osiosta luin, että näissä on ollut ongelmia. Vielä ei tiiviste vuotanut läpi, mutta öljy haisi pahalta ja näytti todella tummalta. Näin 10vuotta hydrauliöljyjä haistelleena ja maistelleena ja öljynäytteitä ottaneena. :D
Olisin saanut normitiivisteen, mutta vitoninen maksoi sen 15e. Joten päätin ottaa varman päälle ja ostaa sen. Varasin kolme litraa öljyä huuhteluun. Huuhteluiden ja vaihdon määräksi tuli n. 2litraa, joten yksi purkki jäi ylimääräiseksi. Noo kai Motonet huolii takaisin. :)
Vaihto ei ollut ollenkaan paha homma. Kulutin rauhallisesti tehtynä 1,5h akselitiivisteen vaihtoon. Piti hakea työpaikalta vaihtoon sopivat työkalut, mutta en loman kunniaksi edes vilkaise työpaikalle. 8)
Vanha tiiviste ei ollut minusta vitoninen! Näytti ihan normilta ja tekstit kyljessä eivät kertoneet kuin tiivisteen koon. Autolla nyt ajettu 175tkm ja tiiviste oli jo kovettunut öljystä. Lähti melkein pieninä palasina irti, joten kohta olisi kyllä päästänyt öljyjä läpi..

Nostin ilmauksen takia auton etupään ilmaan ja laitoin paluuletkuun pienen letkunpätkän, jonka vein pieneen ämpäriin auton alle. Näin tuli operaatiosta aika siisti eikä tarvinnut pulloilla kikkailla moottoritilassa.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Lähetetty: Ti Touko 16, 2017 11:57
Kirjoittaja tsaarela
patu kirjoitti: Kuva
On muuten ihan uskomaton keksintö tuo takaiskarin kiinnityslaippa. Se muodostaa tuon ovaalinmuotoisen reiän kanssa taskun, joka kerää kaiken mahdollisen hiekan sisäänsä. Huomasin tämän, kun vaihdoin kesärenkaita. Painepesurilla hiekat pois, toivon mukaan se tilalle jäänyt vesi sieltä omia aikojaan haihtuu pois, kun ei tuntunut mitään poistoreikääkään olevan. Mitähän ovat taas ajatelleet, kun ovat tuommoisen virityksen sinne pistäneet?

Hyvää työtä olet konservoinnin kanssa tehnyt!

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Lähetetty: Ti Touko 16, 2017 16:36
Kirjoittaja patu
On siinä kaksi poistoreikää. Tuossakin kuvassa näkyy yksi. Jotain vanhaa og satkun perintöä tuo kiinnitys. :D Keräävät helposti liat täyteen. Tuo kannattaa vaikka kesällä pestä kunnolla ja putsata reiät auki. Ja kun kuivanut työntää kotelosuojaa tai vastaavaa täyteen. Täten jää ainakin pistehitsattujen peltien väliin öljykerros.

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Lähetetty: Ke Touko 17, 2017 09:48
Kirjoittaja tsaarela
Taisivat olla sitten nuo poistoreiät itsellä totaalisen tukossa, kun ei vesi sieltä lähtenyt tulemaan ainakaan kovin hanakasti. Pitää rassailla nuo auki sopivan tilaisuuden tullen.

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Lähetetty: Ke Touko 17, 2017 10:19
Kirjoittaja Saab.96
tsaarela kirjoitti:Taisivat olla sitten nuo poistoreiät itsellä totaalisen tukossa, kun ei vesi sieltä lähtenyt tulemaan ainakaan kovin hanakasti. Pitää rassailla nuo auki sopivan tilaisuuden tullen.
NIihin kertyy hiekkaa tosi hyvin. Mulla meni hetken aikaa painepesurilla suihkiessa että sain ne auki omassa....

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Lähetetty: Ke Touko 17, 2017 13:39
Kirjoittaja MattiR
Myös NG-ysivitosessa on vähän vastaavantyyppinen ratkaisu tuossa takaiskarin yläpäässä. Paikka lienee herkimmin ruostuva noissa ysivitosissa. Perusongelma on, että lokari ei peita tuota iskarin yläpään ympäristöä ja paikka on jatkuvan hiekka-, vesi- ja suolasumun kohteena. NG-ysivitosessa ratkaisin ongelman niin, että peitin tuon aukon ns.softiksella (en tiedä mikä on materiaalin oikea nimi, mutta tavaraa saa esim. Kärkkäisen askarteluosastolta), joka on joustavaa ja pehmeää materiaalia josta sai mukavasti tehtyä lokarin täytteen tuohon aukkoon. Teippasin sitten reunoista kiinni lokariin höysynsulkuteipillä. Tuli kestävänoloinen ja tiivis ratkaisu. Eli reikä on suljettu eikä siihen enää lennä tuota jatkuvaa hiekkasumua. Nyt paikka pysyy puhtaana eikä auto lahoa ainakaan tuosta kohtaa. Toki pitää muistaa fiksata mahdollisesti rikki mennyt maalipinta ennen umpeenlaittoa. Itse laitoin pintaan vielä Tectylin body safe waxin ennen tuota peitto-operaatiota.

Luulisin että tuollainen yksinkertainen fiksi toimisi ysikolmosessakin. NG-ysivitosessakin oli muuten tuo vedenpoistoreikä tukossa, mutta sen sai helposti hoonattua auki, muistaakseni käytin siihen ohutta puutikkua.

Kuvia ei valitettavasti tähän hätään ole. Helppo ja nopea fiksi kumminkin.

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Lähetetty: Ke Touko 17, 2017 13:49
Kirjoittaja patu
Jos mahdollisuus tai pääsee edes johonkin paineilmalla puhaltelemaan. Tuosta omasta kun availin nuo vedenpoistoreiät, niin puutatarhaletkun pistoolilla isosta reiästä kylmästi vettä sisään, jossa hajoittava vesisuihku. Sen jälkeen paineilmapistoolilla. Painepesurilla ei saanut yhtä hyvin. Sellaista osittain multaista töhnää tuli tämän jälkeen reiästä/istä. Hiekkapuhaltamisen jälkeen tietenkin hiekkaa koko kolo täynnä.

Re: 9-3 SportCombin pientä ruostekorjailua ja fiksailua

Lähetetty: To Syys 27, 2018 21:06
Kirjoittaja patu
Nahkaisten ovikahvojen innoittamana aloin kokeilemaan ompelijan taitojani tähän, tai sanotaanko näihin kahteen jatkuvaan parannusprojektiin. Rakkaudesta lajiin :lol:

viewtopic.php?f=15&t=185931&start=15