Saab 99 Rallye projekti
spoileria
Kaukana alkuperäisestä aiheesta, mutta onko näihin kiinnostusta ?
http://www.aromaa.fi/Kuvat/Spoileriesite.pdf
jukka a
http://www.aromaa.fi/Kuvat/Spoileriesite.pdf
jukka a
"2375"
99 EMS grp 2
99 EMS grp 2
Re: spoileria
Ei tuo nyt niin kaukana aiheesta. Justiinsa eilen ihasteltiin taas paikalla olevaa spoileria. Tarkoituksena on tehdä oma muotti, koska noita menee varmaan tulevaisuudessa useita... Ei takapuoli kestä joka kerta tuota 150 eeroa;)jar kirjoitti:Kaukana alkuperäisestä aiheesta, mutta onko näihin kiinnostusta ?
http://www.aromaa.fi/Kuvat/Spoileriesite.pdf
jukka a
Kiristän tästä vielä vähän...
Hekahan sen jostakin bongasi. Tarkoitus on tehdä muotti, mutta aikataulusta ei ole vielä tietoa. Muotti tehdään kuitenkin ennen ensimmäistä kisaa, koska spoilerit on todennäköisesti kulutustavaraa...axtec kirjoitti:on erittäin HIENO projekti!
mistä tuo etuspoileri on lähtöisin?
teetkö niitä itse lisää joskus?
olisin erittäin kiinnostunut tuollaisesta tuohon omaan tuplaysiin.
Kiristän tästä vielä vähän...
Tänään hain kannen koneistamolta. Hienoa työtä olivat taas tehneet K-S Koneistamolla. Takaisku tuli kuitenkin samalla reissulla. Nokka-akselin kiinnityslevy (tulee kiinni jakopään rattaaseen) oli murtunut ja kaksi "venttiilin kuppia" (kupit, joita nokka-akseli painaa alaspäin...) on niin kuopalla, että ne pitää vaihtaa.
On tämän ohc koneen terminologia vielä vähän hakusessa, kun on tottunut aikaisemmin vain Volvon tappikoneisiin...
Tässä kuvaa oikaistusta kannesta:

Tässä taas epäonninen nokka-akselin kiinnityslevy. Ihmeteltiinkin kun nokkapyörä oli vain kahdella pultilla kiinni.

No onneksi nämä korjauskohteet löytyvät nyt ennen kisoja, eikä sitten huoltoalueella... Nyt on myös hyvä tutustua Saabin tekniikkaan. Tämä työmäärä otetaan siis myös opin kannalta.
On tämän ohc koneen terminologia vielä vähän hakusessa, kun on tottunut aikaisemmin vain Volvon tappikoneisiin...
Tässä kuvaa oikaistusta kannesta:

Tässä taas epäonninen nokka-akselin kiinnityslevy. Ihmeteltiinkin kun nokkapyörä oli vain kahdella pultilla kiinni.

No onneksi nämä korjauskohteet löytyvät nyt ennen kisoja, eikä sitten huoltoalueella... Nyt on myös hyvä tutustua Saabin tekniikkaan. Tämä työmäärä otetaan siis myös opin kannalta.
Kiristän tästä vielä vähän...
Re: spoileria
ei minunkaan takapuoli kaikkea kestäPinis kirjoitti:Ei tuo nyt niin kaukana aiheesta. Justiinsa eilen ihasteltiin taas paikalla olevaa spoileria. Tarkoituksena on tehdä oma muotti, koska noita menee varmaan tulevaisuudessa useita... Ei takapuoli kestä joka kerta tuota 150 eeroa;)jar kirjoitti:Kaukana alkuperäisestä aiheesta, mutta onko näihin kiinnostusta ?
http://www.aromaa.fi/Kuvat/Spoileriesite.pdf
jukka a

olisiko sinulla innostusta myydä yks spoileri jos teet muotin joskus?
olisi 99 paremman näköinen
Spoilerista vielä
150 € on paljon, mutta....
Spoileri on varmasti kulutustavaraa, varsinkin ohuemmat versiot, joita saa halvemmalla. Itselläni on neljää erilaista versiota, yhden niistä ostanut uutena (70 €) muut tulleet Emseissä. Yksikään niistä ei varmasti kestä kilpailua, alkuperäisiä muovisia on vielä vaikeampi korjata siististi.
Luulin itsekkin, että tukevaksi kaksinkertaisesta kuidusta, vahvistetut kiinnityskohdat kolminkertaisena, tehty lerpake ei voi maksaa juuri mitään. Materiaalikustannukset ovat 100 €, työpalkat ja muottikulut jakoon muutaman kappaleen kesken päästään tuohon summaan.
Käsittääkseni samaan summaan päästään tekemällä kaksi halpaa, koska niin tulee käymään. Hmm. henkilökohtainen valinta siis.
jukka a
Spoileri on varmasti kulutustavaraa, varsinkin ohuemmat versiot, joita saa halvemmalla. Itselläni on neljää erilaista versiota, yhden niistä ostanut uutena (70 €) muut tulleet Emseissä. Yksikään niistä ei varmasti kestä kilpailua, alkuperäisiä muovisia on vielä vaikeampi korjata siististi.
Luulin itsekkin, että tukevaksi kaksinkertaisesta kuidusta, vahvistetut kiinnityskohdat kolminkertaisena, tehty lerpake ei voi maksaa juuri mitään. Materiaalikustannukset ovat 100 €, työpalkat ja muottikulut jakoon muutaman kappaleen kesken päästään tuohon summaan.
Käsittääkseni samaan summaan päästään tekemällä kaksi halpaa, koska niin tulee käymään. Hmm. henkilökohtainen valinta siis.
jukka a
"2375"
99 EMS grp 2
99 EMS grp 2
Re: Spoilerista vielä
Samaa mieltä, että halpa ja hyvä kulkevat harvoin samassa paketissa.jar kirjoitti:150 € on paljon, mutta....
Spoileri on varmasti kulutustavaraa, varsinkin ohuemmat versiot, joita saa halvemmalla. Itselläni on neljää erilaista versiota, yhden niistä ostanut uutena (70 €) muut tulleet Emseissä. Yksikään niistä ei varmasti kestä kilpailua, alkuperäisiä muovisia on vielä vaikeampi korjata siististi.
Luulin itsekkin, että tukevaksi kaksinkertaisesta kuidusta, vahvistetut kiinnityskohdat kolminkertaisena, tehty lerpake ei voi maksaa juuri mitään. Materiaalikustannukset ovat 100 €, työpalkat ja muottikulut jakoon muutaman kappaleen kesken päästään tuohon summaan.
Käsittääkseni samaan summaan päästään tekemällä kaksi halpaa, koska niin tulee käymään. Hmm. henkilökohtainen valinta siis.
jukka a
Kiristän tästä vielä vähän...
Eilen asensimme kannen takaisin paikoilleen ja kiristettiin tarkasti ohjeiden mukaan. Jälkikiristys pitää vielä tehdä, koska nyt ei saatu konetta ajettua lämpimäksi kun nokka-akseli puuttuu.
Ollille myös kiitoksia jo etukäteen lähettämistäsi tiedoista kantta yms. koskien. Vielä en ole työsähköpostissa käynyt, mutta käyn lukemassa sitä mahdollisimman pian. Eiköhän me joskus kisaamaankin päästä
Ollille myös kiitoksia jo etukäteen lähettämistäsi tiedoista kantta yms. koskien. Vielä en ole työsähköpostissa käynyt, mutta käyn lukemassa sitä mahdollisimman pian. Eiköhän me joskus kisaamaankin päästä

Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kannen höyläys
Tällä keikalla ei varmaankaan paljon mitään, edellisillä kylläkin. Kannen kyljessä olevien numeroiden perusteella pitkästi reilu milli puuttuu numeroiden alareunasta ja lohkon puoleltakin on ilmeisesti lähtenyt koska tuossa on lyhemmät männät kuin normaalisti mutta Pinis osannee vastata tuohon paremmin. Varaosa nokka-akselimme oli niin huonossa hapessa että meidän täytyy hommata jostain uusi ja toimittaa se koneistamolle hiottavaksi hieman räyhäkkäämmäksi.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Melko raskaalla kädellä tuota kantta on laskettu. Oman 99:n alkuperäisen kannen käytin Kokkolan moottorihiomossa oikastavana ja samaan hengen vetoon laskivat sitä 0.5mm
Siinä vielä näkyi ne puolipallot kolot. No, halusin kannen jota on laskettu vähän ettei tule ketjunkiristäjän kanssa ongelmia (B-kone) ja sitä myöten nokka-akselin ajoitusongelmia.
Se sitten, että oliko tuo tuolle mun kannelle eka työstö kerta niin sitähän ei tiedä pirukaan. 323tkm oli mittarissa niin se ruuvattiin yhdessä isommassa rempassa pois, laitatin silloin varaosa-99:stä Polarmoottorissa oikastun ja putsatun kannen joka meni viime syksynä niin pahasti halki (paisarillinen nestettä ja reilu 30 kilsaa ajoa
).
Sen rempan jälkeen ajettiinkin kuin pieni sika. Ko. rempassa vaihdetut etujarrupalat tulivat vaihtoikään kahdessa vuodessa (about 50tkm), kytkin meni finaaliin reilussa 70tkm, ennen remppaa vaihdettu vesipumppu kesti yli 80tkm jonka hajoaminen nosti lämmöt koneesta niin korkealle, että epäilen viimeksi hajonneen kannen olleen suoraa seurausta siitä.
Sinänsä kornia tuon vanhan 99:n pitäminen on ollut, että lämppärin moottori, pakosarja (hajotin pakoputken vaihdossa), kaksi takanavan pinnapulttia, puola, vesipumppu ja kansi on vaihdettu viallisina. Kaikki muu on ollut kulunutta mutta ehjää

Se sitten, että oliko tuo tuolle mun kannelle eka työstö kerta niin sitähän ei tiedä pirukaan. 323tkm oli mittarissa niin se ruuvattiin yhdessä isommassa rempassa pois, laitatin silloin varaosa-99:stä Polarmoottorissa oikastun ja putsatun kannen joka meni viime syksynä niin pahasti halki (paisarillinen nestettä ja reilu 30 kilsaa ajoa

Sen rempan jälkeen ajettiinkin kuin pieni sika. Ko. rempassa vaihdetut etujarrupalat tulivat vaihtoikään kahdessa vuodessa (about 50tkm), kytkin meni finaaliin reilussa 70tkm, ennen remppaa vaihdettu vesipumppu kesti yli 80tkm jonka hajoaminen nosti lämmöt koneesta niin korkealle, että epäilen viimeksi hajonneen kannen olleen suoraa seurausta siitä.
Sinänsä kornia tuon vanhan 99:n pitäminen on ollut, että lämppärin moottori, pakosarja (hajotin pakoputken vaihdossa), kaksi takanavan pinnapulttia, puola, vesipumppu ja kansi on vaihdettu viallisina. Kaikki muu on ollut kulunutta mutta ehjää

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tuossa meidän kannessa on melko paljon muutoksia laskemisen lisäksi. Itse kantta on laskettu ja samalla on viilattu pois myös lohkosta. Nyt en äkkiseltään muista, että paljonko on nipistetty pois.
Muutoksia on tehty myös mm.venttiileihin, säätöpaloihin, paininkuppeihin, voitelukanaviin yms. Nokka-akselikaan ei ole vakio vaan siihenkin on tehty muutoksia, joista johtuen taas kantta on muutettu. Em. muutokset ovat taas aiheuttaneet muutoksia mm. nokkaketjun kiristyksiin jne. Muutoksia, muutoksia...
Muistaakseni kansi on tehty GT-Motorissa (saatan muistaa nyt ihan väärin, mutta korjaan tätä viestiäni jos olen väärässä). Minulla on kannesta nyt hyvä muistiinpanot hyvässä tallessa. Kiitos Olli.
Muutoksia on tehty myös mm.venttiileihin, säätöpaloihin, paininkuppeihin, voitelukanaviin yms. Nokka-akselikaan ei ole vakio vaan siihenkin on tehty muutoksia, joista johtuen taas kantta on muutettu. Em. muutokset ovat taas aiheuttaneet muutoksia mm. nokkaketjun kiristyksiin jne. Muutoksia, muutoksia...
Muistaakseni kansi on tehty GT-Motorissa (saatan muistaa nyt ihan väärin, mutta korjaan tätä viestiäni jos olen väärässä). Minulla on kannesta nyt hyvä muistiinpanot hyvässä tallessa. Kiitos Olli.
Kiristän tästä vielä vähän...