Saab 99 Rallye projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

on erittäin HIENO projekti!
mistä tuo etuspoileri on lähtöisin?
teetkö niitä itse lisää joskus?
olisin erittäin kiinnostunut tuollaisesta tuohon omaan tuplaysiin.
jar
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 07:45

spoileria

Viesti Kirjoittaja jar »

Kaukana alkuperäisestä aiheesta, mutta onko näihin kiinnostusta ?

http://www.aromaa.fi/Kuvat/Spoileriesite.pdf

jukka a
"2375"
99 EMS grp 2
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: spoileria

Viesti Kirjoittaja Pinis »

jar kirjoitti:Kaukana alkuperäisestä aiheesta, mutta onko näihin kiinnostusta ?

http://www.aromaa.fi/Kuvat/Spoileriesite.pdf

jukka a
Ei tuo nyt niin kaukana aiheesta. Justiinsa eilen ihasteltiin taas paikalla olevaa spoileria. Tarkoituksena on tehdä oma muotti, koska noita menee varmaan tulevaisuudessa useita... Ei takapuoli kestä joka kerta tuota 150 eeroa;)
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

axtec kirjoitti:on erittäin HIENO projekti!
mistä tuo etuspoileri on lähtöisin?
teetkö niitä itse lisää joskus?
olisin erittäin kiinnostunut tuollaisesta tuohon omaan tuplaysiin.
Hekahan sen jostakin bongasi. Tarkoitus on tehdä muotti, mutta aikataulusta ei ole vielä tietoa. Muotti tehdään kuitenkin ennen ensimmäistä kisaa, koska spoilerit on todennäköisesti kulutustavaraa...
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Tänään hain kannen koneistamolta. Hienoa työtä olivat taas tehneet K-S Koneistamolla. Takaisku tuli kuitenkin samalla reissulla. Nokka-akselin kiinnityslevy (tulee kiinni jakopään rattaaseen) oli murtunut ja kaksi "venttiilin kuppia" (kupit, joita nokka-akseli painaa alaspäin...) on niin kuopalla, että ne pitää vaihtaa.

On tämän ohc koneen terminologia vielä vähän hakusessa, kun on tottunut aikaisemmin vain Volvon tappikoneisiin...

Tässä kuvaa oikaistusta kannesta:
Kuva

Tässä taas epäonninen nokka-akselin kiinnityslevy. Ihmeteltiinkin kun nokkapyörä oli vain kahdella pultilla kiinni.
Kuva

No onneksi nämä korjauskohteet löytyvät nyt ennen kisoja, eikä sitten huoltoalueella... Nyt on myös hyvä tutustua Saabin tekniikkaan. Tämä työmäärä otetaan siis myös opin kannalta.
Kiristän tästä vielä vähän...
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Re: spoileria

Viesti Kirjoittaja axtec »

Pinis kirjoitti:
jar kirjoitti:Kaukana alkuperäisestä aiheesta, mutta onko näihin kiinnostusta ?

http://www.aromaa.fi/Kuvat/Spoileriesite.pdf

jukka a
Ei tuo nyt niin kaukana aiheesta. Justiinsa eilen ihasteltiin taas paikalla olevaa spoileria. Tarkoituksena on tehdä oma muotti, koska noita menee varmaan tulevaisuudessa useita... Ei takapuoli kestä joka kerta tuota 150 eeroa;)
ei minunkaan takapuoli kaikkea kestä :)
olisiko sinulla innostusta myydä yks spoileri jos teet muotin joskus?
olisi 99 paremman näköinen
jar
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 07:45

Spoilerista vielä

Viesti Kirjoittaja jar »

150 € on paljon, mutta....

Spoileri on varmasti kulutustavaraa, varsinkin ohuemmat versiot, joita saa halvemmalla. Itselläni on neljää erilaista versiota, yhden niistä ostanut uutena (70 €) muut tulleet Emseissä. Yksikään niistä ei varmasti kestä kilpailua, alkuperäisiä muovisia on vielä vaikeampi korjata siististi.

Luulin itsekkin, että tukevaksi kaksinkertaisesta kuidusta, vahvistetut kiinnityskohdat kolminkertaisena, tehty lerpake ei voi maksaa juuri mitään. Materiaalikustannukset ovat 100 €, työpalkat ja muottikulut jakoon muutaman kappaleen kesken päästään tuohon summaan.

Käsittääkseni samaan summaan päästään tekemällä kaksi halpaa, koska niin tulee käymään. Hmm. henkilökohtainen valinta siis.

jukka a
"2375"
99 EMS grp 2
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Spoilerista vielä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

jar kirjoitti:150 € on paljon, mutta....

Spoileri on varmasti kulutustavaraa, varsinkin ohuemmat versiot, joita saa halvemmalla. Itselläni on neljää erilaista versiota, yhden niistä ostanut uutena (70 €) muut tulleet Emseissä. Yksikään niistä ei varmasti kestä kilpailua, alkuperäisiä muovisia on vielä vaikeampi korjata siististi.

Luulin itsekkin, että tukevaksi kaksinkertaisesta kuidusta, vahvistetut kiinnityskohdat kolminkertaisena, tehty lerpake ei voi maksaa juuri mitään. Materiaalikustannukset ovat 100 €, työpalkat ja muottikulut jakoon muutaman kappaleen kesken päästään tuohon summaan.

Käsittääkseni samaan summaan päästään tekemällä kaksi halpaa, koska niin tulee käymään. Hmm. henkilökohtainen valinta siis.

jukka a
Samaa mieltä, että halpa ja hyvä kulkevat harvoin samassa paketissa.
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Eilen asensimme kannen takaisin paikoilleen ja kiristettiin tarkasti ohjeiden mukaan. Jälkikiristys pitää vielä tehdä, koska nyt ei saatu konetta ajettua lämpimäksi kun nokka-akseli puuttuu.

Ollille myös kiitoksia jo etukäteen lähettämistäsi tiedoista kantta yms. koskien. Vielä en ole työsähköpostissa käynyt, mutta käyn lukemassa sitä mahdollisimman pian. Eiköhän me joskus kisaamaankin päästä :D
Kiristän tästä vielä vähän...
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Kannen höyläys

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Tällä keikalla ei varmaankaan paljon mitään, edellisillä kylläkin. Kannen kyljessä olevien numeroiden perusteella pitkästi reilu milli puuttuu numeroiden alareunasta ja lohkon puoleltakin on ilmeisesti lähtenyt koska tuossa on lyhemmät männät kuin normaalisti mutta Pinis osannee vastata tuohon paremmin. Varaosa nokka-akselimme oli niin huonossa hapessa että meidän täytyy hommata jostain uusi ja toimittaa se koneistamolle hiottavaksi hieman räyhäkkäämmäksi.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Melko raskaalla kädellä tuota kantta on laskettu. Oman 99:n alkuperäisen kannen käytin Kokkolan moottorihiomossa oikastavana ja samaan hengen vetoon laskivat sitä 0.5mm :lol: Siinä vielä näkyi ne puolipallot kolot. No, halusin kannen jota on laskettu vähän ettei tule ketjunkiristäjän kanssa ongelmia (B-kone) ja sitä myöten nokka-akselin ajoitusongelmia.

Se sitten, että oliko tuo tuolle mun kannelle eka työstö kerta niin sitähän ei tiedä pirukaan. 323tkm oli mittarissa niin se ruuvattiin yhdessä isommassa rempassa pois, laitatin silloin varaosa-99:stä Polarmoottorissa oikastun ja putsatun kannen joka meni viime syksynä niin pahasti halki (paisarillinen nestettä ja reilu 30 kilsaa ajoa :lol: ).

Sen rempan jälkeen ajettiinkin kuin pieni sika. Ko. rempassa vaihdetut etujarrupalat tulivat vaihtoikään kahdessa vuodessa (about 50tkm), kytkin meni finaaliin reilussa 70tkm, ennen remppaa vaihdettu vesipumppu kesti yli 80tkm jonka hajoaminen nosti lämmöt koneesta niin korkealle, että epäilen viimeksi hajonneen kannen olleen suoraa seurausta siitä.

Sinänsä kornia tuon vanhan 99:n pitäminen on ollut, että lämppärin moottori, pakosarja (hajotin pakoputken vaihdossa), kaksi takanavan pinnapulttia, puola, vesipumppu ja kansi on vaihdettu viallisina. Kaikki muu on ollut kulunutta mutta ehjää :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Tuossa meidän kannessa on melko paljon muutoksia laskemisen lisäksi. Itse kantta on laskettu ja samalla on viilattu pois myös lohkosta. Nyt en äkkiseltään muista, että paljonko on nipistetty pois.

Muutoksia on tehty myös mm.venttiileihin, säätöpaloihin, paininkuppeihin, voitelukanaviin yms. Nokka-akselikaan ei ole vakio vaan siihenkin on tehty muutoksia, joista johtuen taas kantta on muutettu. Em. muutokset ovat taas aiheuttaneet muutoksia mm. nokkaketjun kiristyksiin jne. Muutoksia, muutoksia...

Muistaakseni kansi on tehty GT-Motorissa (saatan muistaa nyt ihan väärin, mutta korjaan tätä viestiäni jos olen väärässä). Minulla on kannesta nyt hyvä muistiinpanot hyvässä tallessa. Kiitos Olli.
Kiristän tästä vielä vähän...
Vastaa Viestiin