Tuli muuten viikonloppuna tutustuttua lisää erilaisiin Mitsuranetuksiin. Suomesta löytyy ainakin yksi etanolille konvertoitu Outlander PHEV. Konversiosta löytyi jonkin verran keskustelua:
http://mitsubishiclubfinland.com/bbs/in ... %A4.62231/
Vaikka teoriassa konversio houkuttaisi, niin taitaa olla niin että kannattaa käyttää vaiva ja rahat ennemmin vaikka tuon Oldsmobilen konvertointiin. Mun hiilijalanjälki ei kovin paljoa kasva Mitsun bensankulutuksen vuoksi jos vertaa siihen miten paljon Amerikan ihme vie fossiilista vaikka ajankin sillä todella vähän. Jos nyt heitän arvion, että mulla menee vuodessa Mitsun kanssa 150-200 litraa bensaa, niin se on Oldsilla kaksi tankkausta ja 600-800 km ajoa, eli puolen kesän ajot.
Ja mitä omat muinaiset etanolikokemukset Saabilla oli, se etanolin aloudellisuus voi hybridissä kääntyä väärinpäin, kun mun ajoilla polttokone käy harvoin ja lyhyehköjä pätkiä. Eri asia jos ajaisi paljon maantietä. Ja tietenkin mietityttää esim. käynnistyvyys kylmällä. En tiedä mitä hybridi tekee jos konetta joutuukin sahaamaan käyntiin sen sijaan että se käynnistyy heps vaan heti. Menee sekaisin?
Sitten löytyi tällainen patterirane:
https://www.youtube.com/watch?v=BRd-o8tUVHc
Videon mukaan hän on itse vaihtanut Outlanderin vakiopatterin tilalle kiinalaiset kennot ja yli tuplannut akkukapasiteetin. En ota kantaa videon luotettavuuteen, mutta jos näin sen netissä, niin senhän on oltava totta
Sain eilen vihdoin työpaikalla auton ladattua ekka kertaa. Rakennus on siis vajaa 3v vanha asunto- ja toimistorakennus, jonka parkkihallissa mulla on paikka latauspisteineen. Laturia tarjottiin asennettavaksi kun talo valmistui ja todettiin että otetaan nyt laturi kun muutaman vuoden sisään jollakulla meistä on ladattava auto. Ja nythän meillä lähes 70 %:lla toimiston väestä sellainen jo on
Meille toimitettiin kaksi vuotta sitten rfid-kortit laturin edessä heilutettavaksi ja laturi seinässä vilkutteli valojaan, joten oli selvää, että sähköön se pömpeli on kytketty. Ei kuitenkaan tullut testattua laturia ja/tai kortin toimintaa ennen kuin minä hankin tämän auton, ja ekalla kerralla koje ilmoitti molemmille korteille "invalid card". Laturissa ja kortissa Plugitin logot ja puhelinnumero tukeen, joten soitin sinne. Siellä eivät tienneet asiasta mitään, koko rakennusta latureineen ei löytynyt heidän tietokannoistaan.
Asiaa tutkittiin siellä päässä ja selvisi, että rakennusyhtiö on aikanaan ostanut heiltä laturit ja totta tosiaan me olemme maksaneet laturin kaksi vuotta sitten rakennusyhtiölle. Asiaa sitten kysyttiin isännöitsijältä, joka isännöitsijämäisesti oli pihalla kuin lumiukko ja ilmoitti että ei tiedä latureista ja sähköistä mitään. Sitten kysyttiin rakennusyhtiöltä ja viimein alkoi tapahtua, kun ilmoitin että jos meille uutena myytyä ja vielä käyttämätöntä laturia ei saada toimimaan niin saavat palauttaa rahat ja kerätä romunsa seinästä.
Kyselin joka puolelta samalla kuka sähköstä laskuttaa, ketä laskutetaan ja mihin hintaan, mutta kukaan ei tuntunut tietävän mitään laskutuksesta. Jostain sitä sähköä kuitenkin tulee, koska hallissa on muutama kymmenen autoa päivittäin latureiden päässä, eli laturit tuntuvat toimivan. Plugitille/rakennusfirmalle/isännöitsijälle tämä laturiongelma oli aivan uusi, eli muilla on ilmeisesti vehkeet toimineet alusta saakka. Mulla ja duunikaverilla molemmilla laturit ja kortit, joita ei oltu käytetty, ja jotka kummatkaan eivät nyt toimineet.
Plugitilta kävi sitten ilmeisesti ihan fyysisesti joku paikan päällä ja selvittelivät rakennusyhtiön kanssa asiaa. Kortit toimitettiin heille ja ne tuli takaisin eilen. Ja katso: sähköä tuli. Kokeilin ihan mielenkiinnosta naapurinkin laturiin, ja korttihan toimi siinäkin. Ja toimi kolmannessakin laturissa. Mielenkiintoista. Voin siis ladata kortilla naapurin laturista ja arvatenkin naapurin piikkiin
No nyt tulee sähköä joka purkista, mutta mites se laskutus? Yhytin päivänä eräänä erään vanhemman herrasmiehen Volvonsa luota töpseli kourassa. Hän on talon asukas ja ajattelin että hän nyt ainakin tietää mihin sähköstänsä maksaa. Sanoi että siellä on etäluettava mittari. Kysyin että juujuu, mutta kuka sua laskuttaa? "Se tulee sähkölaskulla." No niinpä tietenkin, mutta keneltä se lasku tulee? Hän sitten sanoi että se sisältyy asunnon sähkölaskuun. Taloyhtiössä siis jokaisen huoneiston haltija tekee oman sähkösopimuksensa sähköyhtiön kanssa, eli taloyhtiöllä ei ole mitään tekemistä sähkösopimusten kanssa.
Vähän jäin tätä ukkelin selitystä epäilemään, mutta tokihan se olisi kai mahdollista, että jossain keskuksessa on jokainen laturi kytketty yhteyteen kyseisen paikan omistavan tahon asunnon tai toimiston sähkömittariin. Mutta kun hallipaikat ovat omia osakkeitaan, niin mitäs jos joku omistaa autopaikan ja latailee, eikä omista laisinkaan asuntoa tai toimistoa kiinteistössä, mihin mittariin laturi kytketään? En tiedä. Jos Asunnon 69G omistaja myy autopaikkansa asunnon 96Ö omistajalle, niin kuka suorittaa muutostyön, jotta mittaus menee jatkossa oikein? En tiedä.
Tänään sain asiaa selvittäneeltä työkaverilta sähköpostiketjun, jossa plugitin paikalla käynyt kaveri kirjoitti, että hänelle näyttäisi siltä että tällä hetkellä ladatun energian kustannuksia ei kohdisteta mihinkään eikä kenenkään, eli kaikki lataavat asunto-osakeyhtiön piikkiin
Vähän sellainen kuva mulle on tästä jäänytkin, kun ei kukaan ole kyselyistä huolimatta suostunut nostamaan kättään pystyyn ja ilmoittamaan että lasku tulee häneltä. Ja se tallissa yhytetty ukkelikin tuntui olevan hieman enemmän pihalla kuin kärryillä siitä miten sähköä mitataan ja laskutetaan. Eikä siitä tuntunut paljoa välittävänkään; kun kerroin että en saa laturista virtaa, hän osoitti seinässä olevaa sukopistorasiaa ja sanoi että voithan sä tosta ladata. Hei, koska olette viimeksi tavanneet eläkeikäisen Volvolla ajavan asunto-osakeyhtiön osakkaan, jonka mielestä jollekin muulle osakkaalle on ok ottaa taloyhtiön sähköä/vettä/lämpöä/työkaluja/yhteisiä tiloja/mitä tahansa resursseja omaan käyttöönsä ilman "asianmukaista korvausta"?
Niinpä jätin viime yönä kotilatauksen väliin ja optimoin esilämmityksen siten että kun saavuin aamulla toimistolle, rangea oli jäljellä 1 km. Ja eikun piuha kiinni ja nauttimaan sähköstä
Jos nyt kuitenkin käy niin että joku noita latauksia mittaa ja laskuttaa, niin laskustahan sen sitten näkee paljonko sähkö maksaa ja kuka on laskuttaja. Eli elämme jännittäviä aikoja laskua pelolla odotellen
