Se oli sitten viimeinen reissu Honkajoelle.
Kuva on symbolisesti rajalta, josta Albert Nussi on jo vienyt kyltin, mutta viikon päästä siis se pitäjä on poissa kartalta, joten tätä kuvaa en tule enää uusimaan. Paitsi jos... No siihen tuonnempana.
Ohjelmassahan oli pakoputken vaihto. Vanha on mätä, ja ääntäkin vähän enemmän kaipaisi. Motonetistä siis Fennon keskipönttö ja taakse saman valmistajan jonne halkasijaltaan 2,5". Mulla on ollut kolmessa autossa läpivirtaavat pöntöt (yhdessä BSR:n rosteriränni, kahdessa Simonsin palikoista itse hitsattuja) ja avopuolisollakin oli jumal-B308E:ssä Ferritan rosteriränni. Hyviä olivat, ei pahaa muistikuvaa mistään.
Saabin vakiorännihän on yksimittainen downpipeltä takapuskurille saakka. Eli ei muuta kuin riittävän kaukaa poikki.
Sen lisäksi, että kuoret mädäntyvät pois, myös takapönttö on jo irtoamaisillaan.
Katkaisun otin riittävän kaukaa, jotta tässä kohtaa ei käy ns. vanhanaikaisesti. Eli toinen kerta vielä, ja liitos tulee oikealle kohdalle.
Yritin olla kaukaa viisas ja laitoin pakoputkitahnan sijaan kuumakestovaseliinia, jotta ton saa tarvittessa myös auki... Tuleeko tiivis? En tiedä. Mutta sen tiedän, että mahdollinen aukaisu on kivempaa.
Siitä suoraan linjaan vaan, ettei mee vinoon.
Vähän reiän tynkää helmaan.
Koska kuppiterä oli sama halkasijaltaan mitä jonnepönttökin, täytyi tehdä kaksi reikää vierekkäin.
Noih.
Liian alas asennettua pönttöä en halunnut, joten tartti hiukan näyttää lekaa. Ja lopulta myös takapuskurin palkille piti näyttää vähän rälläkkää... Sentti pois siitä ohuesta kohdasta...
Isäpappakin iloisena hitsas. Mä oon niin huono siinä, että ei haitannut apu.
Ja siellä se lepää! Ja koska taas kello hinkkas rassausintoa vastaan, tein reikäpannasta (pysyvästi) väliaikaisen viritelmän, jotta pääsis nukkumaanki ajois...
Ei se nyt ihan tehtaan asennusta vastaa, mutta menettelee tämmöseen 280 tkm ajettuun ruoskaan. Paitsi... Ne äänet... Kotiin tullessa sammutin auton vauhdista ettei koko taloyhtiö herää... Ei tolla kehtaa ajaa
Vähän meni oppirahoiksi, eli täytyy hakea Biltemasta vakio takapönttö ja jostain taikoa uus alahelma tohon. Tai sitte epätoivosesti lasikuitukitin kanssa räpeltää. Oppiraha euroiksi muutettuna on 60 € pönttö, 10 € mutkapala ja karkeasti 50 € matkoihin, eli 120 €. Sen kanssa voin elää. Mutta tuota äänimaailmaa en ymmärrä. Siis pieni pönttöhän toi on, eikä tonne isompaa mahdukaan, mutta kun vapaasti hönkivistä on kokemusta kaksi Simonsia, yksi BSR ja yksi Ferrita, niin miksi tuo Fenno onkin noin jäätävä melultaan? Tyhjäkäynnillä sisälle ok, ulos ei. 2000-3500 rpm ihan jäätävä melu, ylärekisterissä ei eroa vanhaan.
Sinällään tekisi mieli vielä koittaa jotain muuta vapaasti virtaavaa, mutta ei kyllä mielenkiinto riitä sellaiseen. Vakiota tilalle ja nuollaan haavoja muutama vitutushetki. Helmanki kans varmaan pääsee vähimmällä kun vetäsee lasikuitukitillä ja jonnehiilariteippi yli. Ihan sama, ei just nyt kiinnosta ihan hirveästi.