Työn alla: Saab 900T16 (Elonmerkkejä?)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Anthuan kirjoitti:Näin tuon siun Saabpisi tunti sitten punkaharjulla, tyylikäs peli täytyy sanoa. :D
Katos perhana, ilmeisesti olen siis ollut jo hyvissä ajoin hereillä... :P
Viikonloppuisin tuo auto on bongattavissa "paikallisten ravitsemusliikkeiden" pihoista, tälläkin hetkellä odottelen kyytiä että pääsisi hakemaan auton kotiin! :roll:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Tuli revittyä 99:stä apukuskin puoleinen etujarrusatula irti ja puhdisteltua kunnolla. Satkussa alkaa apparin puoleinen olemaan pelottavan väljä. Tuohon 99:iin tuli hommattua tehdaskunnostetut satulat muutama vuosi sitten, toinen (juuri tuo apparin puoleinen) oli kyllä väljä jo ostettaessa, eipä ole enää! :twisted:
99:n kuskin puoleinen on onneksi priimakuntoinen, täytyy vaihtaa molemmat, samalla otan varmaan laikat ja jarruletkut kun niilläkään ei ole montaa tuhatta ajettu, mitäpä hyviä osia suotta ruostuttamaan käytön puutteella.
En jaksa edes maalata noita kun ei ole pinnoitekaan vielä mihinkään hävinnyt. Onneksi kohta loppuu koulukin tältä keväältä, jos vaikka olisi taas aikaa/innostusta laitella...

EDIT:

Jos edistyisi viikolla ostamaan jarrupalat taakse ja purkin tai pari jarrunestettä niin saattaisin vaikka saada ennen ensi vkloppua laiteltua jarrut joka nurkasta kuntoon. Kylläpä taas tuli hyvä mieli kun seurailin kulutusta, alle 8l/100km eikä ole ainakaan liian nätisti tullut ajeltua...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Sainpahan vaihdettua jarrupalat taakse, samalla pumppailin nesteet pihalle joka nurkasta ja laitoin uudet tilalle. Löytyipähän taas kesäksi hitsattavaa toisesta takakaaresta, pari paikkaa pitäisi tehdä. Samalla varmaankin tehtävä takakontin etusisänurkat uusiksi, melko rapean näköistä. :evil:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Tuli laitettua autoon (tai no toistaiseksi vaan eteen, takavanteissa vielä maali kuivumassa) kiinni 9-puolaiset GB:n tykkivanteet, ovat 6" leveät, et:stä ei tietoa. Edessä noilla vanteilla on 205/60-15 Nokian NrV:t, huomattavasti edellisiä vanteita/renkaita muhkeamman näköiset. Huomasimpahan tuossa kunnon monttuun ajaessa noiden vanteiden tulevan senverran ulommaksi että lähtee kaarilevikkeet eri matkaan... :evil:
Ei ne onneksi ihan irti asti lentänyt, etummaiset kiinniikkeet irtosi muovista. Täytyypä perhana jatkossa varoa isompia monttuja, ei onneksi pienissä joustoissa tavoita kiinni. Ehkäpä laittaa ensi kerralla 195/60 ja toivoa ettei noilla enää osu. Tuon matalampiin kumeihin en kyllä missään nimessä vaihda...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Aika hiljaista pitänyt lähiaikoina, työnteko haittaa harrastuksia. Ovipahvit vaihdoin tummempiin priimakuntoisiin, sain viimisillä leikeltyä/kasailtua takakontin pohjalle sopivat levyt joissa kohouma akulle, pulttasin Pioneerin P88RS:n kojelautaan ja asentelin Magnecorin KV-85 -piuhat konepellin alle.
Öljyä ruikkii pihalle melko paljon jos polettelee, sattuu vielä tiputtamaan suoraan dp:n päälle joten kyllä haistaa jos enemmänkin antaa kenkää. Öljyä hävinnyt n. puoli litraa/4000km. Toivottavasti olisi kampuran stefa mennyt, semmoinen löytyisi valmiiksi.

Ostoslistalla laajakaista-lamppu mittareineen ja cooleri, tarkoitus olisi hommata nuo parin viikon sisällä. Isommat suuttimet löytyykin jo, saa nähdä milloin järjestyisi aikaa käydä asentelemaan. Pitäisi vielä kunnostaa helmatkin jossain vaiheessa, tällä menolla jää kyllä ensi kesään... :roll:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Kaikkea pientä on yritetty härvätä töiden ohella. Taas on laitettu kierrätys kunniaan, ovipahvien luovuttaja-auton rupsahtaneiden penkkien selkämyksestä tuli irroiteltua sävyyn sopivaa keinonahkaa. "Verhoilin" kokeeksi toiselta puolelta peilin kohdalle tulevan peitelevyn kun ei ollut reiättömiä versioita, omasta mielestä ihan järkevän näköinenhän tuosta tuli.
Kuva
Kokeilin myös "elvyttää" rupsahtaneita takavaloja hienon hiomapaperin ja lakan avulla. Jäi perhana nuo koelasit täysin erivärisiksi ja halkeilleeksi joten rötväsin sekaan hieman maalia. Saa nähdä menikö liian tummaksi. Täytyy varmaan ehostaa parempikuntoiset lasit niin eipähän tule virkamiesten kanssa turhaa keskustelua valojen tummuudesta. (Vaikka melko maltillinen sävytyshän tuo on).
Kuva
Sainpahan vielä näköjään editoitua puhelimella nuo kuvat hieman turhan pieniksi... :roll:
Eiköhän tähän saada jatkossa liitettyä vielä hieman havainnollistavampia visualisointeja! :P
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Laittelu jatkuu...
Nyt on kojelauta, penkit ja lattiamatot revitty irti. Seuraavaksi aloitellaan pikkuhiljaa ruosteenpoistoa, aika hyvin vetänyt kosteutta lattiaan. Taitaa selvitä ilman hitsauksia, ei ole edennyt ruoste kovinkaan syvälle. Onneksi tuli purettua nyt eikä muutaman vuoden kuluttua... Samalla voisi vaihtaa äänieristeet uudempiin malleihin.

http://personal.inet.fi/koti/log/Kuva012.jpg
Viimeksi muokannut lordofgreed, Su Joulu 30, 2007 16:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Aika normaalin näköistä vanhan satkun lattiaa. Muistan kun auttelin erään vanhan satkuni kanssa kaveria muuttamaan, takapenkin istuinosaa kaataessani eka kommentti taisi olla "Katos perkele, täältä paistaa aurinko läpi". :)
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Luojan kiitos tuo ei näytä luonnossa yhtä pahalta kuin kuvissa. Tuo takaosa on ainoa suurempi ruostunut kohta ja tuostakin lähtee ruoste kevyesti hiekkapaperilla, ei ole kerennyt pahemmin muhimaan. Tuo edessä näkyvä ruskea on pääasiassa jotain ruosteenestotöhnää(?), suojannut suurimmaksi osaksi mutta reunoista ruostunut. Ensimmäinen satku minkä mattojen alta ei löytynyt runkopalkkien juuresta kuplinutta jalkotilaa, pirullinen kun ei näy ulospäin ja harvemmin tulee mattoja irroteltua.
Tuohon apparin puolen palkin juureen pitänee täpätä paikka, sain puukolla hakattua siihen pienen reiän. Hiekkapuhallusta, maalia ja jotain ruosteenestotöhnää/öljyä kehiin niin eiköhän tuo tuosta. Odotin pahempaa, mutta mielummin näin.
Päällepäin näytti muuten lähes virheettömältä, vain muutamasta kohdasta halkeillut tuo eristematto eikä kuplinut mistään. Jos en olisi ennen törmännyt vastaavaan, olisin saattanut jättää tonkimatta tarkemmin. Suosittelen tarkastamaan varsinkin nuo runkopalkkien juuret jos on matot irti. Pahimmillaan saattaa aiheuttaa ikäviä yllätyksiä ääritilanteissa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Kyllä se siltä näyttää että apparin puolelle hitsataan parikin paikkaa. Jalkatilan reunasta on vetänyt ruosteen kahden pellin väliin, pitänee repiä auki kun ei kuitenkaan saa pysäytettyä ruostumista. Samalle puolelle runkopalkin juureen pitää kanssa laittaa paikka. Nyt varmistui ettei projektilla ole kiirettä (varmistui = karkasi projekti niin pahasti käsistä että pakko ostaa toinen auto, siihen loppuu kiire) joten pitänee edes yrittää tehdä kunnolla.
Takakonttiin kanssa pari paikkaa tulossa, paskamaisimpana tankin täyttöputken taakse nurkkaan.

Ehkä se vielä joskus liikkuu...

EDIT (lisäystä):
Viimisillä edistynyt laittamaan kuviakin koneelle asti, tuolta löytyy joitakin:
http://picasaweb.google.fi/lordofgreed/Projekti
Edistytty jopa mallailemaan siipeä paikalleen...
Viimeksi muokannut lordofgreed, Ti Syys 04, 2007 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Kyllä se tästä...
Taas on mennyt lähes kaikki aika töissä, jotain pientä toki saanut aikaiseksi.
Nyt pitäisi alkaa olemaan kaikki rojut kasassa joitain asennustarvikkeita lukuunottamatta, asennusintoa (-aikaa) odotellessa.

Sain hälyttimen asennettua ja toimintakuntoon (takaluukun kytkimelle piuha kiinnittämättä), keskuslukitukseen en edistynyt hommaamaan 5-piuhaista moottoria (tai en katsonut tarpeelliseksi) vaan keskuslukko toimii pelkällä kaukolla. Kyllähän tuossa aikaa meni tinaillessa, helpotti tosin paljon kun lähes kaikki purettu sisältä irti.

Vahvistimet asennettu ja piuhat kiskottu, taakse sain erillissarjan kiinni ja eteenkin jo toiselle puolelle. Tuli tehtyä asennukset monikäyttöisyyden kustannuksella pulttaamalla rojut takaselkänojan taakse. Kuitenkin tulossa leveä subikotelo taakse joten ennemmin panostan kontin hyötyalan leveyteen/syvyyteen kuin takapenkin käännettävyyteen.
KUVA
Kuvassa ei vielä kaikkia rojuja paikoillaan...

Tuli tehtyä vähän kyseenalainen sijoitus apparin puoleiselle jakosuotimelle, laitoin sen hansikaslokeron takaseinään kun en parempaa paikkaa keksinyt, eipähän tarvinnut jatkaa diskantin piuhoja. Melko tarkalla tuon DLS R4A:n mahtuminen eteen, mahtuuhan ne olemaan jos vaan saa asennettua. Diskantit laitoin "orkkispaikoille", itse kärsin mielummin äänikuvan kaventumisesta kuin typerännäköisistä pollukoista a-pilarien juurella. :twisted:

Ruosteeneston kanssa ajattelin tehdä pientä kokeilua. Osa on tehty teräsharja-rasvanpoisto-brunox(tms. ruosteenmuunnin, en muista merkkiä)-rostex-pintamaali -yhdistelmällä.
Jokunen aikaisempi ruostekohdan maalaus on tehty teräsharja-sinkkispray-pintamaali menetelmää käyttäen.
Loppuihin kohteisiin ajattelin lätkiä POR-15:ta kun tuli sitäkin hommattua (ihanan edullista). Mikäli auto ei mene paaliin niin voi vuosien saatossa vertailla eri menetelmien toimivuutta...

Onhan tuossa laittaessa joitain kuviakin räpsitty, eipähän satu tähän hätään olemaan kaapelia jolla siirtää koneelle mutta kunhan keretään...

Onhan tässä kaikennäköisiä visioita päällänsä, nähtäväksi jää mitä saa toteutettua. Tällä edistysvauhdilla taitaa kesähuollosta tulla myös syys-, talvi- ja keväthuolto!
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Noh, nyt olisi viikon verran vapaata mutta kuinka ollakaan iski taudin päälle, ei oikein innosta ulkona hyppiä. Jos nyt enin kuume hellittäisi vielä kun on poutaa... Jotain pientä taas tullut räpellettyä, muutamia eri variaatioita vääntänyt uusista mittarinpohjista ja verhoillut c/d-pilarien pahvit uusiksi.
Hieman turhan jäykkää tuo keinonahka jolla verhoilin, hankala saada taipumaan ja varsinkin tuosta ensimmäisestä tuli itsetehdyn näköinen...
Verhoilu
Toinen onnistunee näillä näkymin paremmin, loppui liima kesken joten jäi viimeistelyä vaille...
Nuo hattuhyllyn molemmin puolin tulevat pahvit (joissa on kajarin ritilät) verhoilin jo aikaisemmin "kierrätysmateriaalilla" ja sain ne samaan väriin ovipahvien yläosien kanssa...

Yritin saada mahtumaan aarnikotkaa järkevästi nopeusmittarin taustalle, ahdasta on eikä saa keskelle millään...
Mittari
Edelleen kyllä tekisi hieman mieli asentaa vaparin nopeusmittari, ainakin nousisi viisari vauhdilla... (saisi edes hetkittäisen illuusion kiihtyvyydestä)
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Nyt on meneillään armoton pähkäily turboon liittyen. Tuota mitsua en enää aio laittaa paikalleen, senverran tukkoinen on yläkierroksilla. Tuossa olisi yksi rempattu garretin kolmonen, samankokoisella kompurapuolella kun tuo mitsu mutta rankasti avarammalla pakopuolella. Oletettavasti toisi hieman lisää jerkkua yläkierroksille. Ylempänä siis tuo mitsu ja alhaalla t03...
http://personal.inet.fi/koti/log/mitsu_vs_t3_2.jpg

Toisaalta tietää ettei tuo pidä onnellisena viikkoakaan ja mieli tekisi isompaa puhallinta, tuosta garretista pääsisin kuitenkin välittömästi eroon kun tutulla on volvoon puhallin hakusessa...

Tiedä en vielä, lieneeköhän mitenkin suuri vaikutus entiseen verrattuna jos laitan tuon garretin kiinni...?
Viimeksi muokannut lordofgreed, Su Joulu 30, 2007 16:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Taas on edistytty hieman, hitsaukset olisi näillä näkymin tehty. Pitänee vielä hutkaista kerros tai pari lisää maalia kunhan entiset kuivaa. Kyllä meinasi mennä leikkimiseksi tuokin touhu, hitsauskypärä on totaalisen perseestä eikä auringonpaiste ainakaan auttanut yhtään. Viimeinen kerta kun edes yritän ilman kunnollista maskia, ei ole hauska vedellä sokkona saumaa...

Tukivarren luota löytyi odotuksien mukaisesti hieman sanomista, ihme ettei ollut revennyt irti...
http://personal.inet.fi/koti/log/st16/tukiv2.jpg
Sain kuitenkin jotenkuten tuon tilkittyä, perhana kun meinasi ahdistaa tuon bensatankin sijainti. Etenkin tuon hitsaaminen sisäpuolelta meinasi jännittää. Laitoin toki jotain eristevillaa/peltiä tankin ja putkien suojaksi.
http://personal.inet.fi/koti/log/st16/tukiv4.jpg
Nyt on sitten testivedot tehty tuolla POR-15 -tökötillä, aika näyttää menikö rahat hukkaan vai ei... Yritin jopa toimia täysin ohjeitten mukaan! :roll:
Tuossa nuo sisäpuolelle ommellut paikat, harjalaikalla poistettu enimmät ruosteet ja pesty rasvanpoistoaineella varmuuden välttämiseksi...
http://personal.inet.fi/koti/log/st16/por15_1.jpg
Seuraavaksi pintaan lutrattu "rust neutralizer", annettu vaikuttaa ja pesty pois. Jättää tosiaankin hienon pinnan (jotain sinkkifosfaattihöpinäähän noissa ohjeissa oli)...
http://personal.inet.fi/koti/log/st16/por15_2.jpg
Seuraavaksi pari kerrosta itse POR-15-maalia, hassua tavaraa. Pintajännitys/paksuus tuntuu olevan täysin olematon, hyvä että pensselissä kestää. Samalla huomasin myös että maalausvälineiden pesu on TODELLA työlästä, en jaksa enää noita halpoja pensseleitä pestä kun tuntuu että kovettuu vaikka kuinka puhtaaksi pesisi...
http://personal.inet.fi/koti/log/st16/por15_3.jpg

Jotain on saatu aikaiseksi, mutta vielähän tuota tekemistä olisi. Melkoisen lohduton näky edelleen...
http://personal.inet.fi/koti/log/st16/auto.jpg
Viimeksi muokannut lordofgreed, Su Joulu 30, 2007 16:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Työn alla: Saab 900T16 (edistytty, hitsattu, kuvia...)

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Onhan sitä taas yritetty, dokumentointi jäänyt toissijaiseksi...

IC löysi paikkansa keulalta, päädyin loppujen lopuksi rälläköimään hinauslenkit hitoille ja asentamaan tuon coolerin niin ylös kuin mahdollista. Tuon airflown sisään olisi saanut kyllä nätisti alemmaksikin, mutta talvi pelottaa! Toivottavasti edes jäähdyttää orkkista paremmin... :roll:
http://personal.inet.fi/koti/log/ic_etu2.jpg
http://personal.inet.fi/koti/log/ic_yla.jpg

Putket väännetty ainakin toistaiseksi vakioputkista, noita löytyi useampia joten ei tarvinnut kuin pari liitospätkää lisäksi. PRKL kun kompuralta on lähtö edelleen ylöspäin (sen kääntö olisi edellyttänyt hukkiksen kellon kiinnityksen uusimista) niin menee ahtoputket nätisti ylävesiletkun/dp:n vierestä, noilla tuskin on jäähdyttävää vaikutusta mutta jos ainakin talven menisi noin. Thermotec (tms.) on toki ostoslistalla, täältä ei tosin ihan tuosta vaan lähdetäkään tuommoista hakemaan. Tällä hetkellä puuttuu pari letkunkiristintä mutta täytyy odottaa vapaapäivää että saa haettua... Peräkylät LuReZ... :evil:
http://personal.inet.fi/koti/log/ic_lappakotelo.jpg
(Tuossa ym. kuvaan nähden ic kääntyy hieman ulospäin. Ahtoputken ja dp:n väliin jää "tulitikkuaskin verran tilaa" ja tuo läppäkotelolle tuleva putki kiertyy hieman vastapäivään (keulasta päin katsottuna). Noita hipo-kiristimiäkin tulee vaan kaksi ic:n päätyihin, yksi läppäkotelolle ja yksi tuohon kompuran lähtöön. Lisäksi aioin niputtaa pakoputken takapöntölle asti tuollaisilla kiristimillä...)


Puskurihan tuossa tulee ikävästi eteen, mutta toisaalta tuo airflown keskimmäinen aukko ohjaa ilmaa ylöspäin. Kerran tuota joutuu muutenkin kursimaan hieman kasaan, voisi jopa harkita noiden muidenkin keskireikien muokkaamista samanlaiseksi. Vähän mitäänsanomaton kuva, mutta kuitenkin...
http://personal.inet.fi/koti/log/ic_airflow.jpg
(Kuvassa näkyvä kiinnitysmetodi poistunee ennen auton uudelleenliikennöintiä)

HUOM!
Tässä viestissä sulkuihin lisätyt tarkennukset on laitettu ihan vaan provosoidakseni mahdollisia nuijapäitä viisastelemaan kahta kauheammin postaukseeni mahdollisesti jääneistä epäkohdista.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Vastaa Viestiin