Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tässäpä ensi alkuun muutama kuva pohjasta:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pohja vaatii siis jonkin verran heppailua ja rapsuttelua. Takakontin pohjan etuosa on kohtuu rapea.

Expanderipultit tuli Ruotsin klubista ja kävin kiinnittämässä toisenkin lokarin paremmin kiinni. Samalla käytin venakopan kannet uudestaan irti ja pistin uudet tiivisteet.

Tarkoitus oli lähteä pienelle koeajolenkille mutta eikös sitten virtalukon pohja sanonut työsopparin irti. Pitää varmaan huomenna tai ylihuomenna ruuvailla tuo irti ja katsoa, onko sille jotain tehtävissä.

Kun en päässyt liikenteeseen, päätin sitten pahimmat paskat pestä pinnasta ja kokeilla Auto-glymin punaista ja kultaista pintaan. Kyllähän sen eron huomaa:
Kuva

Kuva
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Tuo kontin pohjahan se taitaa yleisin paikka olla näissä..

Niin onko sulla molemmat lokarit nyt tuossa?
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

veijostin kirjoitti:Tuo kontin pohjahan se taitaa yleisin paikka olla näissä..

Niin onko sulla molemmat lokarit nyt tuossa?
Se toinen on paikallaan. Toisen ujuttelen sitten, jahka saan haettua sen sinulta. :)
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Virtalukon pohjan vika oli sitten loppukäyttäjässä. :oops: Ilmeisesti tuolla teetetyllä avaimella vaatii enämpi voimaa, että kiertyy käynnistysasentoon. En kyllä ymmärrä, miksi sen ensin kuitenkin mukamas oli kevyempi ja sitten ei tahtonut kiertyä enää.

Ehdin sen joka tapauksessa käyttää irti ja porukassa todeta toimivaksi. Nooh, pääasia, että pelaa taas. :D
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Perehdyin tänään töötin ja lasinpyyhinten sielunelämään yleismittarin kera.

Merkinantotorville tulee virtaa ja ne maadoittamalla sainkin älämölöä aikaiseksi. Merkinantopainikkeelle ei sen sijaan virtaa tullut, joten yhteys torvilta ratille on poikki. Onkos tietoa, kumpi johto tulee sieltä torvelta ratille? Oma arvaus olisi, että se, mikä tulee tulee sieltä keskeltä. Maihin menevän johdon taitanee mittarilla saada todennettua. Mikä olisi paras tapa vetää korvaava johto?

Vilkun viikselle tulee myös virtaa ja useammat karvat muuttuvat jännitteisiksi viiksen ollessa eri asennoissa, joten viiksikin ilmeisesti toimii. Rele sen sijaan ei sano mitään. Ilmeisesti kyseessä on se rele, joka on pyyhkijän moottorin vieressä?

Vetäisin lopuksi Auto-glymin punaisen ja kultaisen kauttaaltaan koko pintaan. Ehkä se ei enää ihan niin kauhtuneen näköinen ole.
Kuva
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Sain eilen töötin pelaamaan taas. Joku edellisistä omistajista oli "korjannut" sen yhteenkierretyillä johdoilla ja erkalla. Käytännössä painikkeen ja johtosarjan välistä puuttui toistakymmentä senttiä johtoa. Onneksi merkinantotorven karvaa näkyi sen verran johtosarjasta, että sain siihen laitettua abikon ja vedettyä siitä uuden johdon ratin painikkeelle. Pitää varmaan jossain vaiheessa vetää koko johto uusiksi.

Pyyhkijän releestä oli kela hajalla, joten toimimattomien pyyhkijöiden syy saattaa - toivon mukaan - olla siinä. Kävin jo hakemassa uuden releen sekä parin uusia pyyhkijöitä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Uusi rele on paikallaan. Pyyhkijän moottorille asti menee nyt virrat. Pyyhkimet eivät vaan edelleenkään toimi. Pystyykö tuolle moottorille tekemään mitään poppakonsteja sen ollessa paikallaan? Mekanismi on samaa mallia kuin 99:ssa. Rele naksahtaa kerran kuuluvasti, kun viiksen kääntää puolinopeudelle. Täydelle laitettaessa ei kuulu mitään, mutta moottorille tuleva jännite vaihtuu eri karvaan. Mitä kaikkea tuo rele noissa pyyhkimissä tekee?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jos rele tuntuu muuten toimivan taitaa syyllinen olla tuo pyyhkijämoottori. Oletko kokeillut moottoria irrallaan syöttämällä sähköä suoraan liittimeen ja ei kannata unohtaa maadoitusta. Velipojan -71 tuplikseen jouduttiin vaihtamaan pyyhkijäinmoottori ja kun liittimet kytkettiin moottoriin, unohdin, että se maadoittaa runkonsa kautta. Näin irrallaan moottori ei toiminut, mutta autoon pultattuna sitten toimi. Irrallaan kytkiksestä löytyy miinusnapa, jonka maadoittamalla moottorin saa ainakin testattua.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Mulla oli aikanaan pyyhkijämoottori ongelma. Toimi kun ostin v 2002 ja sit vaan lopetti yhteistyön. Tutkin sitä ja totesin sen olevan vaijerivetoinen kun kuupan moottori on vipuvälitteinen - muuten ulkoisesti samannäköinen. Liitin irrallisen 96:n pyyhkijänmoottorin apujohdoilla Sonettin liittimiin ja se toimi. Kyselin vaihdokkia ja kun ei löytynyt, otin alkuperäisen moottorin pois paikaltaan, avasin sen pelkoa tuntematta ja yhdistin sen sisään 96:n moottorista vastaavat. Nyt en enää muista mitä sinne vaihdoin, mutta hienosti on toiminut. Voi olla juttua näissä mun vanhemmissa postauksissa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Vähän vaikuttaa, että keulanirroitusoperaatio on edessä, jotta tuon moottorin toimimattomuuteen löytyy syy. Pitää katsoa, josko keulaa ei tarvisi ihan kokonaan ottaa irti. Irrottaisi vain pultit ja lykkäisi keulaa mahdollisimman pitkälle eteen ja kenoon, jotta pääsisi irrottaan tuon moottorin.

No, Sonett lähtee joka tapauksessa tänään peltisepälle saamaan uutta peltiä pohjaansa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

tsaarela kirjoitti:Vähän vaikuttaa, että keulanirroitusoperaatio on edessä, jotta tuon moottorin toimimattomuuteen löytyy syy. Pitää katsoa, josko keulaa ei tarvisi ihan kokonaan ottaa irti. Irrottaisi vain pultit ja lykkäisi keulaa mahdollisimman pitkälle eteen ja kenoon, jotta pääsisi irrottaan tuon moottorin.

No, Sonett lähtee joka tapauksessa tänään peltisepälle saamaan uutta peltiä pohjaansa.
Jep - ei saa vaihdettua ilman, että siirtää keulapalaa eteenpäin. Oletko kokeillut ehjällä moottorilla ? Kokeile esim 96:n moottoria ensikisi suoraan akulla. Sen jälkeen laita Sonettin liittimiin pitkät irtojohdot ja kokeile sillä ehjällä moottorilla konetilan ulkopuolella/lattialla.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

KeijoAnnikki kirjoitti: Jep - ei saa vaihdettua ilman, että siirtää keulapalaa eteenpäin. Oletko kokeillut ehjällä moottorilla ? Kokeile esim 96:n moottoria ensikisi suoraan akulla. Sen jälkeen laita Sonettin liittimiin pitkät irtojohdot ja kokeile sillä ehjällä moottorilla konetilan ulkopuolella/lattialla.
Pitää kokeilla, jahka saan jostain toimivan moottorin käsiini. Pitää katsoa myös, saisko tuota nykyistä moottoria hieman herkisteltyä paikallaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pientä päivitystä. Kävin eilen hakemassa Sonettin peltisepältä, joka oli tehnyt siihen kokonaan uuden takakontin pohjan, paikkaillut etulokareista parit reiät sekä oikaissut hieman rutussa olleen toisen takasisälokarin.
Kuva

Akku on nyt sijoitettu muovikoteloon. Ongelmana on, että välikansi ei enää mene paikalleen, joten tuon kotelon kannen joutuu ottamaan pois. Samoin vararengas ei enää mahdu paikalleen joten Pirelli Cinturato saa luvan vaihtua Nokian Space saver -nakkiin tai ainakin 65-profiiliseen.

Laittelin myös paikalleen uuden alipainesäätimen. Tämä ei ole se eksakti säädin, mikä Sonettiin kuuluu mutta hyvin liki sitä. Kyseessä on split oval -Kuplaan kuuluva säädin, Boschin osanumerolla 1 237 121 853. Sonettin oma on 1 237 121 849. Kuten Sonettin, myös tämä on kaksitoiminen. Rungoltaan, karaltaan ja holkiltaan säädin on sama. Isoin ero on alipainepuolen liitännän sijainti, joka itse asiassa on Sonettin kannalta hieman hankala, kun se tulee ilmanputsarin kiinnitysraudan kohdalle. Alkuperäinen alipaineletkukaan ei luonnollisesti sinne asti yllä. Alla kuvassa vasemmalla uusi ja oikealla vanha:
Kuva

Pitää hakea maalia ja ruveta rapsuttelemaan loput pintaruosteet pohjasta. Laitan vielä lopuksi yhden fiilistelykuvan.
Kuva
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tuli tänään rappailtua enimmät pintaruosteet pohjasta ja vedettyä happopohjaprimerit. Huomenna sitten lisää maalia pohjaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eilen tuli vedettyä loput maalikerrokset ja samalla laitettiin ehjät välivaimentimet putkistoon. Tuli myös hommattua puuttuva etulokari vänkärin puolelle.

Tässä kuva eilisen lähtötilanteesta eli happopohjaprimerit ja vanhat vaimentimet paikallaan. Nyt pohja on jo mustemman värinen. :)
Kuva
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin