Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé
Lähetetty: Su Heinä 25, 2010 21:41
Sain foorumille laitetun ostoilmon kautta hankittua paremman kaasuvaijerin entisen, väsähtäneen tilalle. Vaijerin vaihto on noin periaatteessa hyvinkin yksinkertainen operaatio: vaijeri irroitetaan lukituksestaan polkimesta ja kierretään irti kiinnikkeistään. Hankalaksi homman tekee se, että tupliksessa vaijeri on rintapellissä ahtaassa paikassa, lämppärin kotelon ja letkujen alla. Kuvassa näkyy lämppärikotelon kulmaa ja vaijerin kuori, joka sukeltaa alemman lämppäriletkun alle.
![Kuva](http://i409.photobucket.com/albums/pp178/misalo77/1d1de8b3.jpg)
Sain jalkatilan kautta pitkillä nokkapihdeillä käännettyä vaijeria irti hieman, mutta pääasiassa jouduin hiljakseen nitkuttelemaan sitä moottoritilan puolelta. Irrotin ylemmän lämppäriletkun ja jarrutehostimen alipaineletkun, jotta minulla olisi hieman enemmin tilaa työskennellä. Alempi lämppäriletku ei suosiolla irronnut, enkä halunnut sitä alkaa väkisin irti repiä -parkkiksella kun työskentelin. Tuo alempi letku estääkin sitten todella tehokaasti pääsyn vaijerin kuoren kiinnikkeeseen... Aika monta tovea sain tuota vaijerin kuorta käännellä, ennen kuin se suostui irtoamaan.
Uuden vaijerin laitto olikin sitten helpompaa, kun suihkautin hieman silikonisprayta kuoren kierteisiin, jotta kuori kiertyisi sujuvasti paikoilleen.
Tässä vielä kuva vanhasta, rikki menneestä vaijerin kuoresta, johon olin itse tehnyt kiinnitysrävellykset. Uusi vaijerikin on tässä jo paikoillaan.
![Kuva](http://i409.photobucket.com/albums/pp178/misalo77/1d6020c7.jpg)
Tuo uusi vaijeri on jotain hieman uudempaa tyyppiä, mutta toimii ihan niin kuin pitääkin. Tuli muuten aika monesta paikasta tuota vaijeria etsiskeltyä ja vaikuttaa siltä, että sitä ei enää uutena saa mistään -ellei nyt jostain vanhasta varaosaliikkeestä satu vielä hyllystä löytymään. Tukkureilla vaijeria ei kuitenkaan enää ole.
Vähän ennen tuon vaijerin vaihtoa olin vielä irrottanut kaasarit tarkastaakseni niiden mekanismien toiminnan. Putsasin kaikki akselit, jouset yms. ja öljysin ne automaattivaihteistoöljyllä. Lopuksi kiristin kaasareiden kiinnitysmutterit mahdollisimman tasaisesti, etteivät kaasarit olisi vinossa toisiinsa nähden, aiheuttaen näin kaasun takertelun. Tein kaasuttimille vielä pikasynkronoinnin perinteisellä "letkumenetelmällä" imupihinää kuunnellen. Lisäksi tarkastin ryyppymekanismin ja säädinkin sitä hieman, sillä ryyppy ei avannut molempia kaasareita ihan yhtä paljon.
Nyt kaasarit pelaavat taas hienosti, eikä moottori enää jää huutamaan kaasareiden jäädessä auki. On mukava seurata auton käytöksen muutoksia tällaisten pienten säätöjen jälkeen. Olen hiljakseen uusinut sytytyksen ja polttoaineensyötön osia ja aina rempan jälkeen tarkistanut säädöt. Työ on aina ollut todella palkitsevaa, kun huomaa moottorin käynnin pehmenneen ja puhtia tulleen lisää. Suosittelen ehdottomasti kaikille kaasarimallien omistajille puhdistus- ja säätöhommia!
Ainiin, laitetaas tähän vielä pieni loppukevennys. Tätä projektisivua kirjoitellessani olen päättänyt, että kerron myös mokistani ja muista sähläyksistä -nehän kuuluvat oleellisena osana autoharrastukseen
Kun olin saanut vihdoin kaasuvaijerin paikoilleen, piti minun tietenkin heti startata auto testatakseni vaijerin toiminta. Autopa ei meinannutkaan millään startata ja niinpä ajattelin, että olin varmaan unohtanut kiinnittää jarrutehostimen alipaineletkun paikoilleen. Autosta ulos astuessani jalkani lätsähti suurehkoon, vihreään lätäkköön... Olinpa sitten unohtanut väsyneenä kiinnittää myös lämppärin letkun ja se lorotti tietenkin nesteet esteettä auton alle
No, letkut kiinnitettyäni auto hyrähti käyntiin ja tyhjäkäyntikin asettui heti oikeille lukemille.
![Kuva](http://i409.photobucket.com/albums/pp178/misalo77/1d1de8b3.jpg)
Sain jalkatilan kautta pitkillä nokkapihdeillä käännettyä vaijeria irti hieman, mutta pääasiassa jouduin hiljakseen nitkuttelemaan sitä moottoritilan puolelta. Irrotin ylemmän lämppäriletkun ja jarrutehostimen alipaineletkun, jotta minulla olisi hieman enemmin tilaa työskennellä. Alempi lämppäriletku ei suosiolla irronnut, enkä halunnut sitä alkaa väkisin irti repiä -parkkiksella kun työskentelin. Tuo alempi letku estääkin sitten todella tehokaasti pääsyn vaijerin kuoren kiinnikkeeseen... Aika monta tovea sain tuota vaijerin kuorta käännellä, ennen kuin se suostui irtoamaan.
Uuden vaijerin laitto olikin sitten helpompaa, kun suihkautin hieman silikonisprayta kuoren kierteisiin, jotta kuori kiertyisi sujuvasti paikoilleen.
Tässä vielä kuva vanhasta, rikki menneestä vaijerin kuoresta, johon olin itse tehnyt kiinnitysrävellykset. Uusi vaijerikin on tässä jo paikoillaan.
![Kuva](http://i409.photobucket.com/albums/pp178/misalo77/1d6020c7.jpg)
Tuo uusi vaijeri on jotain hieman uudempaa tyyppiä, mutta toimii ihan niin kuin pitääkin. Tuli muuten aika monesta paikasta tuota vaijeria etsiskeltyä ja vaikuttaa siltä, että sitä ei enää uutena saa mistään -ellei nyt jostain vanhasta varaosaliikkeestä satu vielä hyllystä löytymään. Tukkureilla vaijeria ei kuitenkaan enää ole.
Vähän ennen tuon vaijerin vaihtoa olin vielä irrottanut kaasarit tarkastaakseni niiden mekanismien toiminnan. Putsasin kaikki akselit, jouset yms. ja öljysin ne automaattivaihteistoöljyllä. Lopuksi kiristin kaasareiden kiinnitysmutterit mahdollisimman tasaisesti, etteivät kaasarit olisi vinossa toisiinsa nähden, aiheuttaen näin kaasun takertelun. Tein kaasuttimille vielä pikasynkronoinnin perinteisellä "letkumenetelmällä" imupihinää kuunnellen. Lisäksi tarkastin ryyppymekanismin ja säädinkin sitä hieman, sillä ryyppy ei avannut molempia kaasareita ihan yhtä paljon.
Nyt kaasarit pelaavat taas hienosti, eikä moottori enää jää huutamaan kaasareiden jäädessä auki. On mukava seurata auton käytöksen muutoksia tällaisten pienten säätöjen jälkeen. Olen hiljakseen uusinut sytytyksen ja polttoaineensyötön osia ja aina rempan jälkeen tarkistanut säädöt. Työ on aina ollut todella palkitsevaa, kun huomaa moottorin käynnin pehmenneen ja puhtia tulleen lisää. Suosittelen ehdottomasti kaikille kaasarimallien omistajille puhdistus- ja säätöhommia!
Ainiin, laitetaas tähän vielä pieni loppukevennys. Tätä projektisivua kirjoitellessani olen päättänyt, että kerron myös mokistani ja muista sähläyksistä -nehän kuuluvat oleellisena osana autoharrastukseen
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)