Sivu 78/90

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Lähetetty: Ma Syys 28, 2020 19:49
Kirjoittaja mestari
onnea nyt ja siunausta museoinnin johdosta. :D

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Lähetetty: Ma Syys 28, 2020 21:05
Kirjoittaja Tobbana
Mertmi kirjoitti:
La Syys 26, 2020 20:55
Huohotuksesta tulevat höyryt saattavat liuottaa butyylimassaa. Tuollahan voi bensiinihöyryäkin olla. Tiiviste saisi kestää öljyä ja bensaa minun mielestäni. Tiivisteenä voisi menestyä joku kuitupitoinen tavara, ihan jopa hamppunaru tms? Tuohon lienee hiukan hankalaa keksiä kumitiivistettä? Ellei sitten adapterissa olisi o-renkaalle ura.
Aika näyttää. Tuo kohta on minun mielestä aika turvassa kaikelta ylimääräiseltä.
O-rengasta mietin pitkään, mutta adapterin ja putsarin välinen rako ei ole vakio, joten sen sitten hylkäsin lopulta. Voi olla, ettei prässitekniikka ole ollut mitenkään millin tarkkaa, kun tuossa on hitsauksiakin. Joten en ottanut myöskään riskiä ja tehnyt ylitiukkaa tuosta sovituksesta.

-Sami

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Lähetetty: Ke Syys 30, 2020 18:48
Kirjoittaja ristos
Noh niin, hetki lähestyy? En muistanutkaan mikä letkuhässäkkä täältä ilmanputsarin alta paljastuukaan! :lol: Tässähän joutuu aluksi rakentelemaan tuota jäähdytysjärjestelmää jotenkin järkevään kuntoon. Siis toimimaan, kun nuo automaattiryypyn tarvitsemat lenkit ohitetaan. Ei muuta kuin hiljalleen homma käyntiin. Perästä kuuluu, kun homma etenee. :D

Kyllä nuo paikat ovat likaiset ja kunn automaattiryyppy ei ole toiminut varmaan täydellisesti, niin kyllä kaasarikin on kyllä aika ”paskanen”! Ei siis ihme, että on välillä tökkinyt. :lol:

Kuva
Kuva

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Lähetetty: To Loka 01, 2020 19:12
Kirjoittaja ristos
Nyt SOLEX on vaihtunut DGV Weberiin! Se oli vaarille melkoinen urakka. Homma on sen verran kesken, että rikastimen vaijeri ei vielä ole paikallaan, mutta sisäänviennin kohta on kyllä katsottuna.

Homma eteni seuraavasti. Aluksi laitoin jäähdytysletkut uuteen uskoon. Se oli lopulta aika kivuton juttu. Aluksi jäähdytsletkut irti Solexin automaattiryypystä ja vesipumpusta. Ryypyn alapuolen letkuun ei tarvinnut kuin liittää jatkomuhvi. Muhvin vesipumpun puoleiseen päähän käännettiin ryypyn yläpuolinen letku toisin päin ja letku kiinni vesipumppuun. Näin jäähdytksen kierto tulee kuntoon.

Kuva
Kuva

Sitten voikin aloittaa Solexin irrottamisen. Neljä mutteria, yksi kaasuvivun pallonivel ja alipaineletkut irti. Näin Solexin voi irroittaa. Tämän jälkeen Imusarjan pintojen ja irrotettujen letkujen sekä nivelten puhdistusta. Ei muutakuin kohti uusia ”seikkailuja.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Imusarjan pintojen puhdistuksen jälkeen Weberin 5 millin lämpölevy paikalleen tiivisteineen. Sitten nostin DGV:n paikalleen. Olin etukäteen kaasuttimen päälle kiinnittänyt uuden ilmanpuhdistajan adabterin paikalleen. Sitten neljällä mutterilla kaasuttaja kiinni. Sitten päästääkin homman mielenkiintoisimpaan kohtaan kiinni. Kuivakokeilu adabteria varten työstetty ilmanputsarin pohja paikalleen ja sitten kansi paikalleen! :roll: Sitten onkin konepellin kiinnilaitto, mahtuuko kansi kiinni? Kyllä vain mahtui! :D Kiitos Sami, hienosti mitoitettu!!! Oman ”sinitarrapallo”-mittarilla mitattuna kannen TUKIRAUDAN ja putsarin väliin jää vajaa sentti! Oikein hyvä!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Pieni ongelma tulee putsarin kiinnityksessä. Putsarin pohjan kiinnityshahlo ei tässä proto-kappaleessa mennyt ihan kohdilleeen. Samoin hahlon pohja jää noin 1,5 cm liian ylös. Tämä johtuu Solexin ja Weberin yläosan rakenteiden erilaisuudesta. Tuosta ongelmasta huolimatta putsarin kiinnityspultti ison alkuperäisen aluslevyn kanssa kuitenkin kiristi putsarin paikalleen oikein tukevasti. Siis toimiva peli!

Kuva
Kuva
Kuva

Tämän kokeilun jälkeen seuraava kokeilun paikka! Miten onnistuu putsarin ja adabterin tiivistys? Tässä minun proto-kappaleessa tein kaksi kokeilua? Ensinmäisenä kokeiluna laitoin tiivistemassan kiinni putsarin alareunaan. Toisena vaihtoehtona laitoin tiivistemassanauhan adabterin laipan alasaumaan. Kokeilun tuloksena jälkimmäinen toimi niinkuin pitääkin!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Päivän urakka oli minulle kyllä aika kova työ. Huomenna yritän laittaa sitten ryyppyvaijerin paikalleen ja sitten saa kokeilla kuinka kaasari toimii? Päivän anti on se, että Samin suunnitteleman ja 3D valmistava adabteri mahdollistaa auton oman ilmanpuhdistimen käyttämisen. Minä ainakin olen oikein tyytyväinenpäivän tulokseen! Kiitoksia Samille erinomaisesta avusta! :saab: :saab:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Lähetetty: To Loka 01, 2020 19:33
Kirjoittaja nalleolut
Eli jätit sen kolmitie alipaineventtiilihässäkänkin paikoilleen?

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Lähetetty: To Loka 01, 2020 20:10
Kirjoittaja ristos
Lienet katsellut valikoiden homman etenemistä? Ei tuolla kolmtie- alipaineventtiilillä ole mitään tekoa käsiryypyllisen kaasarin kanssa.

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Lähetetty: To Loka 01, 2020 21:01
Kirjoittaja viggen
Yksi pohjois Ruottalainen, nauroi tuolle käsiryyppy nimelle, kun osasi Suomeakin jonkin verran, kun ei oikein suorana käännöksenä ole toimiva, samoin kuin sanonta hyvin pyyhkii. :)

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Lähetetty: To Loka 01, 2020 22:20
Kirjoittaja saamu
Tämä ja yksi toinen ketju on sellaisia, joita käyn säännöllisesti lukemassa. Hyvää tekemistä ja tekstiä.

Mainitsit, että ilmanputsarin ja kannen väliin jää vajaa sentti. Onko se siis tosiaan konepellin ja putsarin väli vai kiinnitysraudan ja putsarin väli? Mikä siinä oli se kriittinen kohta. Jäin vain lukiessani miettimään, että jos tulee nuin lähelle konepeltiä, niin löysääkö moottorintuet sen verran, että kolhii konepeltiä sisäpuolelta?

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Lähetetty: Pe Loka 02, 2020 04:56
Kirjoittaja nalleolut
jäin vaan miettimään mistä ja mihin letkut muutoksen jälkeen..

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Lähetetty: Pe Loka 02, 2020 08:11
Kirjoittaja mestari
normaalisti kaasarista jakajaan kuten 1 kurkku versiossakin :mrgreen:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Lähetetty: Pe Loka 02, 2020 08:22
Kirjoittaja ristos
”saamu” kyseli? Olen kirjoittanut tuonne tekstiin epätarkasti, kun olen puhunut putsarin kannen Ja konepellin välisestä erosta! Oikeasti pitää puhua konepellin kannatinraudan ja putsarin välisestä erosta!!! Kiitos tarkkaavaisuudesta, korjaan tekstin tuonne edelliseen juttuun.

Tuo väli on tarkalla ja sitä on kovasti Samin kanssa, miten tuossa onnistutaan? Taisimme kuitenkin onnistua!?

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Lähetetty: Pe Loka 02, 2020 08:25
Kirjoittaja ristos
Juuri noin, kun ”mestari” kirjoitti! Nuo muutokset näkyvät kyllä noista kuvista. Otin jäähdystysketjusta tuon kolmitieventtiilin pois ja tilalle löytyi Motonetistä suora jatkomuhvi, joka toimii tässä erinomaisesti! :D

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Lähetetty: Pe Loka 02, 2020 08:39
Kirjoittaja Mertmi
ristos kirjoitti:
To Loka 01, 2020 19:12
Nyt SOLEX on vaihtunut DGV Weberiin!

Kuivakokeilu adabteria varten työstetty ilmanputsarin pohja paikalleen ja sitten kansi paikalleen! :roll: Sitten onkin konepellin kiinnilaitto, mahtuuko kansi kiinni? Kyllä vain mahtui! :D Kiitos Sami, hienosti mitoitettu!!! Oman ”sinitarrapallo”-mittarilla mitattuna kannen ja putsarin väliin jää vajaa sentti! Oikein hyvä!

Lyhensin lainausta olennaiseen.

Hei, loistavaa että sait osat sopimaan. Pakko kuitenkin kommentoida tätä välystä konepeltiin. Moottori voi hypätä kumeissaan enemmän kuin vajaan sentin, esim. töyssyssä ja esim. Og900:ssa joskus osui virranjakaja konepeltiin löysillä moottorin kannakkeilla pelkästään vedätyksessä. Olisi perinjuurin harmillista, jos konepeltiin tulee lommo alhaaltapäin.

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Lähetetty: Pe Loka 02, 2020 08:45
Kirjoittaja ristos
Ei se mielestäni missään tilanteessa konepeltiin mitään jälkiä jätä? Inhottavintahan lienee se kilkatus jos kaksi rautaa sattuu toisiinsa. Mutta tähän saan varmasti vastauksen viikonvaihteen aikana, kun saan auton liikkeelle? :D Taitaa käydä tänään niin, että ”pakolliset siivoustehtävät” hieman häiritsevät ”hyviä harrastuksia”. Siksi homma taitaakin jatkua vasta huomenna. :mrgreen:

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Lähetetty: Pe Loka 02, 2020 09:28
Kirjoittaja Mertmi
Puusilmäni ei lukeneet jo aiempia kommentteja, eli meteliä ja maalin vauriota se voikin tehdä sille putsarin kannelle. No, siitähän se kokeilemalla selviää. :wink: