Toimintapäivä tänään. Viimeistelin auton ulkoasua, sisätiloja ja konehuonetta kolmisen tuntia. Sitten en kertakaikkiaan keksinyt enää mitään.
Siispä ajelin paikallisen nuorisoseurantalon pihaan ja otin kuvan.
Ihan hyvä tuli, vaikka Sulo siellä taustalla pilkottaakin. Puoli neljältä starttasin Saabilla matkaan ja ajelin Porvooseen, hain ensin 40 eurolla 22.74 litraa ysikasia tankin täytteeksi.
Siitä siirryin tuo yllä oleva kuva muistitikulla keskustan Tunnin Kuvaan. Otin asiakaspäätteellä myyjän avustuksella (ihka eka kerta) 4 kpl mattapintaista 10x15 kuvaa, kustannus 5.86 euroa.
Seuraavaksi käppäilin työpaikalle ja kirjailin SAHK:n lomakkeelle Saabista lyhyen historiikin ja printtailin ulos. Vartin yli kuusi suuntasin Saabin keulan kohti Vantaata ja Tuupakan A-Katsastusta.
Moottoritiellä totesin, ettei vanhaa viitsi kiusata 120 km/h:n mittarinopeutta, menihän se, mutta tuntui vähän liioittelulta. Fiiliksen mukaan mittarinopeus asettui lukemaan 108 km/h, jolloin koneen kierrokset aika tasan 3000 rpm, mikä tuntui autosta ja sitä myöden myös kuskista juuri oikealta matkanopeudelta. En tuntenut olevani tien tukkona, ne viron kilvissä olevat Audin Q7:t ja Teslat menisivät ohi joka tapauksessa.
Saavuin Tuupakkaan runsaista tietöistä johtuen n. klo 19.15. Sisällä hallissa oli viisi museoajoneuvotarkastajaa täydessä työn touhussa. Parkkeerasin Saabin odottamaan vuoroaan. Tunnin verran katselin hallissa sopivan etäällä kahden Amerikanauton tarkastusta, toinen oli konservoitu ja on kyllä todettava, että tarkkaa hommaa tekivät, joka nippeli ja nappeli tsekattiin.
Oma vuoro tuli ja Saab pukeille. Olin niin tohkeissani koko operaation ajan, etten ottanut kuin yhden kuvan. No, edes sen.
Kolme museoajoneuvotarkastajaa syynäsi Saabin tarkasti, sanomista tuli jo etukäteen puhutuista ajovalonpesurien puuttumisesta, sekä alkuperäisien peltivanteiden pienistä ruostekohdista keskipillerien ulkopuolella. Eivät kuitenkaan olleet merkittäviä, koska auto oli muuten ihan priima. Nyt on helppo sanoa, että kai minä sen tiesin, kymmenien harrastetuntien jälkeen. Tarkoitus oli toinen nelikko noista vanteista kunnostaa, joko itse, tai teetettynä. Ajovalonpesureista puhuttiin ja olivat tarkastajat sitä mieltä, että olisivat piste iin päälle alkuperäiseen ulkomuotoon, eli ei tarvitse kytkeä sähköjä välttämättä, riittää kun on stongat, pyyhkimet ja stopparit, niin että näyttää siltä kuin tehtaalta tullessa.
Mukavia miehiä, tarkastus kesti toista tuntia ja juteltiin siinä tarina jos toinenkin kaikenlaisista menopeleistä. Lopuksi todettiin, että Saab on hyväksytysti tarkastettu museoajoneuvoksi
Maksoin 160 euron tarkastusmaksun, todistus tulee postissa ja kun tulee, seuraava homma on sitten muutoskatsastus. Kunhan todistus saapuu, soittelen korjaamon Johtajalle ja annan hänelle tehtäväksi muutoskatsastuksen, koska haluan samalla tehtävän myös määräaikaiskatsastuksen, niin saadaan sekin kesä-aikaan joulukuun sijaan. Sopinee paremmin kuin hyvin museostatuksen omaavalle autolle, jäi se sitten minulle tahi ei.
Mielenkiintoinen kokemus, voisin ottaa uusiksikin, joskus, jollakin autolla. Nyt tietää vähän mitä vaaditaan ja missä kunnossa auton pitää olla. Tämä Saab on hyvä refenrenssiauto. No, vielä pitää muutos-ja määräaikaiskatsastaa, sitten voi sanoa, että tämä projekti on näiltä osin maalissa.
Vähän ristiriitaiset fiilikset, toisaalta tässä olisi monta kuukautta aikaa seuraavalle projektille, toisaalta ei tästä kyllä ihan helpolla raaski luopuakaan. Toki, jos joku väkisin haluaa ostaa ja tarpeeksi maksaa, niin kaikki on aina kaupan. Tänään Saabin mittariin tuli 142 km, menomatkalla oli vähän turhan kuuma, mutta paluumatka meni jo leppoisammin. Ja tosiaan, matka meni hienosti, auto toimi kuin ajatus !
Ai niin, huomenna klo 09 alkaen Saabiin suoritetaan ruosteenestokäsittely alustaan, joka on muuten mahtavassa kunnossa jo nyt. Ainoat ruosteet alustassa taka-akselin kevyt pintaruoste osassa akselia ja vasen pa-säiliön panta, joka tarvitsee vähän harjaa ennen suojausta. Muuten on nätti kuin mikä ja huomisen jälkeen vielä parempi.