99 2.0L -75 kunnostus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Pikkuhiljaa se puhdistuu ilman betonimyllyä tai ylimääräistä "roinaa" tankissa. Vähän on vielä sitkeää keltaista jäljellä, mutta kaikki musta on jo irtonaista. Päivä pari vielä ja sitten vaihdetaan ulostuslääke E85-polttoaineeseen tai metanoliin (riippuen siitä viitsiikö käydä huoltiksella ja huolehtia bensiinisisältöisen jätteen käsittelystä).
Kuva

Liukenemista odotellessa olikin aikaa hiukan hämmästellä polttoainelinjaston toista päätä.
Kuva

No aikansa keksintö se on tämäkin, mutta eiköhän tuon toimimaan saa kunhan vain maltilla nypeltää.
Kuva

Kaikki kumiosathan tuolla oli aivan silppua, mutta metalliosat ehjää.

Janne
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Missä kunnossa välilaippa?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

nalleolut kirjoitti:
Pe Elo 30, 2024 18:11
Missä kunnossa välilaippa?
Mikä "välilaippa"?

Janne
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Kaasari ja imusarjan välissä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Unohdin tän vuosimallin..eihän tässä olekkaan ku kovapahvi tiiviste saa daa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

nalleolut kirjoitti:
Pe Elo 30, 2024 18:50
Unohdin tän vuosimallin..eihän tässä olekkaan ku kovapahvi tiiviste saa daa
Eli siis bakeliitti levy kaasuttimen ja imusarjan välissä. Joo se on sellainen, että uusitaan. Muutaman hetken kestäisi tuo vanhakin mutta ei kannata neljän euron takia jättää vaihtamatta.

Janne
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja mestari »

Millä menetelmällä ripulilääke kierti pystystä tankkiin ja takaisin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

mestari kirjoitti:
La Elo 31, 2024 17:21
Millä menetelmällä ripulilääke kierti pystystä tankkiin ja takaisin
No ensinnä ajattelin, että kierrätän sitä tankissa (sisäisesti) sellaisella karavaanareiden/veneilijöiden juomavesipumpulla, mutta eihän se pumppun turjake mahtunut tankin reikeleistä sisälle. Seuraavaksi mietin kierrättääväni nestettä kanisterin kautta tankin läpi (polttoaineen ottoputkesta sisään ja ylivuotoputkesta ulos), mutta totesin ettei tulppausten tekeminen tuota kestäväksi maksa ehkä vaivaa.

Loppuviimein ratkaisu oli silloin tällöin antaa nesteen valua lapolla polttoaineen ottoliittimen kautta kanisteriin ja painaa tankin ravistelun jälkeen karavaanaripumpulla samaa tietä takas tankkiin. Aina toimenpiteen jälkeen nostin kanisterin tankin viereen ja katsoin, että nestepinta on "tankki täynnä".

Janne
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja mestari »

paljonko oli prosentti ripulilääkkeellä vai heititkö kourallisen :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

mestari kirjoitti:
Ma Syys 02, 2024 19:21
paljonko oli prosentti ripulilääkkeellä vai heititkö kourallisen :D
Menihän sitä useampi kourallinen. Ihan tarkkaan en puntaroinut, mutta koko lailla liki aavistuksen vajaa 10% liuos oli. Lämpötilahan oli aika kesäisen maltillinen käsittelyn aikana, päivällä enempi ja öisin vähempi.

Janne
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Pikkuhiljaa kasaan sitä mukaan kun osia löytyy/valmistuu.
Kuva

Tietenkin sen verran mieltä malttaen, että ei käy seuraava vaihe tarpeettoman hankalaksi.
Kuva

Koneistamotakin lupailivat voimanlähteen kappaleita tälle viikolle, josko sitäkin pääsisi kohta kasaamaan.
Mikäli osatoimitusten suhteen menee kaikki hyvin, niin projektin yksivuotispäivänä mottorin kaltainen puntti huilaa takasin konehuoneessa. Ylätukivarsien puslia pitää kuitenkin malttaa odotella.

Aika moista osan metsästystä tämä on loppuviimein. En olisi uskonut, että aikanaan näinkin yleisen kulkineen ehjät kappaleet ovat ihan kiven alla. On muuten ensimmäinen kulkine mihin en oikein sopivia sopivia pyyhkijän sukiakaan ole löytänyt ennsimmäisestä kahdesta varaosamyymälästä. Tähän asti parhaiten ovat istuneet Bilteman sulat, vaikka eivät niitä edes Saabiin tarjoa. Nekin jättävät ikävästi sen pari milliä kaartumatta lasin pintaan ala-asenossa tuolla kuljettajan kulmassa.
Kuva

Jospa se siitä vielä joku päivä kuitenkin kelvollisena valmistuu.

Janne
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuo ysiparin lasin kulma on kyllä haastava kohta, kun lasi kaartuu siinä melko vahvasti. Harvassa taitaa olla autot joissa sulan pitäisi olla ihan banaanina lepoasennossaan, niin ei yleismallin sulkavalmistajia ihan hirveesti kiinnosta moinen mahdollisuus.

Henkisesti ehkä helpottavana asiana voi todeta, että ainakin jo 20v sitten näissä sulka lepäsi aika usein osittain irti lasista tuosta samasta syystä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja mestari »

Oliko Biltema sulan nro mikä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Onko käynyt mielessä etsiä vanhat pyyhkijät ja vaihtaa niihin pelkkä kumiosa?

Itsellä on ollut tällainen operaatio suunnitteilla '71 V4:seen ja '72 mersuun, että saisi ajanmukaiset kiiltävät pyyhkijät kirkkaan rosterisin metalliosin. '75 Saabeissa pyyhkijät on jo mustat, mutta olisikohan vanhoissa liikkuvammat nivelet?

Kiva lukea tällaisesta projektista ja katsoa kuvia, 99 on ollut niin hyvä ajoauto ympärivuotiseen kovaan käyttöön, että kanta on aika lailla ajettu loppuun.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
lepidus
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 28, 2023 22:20

Re: 99 2.0L -75 kunnostus

Viesti Kirjoittaja lepidus »

mestari kirjoitti:
Ke Syys 18, 2024 07:48
Oliko Biltema sulan nro mikä
Taisi olla tuotenumero 58-436. Ainoa 380mm sulka mitä etuikkunaan myyvät. Mutta ei ole täydellinen tuokaan. Täytyy jatkaa kokeiluja.
Juha96 kirjoitti:
Ke Syys 18, 2024 15:38
Onko käynyt mielessä etsiä vanhat pyyhkijät ja vaihtaa niihin pelkkä kumiosa?

Itsellä on ollut tällainen operaatio suunnitteilla '71 V4:seen ja '72 mersuun, että saisi ajanmukaiset kiiltävät pyyhkijät kirkkaan rosterisin metalliosin. '75 Saabeissa pyyhkijät on jo mustat, mutta olisikohan vanhoissa liikkuvammat nivelet?
On käynyt mielessä tämäkin vaihtoehto. Sen kumin mukana vaihdettavan rosterilirpakkeen paksuus ja leveys, sekä kumin vahvuus määrää sulan jäykkyyden. Sulan runko määrittää liikkuvuuden rajat. Jatkon kannalta olisi helpompaa, jos löytäisin kelvollisesti sopivan valmiin tuotteen. Ostaa vaikka niitä sitten varastoon lähitulevaisuuden tarpeet. Jos ei löydy, nii sittenhän ne on vaan tehtävä. "Aarteidenhamstrauslistaan" nuo pyyhkijänsulat ja varret on jo kirjattu :)
Juha96 kirjoitti:
Ke Syys 18, 2024 15:38
Kiva lukea tällaisesta projektista ja katsoa kuvia, 99 on ollut niin hyvä ajoauto ympärivuotiseen kovaan käyttöön, että kanta on aika lailla ajettu loppuun.
Kiitos. Toivottavasti näistä jorinoista on myös hyötyä muille Saabin fiksaajille.

Janne
Vastaa Viestiin