1990 SAAB 900 S LPT-IC

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: saab 900 S 16v

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite hommaisin toisen luukun ja tikun. Sit vaan vaihto.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

Re: saab 900 S 16v

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

Noniiiiiiiiiiiiii.
Nyt on Saab saanut uuden mittariston, ja mittaristo asennettu. 393tkm näyttää uus mittari, kai sitä melkeen sit vois sanoa et 100tkm vähemmän on oikea lukema.

Kuvia:

http://imgur.com/a/ohi7P

ihmettelen tuota niittiviritelmää, eli tuo putki kuskin puolella oli täysin niitattu kiinni joka liitoksessa... Luulis nyt et oltais jotkut "adapterit" liitoksiin laittanut tehtaalla...

e: tai vaikka ilmastointiteippiä... :lol:
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

Re: saab 900 S 16v

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

Päivittelyä taas!
Saab ollut töitten alla taasen, Jarrupalat & Tuulilasin pesunesteen pumppu vaihdettu. Vielä pitäis jaksaa noi mittariston valot laittaa kuntoon kun ei yksikään taustavalo toimi, taikka sitten on se kytkin kaput, tässä syksyn tullessa olis kiva nähdä mittaristoa.

Mittariston vaihdon jälkeen, tuo puhaltimen kytkin ei toimi ihan kuin pitäis, meinaa se "täyspuhallus" ei toimi ollenkaan, pienpuhallus toimii mutta ei vaihda mihinkään suuntapuhallukseen, tosin sitten taas tuulilasin puhallus toimii...

kuvia jarrurempasta:

http://i.imgur.com/hz3T0KF.jpg
http://i.imgur.com/qS7hSBO.jpg
-Tämmösetkin tuli rikottua rempan yhteydessä. :D
http://imgur.com/cGTkF3t
http://imgur.com/goCPGLM
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

Re: saab 900 S 16v

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

Päivitystä!

Eilen tuli tosiaan ostettua Stroboskooppi/Ajoituslamppu jotta saisin varmistettua että on sytytyksen ajoitus ok, kesti aika kauan ennen kuin löysin vauhtipyörän jossa merkit ovat, noh sitten Ajoituslampun mukana tulleiden ohjeiden kautta suosittelivat että etsin kohdan jossa asteikko on jotta voisi tussilla laittaa merkkiä missä se (16 astetta) on, tunti siinä ehti mennä kun pyörittelin starttia jotta löytyisi kohta mutta ei napannut, Laitoin sitten vaan auton tyhjäkäynnille, ja löysäsin virranjakajan pultin ja lähdin pikkuhiljaa siirtämään, ensin näkyi satunnaisia numeroita 3,5,2.. ja ajattelin että onkohan edes oikea paikka, Sitten alkoi näkyä asteikkoja mutta en erottanut numeroita niiden päältä, sekin kuitenkin löytys ja oli ollut sytytys varmaan jossain 20-25 hujakoilla (Käsinsäädettynä), ihmetellytkin että kun alavääntö puuttuu mutta ylhäällä kiertää iloisesti. Noh säädin sitten korjausoppaan mukaan (DOHC Turbo) 16-asteeseen, lähdin testiajolle, ihmettelin että kun käynnistyi niin huonosti ja yläväännöt puuttui lähes kokonaan (auto tuntui täysin vaparilta) ei kiertänyt yli 3000, mutta alavääntöä oli kyllä tullut senkin edestä, säädin sytytyksen nyt sitten 17 asteeseen ja käy jo mielestäni paremmin, käynnistyy hyvin ja ylävääntöjäkin löytyy, Onko muita ässänomistajia jotka on sytytyksen säätänyt strobolla? jos on niin mihin loveen laitoitte? kunnei tuo 17 ole korjausoppaan suosittelema...Vaparissa luku on 20 jos oikein muistan.

Eikös se niin mene että mitä suuremmaksi luku menee sitä myöhäsemmällä sytytys on?

Niin, ja Sunnuntaina olisi tarkoitus hakea SAAB 900 nummer 2 tutulta, kun halvalla saisin. (Ikuisuusprojektiksi tulee)

:saab:
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: saab 900 S 16v

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pitiks näistä ottaa alipaineletku irti. vai onks näis alipainekelloa jakajassa?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

Re: saab 900 S 16v

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

nalleolut kirjoitti:pitiks näistä ottaa alipaineletku irti. vai onks näis alipainekelloa jakajassa?
Kyllä on tuommonen "kello" jakajan kyljessä, Mutta otin silti alipaineletkun pois ja tukin sen jakajan päädyn. Tiedä sitten onko oikeaoppisesti säädetty...
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: saab 900 S 16v

Viesti Kirjoittaja marvi »

16 on oikea ennakko ässään, letku irki ja tulpattuna toki, tosin vaikutus tyhjäkäynnillä taitaa olla melko minimaalinen. Ookko varma että tähtäsit ihan oikeaan väliin sillä asteikolla, siinä on sellainen pieni merkkiviiva mihin pitää osua. Ei tähdätä reikään.

Internetistä löyty tämmönen kuva, eli B:hen tähdätään!
Kuva
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
JuHaU
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 09:56
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: saab 900 S 16v

Viesti Kirjoittaja JuHaU »

Arski1 kirjoitti:
Eikös se niin mene että mitä suuremmaksi luku menee sitä myöhäsemmällä sytytys on?

Sytytys ennakko > sytyttää ennen eli > mitä suurempi ennakko sitä aikaisemmin se sytyttää.

Eli sytys ennen kuin mäntä on yläkuolokohdassa.

Mitä enemmän ennakkoa sitä enemmän voi saada tehoa toki riski on myös että paikat hajoo.

Turboautossa otetaan yläkierroksilla ennakkoa pois, eli myöhäistetään sytkää, kun lisätään painetta sylinteriin.
Vaimon kauppakassi: Volvo V70 D5 -05
Oma käyttis: Volvo V70 D5 AWD -05
Omat harrasteet: Volvo Amazon -67 2.8 l 16v Turbo (race), Volvo Amazon -66 2.8 l 16v Turbo (street), Volvo P1800 "Pyhimys"
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

Re: saab 900 S 16v

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

marvi kirjoitti:16 on oikea ennakko ässään, letku irki ja tulpattuna toki, tosin vaikutus tyhjäkäynnillä taitaa olla melko minimaalinen. Ookko varma että tähtäsit ihan oikeaan väliin sillä asteikolla, siinä on sellainen pieni merkkiviiva mihin pitää osua. Ei tähdätä reikään.

Internetistä löyty tämmönen kuva, eli B:hen tähdätään!
Kuva
noniin, väärinhän se tuli, tähtäsin juuri tuohon A koloon, huomenna sitten säätämään taas, Kiitos neuvosta!
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: saab 900 S 16v

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Mulla on säädettynä 17 asteeseen. Heitin perstuntumalla jotain, kun en muistanut tarkkaan että mikä se oli. Ei paljoa heittänyt yli ja hyvin pelaa
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

Re: saab 900 S 16v

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

Kuva
uusin tulokas. Vuosimallia 1988 oleva Saab 900 i K-jetin ruiskulla, ongelmana on että käy 3:lla sylinterillä, ja aika varmasti bensansyöttöongelma, öljyn seassa ei ole jäähynesteitä, ei savuta jne, voi kuitenkin myös olla sähkövika. Huomasin että kaikki Suuttimet heiluvat hieman, Huonosti kiinni?.

e:

Ei niitä suuttimia kyllä saakkaan sen kireämmin. tulpat tarkistin näyttää ok. seuraavaksi sytytyksen säätö. bensalta haisi kaikki tulpat niin kyllä sinne koneeseen ainakin soppaa tulee.
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

Re: 1990 Saab 900S ja 1988 Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

Parempaa kuvaa näin aamulla.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kyllä se siitä ehostuu vielä...

Edit 16:50:

Saabiin vaihdettu nyt bensaletkut, ja akku ladattu, kävi vähän paremmin, mutta silti vielä huonosti. Koitin säätää sytytystä oikeaan loveen (20 astetta), ei tullut siitä mitään kun jakaja paikoillaan silti välillä menee 22 välillä 18, Aloin katteleen sytytyspuolta ja olin vaihtamaisillakin tulpanjohtoja kun huomasin että Sytytyspuolan Johto on lähes poikki, varmasti vaikuttaa suht paljon käyntiin? :D

Eli kysymys, onko tuossa mallissa tuo Johto kiinni siinä puolassa, että pitääkö koko puola uusia, ei pienellä nitkuttelullä lähtenyt johto sieltä puolan päästä.
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

Re: 1990 Saab 900S ja 1988 Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

Näyttäis siltä ettei motonetiltä löydy tuota puolaa (turussa), mahtaisko joku yleismallinen puola käydä?
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: 1990 Saab 900S ja 1988 Saab 900i

Viesti Kirjoittaja marvi »

B-kaupan 10 euron "Suurtehopuola" ainakin toimitti ässässä virkaansa ihan yhtä hyvin kuin orginaali Bosch, tosin kestävyydestä en uskalla paljoa sanoa kun en tuolla pitkään ehtinyt ajaa. Eli yleismallisen pitäisi käydä ihan yhtä hienosti.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Arski1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2012 09:49
Paikkakunta: Turku

Re: 1990 Saab 900S ja 1988 Saab 900i

Viesti Kirjoittaja Arski1 »

marvi kirjoitti:B-kaupan 10 euron "Suurtehopuola" ainakin toimitti ässässä virkaansa ihan yhtä hyvin kuin orginaali Bosch, tosin kestävyydestä en uskalla paljoa sanoa kun en tuolla pitkään ehtinyt ajaa. Eli yleismallisen pitäisi käydä ihan yhtä hienosti.
Just tommosen kävin ostamassa. kun ei turun motonetissä ole varastossa tota bossia.

-Ei vaikuttanut merkittävästi käyntiin, vieläkin pätkii, Huomasin että ajossa kun painaa ryyppy pohjassa niin kulkee tasaisemmin, silti hieman pätkien, Joten voi pitääkkin paikkansa että ongelma bensapuolella (niinkuin vanhan omistajan autoinssi kaveri oli kertonut..) Nykii kyllä niin helvetillisesti että ei mitään virkaa.

http://www.youtube.com/watch?v=pXLe8Wh_NMc
pätkien käy, niinkuin sanoin yritin sytytystä säätää niin 1 sylinterin sytytys heittelehtii 20 asteen molemmin puolin.

E: NIIN, onko bensaletkujen järjestyksellä merkitystä? kun nuo uudet laitoin niin enpä merkinnyt missä vanhat oli. tuossahan on tuo K-Jetronic ruiskuna.
Vastaa Viestiin