FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tais mennä koko pulju konkurssiin ennenkö kukaan kerkesi tarkistamaan omia ohjeitaan ristiin :lol:

Niin tai näin, tässä viikon kokemuksella voin sanoa, että ohjelmistopäivitys teki jotain. Se kolmosvaihteen kytkemisen viive oli läsnä melko kovalla vedätyksellä (eli lähinnä kun vaikka 60:n rajotus vaihtuu motariksi tai motarien rampit) silloin tällöin, ehkä kerran joka toinen päivä mun ajoreiteillä, ja siihen oli jo oppinut siten, että kaasun hölläys tuli selkäytimestä kovan rysähdyksen välttämiseksi.

Nyt kun tuo uusi softa ollut sisällä, niin ei enää ole viivettä kytkeytymisessä eikä kierrrokset ryntää ylös, vaan rysähtää sitten vaihde kerrasta :roll: Karg luki näytöltä, että päivityksessäkin luki tyyliin "tehty erityisesti kolmosvaihdon kierrosten ryntäämiseen" tjsp niin kieltämättä toi sen korjasi. Mutta tilalle tuli jotain, mikä tuntuu vielä pahemmalta mekaanista kolinaa unohtamatta, kun varmaan koko konepaketti kokeilee joustorajojaan kiinnityksessä. Ja sen tuntee kabiiniin saakka, kun konetilassa alkaa liike. Vähä vastaava pamaus kuin ykkösen kytkemisessä.

Sopeutus on vieläkin tekemättä, mutta viimeistään viikonloppuna siihen pitäisi tulla muutos. Jos TCM:n sopeutus ei tuota korjausta viimeistele, niin sitten saa paukkua mun puolesta niin kauan kunnes hajoaa lopullisesti. Venttiilipesää en jaksa alkaa vaihtamaan.

Ykkösvaihteen kytkemisen viive ja saatanallinen pamaus on edelleen läsnä lämpösellä laatikolla, mutta eipä kukaan tai mikään sen korjaamiseen ole softaa tarjonnutkaan, vaan kaikkialla sanotaan venttiilipesästä. Etummainen vaihteistotuki on kans monen listalla, mutta Coltti sen sinne vaihto koneen vaihdon yhteydessä.

EDIT: En nyt yritä vaihtaa sujuvasti aihetta, mutta maanantaina tuli todettua, että osaa ne muukki joskus neuvoa ristiin

Kuva

Ykköstietä kun painaa Helsinkiin, päättyy se lopulta yllä olevaan T-risteykseen. Kaksi kaistaa menee vasemmalle, ja kaksi oikealle. Kuvallinen kaistaopaste ja kartta käskee menevään vasemmalle, mutta yläreunan pikkukaistaopaste käskee pysymään oikealle menevien kaistalla, vaikka tuo kuvallinen kaistaopaste selvästi kertoo, että vasemmalle pääsee vain vasemmanpuoleisista kaistoista. Pitää taas kattoa jos olis karttapäivityksiä saatavilla. Vmp.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja karg »

Sopeutussivulle päädytään, kun selaa WIS:iä TCM:n vaihto-ohjeen kautta. Jos menee TCM:n tarkan SPS-ohjeen kautta, ei päädy sopeutussivulle. Ei ole ihan yksiselitteinen toi WIS tässä kohtaa. Jos pelkän SPS:n jälkeen pitäisi tehdä sopeutus, luulisi, että siitä olisi oma kohtansa kohdan 18 jälkeen esim. tällä tarkkuudella:

19. Tee sopeutus (+ linkki sopeutussivulle)

WIS kertoo myös, että SPS-ohjelmointiin menee n. 20 min, mutta se pätee lähinnä 2002-malliin. Esim. 2003- ja 2004-mallissa vastaava ohjelmointi vie n. 40 min, koska TCM:n softa on isompi ja siirtonopeus on edelleen yhtä kehno.

2002- ja 2003-malleihin noi päivitykset on nimenomaan 2->3 -vaihdossa mahdollisesti tapahtuvan kierrosten ryntäysten korjaamiseksi (2003:een tulee pari muutakin korjausta). Jos loota rysähtelee ja/tai viivyttelee muissakin tilanteissa, niin ei siihen ainaskaan sopeuttelu ole aiemmin auttanut. Voihan toi sinun femman laatikko olla toki joku iloinen poikkeus, minkä rysähtelyt paranevat sopeutuksella.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

JP_Vette joskus viime jouluna kirjoitti:Ajattelin olla reipas, ja ottaa sen navigaattorin johdon pikaisesti työn alle. Se usb mass storagen kautta käynnistely on niin hidasta. Eli Googlella usb:n väriympyrä selville

...

Nyt alko se vmp-fiilis... Edelleen menee väärään moodiin koko roska.

Kuva

...
Navigaattori. Tuo maailman ihanin mutta samalla typerin keksintö. Se USB-modeen boottaus ei ole haitannut kamalasti, koska se kyllä herää siitä n. minuutissa. Ja navia käytän keskimäärin kerran kahdessa viikossa. Nyt on kuitenkin tullut mitta sen kanssa täyteen, koska jokaisen virtojen katkaisun jälkeen myös osoite pitäisi näpytellä uudelleen - sen tauon jälkeen.

Niin tai näin. Vaihtoehtoja oli oikeastaan kaksi:
1. Vedä tupakansytytin keskikaiuttimen lähelle ja käytä alkuperäistä kaapelia siitä
2. Paskartele itse välijohto, johon se paljon puhuttu vastus laitetaan nelos- ja vitospinnin väliin

No tämmönen propellihattu tietysti skippaa tuon helpoimman vaihtoehdon, ja hakee Triopakista n. 2e maksavat osat ja kyhää itse adapterijohdon. Plussaa viä se, että sen saa tehä siististi sisällä eikä siinä sotke käsiä kojelaudan sisällä.

Et ei muuta kuin kolvi vapisevaan käteen ja tihrustamaan.

Kuva

Varmistin vetosuojan vielä kolvaamalla maajohdon liittimen runkoon. Sihen toki tuli vielä yläpuolelle toinen suojapelli, jossa myös vetosuoja. Mutta johdot oli sen malliset, että parempi noin.

Kuva

Naaraspää piti tehdä piirilevymallin liittimestä, mut eipä se paljoa hidastanut menoa.

Kuva

Aika salonkikelpoinen ranetus tuli 8)

Kuva

Sitten vain piuha tietokoneen kylkeen kiinni ja testaamaan. Turhahan sitä on omaa autoa polttaa, kun työläppäri on pöydällä :lol:

Kuva

Tässä kohtaa tuli aika iso huokaus :twisted: Ei sitten tullut misään kohtaa mieleen, että TMC vaatii alkuperäisen virtajohdon :lol: No en tiä haittaako tuo käytännössä mitään, koska jos Suomessa pitää ajaa johonki, niin tuleeko niitä tietoja oikeesti muka jostain, ja jos tulee, niin mitä sillä tiedolla tekee? Toki josain Keski-Euroopassa tuo lienee ihan hyvä, koska siellä lienee ihan oikeitakin ruuhkia, ja silloin harvoin voi sitten laittaa tupakansytyttimestä sen alkuperäisen johdon.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti: Nyt on kuitenkin tullut mitta sen kanssa täyteen, koska jokaisen virtojen katkaisun jälkeen myös osoite pitäisi näpytellä uudelleen - sen tauon jälkeen.

Niin tai näin. Vaihtoehtoja oli oikeastaan kaksi:
1. Vedä tupakansytytin keskikaiuttimen lähelle ja käytä alkuperäistä kaapelia siitä
2. Paskartele itse välijohto, johon se paljon puhuttu vastus laitetaan nelos- ja vitospinnin väliin
Laita laturin syöttö releen (tai no, ehkä reedin, mutta ohjattuna kuitenkin) kautta jatkuvaan virtaan ja laita ohjaus virtalukon takaa viivästettynä niin, että laturilta katkeaa sähköt vasta vaikka 15-20 minuuttia auton sammutuksen jälkeen, niin laite ei sammu ihan joka tankkauksen tai kahvitauon yhteydessä.
JP_Vette kirjoitti:Tässä kohtaa tuli aika iso huokaus :twisted: Ei sitten tullut misään kohtaa mieleen, että TMC vaatii alkuperäisen virtajohdon :lol:
No tuo on jo melko henkevää vittuilua :D. Kaikkea se insinööri keksii kun pomo käskee ideoimaan rahastuskeinoja...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

aero kirjoitti:niin laite ei sammu ihan joka tankkauksen tai kahvitauon yhteydessä.
Tuossa olisi jopa ideaa :o Tosin nythän se aloittaa virtojen katkaisussa 15 sekunnin laskun valmiustilaan, jonka voi keskeyttää. Tai jos ei keskeytä, niin se herää sekunnissa ja pitää vain klikata tuo TMC-virhe pois ja sitten kuitata varoitusviesti siitä, että ei saa koskea naviin auton liikkuessa.

Toki kun ajaa n. 30 sekuntia, niin se viesti lähtee itestään pois ja navigointi jatkuu. Eli sinänsä nytkään tuohon ei tarvi koskea. Ja pitää kattoa jos asetuksista ottaa TMC:n pois päältä, niin todennäköisesti sekin herja poistuu näytöltä.
aero kirjoitti: No tuo on jo melko henkevää vittuilua :D
Vielä henkevämpää vittuilua olisi ollut se, jos olisin halunnut säästää alkuperäisen johdon "varalle" ja ostanut XX euroa maksavan Garminin johdon, pujottanut sen kojelaudan sisälle ja lopuksi todennut, että helvetin kallis kaapeli, jossa ei ole TMC-toimintoa. Tai ainaki oletan, että jos se vaatii speciaalikaapelin, niin tuskin sitä TMC:tä sillon niissä "halpisjohdoissa" on.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:Tuossa olisi jopa ideaa :o
Bemari kun on saksalaiseen tapaan omasta mielestään parasta ikinä, niin se katkaisee useimmat "jatkuvat" virrat tunnin kuluttua auton sammuttamisesta (oli muuten temppu ettiä radiolle kunnollinen muistivirta...). Tuon ansiosta hoksasin tökätä puhelinlaturin moiseen mukajatkuvaan sähköön, toimii mainiosti.
JP_Vette kirjoitti:Vielä henkevämpää vittuilua olisi ollut se, jos olisin halunnut säästää alkuperäisen johdon "varalle" ja ostanut XX euroa maksavan Garminin johdon, pujottanut sen kojelaudan sisälle ja lopuksi todennut, että helvetin kallis kaapeli, jossa ei ole TMC-toimintoa. Tai ainaki oletan, että jos se vaatii speciaalikaapelin, niin tuskin sitä TMC:tä sillon niissä "halpisjohdoissa" on.
Kollega tuossa väläytti, että se Garminin oma kaapeli varmaan toimii antennina TMC:lle, joka tuo kyllä fysiikankin puolesta pohjan oikeanlaisen kaapelin tarpeelle. Hyvinkin mahdollista, nuohan tulee radiolähetyksen mukana eli jollain sen laitteen pitää ne vastaanottaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mitään en ole naville tehnyt, ja siitä vittumainen ongelma, että se johtokuittaus pitää naksauttaa aina pois. Se usb-moodi sentään lähti itsestään, ja silloin ei herjannut sitä johtoa muuten... No ihan sama.

Öljynvaihtovälinä olen pitänyt 6 tkm rajapyykkiä, mutta nyt lipsahti: 11 tkm. Tuskin tuo kone silti hajoaa, sillä tuo 11 tkm on ajettu vain kesälämpöinä maltillisesti parin kuukauden aikana :roll: Kesäkuun 7. päivä olen viimeksi postannut kuvan öljypytystä.

No niin tai näin, niin taas on niin bling bling pieni ala öljypohjassa, kun siihenkin rätti vahingossa osui roppua putsatessa.

Kuva

Kuva

Samalla pälyilin yleisesti, ja pelkääjän puolen etukumi näytti tältä :oops:

Kuva

Etuvasen oli 3,9 mm
Takavasen oli 4,6 mm
Etuoikea oli kuvan kaltainen sakkorengas
Takaoikea oli 2,2 mm

Onko tuossa pyöräkulmat päin ihan sitä itseään, vai onko toi oikealta raakasti kuluminen normaalia, kun tiekin yleensä viettää sinne? Melko suoraan tuo menee, vaikkakin hieman vetelee välillä. Coltti taka-akselin etupuslia väitti hieman löysiksi, mutta eikai ne renkaita syö, vaikka löysiä olisivat.

CE-valokin alkoi Norjassa herjaamaan sytytysongelmia. Pistin sen jo hetkeksi huonon bensan piikkiin, koska se katosi lähes pariksi tuhanneksi kilsaksi, mutta nyt se on taas läsnä. Pitää varmaa soittaa Rikulle ja tilata uus kasetti.

Siitä päästäänkin siihen, että kun ostaa uuden kasetin ja uudet renkaat, niin taas on rahaa mennyt kivasti. Toki todellinen juutalainen siirtää kaksi parasta kumia taakse ja ostaa vain kaksi uutta :D

Toinen on sitten se, että huoltomuistioni mukaan ostin auton 10/2014 mittarilukemalla 231 tkm ja nyt mittarissa on 270 tkm. Ei ihan taida mennä 50 tkm rikki vuodessa :roll:

50 tkm etanolilla ja kulutuksen ollessa mun ajoilla 13 l/100km tekee sitten 6500 e vuodessa.
50 tkm jollain nykyaikaisella dieselillä kulutuksen ollessa 7 l/100km tekisi 4550 e vuodessa.

Sitä en sitten tiä, että pääsisikö minun ajoilla tohon seittemään litraan. Diesel-veron jälkeen ym jäisi vielä reilu tonni säästöön. Se on hinta mukavuudesta tien päällä.

Sehän tässä on perseestä, että kun pitäisi ostaa renkaat ja sytkäkasetti, laskee tommosia polttoainejuttuja ja päälle vielä krooninen autokuume, niin täytyy olla varovainen ja pitää jäitä hatussa, ettei kohta ole laiskaa nokikonetta pihassa. Niin paljo tuohon femmaan on tullut lykättyä rahaa, että soisi sillä ajaa edes 150tkm.

Nyt mä meen nukkumaan, enkä selaamaan Nettiautoa. Auton kun vaihtaa, niin se on taas touhutonni (kertaa pii T7:n kohdalla) mennyt vaikka millasen romun kattois. Sillä rahalla saa sen sytkäkasetin ja renkaat.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja pjv »

JP_Vette kirjoitti:50 tkm jollain nykyaikaisella dieselillä kulutuksen ollessa 7 l/100km tekisi 4550 e vuodessa.
Mun nykyaikaisen(?) dieselin sid on nyt tänä kesänä vakiintunut lukemaan 5.2 tossa motarilla pendelöidessä. DPF:n parantelu ja uusi softa tuntuvat auttaneen 0.3-0.4 litran verran.

Mut oon itekin ajellut femmalla aina välillä töihin, kun se on niin hiljainen ja mukava ja nykyisin taas melko ehjäkin. :)
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

pjv otti nyt kyllä väärän lähestymistavan tähän. Olisit nyt viä sen verran veistä kääntäny haavassa, että olisit korjannut summaksi 3380 e. Sehän on kuitenkin "vain" puolet tuosta nykyisestä :roll:

No niin tai näin, sakkorenkaat ovat pahasta ja lain rikkominen pahasta. Sakkorengas on muutenkin vaarallinen, ja sakon saatua myös kallis, joten otin veitten käteen ja menin Rengas Turun tiskille marisemaan hassusti kuluvista renkaista. Myyjä sanoi, että ei se varsinaisti yllätä, vaikka ojan puolella kuluis 3 mm enemmän kuin tien puolella.

No siinä vaiheessa sitten otin veitten pois ranteeni päältä, ja halusin hyvät ja halvat renkaat, joissa ei ole pyörimissuuntaa. Toista kertaa en halua niin hassusti kuluneita renkaita, vaan nuukana miehenä haluan kääntää ne ristiin auton alla, kuten ohjekirjakin taitaa kertoa.

Pitkä lista vaihtoehtoja tulikin, ja kun hän kertoi "olis tollaset vanhat Hankookit" niin heti tartuin tarjoukseen. Paistoleima rehdisti vko 17 vuonna 2012, joten varmasti ovat varastosuosituksensa loppupäästä ja sopivasti kovat, jotta kestävät. Hinta oli jo valmiiksi hyvä, ja päälle sai vielä Saab-klubin alennuksen. Klubikorttiakaan ei tullut mukaan, mutta kuulemma olin ensimmäinen alennusta käyttävä, jolle hän myy renkaita.

Kuva

Ja tää femma on kyllä joku pahanilmanlintu. Tänää ei CE-valo oo paistanu mittaristossa, mutta syystä tai toisesta asentaja onnistu katkomaan yhden pultin. Ja arvatkaas oliko Hämeentien toimipisteessä porakonetta ja jenkatappia?

No hätä ei ole tämän näköinen, onneksi heillä on myös korjaamo toisella puolella Turkua.

Kuva

Kuva

En pitänyt ongelmaa rengasliikkeen syynä, joten kysyin jopa Rieskalähteentiellä, että mitä lysti maksaa. Siinä jenkatapilla kierrettä putsaessa asentaja totesi vain, että ei hän siitä rahaa halua. Hyvää palvelua!

No halpisrenkaat mikkä halpisrenkaat. Mallihan oli Hankook Ventus me01, ja korvakuulolla väittäisin, että ne vanhat loppuunajetut Good Yearin Efficient Gripit oli hiljasemmat. Siinä se hintaero kai sitten on. Tosi nuuka olisi ostanut mainoshypeä saaneet LingLongit, mutta siitä kieltäydyin jo heti. Tuskin nekään hiljasemmat olis ollu.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Voi veljet. Sade ja syksy. Sekä halvat renkaat. Nuo Hankookit toi kivasti lisää tehontuntua, sillä pintakaasullakin TCS-valo on aika tuttu. Ja kyllä se jarrupoljinki aika herkästi narisee keskusta-ajossa. Halvalla saa halvat :D Taas taisin säästää vääräs paikas satasen.

Josta pääseekin siihen, että muinoin ostin 9-3SS 2.2TiD:n alle Insa Turbo -uusiorenkaat, jokka vasta oliki liukkaat sateella. Mitähän ne ihan halvimmat renkaat sitten on, jos jo Hankook on mun kriteereillä liukas :roll: Mitään renkaista tietämättä, mutta Googlen mukaan nuo mun kumit on tehty varta vasten kuumia kesäkelejä varten Australian markkinoille tms, joten ei se kylmä ja kostea asfaltti sitten varmaan ole ollut ykköskriteerinä suunnittelupöydällä.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
raimsshi
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Väännetään veistä haavassa, että oman kokemuksen mukaan Ling Longit on hiljaiset renkaat ja pitoa on sateellakin varsin hyvin.

Edellinen susiostos oli GT Radial, jotka pitivät hirveää mekkalaa ja kitkarenkaissakin oli parempi pito vesikelillä. Ajoin 3000 km ja myin pois. Niihin nähden Ling Longit on aivan loistavat renkaat.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo saa vapaasti kääntää. Saabin kanssa on jo tottunut siihen, että aina jossain päin kroppaa on veitti, joka kampeaa johki luun tai nivelen väliin, ellei kukaan ole kääntämässä sitä.

Mulla alkaa henkilökohtasesti olemaan halpis sitä ja halpis tätä -kiintiö täynnä, mutta ehkä mä nyt rohkenen sitten koittamaan niitä Ling Longeja. Achillesseja en lähde enää arvalla koittamaan - onhan nuo Ling Longit sentään TM:n jossain muinaises testis voittaneet Michelinin halpisrenkaat.

Tosin siltikin TM:stä on vähän nihkeä mielikuva kunnon tuulipukulehtenä. Ei mua se häiritse, että he haukkuivat Saabin käsijarrukahvan sormen giljotiiniksi, mutta viimeinen niitti lehdelle tuli siitä, kun he "perehtyivät syvällisesti" auton eri osiin ja kun vuorossa oli automaattilaatikko, niin en minä ainakaan ymmärtänyt sen jutun perusteella automaattilaatikon sielunelämästä mitään. Miksi esitellä meille tyhmille tuulipuvuille jotain, jos sen saman tietää lukemalla auton ohjekirjankin? Olisi edes vääntänyt rautalangasta miten se vekotin oikeasti toimii. Niin tekninen juttu, että joka haluaa sen lukea niin ymmärtää, ja jos ei ymmärrä, niin ei tartte lukea.

Taitaa silläki lehdellä olla MikroBitin suunta. Tietotekniikkaan keskittyvä lehti, jossa pääkirjoituksessa hypetään, kuinka vanhaan läppäriin saa uutta eloa, kun sen vie isolla rahalla huoltoon, jossa vaihdetaan muistikampa ja akku :lol:

Mutta ei saa liikaa haukkua. Satunnainen tarkkailija on loistava osuus sitä lehteä. Muuta siitä en nykyään luekkaan. Siltikin ne TM:n tähdet joskus ohjaavat ostopäätöstäni, vaikka sisälläni kiehuu. Ehkä minä olen nyt kunnon alfa-uros, ja neuvon paremman puoliskon ostamaan Ling Longit femmansa alle testikäyttöön. Onhan hänellä kuitenkin edes ESP paikkaamassa riskiostosta, vaikka ei se jarrutusmatkaa lyhennä tai fysiikan lakeja kumoa. Jos tosiaan ovat hyvät, niin saa sitte itselle ostaa samat. Halvat ne ainaki on, kun alle 300e kierros auton alle asennettuna 17" kokosena.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

JP_Vette joskus jouluna kirjoitti: Löysin netistä myös kuvan avatusta Dynomaxin vaimentimesta.

Kuva

Mahtaako se virtaus sittenkään olla mikää kummonen... Varmaa huonompi kuin orkkis :roll: ...ttu.
Botniaringille piti lähteä avolla, mutta se vähän lykkäänty. Femma on sinänsä sinne ihan ok, mutta putken virtaus alkoi nyt pelottamaan. Se on pelottanut jo yllä olevan kuvan löytämisestä lähtien, mutta nyt vasta viitsein tehdä asialle jotain.

Hetken mietein jopa tuplaputkia, mutta ehkä se ei soveltuis tämmöseen farkkuun. Kaks ulostuloa oli kuitenki saatava, mutta kurkattuani Simonsin pöntön sisälle päätin lopettaa ajattelut siitä. Onneksi ne voi myös tehdä itse :mrgreen: Hintakin halvempi, eli tein itse ja säästin!

Kuva

Huomatkaa myös hyvä lähtökohta eli pillit kylki kyljessä. Takuuta vois antaa ehkä 1,5 vuotta, ennenkö päällä muhiva kura läpäsee pöntöt.

Vähä lankaa ku pisti palamaan niin jo tuli hyvä.

Kuva

Saumaki vaa paranee kerta kerralta. Tekemällä oppii :)

Kuva

Vanha vs. uus.

Kuva

Huomenna (eli tänään) Botniaringille, ei tuu edes kiire.

Kuva

Noih. Tarkka jigi.

Kuva

Toisen sovituksen!!! jälkeen tein överit ja vedin sinkkimaalia päälle. Harjasin myös pahimmat ravat vanhoista saumoista ja maalasin neki. Tiä sitte onko hyötyä vai ei...

Kuva

Viä ehtii nukkumaanki.

Kuva

Sit viä mutterit kii, kumien sokat paikalleen jne.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Aika nussakasti meni. Kolmas kerta toden sanoi. Neljäntenä projektina vois sit tehä tähän koko putkiston uusiks :D

Nyt lähtö Botnialle. Tyhjäkäynti oli aika hassun kuulonen, siis yllättävän korkeataajuuksinen (eli huono) mut jos mua ei näy siä Botnialla, niin en kehtaa tulla tällä Jonne-putkella. Ei sen vakavempaa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Hyvää koitin tehdä, mutta priimaa pukkas. Tasakaasulla äänetön, vedättäes mörisee kunnolla :D

Eka pitkä veto rajotinta vasten ja pukkas P1300 ce-valon vilkkuesa ja kaameen nykäsyn saattelemana. Käsittääkseni viittaa laihaan seokseen tms. Eli taitaa virrata sit aika paljo paremmin ku ennen ja soppa loppu kesken. Tai sit ei. En tiä.

Noh sulake 17 pois, adaptaatio alusta (olettaisin) ja nyt pelaa. Ilmamassa roikkuu enää vajaa 50 pyynnin peräs ja nyt vetää nätisti 6000 saakka. Aikasemmin loppupää kierrosalueesta oli aika nuhanen.

Niin tai näin, Dynomaxia en enää osta. Kaveri kyl tarjos 10e vanhasta pöntöstä. Ilomielin annan pois.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: FarkkuFemma 2.0t Arc, MY2002

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Suomessa on kaiken kaikkiaan hyvin Venäjänsukuista porukkaa. Millään ei ole mitään väliä, kunhan kulissit ovat kunnossa. Autot tiputtavat öljyä, savuttavat sinistä, jarrut vinkuvat, omistajanakin on rahoitusyhtiö ja mitä vielä. Mutta jos vilkku on korjattu jesarilla, niin se on pahasta. Ajaa asiansa, mutta ei ole tuulipukujen mieleen. Johtunee varmaan siitä, että jesarirulla ei mahdu vyölaukkuun.

Kuva

Olen nyt koko kesän kuunnellut kuittailua vilkusta. Vilkusta joka sentään toimii. Aika monella on polttimosta oranssit maalit pois ja valo on kirkasta. Tai ne vähät toimivat polttimot naksuttavat kovaa tahtia. Mutta nyt oli aika pistää kulissit kuntoon, ja koittaa ranettamalla pelastaa vanhat ranetetut vilkut.

Kuva

Halvat Speedpartsin kopiovilkut hajosivat jo ekalla asennuskerralla. Sitäkin vähän paikkasin Wyrttin "sialla".

Kuva

Noih.

Kuva

Päälle pistin viä palan teippiä, et voi asentaa jo valmiiksi paikalleen. Edellisellä kerralla lasien liimaus petti siinä kohtaa, että Proxxonin terä leikkasi muovia x mm pois, mutta kasatessa en huomioinut rakoa. Eli lasit jäivät liian taakse, jolloin paikalleen pantaessa niihin kohdistui kohtuuton voima ja parin kuukauden aikana lasit irtosivat. Nyt tein käänteisessä järjestyksessä liimauksen, eli umpio paikalleen, Wyrtin siat saumaan ja lasi paikalleen.

Kuva

Sit viä kiristys teipillä.

Kuva

Jos liimaus onnistui, niin seuraava ongelma on sitten jesariliimojen poisto pelkääjän puolelta. Koko kesän palaneet liimat lienevät sitkeästi kiinni :roll: Niiden poiston jälkeen kulissit ovat kunnossa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin