Re: Uuden autotallin rakentaminen
Lähetetty: Ke Maalis 30, 2022 16:37
ja sitten kohta eikun saab ryönällä täyttämään tallia, vuoden päästä ei meinaa tennaria saada ympäri kun käy sisällä niin voidaan todeta että tälle olikin tilausta
Suomen Saab-klubi ry
https://foorumi.saabclub.fi/
Kattelehan sitten niiden ovipään lamppujen, tai ainakin osan, sijainti sillä silmällä niin että ovi on auki. Meinaan, kesällä voi olla ihan kiva puuhastella iso ovi auki, mutta sitä touhua ei piristä jos tallin valot on sen oven takana piilossa ja aurinko hoitaa pihalle kirkkaamman tilanteen kuin sisälle. Eikä toisaalta ole välttämättä ihaninta ikinä pimeeseen aikaan ajella talliin, jos lähimmistä valoista näkyy vain sen oven tekemä varjo.
Sen toki muistin, sillä ajattelinkin että se ovi auki ollessaan varjostaakin paljon.
Jos kaikkien valojen pitää olla identtisiä (en ota kantaa tyylifiiliksiin, ne on kunkin omia), niin se toki tekee rajoitteensa. Itse saattaisin asentaa seinälle erilaisiakin valoja, jotka sopii helpommin.AZP kirjoitti: ↑To Huhti 21, 2022 10:05Käytännössä valaisin pitäisi pistää suoraan siihen oven yläpuolelle, mikä ei tietenkään olisi mikään mahdottomuus. Mutta tyyli ennen kaikkea, eli jo vain nosto-oven kiinnitys sen mahdollistaa, niin loputkin lamput tulee tarkalleen samoihin jonoihin kuin nuo taemmat.
On kyl hämäävä. tosiaan aattelin siittä että about puolet on nyt lamputettu.AZP kirjoitti: ↑To Huhti 21, 2022 10:05Kuvahan hämää perspektiiviä siten että näyttäisi kuin nuo neljä lamppuriviä olisi ihan tallin takaosassa ja etuosassa tilaa vielä huru mykke. Ei ole oikeasti, nuo valaisimet on 156 cm pitkiä ja niitä mahtuu tuohon etualalle enää kaksi, jolloin etummaiset tulee metrin etäisyydelle etuseinästä. Nosto-ovi on 265 cm korkea, eli peittää ylhäällä ollessaan juuri sen ekan rivistön ja toinen rivi jää kokonaan näkyviin.
Joo, eiköhän siellä valo riitä. Mutta otahan aurinkoisena päivänä vaikka Oldsi siihen etualalle, perä kohti baanaa ja konepelti auki, niin näkee että paljonko siitä auringosta on iloa mjotooria tuijotellessa . Ainakin mun kokemus siis väittää, että varjo väärässä paikassa on ikävä myös (tai oikeastaan etenkin) silloin kun ympärillä on valoa yli oman tarpeen.AZP kirjoitti: ↑To Huhti 21, 2022 10:05Eli en mä tuosta huolissani olis, ovi ylhäälläkin hyötykäyttöön jää edelleen 15 lamppua. Nosto-ovi katsoo suoraan etelään ja kun se on auki niin tosiaan käytännössä koko tallin eteläseinä on auki. Vielä kun sisällä pinnat on valkoista, niin aurinkoisena päivänä ovi auki puuhaillessa ei niillä valaisimilla tee enää yhtään mitään. Ennemmin siellä pitää olla sisälläkin . Eri asia olisi jos aukkoseinä olisi pohjoiseen.
Tuo kuulostaa hyvältä, on yksi niitä paikkoja joissa itsekin ehkä suosisin liiketunnistinta (vaihtoehtoisesti hämäräkytkintä mallilla jos ovi on auki ja pihalla pimeetä, niin talliin sopivasti valoa automaattisesti liikkeestä riippumatta) elämää helpottamaan, vaikka yleensä en niistä kauheesti tykkää.
Se konetilahan on pimeä kuin amerikkalaisen sielu, mutta toisaalta oikein asetettukaan kattovalo ei siinä paljoa auta, eikä oikein seinälläkään oleva valo ellei se satu olemaan juuri oikeassa paikassa asennettuna. Paras ratkaisu siis lienee siirrettävä valaisin ja/tai otsalamppu. Toista se on OG-satkun konetilassa puuhatessa, kun konepelti kippaan oikeasti pystysuoraan ja päästää kattovalon suoraan moottoritilaan. Kyllä tääkin Saabilla osattiin ja GM tuli ja pilasi senkinaero kirjoitti: ↑To Huhti 21, 2022 10:33Mutta otahan aurinkoisena päivänä vaikka Oldsi siihen etualalle, perä kohti baanaa ja konepelti auki, niin näkee että paljonko siitä auringosta on iloa mjotooria tuijotellessa . Ainakin mun kokemus siis väittää, että varjo väärässä paikassa on ikävä myös (tai oikeastaan etenkin) silloin kun ympärillä on valoa yli oman tarpeen.