Sivu 10/32

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ti Syys 29, 2009 22:15
Kirjoittaja tsaarela
timotn kirjoitti:Milles konttorille varasit? voitas tulla isolla porukalla kannustamaan :)
Putaan katsastus. Se, joka on kauempana päätiestä. 9:40. :)

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ke Syys 30, 2009 19:20
Kirjoittaja Mik4
tsaarela kirjoitti:
timotn kirjoitti:Milles konttorille varasit? voitas tulla isolla porukalla kannustamaan :)
Putaan katsastus. Se, joka on kauempana päätiestä. 9:40. :)
Siellä on meijänki saapi katastettu 8)
Ymmärtävät hyvän päälle.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ke Syys 30, 2009 22:19
Kirjoittaja timotn
pitäskö ottaa töistä rokulia että pääsis kattomaan :D

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: To Loka 01, 2009 10:49
Kirjoittaja tsaarela
Ei mennyt ihan kuin elokuvissa ja pieni vikalista sieltä tuli:
- oikean alapallonivelen suojakumi rikki
- molemmat takajarruletkut vaihdettava
- sarjanumero meistettävä runkoon
- takaääreisvalot mustattava
- varoituskolmio hommattava

Kaksi ekaa vähän työläämpiä mutta kokonaisuutena ei kuitenkaan paha. Jarruletkut oli tullut hommattua jo valmiiksi ja kävin ostamassa pari kappaletta alapalloniveliäkin.

Viikko on tarrakilvissä vielä ajoaikaa, joten pitänee pistää viikonlopuna hihat heilumaan.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: To Loka 01, 2009 20:32
Kirjoittaja tsaarela
- sarjanumero meistettävä runkoon
- takaääreisvalot mustattava
- varoituskolmio hommattava
Käytiin appiukon kanssa iltapuhteiksi vaihtamassa jarruletkut ja tuon pallonivelen sekä ilmaamassa jarrut uusiksi. :mrgreen:

Pitää mustata nuo ääreisvalot, kun käyn meistelemässä sarjanumeron runkoon.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: To Loka 01, 2009 20:37
Kirjoittaja Suomik
Tuohon VIN-numeroasiaan:

Eikö numeroa todella löydy runkoon stanssattuna moottoritilan vasemmasta reunapokkauksesta?

Tietääkseni vain M1970:ssa tuo numero oli poikkeavassa paikassa ja M1971-74 paikka oli vakio, siinä hiukan valoreleista taaksepäin, missä moottoritilan sivuseinämä on pokattu pystysuunnasta vaakasuoraan. Siis kapea vaakasuora peltikannas, joka kulkee auton pituussuunnassa moottoritilan sivulla. Numeron pitäisi löytyä aika tarkkaan samasta kohtaa auton pituusakselia, missa on kaasuvivun palautusjousi, eli aika lailla takaosassa huoltoluukun reunaa. Eri asia tietysti, jos se on jostain syystä hukattu tai runkoa on muokattu/korjattu tuosta kohtaa, mutta ei se nyt ainakaan erityisen korroosioherkkä paikka ole.

Itselläkin ehti jo hiki kihota otsalle, kun ko. paikassa ei näkynyt MITÄÄN, kun konttorilla numeroa etsittiin. Manuaalissa kuitenkin oli yksiselitteinen kuva, vaikka usko siihenkin jo ehti horjua. Onneksi Saab-henkinen katsastusmies oli kärsivällinen&sitkeä, ja löysi kuin löysikin numeron teräsharjan avulla. Olihan siinä päällä paljon likaa rasvaa ja reilu kerros amerikkalaistyylistä mustaa maalia, jolla sielläpäin "entisöivät" autot.

Oli pakko kysyä, vaikka onhan tuo varmaan jo tutkittu moneen kertaan... :oops:

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: To Loka 01, 2009 21:33
Kirjoittaja tsaarela
Suomik kirjoitti:Tuohon VIN-numeroasiaan:

Eikö numeroa todella löydy runkoon stanssattuna moottoritilan vasemmasta reunapokkauksesta?
Kyllä minä sitä olen kohtuu moneen kertaan sitä koettanut siitä kolmionmuotoisesta pokkauksesta paisarin takapuolella etsiä.

Ei se periaatteessa ole korroosioherkkä mutta sieltä nurkasta löytyy myös jarrunestesäiliö, joka ainakin itsellä on kohtuu hyvään pintaruosteeseen pistänyt sen pellin. Siitäkin huolimatta sen stanssauksen luulisi näkyvän, joten alan kallistua siihen, että sitä ei siellä ole. Enkä tiemmä ole ainoa tapaus.

Tokihan tuota voisi vielä koettaa rapsutella.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ma Loka 05, 2009 18:31
Kirjoittaja tsaarela
Nyt on ehkä maailman huonoiten meistetty VIN -numero rungossa, aito ja alkuperäinen Saab-Scanian varoituskolmio takakontissa sekä takaääreisvalot mustattu.

Käytiin vielä uudestaan ilmailemassa jarruja, kun oli eilisellä Simoon kohdistuneella potkiaisreissulla vähän tunnottoman tuntuinen. Nyt tuntuu ainakin paremmalta.

Huomenna iltapäivällä on jälkitarkastus. Toivottavasti tällä kertaa menee läpi.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ti Loka 06, 2009 14:45
Kirjoittaja tsaarela
Ja leima tuli! :D :D :D :D :D

Nyt vain odotellaan, että saavat autoverosta päätöksen aikaiseksi, jotta pääsee sitten hakeen kilpiä.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ti Loka 06, 2009 15:30
Kirjoittaja Vesa Pohjalainen
Onnittelut! :D
Suomen harva Sonett -kanta vahvistui yhdellä kimalaisella.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (kilpiin)

Lähetetty: Pe Loka 16, 2009 20:24
Kirjoittaja tsaarela
Autoveropäätös tuli tänään. Maksoin sen pois ja kävin sitten hakemassa kilvet konttorila. Sain viisimerkkiset kilvet ja pistin saman tien vanhanmalliset kapeat hakuun, jotka tulee sitten parin viikon päästä.

Projektin eka vaihe on nyt takanapäin. Sonett pannaan seisomaan ja nyt alkaa se varsinainen laitto. :wink: Talven aikana korjaillaan mm. lasikuitua ja käydään sisustusta läpi.

Tässä vaiheessa on hyvä kiittää kaikkia projektissa mukana olleita tuesta ja avusta. Erityiskiitokset Paason Vesalle ja Nykäsen Timolle. Ilman teitä olisi sormi mennyt suuhun useamman kerran. Kiitokset myös rakkaalle vaimolleni tuesta, avusta ja ennen kaikkea jaksamisesta. Illat tallilla verottivat aika paljon yhteistä aikaa.

Vinkkinä: jos haluaa Jenkeistä uitettuun kapeat viisimerkkiset kilvet, niin Putaan katsastuksesta Haukiputaalta löytyy vielä muutamat.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ke Marras 04, 2009 19:01
Kirjoittaja jnairism
tsaarela kirjoitti: - sarjanumero meistettävä runkoon
- takaääreisvalot mustattava
Ovatko nämä yleisetkin vaatimukset Suomessa? Onko edes olemassa sellainen vaihtoehto kun "runkonumeroton" auto? Miltä nämä mustat takaääreisvalot loppupelissä näyttää? Ehkä viittisit laittaa kuvan? Onko yleinenkin käytäntö, että katsastuksen jälkeen laitetaan tehtaan alkuperäiset valot tilalle seuraavan katsastuksen asti, sillä en ole aikaisemmin nähnyt Suomessa semmoista Sonettia? :roll:

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Lähetetty: Ke Marras 04, 2009 19:44
Kirjoittaja tsaarela
jnairism kirjoitti:
tsaarela kirjoitti: - sarjanumero meistettävä runkoon
- takaääreisvalot mustattava
Ovatko nämä yleisetkin vaatimukset Suomessa? Onko edes olemassa sellainen vaihtoehto kun "runkonumeroton" auto? Miltä nämä mustat takaääreisvalot loppupelissä näyttää? Ehkä viittisit laittaa kuvan? Onko yleinenkin käytäntö, että katsastuksen jälkeen laitetaan tehtaan alkuperäiset valot tilalle seuraavan katsastuksen asti, sillä en ole aikaisemmin nähnyt Suomessa semmoista Sonettia? :roll:
Vanhoissa jenkkiautoissa kuulemma aika yleistä, ettei ole runkoon meistetty. Kyllähän se minullakin tyyppikilvessä on.
Itse mustasin takaääreisvalot leveällä mustalla teipillä. Kaivelen kuvan ja pistän sen tänne.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (kilpiin)

Lähetetty: To Marras 05, 2009 15:02
Kirjoittaja tsaarela
Tässäpä kuva tuosta omasta teippauksesta.
Kuva

On tullut tässä jokusen viikon pidettyä ns. tervettä taukoa projektista. Katsastuskuntoon saattaminen määräaikaan mennessä sai hommaan hieman pakkopullan maun.

Kävin eilen pistämässä Sonettin seisontaan

Pitää varmaan ensi viikolla käydä "Pikkuista" katsomassa ja ruuvailemassa kilvet kiinni.

Ehkä tässä jossain vaiheessa voisi taas ruveta projektikonetta käynnistelemään ja repiä penkit ja lattiaverhoilut irti. Pistelen sitten taas päivitystä.

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (kilpiin)

Lähetetty: To Marras 12, 2009 13:50
Kirjoittaja liteFun
Minkäs kokoset noi ääreisvalot on?
Radexin valmistamat peräkärryn valot on noin 11x4cm. Mulla on tässä pöydällä tollanen kirkas, etuparkiks tarkotettu, siinä on SM1 eli sivuhuomiovalo e-hyväksyntä. Olikohan ne oranssitkin SM1-hyväksynnällä, punasista ei oo hajua mikä merkintä niissä on (R-S1?).
Jos oranssit radexit tilalle, punasella polttimolla ;)