OG900 T8 ulkonäön parantelua & viritystä..

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: OG900 T8 ulkonäön parantelua & viritystä..

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Jooo kaikkee pientä tapahtunu tällekki..
-Talven katsastuksen jälkeen takaa tuli iskari kurkistamaan pellin läpi :)
-Cooleri istutettu keulalle
-Dumppi suhisee konepellin alla
-Konepeltiin vaihettu suora palanen
-Autogauge Smoke painemittari laitettu
-Uusi maalipinta puuttuu. Samoin kuskinpuolen helmat on vielä kesken.
-ON sillä vain mukava ajella lämpimällä kattoluukku auki :)
-muutama tämänpäivänen kuva:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Seuraavaks täytyis hioa auto, pakkeloida helmat ja maalata. Samalla vaihtuu apc-boxi virimalliin ja 3" rst-putki tulossa...
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
kekkilä
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2010 18:20
Paikkakunta: Raudaskylä/Ylivieska

Re: OG900 T8 ulkonäön parantelua & viritystä..

Viesti Kirjoittaja kekkilä »

Yks Toholampinen kaveri kehukin tätä vaikka bemari mies onki :D Ja siisti vekotinhan tuo onki :)
Ja kyllä se kattoluukku on ehoton :lol:
SAAB 9-5 2.0t -98[RE85+T28](KA)/SAAB 9000CS 2.0t -97 430tkm(KA)/SAAB 9000CS 2.0i -92 340tkm(KA)
SAAB 9000 Aero -96 415tkm(VA)/SAAB 9000 Turbo -89 260tkm(PR)/SAAB 900 T16 -90 3d 430tkm(PR)
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: OG900 T8 ulkonäön parantelua & viritystä..

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Kiertokangen/kampiakselin laakeri hajos tänään. Paikallaan kierrättäessä alkoi nakuttaa pahasti.

Huomenna kone auki, ompa viikonlopuks tekemistä.

Uusista päivityksistä kirjoitan myöhemmin, nyt vituttaa!
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: OG900 T8 ulkonäön parantelua & viritystä..

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

8) Kirjoitanpa tarinaa tässä töiden ohella.
Elikkäs, ei sieltä laakeri menny. Venttiilikopan irroitus riitti vahingon paikantamiseen. Kolmospytyn imupuolen paininkuppi oli murtunut. Venttiilikoneiston poistaminen siis ja rikkinäinen paininkuppi vaihtoon, oli mennyt kolmeen osaan. Nokka-akseli oli pyöristynyt vaurion kohdalta joten sekin vaihtoon. Osat löytyi omasta hyllystä, tosin vapari versiosta. Ohivuotomittarilla mitattiin vuotaako venttiili tai joku muu, ei vuotanut.

Kamat kasaan ja venttiilienvälysten säätö. Starttauksessa lähti normaalisti käyntiin ja kaikki OK.
Syy tähän remonttiin oli liikaa kierroksia koneessa. En tiedä miksei rajoitin ottanut vastaan, ennen ainaki toiminu.

3" (76.1mm) pakoputki tuli rakennettua alusta loppuun. Ekat käyrät on rst putkea ja loppupää mustaa sinkittyä. Yhden ison biltemasta ostetun vaimentimen laitoin väliin. Äänet on sopivat.

Turbosmartin ahtopaineensäätimen laitoin hukkaportille menevän letkun väliin. Paineet tällähetkellä 1bar. Alkukiihdytyksessä tosin piikkaa 1.5bar.

Dynossa eilen laitettii sytkä ja seokset kohdilleen. Ensimmäisessä vedossa piirturi piirsi 140kw lukeman ja vaihteistohävikki n.11kw eli moottoriteho karvan yli 200hv
Loppukierroksilla moottori veti laihalle, keskivaiheella liian rikkaalla. K-jettiä syytämme siitä. Kyllä sillä ajelee, kunhan ei vedä loppuun asti. Turha sitä muutenkaan vedättää, kun teho alkaa laskemaan 4500rpm

Semmosta :) kuvia laitan kun pääsen kotiin!
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: OG900 T8 ulkonäön parantelua & viritystä..

Viesti Kirjoittaja alustar »

Oletkos kokeillut laittaa määräjakajan kartioon paksuhkoa teippiä eri kohtiin, tämä auttaa nostamaan lautasta ylemmäs -> enemmän soppaa.



[Jyri] kirjoitti:8)
Dynossa eilen laitettii sytkä ja seokset kohdilleen. Ensimmäisessä vedossa piirturi piirsi 140kw lukeman ja vaihteistohävikki n.11kw eli moottoriteho karvan yli 200hv
Loppukierroksilla moottori veti laihalle, keskivaiheella liian rikkaalla. K-jettiä syytämme siitä. Kyllä sillä ajelee, kunhan ei vedä loppuun asti. Turha sitä muutenkaan vedättää, kun teho alkaa laskemaan 4500rpm

Semmosta :) kuvia laitan kun pääsen kotiin!
SAAB 99 -83 GL
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: OG900 T8 ulkonäön parantelua & viritystä..

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Venttiilikopan alta paljastui seuraavaa:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pakoputkea:

Kuva

Kuva

Kuva
Melko pitkän näköne =)

Tehokäyrälappu, eka vedossa oli väärä alue, joten viiva meni liian ylös.. Melko tasanen on.

Kuva
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: OG900 T8 ulkonäön parantelua & viritystä..

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Lauantaina kilahti laatikko. Ykkönen pomppas kiihdytyksessä pois päältä ja rohina alkoi. Vapaalla rohisee, kytkintä painaessa ääni loppuu. Ykköstä ei ole, rohisee vain. Muut vaihteet pelittää.

Eli sattuisko kenelläkää olemaa max 200tkm ajettua 5v vaihdelaatikkoa myydä keskipohjanmaalla?
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: OG900 T8 ulkonäön parantelua & viritystä..

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Minkälaisella ajotyylillä näitä saa hajalle :roll:

Itse, kun en oo saanut ainuttakaan Satkun konetta tai lootaa hajalle.
Ainakaan näissä og-turboissa ei kannata ykkösellä edes kiihdyttää vaan vasta kakkosella.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: OG900 T8 ulkonäön parantelua & viritystä..

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Vai pitäiskö kysyä niin päin, että minkälaisella ajotyylillä viritetyssä og satkussa ei saa vaihteistoa hajalle... :wink:
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
twirl
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: Ke Touko 23, 2007 21:31
Paikkakunta: Mikkeli/Ristiina

Re: OG900 T8 ulkonäön parantelua & viritystä..

Viesti Kirjoittaja twirl »

Ihmeellistä kyl tuo et mite porukka noita laatikoita hajottaa ku itellä jo 4:s turbo og menossa ja yhestäkään ei oo laatikkoa koskaa saanu hajoo ja ajotyyli ei oo koskaan olluna mikään rauhallinen ym.. Kuitenkin kaikki vehkeetkin olleet "viritettyjä"

vai onko se vaan niin että toisille sattuu ne huonommat laatikot ku toisille :?:
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: OG900 T8 ulkonäön parantelua & viritystä..

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Omastakin sain laatikon hajalle, mutta se taisi kuolla lähinnä huonon voitelun takia :lol:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: OG900 T8 ulkonäön parantelua & viritystä..

Viesti Kirjoittaja Jope »

Taitaa olla kaikesta huolimatta tehonpuutetta teillä, joilla laatikot kestää. Vakioturbo + nostetut paineet ei vielä niin helposti särje lootia. Riippuu myös, että millä vaihteilla vedätätte. Kolmonen on se kaikkein kivoin vaihde laillisissa nopeuksissa, mutta myös heikoin.

Ja jos on tehonpuutetta ja loota hajoaa silti, luultavasti koneen tukikumit on huonona.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: OG900 T8 ulkonäön parantelua & viritystä..

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Viimeviikolla vaihdoin 'uuden' laatikon. Löytyi ylivieskan purkamolta. Ostin kaksi lootaa, molemmat 99:stä. Ja molemmat 4 vaihteisia :) tämä siksi koska ajattelin, että niillä on vähemmän ajettu kuin 900 laatikoilla.

Toinen moottorintukikumi oli sökö, liekkö se syynä rikkoutumiseen. Sekin löytyi ylivieskasta.

Laatikolla ajettu nyt 300km. Välitykset on vähän huonot kun 100 vauhdissa kierrokset on 3200rpm..

Kuvia myöhemmin..
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OG900 T8 ulkonäön parantelua & viritystä..

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Et ilmeisesti vaihtanut vanhasta lootasta ensiövaihdetta? Laatikon kilven kolmas numero juttelee, mikä siellä ainakin alunperin on ollut. Tohditko paljastaa minkälaista hintaa purkamo piti laatikoilla ja vieläkö niitä jäi sinne? :D
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
[Jyri]
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 12:14
Paikkakunta: Toholampi

Re: OG900 T8 ulkonäön parantelua & viritystä..

Viesti Kirjoittaja [Jyri] »

Juu en vaihtanut.. Kilpeä ei ole laatikossa, pelkästään painetut numerot.

Olis tehny mieli ottaa kaikki laatikot sieltä mukaan ;) huomattavasti kalliimpia täällä foorumilla on tarjottu mitä siellä joutu maksamaan..
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
Vastaa Viestiin