Voishan sitä vaan yrittää katsastaa, mutta ainakin etujousien yläpäät pitäisi "koriste"koteloida näkymättömiin. Vaikeaa myös olisi jousituksen madaltaminen... katsastaja: "mitataas tosta lokarin kaaresta pyörän napaan ja verrataan museo saabiin".
Mutta jos ei saisi leimaa ja joutuisi ajelemaan puuhakilvillä niin olisihan siinäkin puolensa... saattais tulla aika matala.
http://www.flickr.com/photos/vintagevws ... otostream/
Sen verran unettomuutta aiuheuttava juttu, että tuli tossa yöllä kyljen kääntämisen ohessa rustailtua vähän perusteluja mahdolliseen lupahakemukseen.
Ainoa asia joka aiuheuttaa harmia noissa ohjeissa on teksti "On syytä huomata, että yleensä poikkeus voidaan myöntää ainoastaan erityisestä syystä" eli pelkkä kustomointi ei riitäisi = rahat kankkulan kaivoon, vaan pitäisi olla esim. jokin vamma millä perustelisi jotain "vastaavaa" muutosta.
Linkeissä ohjeet ja lomakkeet... varsinkin lomakkeen perusteluihin pitäis keksiä jotain pätevää.
Poikkeusluvan hakeminen
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... aetaan.htm
Poikkeuslupahakemus: ajoneuvon rakenne
https://lomake.fi/b/ec/index.cgi/fill/s ... ient_id=21
Ohje perusteluun
https://lomake.fi/ohjeet/ake_C408_ohje_fi.html
Pistämpä tekstin tänne jos tulee mieleen jotain mahdollista lisättävää tuohon tekstiin...
Selvitys poikkeavasta rakenteesta. Auton koria madallettaisiin (channelointi) pohjalevyyn nähden siten että, oven alareuna tulisi pohjan alimman kohdan kanssa tasoihin. Selvennykseksi todettakoon että Saab 96:dessa ei ole perinteisiä helmoja ovine alapuolella. Auton maavara ei siis muuttuisi ollenkaan, kori vain olisi alenpana.
Syy, miksi ajoneuvon rakennetta ei voisi muuttaa vaatimusten mukaiseksi. No vakio saabiahan ei tarvitse muuttaa vaatimusten mukaiseksi koska se on sitä jo, mutta jostain syystä auto harrastajilla on tarve kustomoida autojaan. Siksi se pitäisi muuttaa edellä mainitun kaltaiseksi.
Tekninen syy. Teknisesti korin madaltaminen (channelointi) on mielestäni helpompi toteuttaa kuin esim. katon madaltaminen(choppaus) ja tässä tekstissä puhun ainoastaan Saab YsiKuutosesta(96), muut autot on asia erikseen niitä en ole tutkinut.
Helpompi siksi että, katon madalluksessa pitää katkaista A,B ja C pilarit joista tosin ainoastaan A-pilarissa on sisäkkäinen rakenne. Kun taas korin madalluksessa A ja B pilareiden alapäitä lukuun ottamatta kaikki leikkaus ja hitsaus saumat tulee suoraan ja yksinkertaiseen peltiin.
A ja B pilareiden alapäät ovat kuin putken T-liitoksia ja siten varsin helpot tehdä vastaamaan alkuperäistä lujuutta, toisin kuni esimerkiksi A-pilarin katkaisu ja yhteen liittäminen.
Lisäksi laseja ei tarvitse tehdä, koska kaikki lasit pysyvät alkuperäisinä. Taloudellinen syy voisi olla ilmanvastuksen pienentäminen, koska vihreät arvot ovat nykyään tärkeitä, vaikkakin ysikutonen Saabi on kyllä jo varsin virtaviivainen.
Mitään sen erityisempää syytä en pysty tähän esittämään kustomoinnin lisäksi kuin että, jos choppaus on sallittua, pitäisi myös channeloinnille olla pykälät laissa minkä mukaan voisi muutoksen toteuttaa. Liikenneturvallisuutta muutos ei mitenkään vaaranna, koska auton hallintalaitteet (raidetanko, rattiakseli, vaihdevivut, jarru-kytkin ja kaasupoljin) pysyvät alkuperäisillä paikoillaan rintapellissä. Myös tukivarret ja akselistojen kiinityspisteet, jouset ja iskunvaimentajat pysyvät alkuperäisinä. Turvallisuuden lisääntymiseksi voisi mainita painopisteen laskeminen muutoksen myötä. Tietysti kaikki valojen korkeuksia ja istuma tiloja yms. koskevat pykälät otetaan myös huomioon.
Vertaisin myös muutosta vastaavanlaiseksi esim. kuplavolkkarista on tehty Karmann Ghia, Volvo Amazonista Pyhimys Volvo ja Saabista Sonetti!, eli pohjalevy ja tekniikka ovat samat mutta kori on hieman urheillusempi. Kilpailua en usko tälläisen harrastelun vääristävän, tai en ainakaan keksi mitenkä se sitä vääristäisi. Sensiaan mielestäni kilpailua vääristää se että auton rakentelu/rakentaminen on yksittäiselle harrastajalle tehty miltei mahdottomaksi.