Sivu 2/6

Re: HoodRide 96

Lähetetty: Pe Elo 26, 2011 15:10
Kirjoittaja Juha K
Muistathan ettei korin pudottaminen rungolla ole alustan madaltamista =)

Eihän se sitte auta ku tehä taakse sisälokasuojaan tilaa tollaselle 6"x2 palkeelle tai sitte 6"x3 :D

Re: HoodRide 96

Lähetetty: Ke Syys 07, 2011 20:24
Kirjoittaja 96 Coupe
Jaa-a olikohan tää projekti sitten tässä. :?

Kävimpä vähän kyselemässä (tässä vaiheessa... jälkiviisautta) että mitä lakipykälät sanoo tälläisesta muutoksesta. Kolmelta katsastusasemalta kyselin ja ensimmäinen meinas että poikkeus lupa pitäis hakea trafista. Tahtoo vaan meikäläisellä niskakarvat nousta pystyyn kun puhutaan trafista ja poikkeusluvista. No eihän se olis "kuin" 380€, tuli luvat tai ei.

Toinen katsastaja ei oikein tiennyt yhtään mitään, "kun isossa kirjassa ei sanota mitään" ja kolmas ei tuntunut tietävän edes omaa nimeään. Joku meinas että madalla nyt vaan se katto, johon vastasin että joo, heti sen korin madalluksen jälkeen ja että sitten pitäisi vielä madaltaa jousitustakin. Tässä vaiheessa rupes katsastajalla silmät pyörimään päässä.. "no siitä tulee sitten aika matala".

Mutta onhan noita tehty, varmaan enimmäkseen rungollisiin autoihin mutta kuitenkin. Nyt oliskin hyvät neuvot ja oma kohtaiset kokemukset tarpeen.

Muuten projekti on edennyt hyvin, nyt vaan hiukan hitaammin (ylläyts) kun on pitänyt ruveta paikkailemaan ruostereikiä.

Re: HoodRide 96

Lähetetty: To Syys 08, 2011 11:18
Kirjoittaja Saab.96
Kannattaako tosta korin madaltamisesta sitten huudella mitään, ei se inssi tiedä kuitenkaan millainen sen olisi pitänyt olla.... Ymmärtämättömyys aiheuttaa turhia murheita. papereihin choppaus ja alustan madallus, muu pidä omana tietonasi niin pääset maanteille nauttimaan autostasi...

Re: HoodRide 96

Lähetetty: Pe Syys 09, 2011 00:19
Kirjoittaja stage4
Juu, ei muuta ku turpa kiinni ja katsastukseen! :D
Ei siinä muuta tuu kuin helvetisti turhaa työtä jos ei leimaa saa!
Mutta puuhakilvillä voi ajella tietenkin "pakolliset" ajot.... 8)

Re: HoodRide 96

Lähetetty: Pe Syys 09, 2011 11:01
Kirjoittaja Saab.96
Tuohan menee "vahinkona" ruostekorjausten yhtedessä :wink: Monessa ihan vaan mätäkorjatussa kuupassa on samanverran saumaa ja ihan yhtä "kriittisissä" kohdissa ja saa niilläkin ajaa. Tosin jos omistaja tilittäisi konttorilla missä kaikkialla on saumaa lähtisi siitäkin pelistä kilvet.....

Re: HoodRide 96

Lähetetty: Pe Syys 09, 2011 12:15
Kirjoittaja 96 Coupe
Voishan sitä vaan yrittää katsastaa, mutta ainakin etujousien yläpäät pitäisi "koriste"koteloida näkymättömiin. Vaikeaa myös olisi jousituksen madaltaminen... katsastaja: "mitataas tosta lokarin kaaresta pyörän napaan ja verrataan museo saabiin". :| Mutta jos ei saisi leimaa ja joutuisi ajelemaan puuhakilvillä niin olisihan siinäkin puolensa... saattais tulla aika matala. :twisted:
http://www.flickr.com/photos/vintagevws ... otostream/

Sen verran unettomuutta aiuheuttava juttu, että tuli tossa yöllä kyljen kääntämisen ohessa rustailtua vähän perusteluja mahdolliseen lupahakemukseen.
Ainoa asia joka aiuheuttaa harmia noissa ohjeissa on teksti "On syytä huomata, että yleensä poikkeus voidaan myöntää ainoastaan erityisestä syystä" eli pelkkä kustomointi ei riitäisi = rahat kankkulan kaivoon, vaan pitäisi olla esim. jokin vamma millä perustelisi jotain "vastaavaa" muutosta.

Linkeissä ohjeet ja lomakkeet... varsinkin lomakkeen perusteluihin pitäis keksiä jotain pätevää.
Poikkeusluvan hakeminen http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... aetaan.htm
Poikkeuslupahakemus: ajoneuvon rakenne https://lomake.fi/b/ec/index.cgi/fill/s ... ient_id=21
Ohje perusteluun https://lomake.fi/ohjeet/ake_C408_ohje_fi.html

Pistämpä tekstin tänne jos tulee mieleen jotain mahdollista lisättävää tuohon tekstiin...

Selvitys poikkeavasta rakenteesta. Auton koria madallettaisiin (channelointi) pohjalevyyn nähden siten että, oven alareuna tulisi pohjan alimman kohdan kanssa tasoihin. Selvennykseksi todettakoon että Saab 96:dessa ei ole perinteisiä helmoja ovine alapuolella. Auton maavara ei siis muuttuisi ollenkaan, kori vain olisi alenpana.


Syy, miksi ajoneuvon rakennetta ei voisi muuttaa vaatimusten mukaiseksi. No vakio saabiahan ei tarvitse muuttaa vaatimusten mukaiseksi koska se on sitä jo, mutta jostain syystä auto harrastajilla on tarve kustomoida autojaan. Siksi se pitäisi muuttaa edellä mainitun kaltaiseksi.
Tekninen syy. Teknisesti korin madaltaminen (channelointi) on mielestäni helpompi toteuttaa kuin esim. katon madaltaminen(choppaus) ja tässä tekstissä puhun ainoastaan Saab YsiKuutosesta(96), muut autot on asia erikseen niitä en ole tutkinut.
Helpompi siksi että, katon madalluksessa pitää katkaista A,B ja C pilarit joista tosin ainoastaan A-pilarissa on sisäkkäinen rakenne. Kun taas korin madalluksessa A ja B pilareiden alapäitä lukuun ottamatta kaikki leikkaus ja hitsaus saumat tulee suoraan ja yksinkertaiseen peltiin.
A ja B pilareiden alapäät ovat kuin putken T-liitoksia ja siten varsin helpot tehdä vastaamaan alkuperäistä lujuutta, toisin kuni esimerkiksi A-pilarin katkaisu ja yhteen liittäminen.
Lisäksi laseja ei tarvitse tehdä, koska kaikki lasit pysyvät alkuperäisinä. Taloudellinen syy voisi olla ilmanvastuksen pienentäminen, koska vihreät arvot ovat nykyään tärkeitä, vaikkakin ysikutonen Saabi on kyllä jo varsin virtaviivainen.
Mitään sen erityisempää syytä en pysty tähän esittämään kustomoinnin lisäksi kuin että, jos choppaus on sallittua, pitäisi myös channeloinnille olla pykälät laissa minkä mukaan voisi muutoksen toteuttaa. Liikenneturvallisuutta muutos ei mitenkään vaaranna, koska auton hallintalaitteet (raidetanko, rattiakseli, vaihdevivut, jarru-kytkin ja kaasupoljin) pysyvät alkuperäisillä paikoillaan rintapellissä. Myös tukivarret ja akselistojen kiinityspisteet, jouset ja iskunvaimentajat pysyvät alkuperäisinä. Turvallisuuden lisääntymiseksi voisi mainita painopisteen laskeminen muutoksen myötä. Tietysti kaikki valojen korkeuksia ja istuma tiloja yms. koskevat pykälät otetaan myös huomioon.
Vertaisin myös muutosta vastaavanlaiseksi esim. kuplavolkkarista on tehty Karmann Ghia, Volvo Amazonista Pyhimys Volvo ja Saabista Sonetti!, eli pohjalevy ja tekniikka ovat samat mutta kori on hieman urheillusempi. Kilpailua en usko tälläisen harrastelun vääristävän, tai en ainakaan keksi mitenkä se sitä vääristäisi. Sensiaan mielestäni kilpailua vääristää se että auton rakentelu/rakentaminen on yksittäiselle harrastajalle tehty miltei mahdottomaksi. :mrgreen:

Re: HoodRide 96

Lähetetty: Su Syys 11, 2011 22:03
Kirjoittaja Tero_s
Mun mielestä turhaa hommaa tollanen lupakuponkien lähettely. Pistä auto nippuun ja pidät huolen, että työnjälki on siisti ja purkka&rautalanka korjauksia ei ole ja ei muuta kuin konttorille. Kerrot inssile, että alustaa on madallettu jne. Tietenkin ennakkoon kannaattaa tiedustella miltä konttorilta löytyy, joku hiukan älykäs leimasetä ja mennä sinne, katsastajan kun voi valita. Channelointi voi vaikka vahingossa unohtua mainita. Jos narinaa tulee, niin ainahan voi käyttää toista koria leimalla, kunhan väri yms. kutakuinkin vastaa. Varmuuden vuoksi vois ehkä kannattaa tehdä vääntöjäykyystesti korille (myös orgis). Eli kuten avo- ja cobra muutoksissa ovat tehneet. On silloin edes jotain dokumenttia, jolla esittää ettei kori muutoksesta heikentynyt. Jos kuitenkin päätät lupaa hakea, niin liikenneturvallisuushan paranee tuolla muutoksella. Kilpailun vääristymisiin yms. ei kannata aikaa tuhlata. Toi on kuitenkin muutos, joka on ns. harmaalla alueella, periaatteessa lupaa ei tarvita mutta AKEn nihilisti politiikan seurauksena ei sille kukaan konttorilla uskalla heti vihreää valoa näyttää.

Re: HoodRide 96

Lähetetty: Su Syys 25, 2011 18:44
Kirjoittaja kayak75
No olisiko se hyvä syy, että on tarkoitus harrastaa moottoriurheilua, ja auton madaltaminen ja jäykistäminen palvelee tätä tarkoitusta.

Re: HoodRide 96

Lähetetty: Ma Syys 26, 2011 00:38
Kirjoittaja 96 Coupe
Hyvä syy tuokin... turhaa vaan taitaa olla taistelu tuulimyllyjä vastaan. Pitänyt käydä kyseleen lisää muilta konttoreilta, mutta on ollut projekti inspiraatio hieman hukassa, eikä oo tullut tehtyä mitään :(. Sellasta oon ajatellut että menis vaan ja muutoskatsastuksessa sanois että kattoa madalsin :mrgreen:. Kuka sitä sanoo että mistä se madallus pitää tehdä.

Re: HoodRide 96

Lähetetty: Ma Syys 26, 2011 15:23
Kirjoittaja Saab.96
96 Coupe kirjoitti: Sellasta oon ajatellut että menis vaan ja muutoskatsastuksessa sanois että kattoa madalsin :mrgreen:. Kuka sitä sanoo että mistä se madallus pitää tehdä.
Juuri näin!

Re: HoodRide 96

Lähetetty: Ma Syys 26, 2011 18:04
Kirjoittaja Neuni
Projekti minun makuun, harmi vaan että menit pesemään sen jo :cry:

Itsekkin suunnittelin oikein matalaa kuuppaa. Omaa oli laskettu vaikka kuinka paljon ja silti ei näyttänyt edes matalalta vaikka vetoakselit tärryytti jo huolella. Itse en rupeis sen ihmeemmin koria silpomaan.. Ajatuksena oli nostaa moottorivaihteistopakettia vaan ylöspäin jolloin vetoakselien kulmat pienenisivät.

Toki tämäkin vaatii tulipellin leikkelyä, vetoakseleille lisätilaa, vaihdevivuston muokkausta yms. Suuren madalluksen saa aikaan jo renkaillakin. Vaihtaaa vaan jotain nykyaikaisempaa vannetta ja matalaa kumia alle, niin tippuu jo useita senttejä silläkin.

Takapään madaltaminenhan ei mitään hirveää rakettitiedettä tulisi olemaan, tottakai se pitäisi ilmajousilla keulan tapaan toteuttaa. Ehkä huomaamattomat levitykset takalokareille/sisälokareille niin saa vähän leveemmät vanteet paikoilleen.

Ja mitä matalemmaksi sitä haluaa, sitä enemmän sielä rupee pikkuhiljaa kaikki ahdistamaan :D

Re: HoodRide 96

Lähetetty: To Marras 24, 2011 21:50
Kirjoittaja Juha K
Onko tämä jäänyt nyt vesisateeseen ruostumaan? Vai vieläkö homma jatkuu?

Re: HoodRide 96

Lähetetty: Pe Marras 25, 2011 13:53
Kirjoittaja 96 Coupe
Kyllä ja kyllä... joo eli ekaan kysymykseen vastaus kuuluu kyllä, ei päässyt talveksi talliin niinkuin suunnittelin, kun tuo poikkeuslupa juttu tappoi projekti inspiraation täysin. Mutta kyllä homma jatkuu... ainakin ajatuksen tasolla. Ajatuksen tasolla siten että, oon miettinyt miten sen saisi leimattua... yrittäisikö naamioida konepellin alla olevat etujousen päät vai alottaisiko koko homman alusta toiseen kuuppaan ja tekisi etujousen päät siistimmin. Pitänyt myös käydä kyseleen muilta konttoreilta jos jostain löytyis katsastaja joka ymmärtäisi muutoksen. Katsastusta varmaan myös helpottaisi (joo niin varmaan :lol: ) jos samassa rytäkässä olisi katto chopattuna ja ilma jouset alle viriteltynä, voisi edes jollain perustella että miksi se on noin matala.

Oikeastaan pitäisi tässä kohtaa varmaan aloittaa toinen projekti topikki toiselle kuupalle, mutta jatkampa silti tätä. Koska toisaalta tuo tummanruskea kuuppa oli/on jonkinlainen harjoitus kappale todelliselle projektille, vaikka vakaa aikomus oli saada se leimattuakin ja vieläpä nopealla aikataululla. Taisi olla 1997 kun ensimmäisen katon leikkasin kuupasta pois choppaus tarkoituksessa. Siitähän ei silloin tullut yhtään mitään, mutta vuotta myöhemmin menin autopeltisepän kurssille ja samoihin aikoihin piti ruveta yrittämään kuupan choppausta uudestaan. Eli noin 1998 lähtien on ollut tekeillä chopattu ysi kutonen, siis todellinen ikuisuus projekti :| . Tosin meni siinä välissä toisen harraste auton kanssa n.kymmenen vuotta ettei kuupalle tehty yhtään mitään.

Kuvat 2009 kun saabismi rupesi vaivaamaan ja vedin projektin tallista n.10v tauvon jäklkeen päivänvaloon ihmetältäväksi.
http://i1284.photobucket.com/albums/a56 ... 85955a.jpg
http://i1284.photobucket.com/albums/a56 ... fb420b.jpg

2009 jatkoin projektia takapään pelleistä, tarkoitus oli tasoittaa takaluukun ja korin välinen korkeus ero.
http://i1284.photobucket.com/albums/a56 ... 9f9dad.jpg
http://i1284.photobucket.com/albums/a56 ... 68f145.jpg
http://i1284.photobucket.com/albums/a56 ... 60db94.jpg
http://i1284.photobucket.com/albums/a56 ... 1ba6b1.jpg

2009 kun inspiraatio taas lopahti ja saabismi hellitti otteestaan jäi tämä projekti seisomaan jälleen, kunnes 2011 loppukesällä piti taas saada jotain puuhasteltavaa. Silloin piti ruveta taas jatkamaan tuota chopattua saabia mutta se ei inspiroinut silloin kun, katon linia ei ollut hyvä katon takapäästä, vaikka se ehkä kuvissa hyvältä näyttäisikin niin olisi siihen jäänyt kulma katon ja takaluukun väliin mitä ei olisi saanut mitenkään häivytettyä. Joten 2011 loppu kesällä tuli aloitettua tämä hoodride kuuppa, minkä tarina onkin jo tässä vaiheessa tuttu :lol: . Ja nyt kun hoodride ei enää nappaa niin oon taas vähän jatkanut tuota choppaus projektia, asentamalla siihen takalasin katon muotojen korjaamiseksi.
http://i1284.photobucket.com/albums/a56 ... b12e61.jpg
http://i1284.photobucket.com/albums/a56 ... 8256fe.jpg
http://i1284.photobucket.com/albums/a56 ... 7dc7e3.jpg
http://i1284.photobucket.com/albums/a56 ... 30e849.jpg
Lopuksi vielä kuva miten nämä projektit visioituu yhteen.
http://i1284.photobucket.com/albums/a56 ... d81d39.jpg
kuva linkit korjattu

Re: HoodRide 96

Lähetetty: Pe Marras 25, 2011 16:13
Kirjoittaja G-mies
Jos tuon viimosen saat valmiiksi asti niin se on PORNO :lol:.

Matti

Re: HoodRide 96

Lähetetty: La Joulu 03, 2011 10:51
Kirjoittaja JaniV
96 Coupe kirjoitti: Kolmelta katsastusasemalta kyselin ja ensimmäinen meinas että poikkeus lupa pitäis hakea trafista. Tahtoo vaan meikäläisellä niskakarvat nousta pystyyn kun puhutaan trafista ja poikkeusluvista. No eihän se olis "kuin" 380€, tuli luvat tai ei.

.
Tohon semmonen huomio, että sä maksat vasta kun päätös tulee. Oli kielteinen tai ei.
MUTTA sieltä ilmoitetaan mikäli on kielteinen päätös tulossa, silloin sulla on oikeus muuttaa hakemusta tai vetää se kokonaan pois. Maksutta.