Sivu 2/24

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: Ti Kesä 05, 2012 14:52
Kirjoittaja savihousu
esa kirjoitti:Hieno projekti!
Onko teetetyistä osista piirustuksia, muillakin saataisi olla kiinnostusta tuollaiseen projektiin.

Saisiko hukkaportinkellon toiselle puolelle turboa tohon moniurahihnan kiristimen rullan kohdille?
Eipä noista nyt varsinaisia blueprinttejä ole, mutta kattavat kuvatukset kyllä. Ja kyllä sitä konsulttiapua jollain asteella sitten varmaan löytyy jos joku tosissaan meinaa lähteä hommaa väkästelemään.
Täähän on vähän tämmönen isohko prokkis, kun piti alkaa kahden koneen systeemiä suorilta vääntämään, helpompaa olis ollu jollain pikkusella purkilla ensin yhdellä koneella vähän testailla.

Ei se siihen oikein taida taipua, kun se on työntävä eikä vetävä, eikä viittis alkaa mitään Z-niveltä rakentelemaan 8O

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: Ti Kesä 05, 2012 21:27
Kirjoittaja CDTA
Meleko 8) rojekti = nostaa peukkua :D

Mihinkäs se Trionikki muuten tarvii sitä nopeussignaalia? Muuhun kuin vakkariin?

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: Ke Kesä 06, 2012 06:39
Kirjoittaja esa
Eikö hukkaportissa olevaa vipua voi jatkaa tai kääntää akselinsa toiselle puolelle?

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: Ke Kesä 06, 2012 08:22
Kirjoittaja f-19
Vipua ei juurikaan kannata jatkaa mainitun vipusuhteen muuttumisen vuoksi. Jatkaminen olisi ok jos hukkaportin kellon iskunpituutta saisi kasvatettua samassa suhteessa. Kellon jousivakiokin olisi varmaan hyvä säilyä suhteessa samana kuin vakiona jotta PID-säätö toimii vakio arvoilla.

Mutta tuon varren "kääntäminen" akselin toiselle puolelle voisi olla vaihtoehto kunhan vaan keksii miten käännetyn varren saa hyvin kiinnitettyä olemassa olevaan varteen.

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: Ke Kesä 06, 2012 08:32
Kirjoittaja jcarlson
Nopeussignaali on ihan turha tuollaisessa venekäytössä. Voi jättää pois, kun disabloi vaihdekohtaiset rajoittimet (1,55 arvoksi).

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: Ke Kesä 06, 2012 09:06
Kirjoittaja savihousu
jcarlson kirjoitti:Nopeussignaali on ihan turha tuollaisessa venekäytössä. Voi jättää pois, kun disabloi vaihdekohtaiset rajoittimet (1,55 arvoksi).
Kiitos, tässä tuli se jota olen odotellut kuin kuuta nousevaa, en vaan tajunnut sulta tätä kysyä. Eli tässä oli alunperin takana se käsitys, että menee peruspaineille ilman nopeussignaalia eikä sen tietotarpeen disabloinnista ollut kellään mitään käsitystä.

Mutta jos näin voidaan menetellä niin iso käsi ja peukku, tämä yksinkertaistaa huomattavasti.

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: Ke Kesä 06, 2012 09:33
Kirjoittaja savihousu
CDTA kirjoitti:Meleko 8) rojekti = nostaa peukkua :D

Mihinkäs se Trionikki muuten tarvii sitä nopeussignaalia? Muuhun kuin vakkariin?
Kiitos 8)

Jeps, eli oltiin kaikki asiasta keskustelleet siinä käsityksessä, että Trionic pudottaa peruspaineille jos ei saa nopeussignaalia = ei hyvä.

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: Ke Kesä 06, 2012 09:33
Kirjoittaja jcarlson
Joo, voi olla että tarvii jotain signaalia sinne pinniin, mutta haaroittaa vaikka rpm:n sinne speed signaalin tuloon niin on tyytyväinen että jotain tulee. Jos on sen verran uusi basesofta että on speed limiter niin sekin tappiin (FF). Ja fuel cut moottorijarrulta pois program modelista että käy tyhjää kunnolla.
Turha sinne on yrittää hifistellä mitään todellisia nopeuksia tai käyttää jotain muita autospesifisiä toimintoja kun ei kerran autosta ole kyse. :)

Yksi vaihtoehto on jättää ne mankkuvenatkin pois ja turboruuvilla sopiva määrä ahtoja, etanolilla jos ajaa niin ei ole tarvetta mihinkään ahtojen tiputteluun.

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: Ke Kesä 06, 2012 09:37
Kirjoittaja savihousu
Oukei,

Tackis!

Mites muuten semmonen, voipi olla hippusen tyhmä kysymys, mutta missä muodossa tuo RPM-tieto kulkee tossa nipussa? Kun veneen kojelaudassa on Teleflexin Lido-sarjan instrumentit, niin pitäis saada perinteiselle RPM-mittarille kierrostietoa. Voltit, paineet ja lämmöt otetaan erillisantureilla, mutta tuo vielä askarruttaa.

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: Ke Kesä 06, 2012 09:38
Kirjoittaja savihousu
jcarlson kirjoitti:Yksi vaihtoehto on jättää ne mankkuvenatkin pois ja turboruuvilla sopiva määrä ahtoja, etanolilla jos ajaa niin ei ole tarvetta mihinkään ahtojen tiputteluun.
Tää ei muuten tullut mieleenkään 8O

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: Ke Kesä 06, 2012 09:48
Kirjoittaja jcarlson
Pin 58 antaa RPM signaalin ulos mittaristoa varten (5V pulssi). Saman voinee haaroittaa siihen speed signaaliin..

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: Ke Kesä 06, 2012 09:49
Kirjoittaja savihousu
Kiitti!

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: To Kesä 07, 2012 00:10
Kirjoittaja Coltti
Toi turboruuvilla ahtojen säätäminen voi sitten aiheuttaa reaktion, että osakaasulla (autossa n. 50%) ajaessa saattaa ahtoja tulla reippaasti ja kulku vastaa lähes täyskaasulla ajoa.
Näin ainakin autokäytössä tienpäällä :).


Kannattaa muuten varmaan vaihtaa vielä kansipahvit noihin koneisiin, yleensähän ne hajoaa siinä 300tkm kieppeillä ja voi olla hieman vittumaista ruveta vaihtohommiin koneet jo kiinni veneessä...

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: To Kesä 07, 2012 17:05
Kirjoittaja savihousu
Coltti kirjoitti:Toi turboruuvilla ahtojen säätäminen voi sitten aiheuttaa reaktion, että osakaasulla (autossa n. 50%) ajaessa saattaa ahtoja tulla reippaasti ja kulku vastaa lähes täyskaasulla ajoa.
Näin ainakin autokäytössä tienpäällä :).


Kannattaa muuten varmaan vaihtaa vielä kansipahvit noihin koneisiin, yleensähän ne hajoaa siinä 300tkm kieppeillä ja voi olla hieman vittumaista ruveta vaihtohommiin koneet jo kiinni veneessä...
Jeps, mulla ei tosta ruuvista ole omaa kokemusta, ei veneessä eikä autossa, joten sen suhteen mennään ihan kuulopuheilla ja muiden tiedoilla.

Kävi tuo mielessä, mutta kun tuli tuo jakopääkin jo laitettua, niin ehkäpä ei kehtaa avata enää uudestaan. Oli vähän semmonen ajatus, että tallin nurkasta sitten varakone rantaan ja risa ulos, ehjä sisään ja tallilla korjaus, jos siis sattuu jotakin.

Tuntimääräthän ei normaalissa kesäveneilyssä päätä huimaa, että jos 20-30 tuntia tulee kesässä ajoa, niin se on jo hyvä. Kalasteluperärutkuilu on sit ihan toinen juttu.

Re: B234 marinointi / Vator 22 "twinturbo"

Lähetetty: To Kesä 07, 2012 17:15
Kirjoittaja savihousu
Nyt olis sitten pilkkiauto sovittu lauantai-iltapäiväksi, tarkoitus olis koittaa pudottaa koneet veneen perään.

Huomenna vielä sipistelyt tallilla ja loputon pohtiminen, että mitähän on unohtunut.

Kuvakollaasia puuhista lisäilen tuonne Vator-foorumille. Lisäsin suoran linkin tuohon allekirjoitukseen.

Pahimmillaanhan siinä voi käydä niin, että nostetaan takas kärryyn ja mennään tallille miettimään että mikä meni pieleen, mutta kait ne sinne menee. Ei se auta ku kokeilla ja toivoa parasta. On se aina vähän semmosta kun tehdään palikkaa jossain muualla kun ite asennuspaikalla.

Etukiinnikkeet joutuu tekemään veneessä paikallaan kun on saatu koneet rihdattua suoraan ja oikea kiinnikekorkeus määrittyy. Siihen asti on takakiinnikkeistä kilvessä ja nostolenkeistä taljoilla roikkumassa konetilan laidoilta.

Notta ans kattoo ny 8)