Saab 9000 CD Turbo MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kenwoodin pari sataa maksava (en muista mallia) soitin on hyvä perusvehje, ku siinä saa justiinsa eikä melkein värimaailman. Plus siinä on ipodille ohjaus. Muuta hyvää siinä mankas ei ollulkka. Lähinnä ottaa päähän kamalat viiveet valikois niiden teinien animointien takia :evil:

Kaikesta tästä huolimatta Saabbi aina hokee turvallisuutta ja ergonomiaa MUTTA eikös se ainoa oikea väri mittareis pitäs olla punaruskea eikä vihreä? Eikö ne punaset sotavalokki oo just siks punasia, koska silloin ei mene hämäränäkö tms? New Hollandin raktoreis oli ainaki joskus (siitä on aikaa kun viimeks ollu nevalla hommis) oranssit pinnat kaikis hantaakeis ja nippeleis ja katos punanen valo. Oli yöhommis aika hemmetin toimiva ku kaiken näki vaikkei misää ollu valoa sohimas silmiin :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja haffu »

Kenwood täälläkin, mutta mitään valikkoanimaatioita ei sentään ole kuin soittotilan vaihdossa. Tämä malli, joka minulla on, kantaa seuraavanlaista merkkiyhdistelmää. KDC-6051U. Punainen saattaa tosiaan toimia vielä hieman paremmin kuin vihreä, mutta toisaalta varoitusvalojen ollessa punaisia on myös ihan loogista normaalivalaistuksen olevan vihreän. Punaruskea taasen saattaisi jopa toimia. Tuossa omassa Toyotassa on mittarivalaistus sinertävä ja yöllä ajaminen ei ole kovinkaan mukavaa. Etenkin kun ajovalotkaan eivät kovin kummoiset ole. Pitkät ovat samaa tasoa kuin -00 9-5 lyhyet.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Samat rammarit siis meil (tarkistin oikein Youtuben esittelyvideon). Ja siinä on just ärsyttävä viive ku on tottunu siihen, et kaikki on heti eikä joskus. Tietokoneis aina palaa hermo jos osx homopallo vähäki vilkahtaa ja tos Kenwoodis palaa aina hermo esim valikois, ku se piirtää ne aina sillai typerästi ja käyttää siihen sen 0,2 sek jona aikana olis vanhalla Pioneerilla surffannu kolme naksausta pidemmälle. Haittaa siis ainaki kaukosäätimellä surffates... Mut ei tota älynny ku koitti kaupas, sittemmin alkanu ärsyttään kun oppinu valikot ulkoa eikä tarttis edes kattoo soitinta kohti, mut ku se on misä sattuu ku vahingos naksuttelee kesken animaation, mitä se ei siis rekisteröi.

Sääliterveiset Toyotakuskille valoineen päivineen. T: ajoin joskus työkseni öisin Transportterilla, jossa oli sinistä kaikki namiskat ja viisarit. Hermo palo niis ja viä enemmän ku se romu raapi edestä ja takana tonnin painava invahissi ja ku isomahanen asiakas aina haluaa istua siä takapenkillä (nojoo mieluummin siä ku edes mut pakkoko ihan taakse asti änkee)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja haffu »

Itsekin tuli tosiaan huomattua tuollainen pieni piirto kyllä äskeisellä reissulla. En ollut edes kiinnittänyt huomiota noin pieneen. USB:llinen soitin oli hakusessa ja tämä osui parhaiten ominaisuuksiltaan. Vielä tietty pitäisi kaiuttimet päivitellä ja jokin vahvistin laittaa väliin. Opiskelu asian tiimoilta edelleen käynnissä.

Tämä oma Toyota on tosiaan vain kesäkäytössä, eikä öisin niin kauheasti tule ajeltua. Toki oman vaikutuksensa noihin valojen heikkouteen tekee 20v ikä ja kellastuneet umpion muovit (lasit). Ja mittariston valaistukseen pitäisi tutustua, että onko millään lailla vaihdettavissa se väri. Juurikin tuollainen punainen/punaruskea/oranssi olisi sopiva. Nykyinen on tosiaan tällainen.

Ja jottei ihan offtopiciksi mene tämä jutustelu niin kysäistäänpä Eerolta, että onko tälle minkäänlaista aikataulua harkittu? Tosin eihän hosumalla saa kuin... Tietäisi sitten, että missä tapahtumassa olettaisi tämän näkevän ihan omin silmin sitten.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Juu ja siis ei siin Kenwoodin rammaris oo muuta vikaa kuin se valikoiden animointi. Iso plussa (oli kriteeri) on myös ihan ok dsp, jolloin stereokuvan saa oikein (juu olen puraissut hihi-omenaa). Jos nyt alat nauramaan niin tuu Turkkuseen kuunteleen niin uskot et stereomusiikissakin on tilantuntu ja ajatus siitä, että solisti on keskellä ja turbosaabbien tapaukses seisoo ic:n päällä. Tosin mieluummin silti demoan sweetspottia olohuoneessani kuin autos.

Lampuis kannattaa rohkeasti kokeilla brutaaleja keinoja. Asetonilla lähti tonnarin laseista kaikki paska ja heijastinpinnat pyyhein talouspaperilla himmeistä uutta vastaaviksi. Tosin varovaisuus kannattaa... Tonnarin heijastinpinta kesti kun taas satkun tarvikeumpiosta lähti pala kromausta asennusvaihees kun sormi vahingos hipasi sitä...

Mut nyt lopetan ot:n mankkoihin liittyen :D Täs tullu sen verran herrasmiesautokuumetta, että pakko lähtee kaljalle miettimään elämää siltä kannalta, että kaks projektia saa riittää (cabbe ja pappis) 8)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Herramajösses, täällähän on turistu ihan kunnolla.

Radiopohdintoihin: käyttöautoon on aikeissa lätkiä Alpinen CDE-134BT. Löytyy USB-tökkeli, konffattavat valot, kolme linjalähtöä yms perustarpeellinen. DSP puuttuu, mutta en rehellisesti usko että kovallakaan nelinumeroisen hintalapun panostuksella saan autosettiä kuulostamaan lähellekään siltä miltä kotisetti kuulostaa, niin ennemmin kitsastelen ja tyydyn tekemään siitä riittävän, ettei se ketuta. Jos soitin osoittautuu sopivan päteväksi, niin mikäjottei sellainen saattaisi tonnariinkin sopia.

haffu, kovin tarkasti en ole aikataulua pohtinut, mutta josko ennen ensi kesää tavoittelisi korioperaatioiden leipomista, niin sinne ensi kesälle jäisi tekniikkapäivitys ja Airflown leipominen kuosiinsa. Eli ajossa voisi olla ehkä jo 2017 :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Älä ota paineita :!: Ihan rauhas vaa. Ite ostin Pappiksen alkukesästä 2009 ja se oli jo ennen juhannusta pohjamaalattuna. Saman kesän aikana ostin vaijerit yms ja tarkotus oli viä maalata se ennen syksyä. Se on viäki odottamas maalausta. Eli jos sitä maalaa pari iltaa ja kokoo yhen illan. Ne kolme iltaa on vähä venähtäny... Nähdään sit kevätkokoukses 2018, deadlinet on tehty rikottaviksi :mrgreen:

Mut dsp:stä. Ei se tuo lisähintaa mankkaan oikeastaa yhtään, mutta kun kerta hihistelijöihin kuulut jo kotirintamalla niin laita vaa viiveet ja kanavatasapaino kuntoon :D Ei sit joka aamu vituta ku kuuntelet merisäätä ja selostaja kuuluu eri vaiheessa eri volumetasolla joka puolelta autoa sen sijasta, että silmät sulkiessa luulit ajaneesi sen selostajan yli ku se seiso auton edessä just eikä melkein keskellä.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuo se, tähän asti löytyneistä ensimmäinen DSP -varusteinen mankka, joka täyttää muut speksivaatimukset, on jo 25% hintavampi kuin tuo Alpine. Tavoite on pärjätä alle 500e panostuksella osin vanhaa omaisuutta hyödyntäen (pääte ja subbari löytyy jo omasta hallusta, etukajarit makso 140e).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Aika hiljaista on pitänyt, mutta tonnarille löytyi tallipaikka. Tänään tuli suoritettua onnistunut siirto kyseiseen lokaatioon, joten purkaminen kohti pistettä, josta aloitetaan jälleen kasaaminen, pääsee taas jatkumaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Tänään tuli hiven purettua taas. Jäi kamera kotiin niin ohi vanhojen tuttujen kohtien ei tullut purettua (tahdon dokumentoida kiinnityksiä yms purkaessani - siitä saattaa olla jelppiä kasausvaiheessa), mutta siitä se vähitellen. Pari luuriräpsyä tämänhetkisestä tilanteesta:

http://gallery.zbxt.net/k/573
http://gallery.zbxt.net/k/574
Viimeksi muokannut aero, Su Maalis 24, 2013 17:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Purkua purkua... Flunssan, työpaineiden ja muiden hidastimien vinoillessa tammikuussa tuli käytyä purkamassa vain kerran vai kahdesti, minkä jälkeen auto näytti sisältä tältä:
http://gallery.zbxt.net/k/575

Tarkkasilmäinen näkee keskikonsolissa vanhat puhelintelineen tms reiät, joten laitetaan vaihtoon.

Ja perästäkin tuli irroteltua enimmät turhuudet pois:
http://gallery.zbxt.net/k/576


Kojetaulun rungon irrottelee mieluummin kameran kanssa, jotta muistaa mistä kaikkialta se onkaan kiinni. Eikä lie väärin postata noita paikkoja foorumille, josko jonkun touhuja helpottaisi. Kiinnitykset ovat melko symmetrisiä. Etukajarin (tai oikeastaan sen paikan) ja tuulilasin välistä löytyy yksi pultti, 10mm tuntui hieman väljältä, mutta avasi nuljuamatta:
http://gallery.zbxt.net/k/585

Kojetaulun päädyssä on peitettynä yksi pultti:
http://gallery.zbxt.net/k/579

Siihen sopii siro 8mm pikkuhylsy:
http://gallery.zbxt.net/k/582

Sivulasin ilmakanavaa pitää paikoillaan Torx T-25:
http://gallery.zbxt.net/k/584

Jalkatilasta löytyy kanssa T-25:ia (näitä taisi olla 4/puoli, näkyy kun avaa silmät):
http://gallery.zbxt.net/k/583

Sulaketaulua ja reletarjotinta pitelee kaksi torxia:
http://gallery.zbxt.net/k/588

Hox! Nepä ovatkin T-20:iä (olis varmaan pitäny kääntää noi pari kympin sulaketta toisin päin):
http://gallery.zbxt.net/k/586


Kotiin lähteissä autossa näytti tältä:
http://gallery.zbxt.net/k/587


Seuraavalla kerralla pitää varustautua pahvilaatikolla tai parilla ja siivota sisusta. Kohta saa tuon etuosan maton pois ja pääsee operoimaan koria noilta tienoilta. Ovet ja ovipahvit pitää vielä käyttää irti ja trimmata huippuunsa. Ja vielä paljon muuta...
Viimeksi muokannut aero, Su Maalis 24, 2013 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Aina välillä on pakko vilkaista tilille ja nykäistä ostohousut jalkaan. Tällä kertaa kohteeksi valikoitui Metro-Auto Turku, josta Kalle lähetti kivannäköisen paketin.

http://gallery.zbxt.net/k/373

Etuvalot ovat tarvikkeet, muut alkuperäistä. Sivuvilkuissa ja etuvilkuissa on jopa maininta "Made in Finland", takavaloja paketit väittävät Rüsselsheimin tuotteiksi. Kaikki siis arvatenkin brand new, eli naarmut, kiveniskemät yms ikävyydet loistavat poissaolollaan.

Edit: Kuvalinkki päivitetty
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Mihinkä halavattuun multa on hukkunu puoli vuotta? No, olkoot vaan, Iisakin kirkon purkaminen jatkuu taas. Nyppäsin etuloksut irti, hieraisin oikeanpuoleista hivenen puhtaammaksi. Vielä näyttää ihan hyvältä:
http://gallery.zbxt.net/k/5282

Mutta kuten aina, moni kakku päältä kaunis. Taustapuolelta paljastuu vanha tuttu lite Saab rost:
http://gallery.zbxt.net/k/5278 (myös pari seuraavaa kuvaa)

Nooh, mistään kohtaa se ei ole läpi asti, joten loksu on edelleen suht. vähälllä työllä pelastettavissa oleva yksilö.

Ja sitten se vasemmanpuoleinen:
http://gallery.zbxt.net/k/5264

Tämähän onkin vaihdettu 2004, joten lite Saab rost loistaa lähinnä poissaolollaan:
http://gallery.zbxt.net/k/5260 (myös pari edellistä kuvaa)

Tässä vaiheessa auto näyttää tältä:
http://gallery.zbxt.net/k/5267

Aikaa on vielä, joten ei muuta kuin metsästämään lisää. Nyppäsin siis lukkopellinkin irti:
http://gallery.zbxt.net/k/5267

Ja kukas se siellä alapinnalla asustaakaan, ellei vanha tuttu lite Saab rost:
http://gallery.zbxt.net/k/5262

Tuokin on onneksi vain pintaruostetta, joten helpolla pääsee, kun tekee ajoissa. Kellon hakatessa iltaseiskaa auto näyttää tältä:
http://gallery.zbxt.net/k/5270
http://gallery.zbxt.net/k/5276

Nappasin muutamia pisteosia mukaan, löin nokilekan tulille ja pöristelin kotiin. Intoa vielä riitti, joten ei muuta kuin keittiön pöydälle sanomalehti ja lampunpesimet:
http://gallery.zbxt.net/k/5272

Ensimmäisen lampunpesimen aukominen loppuikin sitten lyhyeen kalustotappion vuoksi. Pitää näköjään käydä lelukaupassa, kun kotona käy lelut vähiin:
http://gallery.zbxt.net/k/5279

Kaivelin boksista loputkin pisteosat, rapsuttelin hiukan puhtaammaksi ja pudotin happokylpyyn. Sarjassa etuvalaisimien kiinnitysraudat, töötin kiinnitysrauta sekä lukkopellin vinotuet.
http://gallery.zbxt.net/k/5273
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Nyppäsin ensimmäiset palikat pois happokylvystä, huuhtaisin lopun hapon pois ja hieraisin kevyesti rosteriharjalla. Hitusen on juu eroa:
http://gallery.zbxt.net/k/5289

Tyystin suojaamaton metalli lähtee happanemaan nopeasti, joten kaivetaan esiin sinkkipohjamaali. Nyt saa vinkata jos olen tehnyt virheen maaliarvonnassa, vielä ei ole kauhean myöhäistä vaihtaa:
http://gallery.zbxt.net/k/5291

Ja maalia palikoihin. Näyttää ihan siltä kuin töötin kannakkeen lätkät (jotka muuten oli "nipussa"!) olisi osittain ilman maalia, mutta ne maalasin ekana ja ilmeisesti ohuimmat kohdat ehtivät jo sen verran kuivahtaa ettei enää kiillä niin selkeästi:
http://gallery.zbxt.net/k/5290

Eli kai se vähitellen etenee. Välillä tuntuu kyllä pirun hyvältä tehdä jotakin kasaamissuuntaan viittaavaa pelkän purkamisen sijasta :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9000 CD Turbo MY89

Viesti Kirjoittaja aero »

Jokohan siitä olis tarpeeks purettu sälää ympäriltä, että B202 nousee kiltisti sijoiltaan? :D
http://gallery.zbxt.net/k/6192

Ihan kuin apulaitehihna alkaisi jo haaveilemaan eläkkeestä:
http://gallery.zbxt.net/k/6191

Ei kukaan tarttis tonnarin vanhanmallista ilmastointia? Toimi vielä viimeksi käytettäessä (2010), mutta kompura pitää aina joskus kauheeta korinaa. On tosin pitänyt samaa korinaa samalla tapaa siitä asti kun auton ostin (2003), eli ei välttämättä ole fataalia. Sisällä tiettävästi R12:sta, jos siellä vielä jotain on:
http://gallery.zbxt.net/k/6193

Auto on 2010 -> joutunut makaamaan aika paljon ulkosäilytyksessä käyttämättömänä, raitisilmasuodatinkin oli nimensä arvoinen - tuollaisenaan se aivan varmasti suodattaa ilmasta kaiken raittiin pois:
http://gallery.zbxt.net/k/6195

Mottihan siis olisi varmaan tullut nostettua pois jo tänään, jos olisi ollut jotain mihin olisin sen laskenut. Seuraavalle tallireissulle puolilava mukaan ja voimanpesä pihalle, niin pääsee puunaamaan ja kuuraamaan moottoritilan kunnolla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin