Sivu 2/8

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Su Loka 14, 2012 22:54
Kirjoittaja szwuxi
Noniin, iltaa kaikille saabisteille ja muillekkin jotka sattuvat lukemaan!

Saabbi hörähti käyntiin ja käytiin heittämässä koelenkki, ajettiin autonosturille ja nostettiin saabbi ilmaan. Pohjassa on akun kohdalla hitsattavaa, sekä vararenkaan kotelossa. Muuta huomautettavaa pohjassa ei ole :)

Naapurista ostin pölykapselit (metalliset keskellä lukee saab) sekä takalasi ritilän.

Siinä on kapselit alla ja akku latautumassa http://aijaa.com/JKUZgx
http://aijaa.com/v0qTmc koneesta kuvaa
http://aijaa.com/OOnlUw http://aijaa.com/KPeVss rostevauriota, helposti hitsattavissa.

Sisustus on siisti, katto roikkuu mutta se on helppo homma(?) http://aijaa.com/Z37V1p
http://aijaa.com/8pYHpl

Ja koneellahan on vähän ajettu ikäisekseen http://aijaa.com/h8TN5q Ja on harvinaisen hyvässä kunnossa, pientä laittamista mutta kun peltiä ja laitteet löytyy kotoa niin homma on helppo :) Pääasia että saab on rungoltaan ja koneelta ehjä, se säästää paljon.

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ma Loka 15, 2012 10:46
Kirjoittaja f-19
Konepellin ruosteet rälläköi helposti pois mutta siistiä ei tule yhtä helposti ellei ole peltisepän, paklaajan ja maalarin vikaa :-)

Eipä tuossa autossa mitenkään erityisen vähän kilsoja ole. Normi lukema satkussa, tuossa vaiheesa alkaa kori lahoamaan.

Inssiä ei haittaa konepellin ruostekukkaset, niistä ei jää leima kiinni.

Missä kuvat alustan ruostevaurioista? Kaikki alustassa, pyöräntuennoissa ja koteloissa olevat vauriot ovat niitä mikä katsastuskonttorin inssiä kiinnostaa. Ja niistä se auton katsastus riippuu ja sitä myötä ajetaanko autolla laillisesti vai ei.

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Pe Loka 19, 2012 21:41
Kirjoittaja szwuxi
f-19 kirjoitti:Konepellin ruosteet rälläköi helposti pois mutta siistiä ei tule yhtä helposti ellei ole peltisepän, paklaajan ja maalarin vikaa :-)

Eipä tuossa autossa mitenkään erityisen vähän kilsoja ole. Normi lukema satkussa, tuossa vaiheesa alkaa kori lahoamaan.

Inssiä ei haittaa konepellin ruostekukkaset, niistä ei jää leima kiinni.

Missä kuvat alustan ruostevaurioista? Kaikki alustassa, pyöräntuennoissa ja koteloissa olevat vauriot ovat niitä mikä katsastuskonttorin inssiä kiinnostaa. Ja niistä se auton katsastus riippuu ja sitä myötä ajetaanko autolla laillisesti vai ei.

Alustan kuvat tulevat huomen illalla :) Anteeksi etten ole päivitellyt kovin ahkeraan, on ollut kämpän etsintää yms ja kun saabbikin on kauempana..

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Pe Loka 19, 2012 23:01
Kirjoittaja f-19
No worries, kämpän etsintään kannattaakin oikeasti laittaa aikaa ja vaivaa, saapin kanssa turaaminen on toissijaista :-)

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: La Loka 20, 2012 11:13
Kirjoittaja kärkkäinen
Hyvä peli tästä vielä tulee :) Kateellinen olen hieman kun löysit tuon takaikkunan säleikön. :mrgreen:

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ke Marras 28, 2012 14:22
Kirjoittaja szwuxi
Nonii pistetäämpäs pitkän tauon jälkeen päivitystä, kuvia tulee roppa kaupalla heti kun menen takaisin Ylivieskaan omalle koneelle :lol:

Mitä viime aikoina on tapahtunut? Pohja koluttu läpi, koeajolla käyty useaan otteeseen, alkuperäiset stereot laitettu paikoilleen, keskikonsoli vaihettu, sisutaa puunailtu, nesteet vaihdettu, akku uusittu, ilmastointi puhistettu, kaijuttimet kokivat päivityksen, vakionopeuden säädin kunnostettu, pakoputki uusittu, auton historiaa tutkittu

Ja tästä päästäänkin seuraavaan asiaan, saabbini on valmistettu täysin suomessa, vuonna 1987 ensi rekistöröinti tapahtunut Järvenpäässä kesällä 1988, kuitteja löytyy vuodelta 1990 eteenpäin tähän päivään asti ja jopa öljyn vaihdoista löytyy kuitit! Kaikki tehty merkkiliikkeessä, mitään isompaa remonttia siihen ei ole tehty vuosien varrella, kiinnitin huomiota että kansi oli vaihdettu kertaalleen, tiedä sitten mikä ollut syynä.. Bensa pumppu oli vaihdettu 2000-luvun alussa.

On tuo mahtava peli! Lähtee kylmänäkin nätisti käymään. Millainen homma tuo katon alas ottaminen on? Mahtuuko ovesta tai takaluukusta pihalle?

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ke Marras 28, 2012 14:32
Kirjoittaja haffu
Kyllä pitäis mahtua ovesta. Ja täältä löytyy jonkinmoisia ohjeita irroitukseen/korjaamiseen: http://www.twinsaabs.com/900_repair/hea ... p?nsteps=5

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ke Marras 28, 2012 14:51
Kirjoittaja f-19
haffu kirjoitti:Kyllä pitäis mahtua ovesta. Ja täältä löytyy jonkinmoisia ohjeita irroitukseen/korjaamiseen: http://www.twinsaabs.com/900_repair/hea ... p?nsteps=5
Huomioitavaa että linkin auto on 3D ja verhoilu tulee "helposti" ulos takaluukusta? Tässä projektissa kun kyseessä on 2D niin katto ulos ovesta lienee todennäköinen vaihtoehto? Jos joku on 2D:stä ottanut takaluukusta kattoverhoilun ulos niin kertokoot?

Mulla on semmonen hytinä että kattoverhoilun ulos ottamista varten kannattaa irroittaa etupenkit. Voisin ainakin epäillä että taittuu varmasti helpommin ulos kun etupenkit on pois tieltä.

Kahtoppas, tuolla ohjeessa luki näin:
With a hatchback C900, the headliner will come right out through the hatch.
For a sedan, the best way is to drop the rear seat and go out through the trunk.


Mut jos itse tekisin niin penkit ulos kabiinista siis ensimmäisenä, ennen kuin yhtäkään kattoverhoilun ruuvia ja kiinnitystä avattu. Penkkien irroitus on pykälää nihkeämpää tehdä siinä kohtaa kun kattoverhoilu on irti ja makaa niskatukien päällä... Ja takapenkit kun vielä laittaa nurin niin varmasti tulee katto jotain kautta helposti ulos :-)

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ke Marras 28, 2012 16:17
Kirjoittaja Jatra
f-19 kirjoitti:
haffu kirjoitti:Jos joku on 2D:stä ottanut takaluukusta kattoverhoilun ulos niin kertokoot?
Mä otin, onnistuu helposti juurikin tuon ohjeen mukasesti, eli takapenkki farmariasennossa. Penkit oli irti, mut veikkaisin että tulee penkit paikallaankin mukavasti pihalle. Tietty jos ei, niin niinku sanoit niin ikävämpi irrotella penkkejä verhoilu niskassa... :roll:

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ke Marras 28, 2012 19:46
Kirjoittaja duuduu
Sitäpaitsi pakkohan sen on sieltä oven kautta ulos mahtua, kun se kerran sinne on tehtaalla sisäänkin saatu

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ke Marras 28, 2012 19:49
Kirjoittaja nalleolut
ei välttämättä jos tehtaan ohje laturin vaihtoonkin on moottorin pois otto :mrgreen:

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ke Marras 28, 2012 20:16
Kirjoittaja szwuxi
nalleolut kirjoitti:ei välttämättä jos tehtaan ohje laturin vaihtoonkin on moottorin pois otto :mrgreen:


:D Kaikkea sitä kuuleekin, mitä itse olen vertaillut saabbia uudempii autoihin niin moottoritilassa on enemmän tilaa ja tien päälle jos jää niin voi jopa tehdäkkin jotain :D

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ke Marras 28, 2012 20:18
Kirjoittaja Rattivaihde
duuduu kirjoitti:Sitäpaitsi pakkohan sen on sieltä oven kautta ulos mahtua, kun se kerran sinne on tehtaalla sisäänkin saatu
Onkohan lasit olleet vielä paikallaan siinä vaiheessa.

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ke Marras 28, 2012 20:18
Kirjoittaja nalleolut
se laturin pultti jää aikamonelta ekakertalaiselta irroittamatta :mrgreen: :mrgreen:

Re: Saab 900 vm-87 projekti

Lähetetty: Ke Marras 28, 2012 22:58
Kirjoittaja szwuxi
Pitää saada pian saabbi Haapavedelle niin pääsee viikollakin rassaamaan! :D
nalleolut kirjoitti:se laturin pultti jää aikamonelta ekakertalaiselta irroittamatta :mrgreen: :mrgreen:


Kiitos muistutuksesta, sitten kun se hetki tulee :mrgreen:


Tällä hetkellä aika mennyt vanhempien taloa remontoidessa ja saabbi on jäänyt vähän taka-alalle, mutta kuten aijemmin kirjoittelin on siihen tullut jo muutosta! :) Varsinkin alustan olen laittanut hyvään kuntoon, ainoa jäljellä oleva ruoste paikka alustassa on siinä akun alla, pikku homma sekin, tavaratilasta pitäisi hitsata vararenkaan alta pikku sauma, ei sekään iso homma ole, kunhan saisi tuon katon kuntoon niin jos sitä leimalle kokeilisi :twisted: