Og 900 T16 2d -89 tehoa,näköä ja ääntä..

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ja lohkon tasohionnassa kannattaa muistaa pultata päädyt mukaan, ettei tarvitse jälkeenpäin ihmetellä, mistä öljy tihkuu.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Pitää muokata myös ohjaustehostimen pumpun kiinnitys, koska kannen kiinnitys on erillainen.

Eipä nuo ole pahoja hommia.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ai niin tuokin vielä, hyvä pointti. Mutta tosiaan jos joku odottaa ihan bolt-on projektia niin vähän enemmän tuossa on tekemistä. Eli jos hitsikone kuulostaa pelottavalta ja itse tekeminen ei ole itsestäänselvyys niin T5 kansi B202:n päälle ei ole ihan piis of keik. Enkä viittaa tässä ketjussa oleviin kirjoittajiin, vaan yleisesti jos joku pohtii T5 kannen asennusta.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Kuva

Sitten kannattaa teettää tuo laadukkaasti tuo jakopään kotelo, ettei käy kuten allekirjoittaneella..

Tuossa näkee hienosti modatun jakopäänkotelon ja lohkon tulevan pinnan josta pääsee öljykarkuun.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Nyt kun tässä on jauhettu T5 kannesta, jota en ole laittamassa niin osaako kukaan kertoo paljon noi b212 vs b204 kannet virtaa, eli paljon on todellinen ero ns. vaivaan nähden? Tuossa nyt on kuitenkin kansi ja imusarja varastossa odottelemassa koneistusta :)

Ja mites kannattaa menetellä, b202 nokat koneistajalle kannen kanssa? Ja kannattaako koneistuksen jälkeen noihin kanaviin mennä ite kajoamaan, lähinnä valuvirheiden poisto mielessä?
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

B202 symmetric ports (new generation, no oil feed pipes)
SAAB Part no: 9107376
Intake port (height, width): -- mm,-- mm
Exhaust port (height, width): -- mm,-- mm
Combustion space volume: - cc
Flow intake: 182* CFM
Flow exhaust: 165* CFM

B212 & B234 "longhead"
SAAB Part no: 911535
Intake port (height, width): 31 mm,43 mm
Exhaust port (height, width): 27mm,42 mm
Combustion space volume: - cc
Flow intake: 192* CFM
Flow exhaust: 170* CFM

B204/B234 (T5) "shorthead"
SAAB Part no: --------
Intake port (height, width): -- mm,-- mm
Exhaust port (height, width): -- mm,-- mm
Combustion space volume: - cc
Flow intake: 228* CFM
Flow exhaust: 17x* CFM

Tuossahan nuo virtausarvot netistä otettu.
Kannattaa perehtyä vähän tuohon virittämiseen ennenkuin alkaa virittää :)

Miksi haluat nokat viedä koneistajalle kannen kanssa? Noissa on hydrauliset nostajat jotenka eivät juurikaan muokata nokkia. Netistä löytynee pajoja, josta saa virinokkia noihin, mutta ensin perusasiat kuntoon.

Mieti riittääkö suuttimet ja polttoainepumppu virityksiisi sekä miten saat moottorille lisää ruokaa / muuttaa sytysennakoita.

Sitten jos hankit T5-kannen ja laitat siihen B202:sta nokat vaatinee silloin nokat säädettävät nokkapyörät.

- Matti
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Eihän ne nokkia muokkaa, vaan ottaa hydraulinostin säädössä venttilien päästä tavaraa sen verran pois, mitä hiomalla lähtee venttili lautasen ja ohjurin välistä.. en tiiä vaikuttaako ne nokat tuohon, mut voiko ne lätkästä suoraan kiinni toiseen kanteen ilman mitää välysten tarkastelua ym. Koneistusta? Kuitenkin kulumista tapahtuu jossain välissä.

Ja autossa on Henkon 275lph pumppu ja tulossa Trionic 5.5 moottorin ohjaus, johon sitten räätälöidään softaa kunhan saadaan muuten pelaamaan, kuten tuosta alku esittelystä voi lukea :wink:
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Niin ootkos sää nyt tätä rakentelemassa johonkin mailin vetoihin kun tuntuu uutta palikkaa sen verran tulevan :lol:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Nojaa toisaalta jos hyvin pelaa ja säätöihin saa nii voihan ton 6 enskan tulla vinguttaa loppuun, vaikka halliin 8)
Kyllä se trionicci on niin monin verroin parempi, ettei tarvii ees miettiä miks ei sitä todennäköisesti pikku onkelmien saattelemana asentelis..
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja f-19 »

NGpower kirjoitti:Eihän ne nokkia muokkaa, vaan ottaa hydraulinostin säädössä venttilien päästä tavaraa sen verran pois, mitä hiomalla lähtee venttili lautasen ja ohjurin välistä..
:?: :?:

Ei niitä nokkia sen enempää tarvii koneista tai ihmetellä. Jos oikein haluaa hifistellä niin voihan niiden kaulat mitata ja pukit kannessa mutta harvemmin näinkään tehty? En ole kuullut että noissa yleensä mitään ropleemia kulumisen suhteen olisi ollut paitsi jos selkeästi jostain vauriosta olisi ollut kyse.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja f-19 »

En kans suosittelisi vinguttelemaan ellet tosiaan oikeasti tiedä mitä teet. Eikä niissä kansissa niin paljon mitään valuvirheitä mitä vingutella. Toki jos mielenrauhan sillä saat niin mikä jottei, mutta helposti saa myös vain vahinkoa aikaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

NGpower kirjoitti:
Ja mites kannattaa menetellä, b202 nokat koneistajalle kannen kanssa? Ja kannattaako koneistuksen jälkeen noihin kanaviin mennä ite kajoamaan, lähinnä valuvirheiden poisto mielessä?
Mielestäni kanavat kannattaa työstää ensin ja sitten vasta koneistamoon. Jos sattuu vingun terä lipsahtamaan seetirenkaaseen, niin menee tuoreeltaan tehdyt seetit pilalle ja joutuu pahimmillaan käyttämään kannen uudestaan koneistamossa seetin hionnassa. Tosin varovainen tekijähän teippaa seetit piiloon juurikin noiden vahinkolipsahdusten varalle. Kyllä kanavissa on jossain määrin aina mahdollista tehdä parannuksia. Jos ei mitään muuta, niin ainakin imusarjan ja pakosarjan kohdistus kanteen on ihan mielekäsjuttu tehdä. Virtauksen puutteen voi toisaalta kompensoida ahtopaineita nostamalla :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1825
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Race Peli 8)

Onkos sulla tuossa 6-Enskan välityksellä oleva loota vai?
Joutuikos tuossa suuttimien vaihdossa tekemään suutintukille mitään modausta vai meneekö nuo heittemällä Satkun vakio tukkiin?
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja NGpower »

f-19 kirjoitti:
NGpower kirjoitti:Eihän ne nokkia muokkaa, vaan ottaa hydraulinostin säädössä venttilien päästä tavaraa sen verran pois, mitä hiomalla lähtee venttili lautasen ja ohjurin välistä..
:?: :?:

Ei niitä nokkia sen enempää tarvii koneista tai ihmetellä. Jos oikein haluaa hifistellä niin voihan niiden kaulat mitata ja pukit kannessa mutta harvemmin näinkään tehty? En ole kuullut että noissa yleensä mitään ropleemia kulumisen suhteen olisi ollut paitsi jos selkeästi jostain vauriosta olisi ollut kyse.
Kiitos tästä, jos toisiaan voi vaihtaa noin vaan suoraan vanhat tilalle.

Joskus koneistin b202 turbo tonnarin kannen ja siellä Keskisuomen koneistamolla sanoivat tuota hydraulisäädöksi, eli kun venttiilin lautanen ja vastinpinta hiotaan muotoonsa niin venttiili ns. Painuu hieman syvemmälle ja tämä määrä otetaan pois venttiilin varren päästä.(anteeksi tyhmyyteni :D )

Näin ainakin mulle selitettiin tuolla paikanpäällä..

-431 T5 tonnarin suuttimet kävi tosiaan suoraan orggis bensatukkin ja loota on tällähetkellä 6 enskalla, sillä se varmaan on kestänyt? Kakkonen sorvaa hieman 7# loota löytyy myös, mutta vaihdetaan kun porsii :)

Ja tuosta kanavien vinguttelusta, juuri tuollaista olikin mielessä eli pientä varovaista siistimistä ja kohdistus..
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Viesti Kirjoittaja f-19 »

NGpower kirjoitti: Joskus koneistin b202 turbo tonnarin kannen ja siellä Keskisuomen koneistamolla sanoivat tuota hydraulisäädöksi, eli kun venttiilin lautanen ja vastinpinta hiotaan muotoonsa niin venttiili ns. Painuu hieman syvemmälle ja tämä määrä otetaan pois venttiilin varren päästä.(anteeksi tyhmyyteni :D )
Ah Ok nyt ymmärrän. Se on tosi kyllä kun venttiilien ja kannen seetipinnoista otetaan tavaraa pois koneistamalla niin kyllähän tosiaan vena uppoaa syvemmälle eli "lähemmäs paininkuppia". Mutta tässä taidetaan puhua todella pienistä määristä, joitain satkuja? Ja sitten vaikutus on täysin merkityksetön jos venat vain läpätään. Uskoisin että hydrauliset paininkupit kompensoi tuon muutoksen ongelmitta (?).

Btw, mikä mahtaa olla hydraulisten painimien säätövara?

Jos olisi kovat kupit niin silloin tulisikin tälläisessä tapauksessa venan välykset säätää uusiksi.


Alun perin kun mä kyselin tuosta vinkutuksesta niin tarkoitin että pitikö tosiaan lohkostakin vinkuttaa jotain pois kun siitä oli maininta...

Imusarjasta riippuen kannen ja imarin kohditus on tietenkin tarpeen. Kannen kanavien siistiminen on tosiaan itsestä kiinni että kuinka paljon niissä näkee ja tietää olevan parannettavaa, mutta ei ne tehtaaltakaan ihan paskat taida olla?
Vastaa Viestiin