Sivu 2/6

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Lähetetty: Ma Loka 29, 2012 10:04
Kirjoittaja G-mies
Ja lohkon tasohionnassa kannattaa muistaa pultata päädyt mukaan, ettei tarvitse jälkeenpäin ihmetellä, mistä öljy tihkuu.

Matti

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Lähetetty: Ti Loka 30, 2012 10:21
Kirjoittaja Turbo16
Pitää muokata myös ohjaustehostimen pumpun kiinnitys, koska kannen kiinnitys on erillainen.

Eipä nuo ole pahoja hommia.

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Lähetetty: Ti Loka 30, 2012 11:27
Kirjoittaja f-19
Ai niin tuokin vielä, hyvä pointti. Mutta tosiaan jos joku odottaa ihan bolt-on projektia niin vähän enemmän tuossa on tekemistä. Eli jos hitsikone kuulostaa pelottavalta ja itse tekeminen ei ole itsestäänselvyys niin T5 kansi B202:n päälle ei ole ihan piis of keik. Enkä viittaa tässä ketjussa oleviin kirjoittajiin, vaan yleisesti jos joku pohtii T5 kannen asennusta.

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Lähetetty: Ti Loka 30, 2012 16:14
Kirjoittaja Turbo16
Kuva

Sitten kannattaa teettää tuo laadukkaasti tuo jakopään kotelo, ettei käy kuten allekirjoittaneella..

Tuossa näkee hienosti modatun jakopäänkotelon ja lohkon tulevan pinnan josta pääsee öljykarkuun.

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Lähetetty: Ti Loka 30, 2012 18:01
Kirjoittaja NGpower
Nyt kun tässä on jauhettu T5 kannesta, jota en ole laittamassa niin osaako kukaan kertoo paljon noi b212 vs b204 kannet virtaa, eli paljon on todellinen ero ns. vaivaan nähden? Tuossa nyt on kuitenkin kansi ja imusarja varastossa odottelemassa koneistusta :)

Ja mites kannattaa menetellä, b202 nokat koneistajalle kannen kanssa? Ja kannattaako koneistuksen jälkeen noihin kanaviin mennä ite kajoamaan, lähinnä valuvirheiden poisto mielessä?

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Lähetetty: Ti Loka 30, 2012 18:14
Kirjoittaja Turbo16
B202 symmetric ports (new generation, no oil feed pipes)
SAAB Part no: 9107376
Intake port (height, width): -- mm,-- mm
Exhaust port (height, width): -- mm,-- mm
Combustion space volume: - cc
Flow intake: 182* CFM
Flow exhaust: 165* CFM

B212 & B234 "longhead"
SAAB Part no: 911535
Intake port (height, width): 31 mm,43 mm
Exhaust port (height, width): 27mm,42 mm
Combustion space volume: - cc
Flow intake: 192* CFM
Flow exhaust: 170* CFM

B204/B234 (T5) "shorthead"
SAAB Part no: --------
Intake port (height, width): -- mm,-- mm
Exhaust port (height, width): -- mm,-- mm
Combustion space volume: - cc
Flow intake: 228* CFM
Flow exhaust: 17x* CFM

Tuossahan nuo virtausarvot netistä otettu.
Kannattaa perehtyä vähän tuohon virittämiseen ennenkuin alkaa virittää :)

Miksi haluat nokat viedä koneistajalle kannen kanssa? Noissa on hydrauliset nostajat jotenka eivät juurikaan muokata nokkia. Netistä löytynee pajoja, josta saa virinokkia noihin, mutta ensin perusasiat kuntoon.

Mieti riittääkö suuttimet ja polttoainepumppu virityksiisi sekä miten saat moottorille lisää ruokaa / muuttaa sytysennakoita.

Sitten jos hankit T5-kannen ja laitat siihen B202:sta nokat vaatinee silloin nokat säädettävät nokkapyörät.

- Matti

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Lähetetty: Ti Loka 30, 2012 19:07
Kirjoittaja NGpower
Eihän ne nokkia muokkaa, vaan ottaa hydraulinostin säädössä venttilien päästä tavaraa sen verran pois, mitä hiomalla lähtee venttili lautasen ja ohjurin välistä.. en tiiä vaikuttaako ne nokat tuohon, mut voiko ne lätkästä suoraan kiinni toiseen kanteen ilman mitää välysten tarkastelua ym. Koneistusta? Kuitenkin kulumista tapahtuu jossain välissä.

Ja autossa on Henkon 275lph pumppu ja tulossa Trionic 5.5 moottorin ohjaus, johon sitten räätälöidään softaa kunhan saadaan muuten pelaamaan, kuten tuosta alku esittelystä voi lukea :wink:

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Lähetetty: Ti Loka 30, 2012 20:17
Kirjoittaja saba90
Niin ootkos sää nyt tätä rakentelemassa johonkin mailin vetoihin kun tuntuu uutta palikkaa sen verran tulevan :lol:

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Lähetetty: Ti Loka 30, 2012 20:31
Kirjoittaja NGpower
Nojaa toisaalta jos hyvin pelaa ja säätöihin saa nii voihan ton 6 enskan tulla vinguttaa loppuun, vaikka halliin 8)
Kyllä se trionicci on niin monin verroin parempi, ettei tarvii ees miettiä miks ei sitä todennäköisesti pikku onkelmien saattelemana asentelis..

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Lähetetty: Ti Loka 30, 2012 23:07
Kirjoittaja f-19
NGpower kirjoitti:Eihän ne nokkia muokkaa, vaan ottaa hydraulinostin säädössä venttilien päästä tavaraa sen verran pois, mitä hiomalla lähtee venttili lautasen ja ohjurin välistä..
:?: :?:

Ei niitä nokkia sen enempää tarvii koneista tai ihmetellä. Jos oikein haluaa hifistellä niin voihan niiden kaulat mitata ja pukit kannessa mutta harvemmin näinkään tehty? En ole kuullut että noissa yleensä mitään ropleemia kulumisen suhteen olisi ollut paitsi jos selkeästi jostain vauriosta olisi ollut kyse.

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Lähetetty: Ti Loka 30, 2012 23:10
Kirjoittaja f-19
En kans suosittelisi vinguttelemaan ellet tosiaan oikeasti tiedä mitä teet. Eikä niissä kansissa niin paljon mitään valuvirheitä mitä vingutella. Toki jos mielenrauhan sillä saat niin mikä jottei, mutta helposti saa myös vain vahinkoa aikaan.

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Lähetetty: Ti Loka 30, 2012 23:12
Kirjoittaja Mertmi
NGpower kirjoitti:
Ja mites kannattaa menetellä, b202 nokat koneistajalle kannen kanssa? Ja kannattaako koneistuksen jälkeen noihin kanaviin mennä ite kajoamaan, lähinnä valuvirheiden poisto mielessä?
Mielestäni kanavat kannattaa työstää ensin ja sitten vasta koneistamoon. Jos sattuu vingun terä lipsahtamaan seetirenkaaseen, niin menee tuoreeltaan tehdyt seetit pilalle ja joutuu pahimmillaan käyttämään kannen uudestaan koneistamossa seetin hionnassa. Tosin varovainen tekijähän teippaa seetit piiloon juurikin noiden vahinkolipsahdusten varalle. Kyllä kanavissa on jossain määrin aina mahdollista tehdä parannuksia. Jos ei mitään muuta, niin ainakin imusarjan ja pakosarjan kohdistus kanteen on ihan mielekäsjuttu tehdä. Virtauksen puutteen voi toisaalta kompensoida ahtopaineita nostamalla :wink:

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Lähetetty: Ke Loka 31, 2012 05:50
Kirjoittaja Suabisti
Race Peli 8)

Onkos sulla tuossa 6-Enskan välityksellä oleva loota vai?
Joutuikos tuossa suuttimien vaihdossa tekemään suutintukille mitään modausta vai meneekö nuo heittemällä Satkun vakio tukkiin?

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Lähetetty: Ke Loka 31, 2012 06:49
Kirjoittaja NGpower
f-19 kirjoitti:
NGpower kirjoitti:Eihän ne nokkia muokkaa, vaan ottaa hydraulinostin säädössä venttilien päästä tavaraa sen verran pois, mitä hiomalla lähtee venttili lautasen ja ohjurin välistä..
:?: :?:

Ei niitä nokkia sen enempää tarvii koneista tai ihmetellä. Jos oikein haluaa hifistellä niin voihan niiden kaulat mitata ja pukit kannessa mutta harvemmin näinkään tehty? En ole kuullut että noissa yleensä mitään ropleemia kulumisen suhteen olisi ollut paitsi jos selkeästi jostain vauriosta olisi ollut kyse.
Kiitos tästä, jos toisiaan voi vaihtaa noin vaan suoraan vanhat tilalle.

Joskus koneistin b202 turbo tonnarin kannen ja siellä Keskisuomen koneistamolla sanoivat tuota hydraulisäädöksi, eli kun venttiilin lautanen ja vastinpinta hiotaan muotoonsa niin venttiili ns. Painuu hieman syvemmälle ja tämä määrä otetaan pois venttiilin varren päästä.(anteeksi tyhmyyteni :D )

Näin ainakin mulle selitettiin tuolla paikanpäällä..

-431 T5 tonnarin suuttimet kävi tosiaan suoraan orggis bensatukkin ja loota on tällähetkellä 6 enskalla, sillä se varmaan on kestänyt? Kakkonen sorvaa hieman 7# loota löytyy myös, mutta vaihdetaan kun porsii :)

Ja tuosta kanavien vinguttelusta, juuri tuollaista olikin mielessä eli pientä varovaista siistimistä ja kohdistus..

Re: Og 900 T16 2d -88 tehoa,näköä ja ääntä..

Lähetetty: Ke Loka 31, 2012 11:30
Kirjoittaja f-19
NGpower kirjoitti: Joskus koneistin b202 turbo tonnarin kannen ja siellä Keskisuomen koneistamolla sanoivat tuota hydraulisäädöksi, eli kun venttiilin lautanen ja vastinpinta hiotaan muotoonsa niin venttiili ns. Painuu hieman syvemmälle ja tämä määrä otetaan pois venttiilin varren päästä.(anteeksi tyhmyyteni :D )
Ah Ok nyt ymmärrän. Se on tosi kyllä kun venttiilien ja kannen seetipinnoista otetaan tavaraa pois koneistamalla niin kyllähän tosiaan vena uppoaa syvemmälle eli "lähemmäs paininkuppia". Mutta tässä taidetaan puhua todella pienistä määristä, joitain satkuja? Ja sitten vaikutus on täysin merkityksetön jos venat vain läpätään. Uskoisin että hydrauliset paininkupit kompensoi tuon muutoksen ongelmitta (?).

Btw, mikä mahtaa olla hydraulisten painimien säätövara?

Jos olisi kovat kupit niin silloin tulisikin tälläisessä tapauksessa venan välykset säätää uusiksi.


Alun perin kun mä kyselin tuosta vinkutuksesta niin tarkoitin että pitikö tosiaan lohkostakin vinkuttaa jotain pois kun siitä oli maininta...

Imusarjasta riippuen kannen ja imarin kohditus on tietenkin tarpeen. Kannen kanavien siistiminen on tosiaan itsestä kiinni että kuinka paljon niissä näkee ja tietää olevan parannettavaa, mutta ei ne tehtaaltakaan ihan paskat taida olla?