Sivu 2/2

Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti

Lähetetty: Pe Joulu 07, 2012 00:21
Kirjoittaja ysifemma
"Hifiä" saat helposti kun juotat valaistus johdot - rinnan johonkin niihin moniin mittaristo polttimon kontakteihin - mittariston piirikalvoon suoraan.

Se on vähän niin kun savolaiselta kysyis ... loput jääkin sitten jonkun muun vastuulle ... vai miten se nyt menikään ?

No joka tapauksessa otappa nyt sitten selvää tästäkin ... yritetty on ... :mrgreen:

Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti

Lähetetty: Ti Elo 06, 2013 16:50
Kirjoittaja Mertmi
Sainhan lopulta mittarin paikalleen ja kas, eipä näytä painetta. Ohmimittarilla diagnoosia: anturi rikki. Olipa se siis vikautunut autossa paikallaan ollessaan. Takuuseen sain uuden. Nyt näyttää paineen. Käyttöjännitteet rosvosin radion johdoista. Jatkuvan virran syöttö pitäisi ehkä kuitenkin vetää suoraan akulta, koska tuo jännitemittauspuoli näyttää muutaman kymmenyksen matalampaa jännitettä kuin akun napajännite. Lienee senverran kuormaa jo tuossa radion kohdalla ja siitä seurauksena jännitehäviötä.

Kuva

Tuolla "extra"-napilla jossa loistaa nolla saa mittarin pois päältä, jos käy häiritsemään pimeällä ajaessa. Muutenhan kaikki olisikin oikein hienosti, mutta öljynpaineet huitelee jossakin ihan utopisissa lukemissa. Kylmänä etenkin paineet on jo pikkukierroksilla yli 7bar ja motarille kiihdytyksessä paineet nousee 8,2baariin. Kun kone lämpenee paineet pysyttelee jonkinverran alle 5baarissa kierroksilla ja 2000-2500rpm seudussa ollaan ohjekirjan lukemissa 2,5-3bar luokkaa. Tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella paine on 1,5bar. Kaivelin teknisiä tietoja. Öljypumpun paineenrajoitusventtiilin avautumispaine on 3,8bar. Eli kovasti näyttäisi siltä, ettei venttiili toimi?

Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti

Lähetetty: Ti Elo 06, 2013 17:10
Kirjoittaja ysifemma
Juu kyllä T7:ssa on korkeat paineet kylmänä ...

Näin "helle" päivinäkin "kylmäkäynnistyksessä" joutokäynnillä paineet nousee yli 6,5 bar:n ja luonnolisesti talvella on ollut enempi. (yli 7,5 baria). Mittarina on tällä hetkellä VDO.

Olen nuo paineet tarkastanut kalibroidulla digitaalisella testimittarilla.

:saab:

Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti

Lähetetty: Ti Elo 06, 2013 17:20
Kirjoittaja Mertmi
Minusta nuo on aika rajut paineet. Eikö paineenrajoitusventtiilin pitäisi rajoittaa painetta? Aiemmin oli 99turbossa öljynpainemittari ja siinä paineet pysyi alle 4bar lämpimällä koneella, vaikka moottorin kierrokset oli tapissa. Kylmänä sekin muistaakseni ampui painemittarin melkein pohjaan ja kerran halkaisi öljynjäähdyttimenkin.

Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti

Lähetetty: Ke Elo 07, 2013 09:01
Kirjoittaja se93tbo
Tuon anturin/tieto orkkikselta vois periaattees ehkäpä liittää ecun nastaan 16 ja sieltä tieto sidiin? jänniitteet toki pitäs fixailla paineille kohilleen... tuli vaan mieleen.

Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti

Lähetetty: Ke Elo 07, 2013 10:13
Kirjoittaja Mertmi
Kuulostaa mielenkiintoiselta! 3-160 ohmia on tuo anturi ja käsittääkseni se on sama VDO:ssa. Millaista tietoa ecu ottaa vastaan?

Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti

Lähetetty: Ke Elo 07, 2013 10:37
Kirjoittaja se93tbo
Oisko se ollu 0-5V jännitettä, kyllähän sen jotenkin sihen saa säädettyy et näyttää oikeeta lukemaa. Saisko orkkis anturilta jopa tuon tiedon. Täytyy lukee wis:sii ni selvenee enempi, tuli tuo idea vasta äsken mieleen eikä täs koneel oo wissii...ei jaksa vielä yläkertaa kävellä :P

Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti

Lähetetty: Ke Elo 07, 2013 12:24
Kirjoittaja Mertmi
Orggis anturi taitaa olla oikeastaan painekytkin...

Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti

Lähetetty: Ke Elo 07, 2013 15:24
Kirjoittaja se93tbo
Mertmi kirjoitti:Orggis anturi taitaa olla oikeastaan painekytkin...
jep sihen se ei onnaa.

Re: Og 9-3:een öljynpainemittari asennusrojekti

Lähetetty: Ma Kesä 26, 2017 17:14
Kirjoittaja Mertmi
Tähän pitää nyt laittaa viimeisin tieto, eli mittarina ja anturina palvelee nykyään 0...5bar näyttämällä oleva VDO. Moottorin paineet maantieajossa pysyy WIS:n mukaisessa 3,8bar -lukemassa.