Saab Suomesta, 900c-89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kukaan ei ole kommentoinut ohjausta, vika on siis harvinainen... Haulla löysin muutaman oman tekstini 10 vuoden takaa eri nickillä, kun taistelin silloisen 16-venttiilisen automaatin ohjauksen kanssa, jossa voideltiin alimmaista ristikkoniveltä ja lopuksi vaihdettiin koko se alimmainen hässäkkä. Tämä tuntuu kyllä ihan erilaiselta meiningiltä. No, uhmaan mahdollisesti kohtaloani torstaina ja jyräytän hakemaan 8 kpl kesävanteita renkaineen Hesasta, jos ketju hiljenee, kävi huonosti,joko miehelle tai autolle tai kummallekin.

Onneksi tuolla hovikorjaamolla on vanhojen Saabien erikoismies, joten hältä varmaan löytyy jotain takataskusta, kun vien kulkineen sinne näytille. Saman kaverin kanssa keskusteltiin vaihteistoöljystä ja päädyttiin yhteisymmärrykseen, että ainoa oikea aine sinne on perinteinen mineraaliöljy. On muuten moinen aine aika kivasti kadonnut kuvioista sekin. Menin takuuvarmaan paikalliseen markettiin tutkimaan 10 metriä pitkää öljyhyllyä. Mobil oli hylännyt mineraalit kokonaan, Superit ovat nykyään jotain 2000 tai 3000 merkinnällä varustettuja puoli-ja kokonaan synteettisiä, höh. Onneksi Teboiliin voi luottaa. Saabin käyttöohjekirjan spekseihin laatikkoöljystä sopivaa "traditional mineral oil, multigrade 10w-30" API-luokituksella SF, eli 100% osuma, otin mukaan 4L hintaan 11.9 euroa. Halpaa kuin saippua.

Piruuttani katsoin hyllyllä lojuneen Teboilin "voitelukäsikirjan" suositukset 1978-1993 Saabeille. Jaahas, suosittelivat vaihdelaatikkoon täyssynteettistä Diamondia ja semiä Goldia. Toivottavasti moni ei ole erehtynyt uskomaan !

Mutta joo, jos selviän rengasreissusta hengissä pistetään Saab vaihteiston öljynvaihtoon ja toivotaan, että sinne on jossain vaiheessa laitettu liian liukasta nestettä ja mineraalimössö korjaa ongelmat, sitten saavat ihmetellä ohjausta, että riittääkö voitelu ja kolmen kilon leka, vai meneekö oikeasti ruuvaamisen puolelle.

Sain kyllä aikoinaan tuosta ohjauksen kanssa temppuilusta niin tarpeekseni, että tämä takaisku oli hivenen harmittava. Ainahan sitä voi pitää puolen vuoden tuumaustauon, jos alkaa ärsyttää...
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24612
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

yhteen saabbiin ollu avustamassa ku vaihdettiin neulalaakeri heti sinne ratin alle... oli aikamoinen napsuna ku osa oli melkein lattialla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Jotain tommosta mä vähän ajoin takaa, kuulostaa pirun kuivalta ja heti siinä ratin "alla". Se vieno kitinä ostosta saakka viittais myös että oli tuloillaan. No, kunhan vähän kokeillaan ja puretaan,niin eiköhän totuus paljastu. Toivottavasti.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24612
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ratti pois ja wd40:sta kehiin..

ensiapuna.. jos ei auta ni sit keksittävä muuta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Keväinen sää suosi ja valoakin oli vielä vähän vaille kuusi, niin tein työtä käskettyä, eli irrotin Sabasta ratin ja suoritin WD-40 hyökkäyksen pitkällä kärsällä joka paikkaan, mihin mielikuvitus antoi myöden.

Taivuinpa vielä jalkatilaankin ja raotin kumipaljetta rattiakselin läpiviennin kohdalta ja työntelin weedeetä menemään. Sitten ratti takaisin ja parin kilsan koeajolle. Ei tuntunut eikä kuulunut mitään outoa tuon lyhyen testin aikana.

Huomenna siis nokka kohti Helsinkiä, sen verran "pitkä" reissu, että eiköhän tuo karvansa näytä sillä matkalla, jos aihetta tulee, kurvaan paluumatkalla ensin Euromasterin (ilmoittivat, että tilatut kesäkumit ovat saapuneet) kautta ja tiputan aluvanteet sinne ja sitten pajalle näyttämään autoa asentajalle.

Voishan sitä kerrankin olla tuuria ja kyseessä oli vain ja ainoastaan kuivuus väärässä paikassa, jolta meteli kieltämättä kuulosti. Toivossa on hyvä elää.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jaahans. 130 kilsan kiekaus Hesaan tehty ja ohjauksessa ei ollut mitään valittamista, toimi just kuten pitää ilman ylimääräisiä rutinoita. Uskotaan toistaiseksi rasvan vähyyteen oireen aiheuttajana.

Motarilla pääsi maistelemaan Saabin kulkua satasen vauhdissa, hyvin maistui. Mulla on noita +300 tkm ajettuja satkuja ollut aikoinaan useampikin ja täytyy myöntää, että kyllähän ne vähän väsyneemmiltä tuntuivat, kuin tämä. Ei vaeltanut yhtään, jämäkästi ja suuntavakaasti mentiin, ei mitään moittimista. Vaikka vuosia on takana, kohtuulliset ajokilometrit tuntuvat tuossa positiivisesti.

Aluvalsseilla on nyt uudet renkaat odottamassa kauden alkamista, vanhoista renkaista siirrettiin 2 kpl Nokian i3 renkaita peltivanteille "vararenkaiksi", olivat vuodelta 2008 ja pintaa vielä 6mm, joten liian hyvät hävitettäviksi. Jospa jostain vielä haalisi pari käypää rengasta halvalla ja laittaisi noille kahdelle muulle vanteelle, niin olisi toinen sarja varalla.

Nyt täytyy siirtyä tuonne ostopalstalle peräänkuuluttamaan keskiökapseleita noihin aluvanteisiin, ovat hieman epätäydelliset tuossa asussa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja vmt »

Mulla oli 180 000 ajettu samanikäinen c ennen nykyistä i:tä. Meno oli todellakin niin järkähtämätöntä mut samalla pehmeätä et eihän sellasta kyytiä saa kuin valtion rautateillä.

Siihen verrattuna tuo nykyinen on melkoinen soutupaatti noilla liki 290 000 kilometrillään. Tokihan asia olis varmasti korjattavissa mutta tilojen ja ajan puute, sekä se miten paljon 900 euron autoon viitsii laittaa lisää rahaa kiinni, mutkistavat asioita.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Mulla taas päinvastaiset kokemukset, 199tkm ajettu c on ohjaukseltaan vähän suurpiirteinen kun taas 317tkm ajettu i kulkee tasan sinne mihin ajattelee. Tässä taitaa korostua kuinka hyvällä pidolla ovat olleet, tuo i on esim. sisältä aivan uudenveroinen ja c on ollut viimeiset vuotensa ennen minulle siirtymistä kakkosautona ja lastentarhana... Molemmat kulkevat kyllä erittäin suoraan ja ovat mukavia ajettavia verrattuna 142tkm ajettuun 9-3:een...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Joo, autot ovat yksilöitä, enkä tarkoittanut liikaa yleistää. Oli minunkin ex-Saabeista esim. -88 mallinen 8-tappinen ruisku reilut 300 tkm ajettuna todella hyvä ja vakaa ajettava, siihen tosin saattoi olla syynä se, että vaihdatin siihen Lesjöforsin madallusjouset ja uudet kaasuiskarit, ynnä kaikki vähänkin välyksellinen alustassa vaihdettiin uuteen...

Tässä nykyisessä on Sepon ja jälkikasvun vaihtamat uudenkarheat etuiskarit ja takaiskarit ovat sen näköiset, että ne on vaihdettu jossain vaiheessa, vaikkei sellaisesta syystä tai toisesta kuittia olekaan, välyksiäkään ei tunnu missään. Jouset ovat kunnossa ja ne muutamat kriittiset paikat edelleen hitsaamattomia eivätkä sen tarpeessakaan. Mutta, on selvä, että kori kokonaisuutena ottaa osumaa pitkässä juoksussa ja on hiukka eri asia, onko mittarissa 350 tkm tai kuten tässä, 117 tkm. Osilla ja korjauksilla tuota voi peittää, mutta jossain vaiheessa ryhti vaan loppuu kesken.

Työautoina olleet Transporterit olivat hyviä esimerkkejä, kori lopahti siinä reilussa 200 tkm niin, että kaikki mahdollinen jouduttiin laittamaan uusiksi, viimeistään 400 tkm kohdalla voidaan sanoa, että selkäranka ns. notkahti, eikä autoa saanut ryhtiin enää mitenkään, paaliin vaan tai vaatimattomampaan ajoon omalla vastuulla.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Päivällä muun puuhan ohessa vetäisin kojelaudan ja kynnykset ym. kumi/muovinhoitoaineella, hyvä tuli. Jossain vaiheessa täytyy tutustua noiden kytkimien sielunmaailmaan, koko rivi, puhallinnopeus-lämmönsäätö-suuntaus on liikuttavan yksimielisesti pimeä. No, kevät tulee, mutta kai sillä joskus tulee pimeälläkin ajeltua vielä. Mittarivalojen vasen puoli on myös mykkä, sekin polttimo täytyy kaivaa esiin. Se onkin tuttua hommaa entisistä. Mulla oli joskus kätevä torx-avaimien kokoelma, täytyy inventoida kellaria ja paikallistaa, en olekaan sitten edellisen Saabini niitä tarvinnut...

Jätin Saabin ovet lukitsematta, keli muuttuu aika radikaalisti ja kosteasta plussakelistä räväytetään yön aikana -20 asteen hujakoille. Ai ai kun tekee gutaa joka suhteessa... Saabille tulee useampi lepopäivä jos sääennustetta on uskominen. Talven viimeisessä rypistyksessä lyödään ilman lämppäriä tulille Aurista.

Päivän kysymys:

On vuosi 2013. Mistään ei enää saa Texaco Power Steering Fluid 4634:ää. MITÄ nestettä minä ostan ohjaustehostimeen, jos vaikka joku päivä jumppaisin sinne uudet nesteet. Täällä ei ole marmoritiskiä, vain pari pahaista harakiriliikettä ja markettia. Mitä te nykyään käytätte, muuta kuin sitä kohta tiivisteiden petettyä ympäriinsä roiskuvaa ATF:ää ?

Kiitos vastauksista.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Nätti auto!

Mä oon tilannut oikeanlaiset ohjaustehostimen öljyt Pro-carservicestä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Minkäslaisia speksejä niissä heidän toimittamissaan aineissa mahtaa olla ? Toisaalta ei viittis tilailla, jos vastaavaa olisi nurkan takanakin saatavilla. Tää tehostinneste on sellainen vastausten viidakko, etten yksiselitteistä totuutta netistä löytänyt, nyt kun sitä originaalia nestettä ei enää ole saatavilla.

Mulla on tossa litran purkki Fordin speksit täyttävää hydrauliikkanestettä, ihan siis Fordin logolla, jota aikoinaan lisäilin -96 Mondeooni, kun se tehostimen nestettä vähän hukkasi, luulisi nyt, että sekin kelpaa...
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Moponetistä 59-0030, vaihten kaikki muljut pumpulla tarkasti ajaen niin tulee hyvä.
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^En ymmärtänyt mitään, mutta hyvä tulee !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Nesteenvaihto konetta käyttämällä, säiliön paluunippa tukkien, paluuletkusta keruuastiaan johtamalla, rattia ääriasennosta toiseen käännellen, etupyörät mieluiten ylöstunkattuna, kunnes tulee puhdasta lientä järjestelmän läpi. Kaveri avuksi. Vanhan korvaava aine esim. motonetista, tuotenumerolla 59-0030.

Pätee lähes kaikkiin, OG satkusta en mene vannomaan kun en ole vaihtanut.
Anteeksi huono äidinkieli tähän aikaan ja tässä kunnossa.. :oops:
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Vastaa Viestiin