Sivu 2/11

Re: LeKen Saab 900i

Lähetetty: Pe Loka 04, 2013 14:29
Kirjoittaja kärkkäinen
Eipäs nyt täytetä jyväskylää näillä huoranporrassaabeilla. 8) Eivaan, seuraillaan ja odotellaan innolla homman edistymistä!

Mulla ois itseasiassa huoranportaat, itse tehty lasikuidusta. En vaan jaksanut tehdä loppuun koska aidot putkahtivat näköpiiriin. Toimii ainakin muottina jos jaksat kuidutella?

Re: LeKen Saab 900i

Lähetetty: Pe Loka 04, 2013 14:50
Kirjoittaja LeKe96
Saattas ehkä kiinnostaa, pistä vaikka Facebookissa kuvaa. Tosin saattaa nyt olla tossa projektissa muutakin tekemistä, kuin huoranportaiden kuiduttelu. :D

Re: LeKen Saab 900i

Lähetetty: Pe Loka 04, 2013 15:11
Kirjoittaja nalleolut
combin portaat löytyy huomenna somerolta.

Re: LeKen Saab 900i

Lähetetty: Pe Loka 04, 2013 16:44
Kirjoittaja LeKe96
Taitaa olla sedan toi mun satku(?)
Eli ei taida sopia.

Re: LeKen Saab 900i

Lähetetty: La Loka 26, 2013 14:07
Kirjoittaja LeKe96
Turbosta ja vaparista irroittelin syylärit ja lämppärin kennot, kennot siksi että oli makeaa nestettä eksynyt kabiinin puolelle lattialle, joten päättelin kennon vuotavan. Turbosta otin uuden, mutta kun testasin vuotavatko, niin sekä "uusi" että vanha tuntuivat olevan kunnossa. Vanhassa oli liitoslaipassa jotain tiivistemassaa, olisiko tuo voinut valua laippojen välistä? Muuta en keksi miten olisi nestettä kabiiniin päässyt.

Vanha syyläri puolestaan niin huono, että otin turbosta uuden, mutta flektit erilaiset eivätkä mene syyläreistä ristiin ja tietenkin liittimetkin erilaiset...
Tästä meinasin kysyä jos jollakin pyörisi nurkissa ylimääräisenä, mutta kirjoittaessa muistin että nurkissa pyörii yksi purettu johtosarja josta ko. liitin löytyikin.

Muuten vielä pieni kymysys, mitenkäs pian kannen asennuksesta täytyy loppukiristys tehdä vai onko väliä, kun voisi tänä viikonloppuna kannen laittaa paikalleen, mutta ei viitsisi loppukiristystä varten käyttää ennen kuin jäähynestekierron saa kuntoon.
Eli voinko laittaa kannen nyt ja käyttää autoa tyyliin kahden viikon päästä ja suorittaa jälkikiristyksen silloin?

Kiitollinen olisin jos saisin noihin kysymyksiin vastauksen.
Illalla päivittelen topiccia paremmin. :)

Re: LeKen Saab 900i

Lähetetty: La Loka 26, 2013 22:12
Kirjoittaja LeKe96
Syylärit irroittelin sekä turbosta että vaparista pari päivää sitten. "Vähän" paremmassa kunnossa toi turbon syyläri, kuin vaparin. Tuo punainen vaparista, toinen turbosta.
Kuva
Kuva
Aluksi luulin että syyläreiden vaihto olisi bolt-on. Noh ei ollut, Flektin liitin oli erilainen ja turbon syylärissä oli myös yksi aukinainen paikka enemmän kuin vaparissa. Syylärin kiinnikkeet sentään olivat samat :roll:
Johtosarjan puolen liittimen flektille löysin kesällä purkamani satkun johtosarjasta.
Vaparin syylärissä oli myös paikka letkulle, mutta tulpattuna toisin kuin turbossa. Ensin meinasin otaa vain tulpan ja laittaa sen syyläristä toiseen, noh letkun paikka oli tietysti erikokoinen, kuin tulppa.
Tulppa vasemmalla, letkun paikka oikealla.
Kuva
Täytyy hommata jostain toinen tommonen musta osa ja tehdä sisälle kierteet ja iskeä pultti o-renkaan kanssa tulpaksi. HOX!/Jos jollain tuo musta pötikkä ylimääräisenä, niin pistä yv!/HOX!

Ilmanvaihdon raikasilmasuodatinta vilkaisin ja oli sen verran käytetyn näköinen, että tuskin koskaan vaihdettu. Paineilmalla suihkin puhtaaks.

Lattiasta raavin sitten noita äänieristemattoja kuumailmapuhallin+ruuvimeisseli kombolla.
Kuva
Kovin läheltä en noita bensalinjoja tai sähköpiuhoja viitsinyt puhaltimen kanssa puhdistella, niin jäi homma aika vaiheeseen. Voiko noitten läheltä ihan huoletta puhaltimella lämmittää vai tuleeko p*erkeleitä, kun johdot sulaa tai bensa syttyy? Johdot varmaan ainakin kannattaisi siirtää syrjään?

Näihin vielä kaipaisin vastausta.
LeKe96 kirjoitti:Turbosta ja vaparista irroittelin syylärit ja lämppärin kennot, kennot siksi että oli makeaa nestettä eksynyt kabiinin puolelle lattialle, joten päättelin kennon vuotavan. Turbosta otin uuden, mutta kun testasin vuotavatko, niin sekä "uusi" että vanha tuntuivat olevan kunnossa. Vanhassa oli liitoslaipassa jotain tiivistemassaa, olisiko tuo voinut valua laippojen välistä? Muuta en keksi miten olisi nestettä kabiiniin päässyt.

Muuten vielä pieni kymysys, mitenkäs pian kannen asennuksesta täytyy loppukiristys tehdä vai onko väliä, kun voisi tänä viikonloppuna kannen laittaa paikalleen, mutta ei viitsisi loppukiristystä varten käyttää ennen kuin jäähynestekierron saa kuntoon.
Eli voinko laittaa kannen nyt ja käyttää autoa tyyliin kahden viikon päästä ja suorittaa jälkikiristyksen silloin?
Meni vartti päivityksen kirjoittamiseen ja 1.5h kuvien muuttamiseen oikean kokoiseksi, ei ole tietokoneet ja hidas nettiyhteys mun juttu...

Re: LeKen Saab 900i

Lähetetty: La Loka 26, 2013 23:41
Kirjoittaja ASTech
Eikös tuo turbon syylärissä oleva ylimääräinen letkunpaikka ole ihan vaan tulppa kuitenkin, mihin saa helposti vaan letkun syylärin tyhjennystä varten?

Re: LeKen Saab 900i

Lähetetty: Su Loka 27, 2013 08:00
Kirjoittaja LeKe96
Ei, toi musta osa on ontto ja tuo valkoinen vieressä on vaparin syyläristä.
Katso tuosta ylemmästä kuvasta missä ovat sinisen tonkan päällä tosin siitäkään ei näe päätyä.
Täytyy vilkaista että oliko siellä letku vai mitä kun irroitin ton turbosta, silloin touhusin pimeällä raksavalojen kanssa niin en kiinnittänyt siihen juurikaan huomiota.

Re: LeKen Saab 900i

Lähetetty: Su Loka 27, 2013 09:42
Kirjoittaja kärkkäinen
Kansi kiristetään ekalla kiristyksellä ykkösvaiheen mukaisiin momentteihin ja pultit kiristellään oikeassa järjestyksessään. Sen jälkeen käytät koneen normilämpötilaan, sammutat moottorin ja annat jäähtyä puoli tuntia. Sen jälkeen oikeassa järjestyksessä jälkikiritys kakkosvaiheen momentteihin ja käännät avainta vielä 90 astetta kun pultti on momentissaan.

Momentit löytyvät korjauskirjasta, vaihtelevat sen mukaan onko torxpultit vaiko tavalliset. Muista myös että kiristät pultit samalla avaimenkäännöllä.

Toivottavasti oli apua. :)

Re: LeKen Saab 900i

Lähetetty: Su Loka 27, 2013 09:51
Kirjoittaja f-19
Kyllä tuo musta käikäle on tulppa. Älä rupea turhaan säätämään proppuja. Ruuvaat kiinni niin kyllä ne nesteet pysyy sisällä. Turbon vesikierto tulee alavesiletkusta ja kannesta, syylärissä ei ole kuin kolme liitäntä kohta, ala- ja ylävesiletkujen lähdöt ja paisari.

Se mustan tulpan letkulähtö on tosiaan vaan tyhjennystä helpottamaan.

Re: LeKen Saab 900i

Lähetetty: Su Loka 27, 2013 10:09
Kirjoittaja LeKe96
Hmm. Täytyy laittaa toi pulikka sitten paikalleen ja katsoa pysyykö vedet sen kanssa paikallaan.
kärkkäinen kirjoitti:1&2
Ei tuosta oikein apua ollut kun mietin että voiko tuon jälkikiristyksen jättää vaikka ensiviikolle, kun ei oikein hotsita konetta käyttää kun vedet ei kierre. :?

Re: LeKen Saab 900i

Lähetetty: Su Loka 27, 2013 10:15
Kirjoittaja kärkkäinen
Tottakai voi jossei konetta käytetä.

Re: LeKen Saab 900i

Lähetetty: Su Loka 27, 2013 10:18
Kirjoittaja LeKe96
Niin mää ajattelinkin, mutta varmistin nyt kuitenkin :D

Re: LeKen Saab 900i

Lähetetty: Su Loka 27, 2013 20:34
Kirjoittaja LeKe96
Tänään jatkoin vaimennusmattojen irroittelua eikä niitä enää paljoa ole. Voiton puolella ollaan :)

2 Reikää paljastui mattoja repiessä, olihan toi sinänsä odotettavissa ja tämänikäiseltä kuunaan tallissa seisseeltä hyvä suoritus.
Täytyy jostain ihmetellä mikki lainaan, kehtaa tolla jeesuksen vanhalla puikolla sätöstää kun puikotkin autoa vanhempia. :mrgreen:
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 84eef0.jpg
http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 27b51b.jpg


http://i1349.photobucket.com/albums/p74 ... 0a32e1.jpg
Mites kannattaisi korjata? Kuskin penkki tulee tohon kiinni. Vasaralla paukutin jo suoraksi. Vissiin vaan hitsisaumaa päälle ja hioo sen verran että penkin kiskon saa hyvin?

Kuskin ovesta otin verhoilujen alla olleen harmaan muovin pois, yllättävän hyväkuntoinen oli. Edes pohja ei näyttänyt olevan läpiruostunut. :)

Kummempaa kuvattavaa ei ollut, niin en jaksanut taistella kuvia oikeankokoisiksi että näkyisivät.
Huomenna jatkuu jos ei kotiintulo veny kovin myöhäksi.

Re: LeKen Saab 900i

Lähetetty: La Marras 09, 2013 00:38
Kirjoittaja LeKe96
Tänään touhuiltiin kansi paikalleen parin kaverin kanssa. Enste säädettiin venttiilinvälykset toisen kaverin piikki HM:mään ja sitten Saabin kimppuun.

Kannen puhaltelin vielä varuiksi puhtaaksi paineilmalla ja sitten alettiin ihmettelemään,
mitenkä puhdas täytyy lohkon olla. -ensimmäinen puhelu kärkkäiselle. :mrgreen:
Kannentiivisteessä vesireiät olivat erilaiset kuin alkuperäisessä -toinen puhelu kärkkäiselle. ja tiiviste paikalleen. Sitten kansi paikalleen ja sormi momenttiin, ei mennyt nokkaratas akselille. -kolmas puhelu kärkkäiselle. Kannen pulttien kiristys 40nm-60nm-80nm ja koitettiin rattaan laittoa uudestaan, ei mennyt. :roll:
Tässä vaiheessa kello alkoi jo lähestyä puolta yötä, joten ruuvari takaisin kiristimen väliin ja kaverit suuntasivat kotia (vai menivätkö johonkin bileisiin), niin minäkin pistin pillit pussiin tältä päivältä.
Onko tuohon nokkarattaan laittoon jotain vinkkiä? ne jakopään pultit jotka tulevat kannen "alle" täytyy ainakin laittaa ensin, mutta onko jotain muuta vielä? en viitsinyt kärkkäistä enempää perjantai-iltana häiritä. :D
Onkos jollain muulla ohc-kansi levällään tai muuten muistaa niiden jakopäänpulttien pituuden? yhdet pultit löysin paperilautaselta mihin olin merkannut että niiden pitäisi jakopään pultit olla mutta olivat niin tiukat vääntää etten uskaltanut loppuun asti pyörittää. kierre oli kuitenkin oikea ja mitä työntömitalla reikään sohin niin saattaa pituuskin olla melko lailla oikea. 3.5cm mittasin pulttien pituudeksi ja saman taisin saada kannen paikoistakin. Kuuluukos tuohon joku prikka niiden pulttien väliin? prkl ku en muista.

Kuvia ei ole kun iluuri sanoi sopimuksen irti, täytyy koittaa sieltä vanhat kuvat pelastaa kun ovat kaikki yksityiskohdista otetut kuvat puhelimessa...

On se kumma miten tulee keksittyä kaikkea turhaa säätöä "tieteen nimissä" kun kavereiden kanssa tekee ja aika menee naureskeluun, ei ollut ainakaan liian vakava tunnelma. :lol:

E: Kiitos kärkkäiselle, kun malttoi perjantai-iltana auttaa Saabistia hädässä.