Saab 99 GL -83

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 GL -83

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Voi ne silti olla väärin. Wirn. Kaada bensaa suoraan imusarjaan hörähtääkö.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 GL -83

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko tulpanjohtojen järjestys autossasi vähänkään tämänkaltainen:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/Bougicord_B201.jpg
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 99 GL -83

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Jopa 99 korjaamokäsikirjasta katsoin, kyllä ne oikein pitäisi olla. Virranjakajan kannessa alkaa kierto vain eri paikasta. En ole juuri nyt kotosalla niin en pääse tarkistaamaan asiaa
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab 99 GL -83

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Siis keulalta päin (konepellin läpi :) ) katsoen pitäisi kello kahdessa olla 1, sitten siitä vastapäivään lähtien kello yhdessätoista 3, kello kahdeksassa 4 ja kello viidessä 2.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 99 GL -83

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Saab lähti kuin palmun alta kun siirsin jokaisen johdon pykälällä... Jo on ihme, luulin ettei sillä ole merkitystä mistä aloittaa laittamaan.

Nyt käyntihäiriötä sen verran ettei edelleenkään kierrä 3000 enempää, ainakaan kiekkamittariin. Samalla esim lämpömittari sekoaa ja pommppii hullun lailla.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 GL -83

Viesti Kirjoittaja jus »

Kannattaa ehkä tutkia johtosarjan kunto sieltä termostaattikotelon ja virranjakajan alta ja miksei vielä laturin ja jarrutehostimenkin luota. Lämpöanturin johdon oikosulku runkoon tai jännitteeseen saa mittarin pomppimaan.

Onko sytytys kärjellinen, onko kärjet + kärkiväli tarkistettu, kondensaattori tolkuissaan?
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 99 GL -83

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Tutkimaan siis, sytytys on kärjellinen. Olikin aikeissa tarkastella sitä seuraavaksi
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saab 99 GL -83

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

kuinka vanhaa pensaa tankissa.kärkiä siinä ei ole.yleenä mitä niistä menee on kaasarin kalvo,pensapumppu ja virranjakajan pyöriä.pumpusta kuluu sitä heiluttava jalka ja ei saa kunnolla pensaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 GL -83

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mitä mää sanoin sytkä osien paikasta heh..

onkohan joku laittanu sinne turbo mallin saarnaajan joka katkoo sytytystä 3000rpm jälkeen heh.

voi niitä aikoja.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saab 99 GL -83

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Autossa ei ole alkuperäiset sytkävehkeet jos siellä on käret.kuuluu olla hall-anturi jakaja ja poksi vasemalla puolella lämpärin moottorin luona.(hall anturi ei ole käret).kärkien laitto loppui 81vm 99:;ein.99 turbossa oli vm77 käretön ja pyörijässä kierrostenrajoitin 6500rpm.

eli autoosi ropannut joku vahemmat kalut.
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 99 GL -83

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Niinpä niin... Autoa on kyllä pidetty hyvin (seisonut lämpimässä talissa 10v). Mitä ihmettä tuonne konehuoneen puolelle on oikein säädetty. Bosch JFU4 Kärjellinen sytytys löytyy siis tästä.

Tuoretta bensaa on. Pitääkin sitten ilmeisesti ruveta metsästämään kärjetöntä sytkää tuohon, ja puolankin kunto epäilyttää. Bensaa tuli tyhjäkäynnillä oikeen kaaressa kun letkun irrotin kaasarilta.

Vesipumppukin pitää aikamoista mekkalaa...

:saab: ismi vie kyllä mehut tällä menolla, valitettavasti silmäni olen kysiseen yksilöön iskenyt niin helpolla en tämän kanssa luovuta.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 99 GL -83

Viesti Kirjoittaja jus »

Korjaamokäsikirja Saab 99 uutuudet M1984 kertoo, että kärjetön sytytys tuli 1984. Oma 99 -82 ollut perheessä uudesta asti, siinä oli kärkisytytys kunnes laitoin kärjettömän.

Eikös nyt olisi olennaisempaa keksiä miten täsasä puhutun auton käynti saadaan kuntoon, eikä vängätä kuuluuko siinä olla kärjet vai kärjetön?
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 99 GL -83

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

jus kirjoitti:Eikös nyt olisi olennaisempaa keksiä miten täsasä puhutun auton käynti saadaan kuntoon, eikä vängätä kuuluuko siinä olla kärjet vai kärjetön?
Juurikin näin, jakaja on tuossa pöydällä ja säädän kärkivälin kunhan pääsen töistä. Kondensaattorista en saanut mitää lukemaa yleismittarilla.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saab 99 GL -83

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Laita uudet kärjet kun ei maksa kun 5e.ja jos löytyy niin reijälliset ei tarvike.
itse laittasin kaikki uutta,pyörijän,käret,tulpat,virranjakaja kansi ja tulpan johdot.
saa jo 50e kaikki uutta.ei tarvii arpoo.
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab 99 GL -83

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Kärkiväli säädetty ja kierti iloisesti sen 6500 kierrosta :) MUTTA, ei pysynyt käynnissä noin 1000 kierroksen kohdalla, lopuksi meno loppui kokonaan kun jakajan kannen välistä nousi savua/höyryä ja virranjakaja oli polttavan kuuma, kärki on ainakin mennyt paskaksi.

Nyt hommataankin sitten uusi kärki näin alkuun. Mistä johtuisi tuo jakajan voimakas kuumeneminen ?

Edit, kärkiväli maksimimispiteessä noin 0.37mm tämä ok ?
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
Vastaa Viestiin