Sivu 2/4

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: Ke Heinä 17, 2013 22:15
Kirjoittaja jmaatta
Löytyykö tuosta -08:sta käppyrää EGR tulpattuna virisoftalla?

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: Ke Heinä 17, 2013 22:17
Kirjoittaja jcarlson
Oli sen verran kauempaa kyseinen auto ettei tullut enää uudelleen penkitettäväksi. Ei harmillisesti löydy nyt yhtään penkkilappua ehjästä TiDS:stä, mutta omasta sellainen tulee sitten viimeistään kun olen sen ehjännyt.. TTiD:n omistajat ovat olleet paljon innokkaampia penkittelemään jostain syystä :) joten sellaisia lappuja toimivista autoista olisi vino pino kyllä.

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: Ke Heinä 17, 2013 22:38
Kirjoittaja nugge
jcarlson kirjoitti:Oli sen verran kauempaa kyseinen auto ettei tullut enää uudelleen penkitettäväksi. Ei harmillisesti löydy nyt yhtään penkkilappua ehjästä TiDS:stä, mutta omasta sellainen tulee sitten viimeistään kun olen sen ehjännyt.. TTiD:n omistajat ovat olleet paljon innokkaampia penkittelemään jostain syystä :) joten sellaisia lappuja toimivista autoista olisi vino pino kyllä.
Paljonko noista TTiD vehkeistä on irronnut penkissä?

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: Ke Heinä 17, 2013 22:43
Kirjoittaja jcarlson
180hv mallista 171-179hv/400-410Nm vakiona, softattuna 204-205hv/420-440Nm luokkaa. DPF poistettuna 219hv. 130hv malleista samat softattuna, vakiona muutaman hepan sisään luvatusta.

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: Ke Elo 07, 2013 18:14
Kirjoittaja TeamEetu
Onko projekti edenny?

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: To Elo 15, 2013 21:30
Kirjoittaja jcarlson
Juu, nyt on alkanut taas etenemään. Lomat vietetty ja arkeen palattu, TiDS on toiminut käyttiksenä nyt tämän viikon ajan. Mukava on ajella ja tosiaan jostain syystä TTiD:n verrattuna tyhjäkäyntivääntöä on selvästi enemmän eikä sammu niin helposti. Heti kun kierrokset nousee yli 1200rpm niin sitten TTiD vetää paremmin, mutta tyhjäkäynnillä valuttelussa TiDS on parempi. Onhan tietysti TiDS:n puristussuhde korkeampi..

Imusarja ja läppien käyttölaite on nyt tilattu uudet reilun 400e hintaan. Niiden vaihdon jälkeen katsotaan löytyykö puuttuvat hevoset takaisin. Sitä ennen taidan puhdistusspraylla puhdistaa imusarjan niin tulee kannen kanavat ja venttiilitkin siinä puhtaaksi vaikka sarja vaihtuukin uuteen.

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: La Elo 17, 2013 17:40
Kirjoittaja Georges27
Onko virittämisen kannalta jotain ratkaisevaa eroa 9-3 vs 9-5 jos molemmissa tuo 150hv tidsi nokalla? Entä voimansiirron suhteen, manuaali vs. automaatti?

Pelkällä ohjelmallahan noista luvataan samat. Jostain syystä Astran ja Vectran nokalla -2hv ja -10nm verrattuna Saabbiin. Lunttasin Harisen sivuilta.

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: Su Elo 18, 2013 13:07
Kirjoittaja jcarlson
Täysin sama moottori on 9-5:ssä ja 9-3:ssä 150hv 1.9TiD(S). Manuaalilaatikot on eri ja 9-3:n ehkä hieman kestävämpi, mutta molemmissa tapauksissa riittävän kestävä kyllä. Automaatti on 9-3:ssa kestävämpi, 9-5:n automaatista ei ehkä kannata kovin paljoa yli 400Nm ottaa, 9-3:n laatikko on puolestaan speksattu jo tehtaalta 450Nm asti joten kestoa riittää.

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: Su Elo 18, 2013 13:42
Kirjoittaja ysifemma
Ihan vain mielenkiinnosta onko käytännön kokemusta femman laatikosta mitä se oikeasti kestää, siis viisivaihteinen automaaatti?
Kukaan uskaltanut kiusata sitä oikeasti pitääkö tehtaan speksit kutinsa kuinka?

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: Su Elo 18, 2013 14:37
Kirjoittaja jcarlson
Tehtaan speksaus on 350Nm, yksikään ei ole minun tietääkseni 420Nm:llä vielä vääntöön hajonnut. Pari rohkeampaa ovat ajelleet jo kymmeniä tuhansia 450Nm väännölläkin ja ovat vielä pysyneet nipussa. Vaikea kuitenkaan sanoa mitään yleispätevää noista korkeammista, koska riippuu niin paljon siitä miten kuormitetaan. Aina kun suunnittelukuormitus ylitetään niin tietyllä tavalla lähtölaskenta osille alkaa, toisaalta aika jonka osat kestävät ko. ylikuormaa ja katukäytön "duty cycle" tuolle ylikuormalle ovat sellaisia että auto on jo kauan sitten paalissa ennenkuin vääntö jotain rikkoo.
Tuntimäärä jolla moottoria/vaihteistoa rasitetaan täydellä väännöllä tai etenkin teholla on kuitenkin yllättävänkin pieni vaikka autolla ajettaisiin liikenteessä 300tkm.

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: Ma Elo 19, 2013 20:08
Kirjoittaja roud-ari
jcarlson kirjoitti: Nollasin kotimatkaa varten (400km) ja reipasta moottoritieajoa ja ohituksia sisältävän kotiinpaluun jälkeen ajotietokoneen lukema oli myöskin ohjekirjaa desilleen vastaava 4,9l/100km.
Hmm. Kerran rekan perässä lasketellessa myötätuuleen sain näyttämään alle vitosen lukemia. Matka-ajossa alle kuuden pääseminen vaatii kyllä todella himmailevaa menoa. Kulutus on yleensä 6,5-7. Olenkin funtsinut retkeä Waasaan päin kenkkuilevaa EGR:rää ohittamaan, ehkä vois samalla tutkailla tuota mun Saappaan kulutusta? :D

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: Ti Elo 20, 2013 01:01
Kirjoittaja jcarlson
No joo, sittemmin on pääasiassa näyttänyt matka-ajossa n. 5,1-5,3 litran lukemia. Todellisuus taitaa olla jokusen desin enemmän kyllä, vaikkakin 18" vanteet on alla.
Kyllähän nuo kulutuksen nousut monesti on kiinni eriasteisista tukkoisuuksista tai anturivioista. Pitää seurailla mitä nyt tapahtuu kun imusarja on puhdistettu..

Eli tukkoisuudesta puheenollen, tänään tuli puhdistettua imusarja omasta autosta Liqui Molyn cleanerilla. Ei paha homma, ahtoletku irti läppäkotelosta, kaveri pitämään kierroksia 2000rpm kohdalla ja itse suihkuttelemaan sumutuspullosta samalla letkun päässä olevaa suutinta imusarjan uumenissa liikutellen. Yllättävän paljon sitä tavaraa purkista riitti eli varmasti hyvin likaisenkin imupuolen saa putsattua.

Muutama kuva tuli taas otettua, kyseessä oli siis tällainen purkki. Ostin taannoin (taitaa olla jo pari vuotta sitten) ebaysta Saksasta kolmella kympillä, nykyään Suomestakin saanee ostettua ja myös Forte myy vastaavaa ainetta.
Sotkuista oli, reilu 200tkm EGR:n likaamista takana.. Pari suihkausta taisin ehtiä jo tuossa sumuttaa, se mönjä on kuitenkin juurikin tuollaista pehmeää öljyn ja noen sekoitusta, ei kovaa kiinnipalanutta karstaa.
Puhdistuksen jälkeen huomaa eron. Ei se nyt puhtauttaan kiillä, mutta olennaisesti puhtaampi. Pari savutuprausta tuli putkesta puhdistusoperaation aikana, rauhallisesti 2-3 sekuntia kerrallaan kun sumuttelee niin kierrokset eivät pääse karkaamaan.

Todennäköisesti tässä autossa oli imusarjan läppä tai läppiä jumissa ja pääsivät nyt taas liikkumaan, koska ero oli niin suuri. Uusi imusarja on joka tapauksessa tulossa, halusin nyt tällä puhdistuksella testailla ainetta sekä puhdistaa myös kannen kanavat ja venttiilit.

Muutamia lisäkuvia 1.9 dieselien maailmasta tässä albumissa.
Kuvissa TTiD imusarja, jossa läppä hajonut palasiksi jumittelujen takia ja palaset tippuneet sitten moottoriin. Sylinteri naarmuilla ja pienemmän turbon (HP) turbiinisiivet kärsineet. Moottorinvaihdoksi meni..
Ei yhtään kivaa että TTiD:n imusarja on pitänyt tehdä näin heppoiseksi että on saatu samat viat jotka oli bemareissa jo 90-luvun lopulla. TiDS ja TiD eivät onneksi kärsi tästä fataalista viasta, rakenne on järeämpi.

Lopuksi vielä toinen TTiD, 180tkm kohdalla DPF oli ennen poistoaan melkoisen tukossa, joka toinen pilli tukkeutunut. Eipä paljoa valo läpi näy. Sen verran tiheää tuo kennosto toki on ettei ehjästäkään kauhean hyvin valo läpi paista, ovat kuitenkin tavallisesti sentään valkoisia eivätkä mustia.

edit: korjattu TECH2:n logituksen aiheuttama erehdys ilmamäärissä.

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: Ti Syys 03, 2013 12:56
Kirjoittaja Risto Vee
Mites tuo 2008 1.9 TiD eroaa tuosta TiDS:stä? Lähinnä virityspotentiaalin puolesta?

1.9 TiD 2004–present I4 8V Z19DT 1910 cc 88 kW (120 PS; 118 hp) @ 4000 rpm 280 N·m (210 lb·ft) @ 2000–2750 rpm High-pressure

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: Ti Syys 03, 2013 13:28
Kirjoittaja jcarlson
1.9 TiD 120hv on 8-venttiilinen (TiDS ja TTiD 16v), ja pienemmällä turboahtimella. Virityspotentiaali on kyllä huonompi, vakioraudalla tuosta saa hieman vähemmän tehoa kuin TiDS:ssä on vakiona eli luokkaa 145hv. Pidemmälle virittelystä ei tietoa vielä ainakaan.

Re: Saab 9-3 SS 1.9 TiDS 150hv -> 2??hv

Lähetetty: Ke Syys 11, 2013 15:27
Kirjoittaja ysikoo
Ei liity suoranaisesti tähän projektiin, mutta tuli mieleen: Nykydieseleissä laajakaistaa käytetään siis varmistamaan se, ettei savutusta esiinny? Millaisella seoksella dieseliä ajetaan, esim. huippuväännön kohdalla?