Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

nyt kaivattaisi hyvin pikaista apua. Kansi ei meinaa mahtua nousemaan irti. Voiko tuo jakoketjun kiristiminen mäntä estää sen? Tuntuu että siihen se kolahtaa kun nostaa....
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eikös se kiristin ole kannessa ja lähtee mukana vai onko rakenne erilainen kuin B202 koneessa. Kiristimenhän voi kääntää irti.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

VMTD kirjoitti:Eikös se kiristin ole kannessa ja lähtee mukana vai onko rakenne erilainen kuin B202 koneessa. Kiristimenhän voi kääntää irti.
Juu se kiristimen mäntä on kannessa kiinni. Ongelmana onkin se että kantta nostaessa mäntä ottaa siihen osaan kiinni joka ohjaa ketjua.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Sitten ei muuta kuin kierrät kiristimen irti, avainkoko 27 mm.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Kansi nostettiin äsken pois ja kansipahvi tosiaan oli pettänyt. Tästä johtuen ykkös sylinteri oli vedessä ja jonkin verran ruostunut. Mäntä oli aivan puhdas muihin nähden. Nyt tuikittiin kaikki sylinterit öljyyn
http://i951.photobucket.com/albums/ad35 ... 1380462012

Kansi lähtee huomenna plaanattavaksi. Venttiilit tutkitaan samalla. Täytynee hankkia uudet tiivisteet sillä välin.

http://i951.photobucket.com/albums/ad35 ... c736e3.jpg

Venttiilit olivat ottaneet yhteen mäntään kiinni. Mistä lie sitten johtuukaan. Merkeistä päätellen kone oli ollut aikaisemminkin auki. Lieneekö sitten kansipahvi vaihdettu jo ennestään kertaalleen.
http://i951.photobucket.com/albums/ad35 ... f19827.jpg
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Kansi tuli plaanauksesta ja nyt koko kone jo nipussa vihdosta viimein. Äsken päästiin kokeilemaan starttausta ja ei lähtenyt käyntiin. Saattoi toki johtua siitä että tankki oli kuiva, ainakin ajotietokone näytti että 0km olisi menoa jäljellä. Huomenna kokeillaan uudestaan.

Olen tällä hetkellä oletuksessa, että auto on APC. Ainakin joku turbo boost pressure controller on kiinni ja sellaista ei ilmeisesti löydy trionic vehkeestä...

edit: eipä taida tosiaan tuo turbo boost pressure mitään vielä paljastaa.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Toivottavasti kuivana sahaus ei käy pumpun päälle.
DI-APC boksi on tuossa mallissa varmaan akvaariossa LH-yksikön vieressä kuljettajan puolella ja ABS ohjainyksikkö akkukotelon takana.
Samassa paikassa on myös Trionic-ohjainyksikkö, jos on trionic.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Tänään koitti onnen päivä ja saapas lähti käyntiin. Bensan lisääminen kummasti auttoi. Ensi viikolla koitetaan sitten leimalle. Saas nähä mitä katsastusmies sanoo

Trionic vehje tuo on. Olin kuvitellut, että tuo APC boxi oli samannäköinen kuin tuo ECU. Tämän takia olin kuvitellut, että se voi olla kumpi tahansa.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Tunneli päässä alkaa näkyä valoa. Kansi kunnostettu ja yläpään tiivisteet vaihdettu. Leimalla käytiin myös kokeilemassa. Ihme ja kumma hylky tuli, mutta helpolla päästään jälkitarkastukseen. Käsijarruvaijeri vaihdettiin ja vielä olisi takapuskurin takaa vähän hitsattavaa. Tuo mistä hylky tuli ei kyllä mielestäni ole kantavaa rakennetta...

Auto on tosiaan vuosimallia -93, hämäsin kaikkia kun alkuun kuvittelin sen olevan -92, kuten papereissa luki. Auto on siis tuo 200hv versio ja pitkälohko. Saas nähdä kun on saatu leimattua, josko kutittelisi koneesta hieman lisää paukkua. Täytynee kysyä mitä karg:illa on tarjota. Jos sitä alkaisi viherpiipertäjäksi ja päivittäisi etanolisoftan. Onko muilla ollut minkä tehoisia etanolisoftia?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Päivitelläämpä taas. Auto katsastettu lopulta ja tuhat kilometriä kerkesin sillä ajelemaan ennen lumen tuloa. Myynnissäkin auto ehti olla, mutta kun ei ostajaa löytänyt niin auto lähti talliin. Takaosan ruostekorjaukset on ollut nyt työn alla ja niitä on siistitty. Ahtopainemittari tuli myös asenneltua. Sisusta ehostettiin.
Nyt auto tosiaan talveksi talliin. ECU:n kaivelin irti, kun ajattelin josko sen kävisi softaamassa. Yllätykseksi paljastui boxista maptunen tarrat ja boxin kyljestä teksti "9000 aero M93". Mikä lie ohjelma mahtaa sitten olla sisällä. Tehoista en ole päässyt tarkalleen tietouteen, kun mankkuvena sanoi itsensä irti. Utelin edelliseltä omistajalta tietoa autosta, mutten vielä saanut vastausta. Joka tapauksessa auto näytti ennen talviteloille lähtöä tältä. Paikkamaalaukset tosin on nyt fiksailtu ja nahkapenkit nähneet hieman ehostusta.

http://www.moottorit.net/galleria/ajoneuvo2222/
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Tonnariin löytyi talvirenkaat ja vanteet, joten sillä ajettiinkin myös talvella. Kaikki on toiminut melko mallikkaasti. Välillä parkkiin ajaessa lambda herjaa ja vikavalo syttyy hetkeksi. Tyhjäkäynnillä kierrokset ei niinkään heittele, mutta auto täristää hieman. Johtunee varmaan huonoista moottorin tukikumeista. Täytyy varmaan putsata tyhjäkäyntimoottori myös. Vai onko tämän ikäisessä venttiili?
Huomenna sitten Kargin kanssa laitellaan RE85 softaa sisään. Takkuilevan magneettiventtiilin korvasin turboruuvilla, mutta täytynee saada sekin puoli toimimaan, ettei käy huonosti. Nuoren pojan oli tietysti myös pakko asentaa dumppi, jotta saadaan niitä hienoja suhahduksia....
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Saab 9000 takaisin ajokuntoon

Viesti Kirjoittaja TTH »

Takertelevalle mankulle voi antaa saattohoitoa 9V-paristolla ja jarrukliinerillä. Mankku täyteen kliineriä, johdot patterin päähän ja antamaan virtaa mankulle. Puhdistuessaan alkaa naksumaan paljon selvemmin ja kyllä sieltä yleensä tuleekin aikamoista tavaraa pihalle. Tyhjäkäyntimoottori on se perus opel-mallinen, jarrukliineri on tässäkin aika hyvä apuväline..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Vastaa Viestiin