Sivu 2/11

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Pe Tammi 03, 2014 03:11
Kirjoittaja Suabisti
Tämä on tosiaan mielenkiintoinen projekti. Ja kohtuullisen harvinaisia nuo `92 Turbo-Satkut. Onko tämä ollut aiemmin nettiautossa ja foorumilla myynnissä? Tuo taisi olla ihan alkuperäinen täyspaine turbokin vielä, kannattaa säästää, ei nimittäin montaa tuon vuotista Turboa-Satkua ole Suomessa :)

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: La Tammi 04, 2014 21:55
Kirjoittaja J_J
Nettiautosta tämän bongasin joskus kesällä ja tuli haettua pihaan odottamaan oikeaa hetkeä. Kiva tietää ettei heti tule vastaan, koetetaan pitää taso asiallisena loppuun saakka.

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Pe Tammi 10, 2014 00:00
Kirjoittaja J_J
Jepjep kirjotellaas taas tarinaa, vaikkakin pikkuhiljaa hommat etenee.
Alustan osia ei ole vielä maalattu, kun pohjatöihin täytyy vielä hetki panostaa.

Taka-akseli, tukivarsia, poikki/pitkittäistuet uitettiin elektrolyysillä:
Kuva

Tämän jälkeen osat käytiin teräsharjalla läpi ja pinta onkin melkein valmis pohjamaalille.

Takajarrut myös tuossa sivussa käytiin läpi ja nämä myös ovat pintaa vailla.
Kuva
Pakosarja ja DP tuli myös ehostettua:
Kuva
Myös lattian sain hitsattua ja viimeisteltyä hyllystä löytyneellä Tikkurilan rostexilla. Sama käsittely tehdään toisellekkin puolelle.
KuvaKuvaKuvaKuva
Polkimien alta löytyi vielä korjattavaa:
KuvaKuvaKuva
Jos pääsisi pikkuhiljaa sisustaa asentelemaan takaisin.

Tässä tälläkertaa palaillaan taas kun on kerrottavaa...

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Ti Helmi 04, 2014 22:07
Kirjoittaja J_J
Noniin taas on jotain yritetty tehdä:

Takajarrut uusilla tiivisteillä kasassa, joten käsijarrukin toimii taas buenosti
Kuva

Taka-akselia kun olin pari tuntia hinkannut teräsharjasta rälläkään, totesin työn olevan ajanhukkaa. Ruoste oli syöpynyt pintaan todella lujaan. Osat päätettiin hiekkapuhaltaa ja tuttavalta löytyikin tarvittavat vehkeet valmiiksi.
Tänään oli sitten suotuisa keli ja osat pyyhkäistiin hiekalla yli. Tyytyväinen olen ja pohjat on nyt happomaalia vailla.

KuvaKuva

Poikittaistuen korvat vahvistettiin, hiekka puhalsi läpi nykyisistä
Pelkääjänpuolen lattiasta löytyi myös reikä pitkittäispalkin kohdalta. Tämä on nyt hitsattu ja loput bitumit hakattu pois.
Kuva
Seuraava isompi hitsaus olisi vetarintunneli ja tästä kirjoitellaan myöhemmin.

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: To Helmi 06, 2014 11:27
Kirjoittaja Fakiiri
Siistiä jälkeä tulee kun huolella tekee :D

Hieman OT kysymys, mitä maalia olette käyttäneet noihin jarrusatuloihin ?

Motonetissä oli jotain ihan jarruosien maalaukseen tarkoitettuja paukkupulloja myynnissä, mutta tekeekö sillä mitään ?

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: To Helmi 06, 2014 11:32
Kirjoittaja nalleolut
huhupuheiden mukaan miranol kestää jopa lohkon kyljessä joten minä ainakin maalaisin sillä. väriskaala lienee riittävä :mrgreen:

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: To Helmi 06, 2014 14:45
Kirjoittaja orava
Suabisti kirjoitti:Tämä on tosiaan mielenkiintoinen projekti. Ja kohtuullisen harvinaisia nuo `92 Turbo-Satkut. Onko tämä ollut aiemmin nettiautossa ja foorumilla myynnissä? Tuo taisi olla ihan alkuperäinen täyspaine turbokin vielä, kannattaa säästää, ei nimittäin montaa tuon vuotista Turboa-Satkua ole Suomessa :)
Tuttavapiirissä noita M92 originaalitäyspaineturboja on ollut neljä, joista kaksi on itsellä. Toinen on kolmiovinen 338 tkm ajettu kakkosauto hyvillä varusteilla (platana gray) ja toinen yli 400 tkm ajettu 5-ovinen automaatti (valkoinen). Tuo 5-ovinen mennee purkuun, tekniikka siinä on ihan hyvä, kori alkaa olla aika kakkeli. Vähän ajattelin laittaa sen ikäisekseen hyväkoriseen M76:seen super automatic ysiysiin, josta on loota paskana. Saa nähä.
Tuo kolmiovinen on mulla ollut käyttöautona 10 vuotta. Paras ja varmin auto mitä mulla koskaan on ollut ja mitä todennäköisesti tulee olemaankaan. Siitä en luovu, ja nyt kun se on jo osa-aikaeläkkeellä, pitää alkaa laitella sitä edustavaan kuntoon.

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Ti Helmi 11, 2014 12:45
Kirjoittaja J_J
Taas kerkesin pari iltaa tallilla olemaan:

Miranolilla sivelin lattian, pohjapuolelle ruiskutettiin epoksia:
Kuva
Taka-akseliin tein jarruputkille uudet kiinnikkeet alkuperäisiä mallentaen:
Kuva
Jarruputket taivuttelin ja asentelin paikoilleen.
Kuva
Kävin paikallisessa värisilmässä shoppailemassa ja mukaan tarttua Inerta primer 5 ja päälle polyuretaanimaali Teknodur.
Kuva
'
Jarruihin käytin maalina Termal kuumakestoa, ei varmasti kummoinen kemikaalikesto, mutta loistavaa maalata sudilla ja sattui olemaan hyllyssä.

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Ti Helmi 11, 2014 15:55
Kirjoittaja f-19
J_J kirjoitti: Jarruputket taivuttelin ja asentelin paikoilleen.
Kuva
Alkuperäiset, erilliset, toisistaan riippumattomat putket/letkut korvattu yhdellä? Alunperin nämä oli eri jarrupiirit, ei enää? Ei kuulosta enää lailliselta viritykseltä.

EDIT: Absillisen takajarrut tulee jo tehtaalta yhdellä linjalla taakse?

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Ti Helmi 11, 2014 16:42
Kirjoittaja 99 GL
Muistelisin sen olevan juuri noin että abs-jarrullisessa taakse tulee vain yksi linja

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Ti Helmi 11, 2014 18:37
Kirjoittaja J_J
Kyllä, ABS:n takia tehtaalta tullessaankin yhdellä linjalla.

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Ke Helmi 12, 2014 10:33
Kirjoittaja f-19
Ajattelinkin että jo olisi kumma kun projekti tähän asti tehty melko tinkimättömästi niin nyt aletaan reinoilemaan jarrujen kanssa :-)

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Ke Helmi 12, 2014 12:31
Kirjoittaja J_J
Jees, hyvä vaan että ollaan hököllä korjaamaan jos kämmäilemään aletaan.

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Su Helmi 16, 2014 23:01
Kirjoittaja J_J
Nyt on Sochi huumassa osat saanu suojaa päällensä:

Inerta primer 5:
KuvaKuva
Ja päälle Teknodur 0190:
KuvaKuva

Jarruputket yms sälää sai myös saman combon päälleen.

Ruiskuna toimi Bilteman yläkannullinen "ammattikäyttöön" ruisku, joka toimi aivan loistavasti. Suosittelen ehdottomasti, 30€ hintaan tämä todistaa, että on mahdollista löytää hyvä ja halpa tuote. Säädöt löytyi helposti, ja jälki riippui suoraan omista taidoista.

Rapsuttelin myös vetarintunnelia auki ja pohjaosan uusimisella selviää. Kun saan 1,5/2mm peltiä käsiini tämä hoidetaan.

Semmonen kasausta ärsyttävä pikkujuttu fiksattu, en tiedä onko tässä mallissa vain, mutta etummaisen putken lämpösuojan yksi ruuveista on sijoitettu vaihteensiirtäjätangon alle, todella veemäiseen paikkaan. Pakottaen ruuvaamaan lämpösuojan pohjaan, ennekuin alkaa sisustaa viimeistelemään. Seikka ärsytti ainakin allekirjoittanutta ja hitsasin m6 mutterin yläpuolelle, joten voi jatkossa aukoa alhaaltapäin, jolloin lämpösuojan irrotus on nopea homma.
Kuva

Re: Saab 900 Turbo16 harrastepelin puunausta

Lähetetty: Ti Helmi 25, 2014 00:17
Kirjoittaja J_J
Noniin taka-akseli kasattu valmiiksi ja nostetaan paikoilleen kunhan saan pohjan kuntoon.
Kuva

Kuskinpuolen iskarin vaihto ei olekaan niin helppoa miltä kuulostaa O_o. ABS:n takia tuo jarrunestesäiliön ympäristö täysin tukossa.
Jos jollain vinkkejä miten tuonne yläpäähän pääsee helpoiten käsiksi niin saa ilmoittautua!
Itse en näe vaihtoehtoina kun pääsylintereiden ja jarruputkien irrotuksen edestä pois.