Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Ja tässä sitten ne viime viikolla laitetut osat, tai no ainakin suurinosa: https://www.dropbox.com/sh/idoijr75wamr ... EG3BiJ93da

Olisi tarkoitus pestä ja vahailla autoa ensi viikonloppuna, kunhan aikataulut ja säät sen vain sallii. :)
Siinä voisi sitten samalla ottaa kuvia konehuoneesta, että kuinka täyteen 9-5:sen konehuoneen voi rompetta laittaa. :D
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Joukku kirjoitti:Hyviä kuvia ja järjettömästi palikoita noissa parissa kuvassa odottamassa asennusta.. Tuosta abbotista, ilmeisesti siitä ei loppupeleissä ollut niin hyvää sanottavaa? Uskaltaako tuolta tilata kamaa?

Silmään iski venttiilien jouset, eikös aerossa ole vakiona kaksoisjouset? Noissa kuvissa näkyy olevan yhdellä jousella. Tulivatko nekin abbotilta ja kuinkahan paljon jäykemmät nuo ovat? Luulisi kahden jousen tekniikan olevan jousivakioltaan huomattavasti jämymmät..
Tarkennuksena sen verran, että KAIKKI kuvien osat on jo autossa paikallaan ja auto käy ja kukkuu. :)
Ja ne kaksi kuvaa osista oli "inventaariosta", jonka tein kun niputus alkoi ja laitoin samalla muutamille ystävillä kuvat, kun eivät uskoneet, että nyt laitetaan autoa isolla kädellä...
Pitivät/pitävät edelleenkin minua vissiin vähän hulluna. :lol:
Edit: Eli se stage3 vai oisko jopa 3,5...

Eikä ole tuplajousia vakiona, ei ainakaa tässä ollut. :)
Ja jouset ei ole Abbotilta, vaan klracing:in kautta hankittu, kun ne ovat T7 kanteen suoraan käyvät. :saab:

Ja mitä tulee abbott racing:iltä tilaamiseen, niin pitkää pinnaa ja loputtomiin venyvää aikataulutusta se saattaa vaatia...
Että omalla vastuulla.
Tavarat kyllä tuli, kun niitä useita kertoja kyseli, että mikäs taas maksaa. :roll:
Viimeksi muokannut Juhaska, To Kesä 19, 2014 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Kuvien seassa on kameralla ja puhelimella otettuja ja suurinosa "ei niin hyviä" kuvia, että pahoitteluni siitä.

Tässä olisi sitten muutama kuva vaihteiston pajoituksesta, jotka rempan tekijä minulle lähetti, projektin edetessä: https://www.dropbox.com/sh/lbu2nq10q1au ... FiQZx57-ja

Jos tekijä sattuu lueskelemaan, niin ISO kiitos vielä ja kaiken kansan kuullen.
Homma olisi todennäköisesti jäänyt tekemättä tai ainakin päättynyt todella huonosti, jos hän ei olisi ottanut asiaa puheeksi. :)
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Ja tässä on nähtävissä se, mikä minua eniten ärsyttää autossa, eli entisen omistajan tekemiä vaurioita, auton maalipinnassa: https://www.dropbox.com/sh/23hsnyk0k163 ... wrEB9nxika

Uskon vahvasti, että ainakin etupuskuri on maalattu joskus uusiksi, kun yhden mustan listan päällä on maalia ja lakka alkoi hilseilemään yhden talven ajon jälkeen. :evil:

Maalipinta pitäisi hoitaa kuntoon, jossain välissä jos into vielä tulee. :roll:
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Eipä ollut hyviä kuvia, itse asennuksista, kun lähinnä kuvia vain missä vakio osat on irroitettuna pöydällä ja moottori pukissa kiinni, että niitä on porukka varmaan nähnyt tarpeeksi. :)

Sen verran voinee kuitenkin sanoa, että tehdas hoonauksetkin näkyi vielä, eli oikein mainio aihio alkaa laittamaan ja muutenkin oikein asiallinen moottori.

Ja toki, kun viime kokoonpanossa laitettiin kestävämpää osaa isoimmillle tehoille, kuin mitä autosta piti alunperin irti ottaa, niin edellis kesän pettymyksen jälkeen oli vähän helpompi jatkaa laittelua.

Tai no... Helppo ja helppo. :lol:

Suunnitelmissa on tosiaan sen flektikehyksen teko yhdelle isolle flektille, eli siitä taisi sitten tulla se vol. 4 tai jopa 5. :D
Sitten walbron pa-pumpun vaihto ns. "oikeaan" viinapumppuun, jos ja kun se joku kaunis päivä leipoo kiinni.

Sitten sille maalipinnalle täytyy näyttää ruiskua, että on vähän fiksumman näköinen auto.
Ja jos vielä vannetta innostuu laittamaan, niin tälläiset olisi komeat:http://www.wheelwright.co.uk/press-rele ... lloy-wheel

Saab ja kolmipuolainen vanne kulkee vain jotenkin käsikädessä, tai ainakin minusta sopii, kuin nenä päähän. 8)

Toki se säätö hoidetaan ensin.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Risto »

Juhaska kirjoitti:Ja jos vielä vannetta innostuu laittamaan, niin tälläiset olisi komeat:http://www.wheelwright.co.uk/press-rele ... lloy-wheel

Saab ja kolmipuolainen vanne kulkee vain jotenkin käsikädessä, tai ainakin minusta sopii, kuin nenä päähän. 8)

Toki se säätö hoidetaan ensin.
Kyllähän Saabeissa on myös potkupallovanteita käytetty: http://fullmoonwheels.com/
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Ei muuta kun kirvesaerot kehään ja mustaa maalia pintaan ;) itse niitä etsiskelin mutta millään ei järkihintaisia tahtonut löytyä niin päädyin 3spoke splitteihin. Nekin toimii kyllä kivasti vastaavan biilin alla ja näyttää sopivan erilaisilta :) https://www.dropbox.com/s/tj4xnlq2mld08yq/IMAG0339.jpg
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

On toki Saabin omissakin malleissa hyviä vanne vaihtoehtoja, mutta jotain edellä laittamani tyylistä olen itse katsellut. :)

Alunperin pitikin laittaa 18"-vanteet, kun suunnittelin myös pientä jarrupäivitystä, mutta päädyin alkuun tuohon ebc:n satsiin, joka nyt loppujen lopuksi ei ole vakiota paljoa kummempi, kuin vain tuntuvasti kalliimpi.
Redstuff paloilla pitäisi jarrutus matkan vielä mukamas lyhentyä, mutta alkaisiko niitä testailemaan vai hommaisiko heti suosiolla, kunnon jarrupäivityksen...

Talvirenkaatkin menisi siinä samalla uusiksi...

+Että autokuumekin vaivaa, vaikka kylmä kesä onkin. :oops:
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Redstuffit ainakin omien kokemuksien mukaan aika huonoja.
Lasittuu helposti ja poljintuntumakin on normipaloihin verrattuna kuminauhamainen.

Yellowstuffit on toiminu taasen tosi hyvin tuossa ratalelussa ja niillä kestää ajaa radalla niin monta kierrosta putkeen, että kuskista loppuu kunto, eikä jarrut siltikään näytä häipymisen merkkejä :).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Itsekkin lueskellut paljon negatiivisiä kokemuksia redstuff:eista, kuten esim. jarrutuspinta on irronnut palasta kokonaan yms mukavaa yllätystä, kun tarvetta jarruille tosiaan ilmenee. :)

Vaihtoehtoina ois sitten maptunin jarrupäivitys paketti tai hirsch:in vastaava.
Molemmat hintavia, mutta eihän se väärin ole, että ois jämyt jarrut alla? :D

Heittäisi ebc:llä vesilintua ja laittaisi taakse oem-jarrut ja eteen jompikumpi, edellä mainituista.

Vanteethan tosiaan pitää sitten hankkia, jos tähän hullutukseen TAAS aletaan. :lol:


Niin ja sitten vielä siitä AR:n "hybridi-ahtimesta", niin eipä se ollu mitään muuta ku vakio mitsu, kun nyt sitä tallilla tarkemmin katselin, kun auton konttia pakkailin. :evil:
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kyllä ne Aeron vakiolevyt ja kunnolla lämpöä kestävät palat esim. ferodo 2500 tai ebc yellowstuffit riittää tosi pitkälle...

Jos haluaa pikkusen parantaa, ni tilaa vaikka ebcn turbogroove levyt sitten eteen niiden parempien palojen kaveriksi.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Yellow stuff:ia voisi ehkä kokeilla jossain välissä, kun ei ne kauheana maksa täälä Suomessakaan. :)
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Tämä "tötterö" olis kyllä mielenkiintoinen nähdä livenä kun näin naapurikunnassa majailen.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Niin, no tämä on sellainen "kaukaa komea" yksilö, jossa ei kromi kiillä, eikä puhvelin nahka tuoksu. :lol:
Että tiedä kannattaako ihan asiasta tehden, lähteä katsomaan. :)

Nyt on +600km ajeltu testiajoa, kylä nopeuksista aina tuonne moottoritie nopeuteen ja ehkä karvan verran ylikkin, kun on pitänyt jotai ohittaa...
Ja hyvin käy ja kukkuu ja seoksetkin pysyy optimaallisella alueella. 8)

Sen verran tänään tehtiin autolle, että ystävä halusi melkein väkisin vaihtaa Ruotsin aikaiset kilvenaluset oikeanmallisiin, kun häntä on jo kolmisen vuotta häirinnyt liian pitkät kilventausta, niin mikä minä olen miestä kieltämään. :lol:
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 Aeron parissa puuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Sen verran päivitystä, että sain auton nosturille tarkistusta varten ja jouduttiin vaihtamaan uudet kupari-prikat veslinjan pitemmän letkun banjolle ja sitten sen suhteellisen suolaisen hintaisen garretin menopuolen nipan jouduimme kirimään myös.

Eihän sitä uskaltanut alkuun kiriä pää punaisena, kun oli niin hento kierre niin eiköhän tuo pirulainen ollut sitten löysännyt siihen malliin, että oli kevyesti öljyä valuttanut ahtimen päälle, toki määrähän ei ole desiäkään, että hyvissä ajoin huomattiin ongelma.

Jottei elämä olisi niin ruusuilla tanssimista, niin onnistuin sitten peruuttamaan kuskinpuolen takalokarin, hallin oven karmia vasten ja lommohan siitä tuli ja maaliakin lohkesi ja mustaa kumia tarttui maalipintaan. :evil: :evil:

Oma moka ihan täysin, kun katsoin olkapään yli, etten osu hallin omistajan pakuun ja lähdin kääntämään autoa puoli sekkaa liian myöhään, kun nosturille pitää ajaa vähän kaartaen....

Toivottovasti penkkitulos vähän lohduttaa sitten viikonloppuna, kun on taas mennyt suurinosa tekemisistä päin p*rsettä. :|
Vastaa Viestiin