Sivu 2/3

Re: 9000 Aero M94

Lähetetty: La Maalis 12, 2016 20:33
Kirjoittaja Swag-J
On ollut kiirettä diplomityön merkeissä. Autokin oli pari viikkoa pajalla, koska huomasivat, että lämppärin kenno on ihan entinen ja uuden saatavuus venyi. Vanha taisi olla jopa alkuperäinen kun siinä oli vielä Saab Scania tekstit! Lisäksi löytyi aiempien omistajien ansiokkaita ranetuksia. :roll: Esim. vetoakselin boorit oli hakattu ja rälläköity miten sattuun. Hyvä että saivat uuden suojakumin vaihdettua. Myös johtosarja oli ranetettu ja jätetty auki, mistä johtuen otti maihin polttaen ECU:n sulakkeen ja auto ei käynnistynyt. 8O No, nyt auto on melkein ehjä. Sovin, että vaihtavat vielä etupuskurin huhtikuun alussa. Onneksi Lappeenrannan Maptun on sentään kohtuuhintainen korjaamo ja J-P osaa huoltaa Saabit ammattitaidolla.

Ilmastoinnin sekoiluun epäiltiin myös tuota kennoa ja ACC-paneelia, sillä vikakoodeja Saabin testeri ei antanut. Oikeastaan ilmastointi toimiikin vähän paremmin uudella kennolla. Katsoin kuitenkin uudestaan lämpötilan haistelijaa ja huomasin, että vastuksen "piirilevy" on poikki. Saatoinhan sen kyllä äsken vahingossa rikkoa, mutta uusi pitää kuitenkin hankkia. Jospa ACC korjautuukin sillä.

Osaako joku sanoa, että mistä toimivan ohjaamon lämpötunnistimen saisi halvalla? Ja voihan autolla ajaa, jos otan cruisen boksin irti?

Re: 9000 Aero M94

Lähetetty: La Maalis 19, 2016 17:51
Kirjoittaja Swag-J
Oujeah! Enää ei tarvitse palella ja hikoilla! Sain nimittäin ilmastoinnin kuntoon. 8) Siitä olikin vain se haistelijan vastus haljennut. Nyt uudella haistelijalla kalibrointi näyttää 0 ja ACC toimii niin kuin pitääkin.

Ranetin myös ahtopainemittarin paikoilleen. Haaroitin alipaineletkun mittariston takaa ja otin mittarin lamppuun sähköt tuhkakupin lampulta.

Mutta aina kun jonkin asian saa kuntoon niin toinen hajoaa. Harmillisesti hätävilkun kuori halkesi eikä pysy enää kojetaulussa. Onneksi noita löytynee halvalla.

Re: 9000 Aero M94

Lähetetty: Ke Huhti 06, 2016 19:45
Kirjoittaja Swag-J
Nyt Aero näyttää taas Aerolta. On se vaan ehjänä kauniin syvän musta auto. :saab: Eli oikeanlainen puskuri vihdoin paikoillaan:

Kuva

Ahtopainemittari, siistimpi ratti ja brand-new rattinappulat istuvat aika hyvin:

Kuva

Kuva

Nyt pitäisi lähinnä hommata stage 3 kartat suorsalta ja korjata vihdoin se vakkari niin projekti olisi pääpiirteittäin valmis. Toki korissa olisi vielä vähän siistimistä jos haluaisi viimeisen päällä laittaa ja tuleehan tämä vielä monta kertaa porsimaan. Toivottavasti tämä saab kestää vielä vuosia ja ainakin puoli miljoonaa kilometriä saadaan rikki, sillä olisi harmi luopua kun rahaakin tähän on laitettu! :)

Re: 9000 Aero M94

Lähetetty: Ke Huhti 06, 2016 20:08
Kirjoittaja Tuha
Swag-J kirjoitti:Toki korissa olisi vielä vähän siistimistä jos haluaisi viimeisen päällä laittaa ja tuleehan tämä vielä monta kertaa porsimaan. Toivottavasti tämä saab kestää vielä vuosia ja ainakin puoli miljoonaa kilometriä saadaan rikki, sillä olisi harmi luopua kun rahaakin tähän on laitettu! :)
Sitten vaan lisää rahaa kiinni kun porsii ja kohti 500 tkm:n rajapyykkiä. :lol:

Re: 9000 Aero M94

Lähetetty: To Huhti 07, 2016 11:05
Kirjoittaja Cona
Musta on kyllä hyvä väri :saab:iin. 8)

Toivottavasti tekniikka kestää.

Re: 9000 Aero M94

Lähetetty: Pe Huhti 08, 2016 11:46
Kirjoittaja Swag-J
Noniin ja taas se porsi. Pitää suosiolla hommata vetarin niveleen uusi tripodi kun alkoi uudestaan ravistamaan ja vatkaamaan kiihdyttäessä. Tuttu saabismi näissä paljon ajetuissa. :evil:

Edit. Mutta kiitos teille kannustuksesta! :D

Re: 9000 Aero M94

Lähetetty: Su Huhti 10, 2016 15:46
Kirjoittaja Swag-J
Vaihdoin renkaita ja tunkki meni pohjasta läpi. Ei olisi pitänyt luottaa saksitunkin nostopisteisiin ja alkuperäiseen tunkkiin. :oops: Tästä lähtien vaihdan suosiolla hallitunkilla.

Kuva

Hitsaushommia tiedossa, eli onneksi on taas projektia :)

Re: 9000 Aero M94

Lähetetty: Su Huhti 10, 2016 21:05
Kirjoittaja tturku
Ei se hallitunkki autuaaksi taida tehdä. Jos menee omalla tunkilla läpi niin on syytäkin paikkailla vähän helmoja, kohtuu pehmeetä kamaa ovat silloin. Mulla oli aikoinaan parin sadan euron 900i -84, jonka ostin halvalla juuri siitä syystä, että leimalla oli pompannut usemman tunkin kiinnikkeen kohdalta, kun katsuri oli ruuvarin työntänyt läpi. Ei hirveästi muistaakseni ollut enään yhdessä tunkin kiinnikkeessäkään rautaa. Uutta peltiä tilalle ja leimalle. Pari-kolme vuotta toimi ko. auto sen jälkeen käyttöautona. Löytyy luultavasti useammasta kohdasta sitä pehmeetä sieltä helmoista jos tunkin kohdalta antautui.
Ei muuta kun kemppi kouraan ja tsemppiä hitsaukseen.

Re: 9000 Aero M94

Lähetetty: Ti Kesä 28, 2016 11:18
Kirjoittaja ruttunen
Katsastuksesta tuli hylky tunkin nostokohta vaurio .oli näköjään nostettu Hallissa saksinostimella väärin .pitää hitsata .Mitä tulisi huomioida kun hitsattavaks vien .kulkeeko oven alakarmissa sähköjohtoja .jotka voisi syttyä palamaan .ja onko joku hitsauttanut omasta autostaan .ja missä ois kiinnostunut tietämään hyvän hitsari . etelä Suomesta .

Re: 9000 Aero M94

Lähetetty: Ti Kesä 28, 2016 18:25
Kirjoittaja Killerhangar
Mikäs tuo ahtopainemittari oikeen on malliltaan? Näyttää vaan niin p*rkleen hyvältä. 8)

Re: 9000 Aero M94

Lähetetty: Ti Kesä 28, 2016 18:36
Kirjoittaja jannevillepetteri

Re: 9000 Aero M94

Lähetetty: Ti Kesä 28, 2016 21:29
Kirjoittaja Swag-J
ruttunen kirjoitti:Katsastuksesta tuli hylky tunkin nostokohta vaurio .oli näköjään nostettu Hallissa saksinostimella väärin .pitää hitsata .Mitä tulisi huomioida kun hitsattavaks vien .kulkeeko oven alakarmissa sähköjohtoja .jotka voisi syttyä palamaan .ja onko joku hitsauttanut omasta autostaan .ja missä ois kiinnostunut tietämään hyvän hitsari . etelä Suomesta .
Ei siinä mene johtoja kuin sen kynnyskotelon alla palkin päällä, eli ei huolta. Minä hitsasin itse ja sammuttelin palavaa alustamassaa märällä pesusienellä. Mieluummin kaveri apuun ja kunnolla vettä kuin palava auto. Aika helppo paikka hitsata ja tosiaan kun otat matot itse pois niin saat varmaan hitsautettua halvemmalla.

Re: 9000 Aero M94

Lähetetty: Ke Kesä 29, 2016 16:39
Kirjoittaja Kupari
Kateellinen olen kyllä tuosta mustasta väristä. On vaan hieno kun nähnyt livenä ja vanteetkin sopii hyvin mustaan autoon + 90 lukuuun.

Re: 9000 Aero M94

Lähetetty: Ke Kesä 29, 2016 20:06
Kirjoittaja Swag-J
Tosiaan se ahtopainemittari on TIM turbo boost gauge. Se sopii minunkin mielestä hyvin Saabiin.

Olen ajanut nyt toista viikkoa ja tuhat kilometriä Kimmon tekemällä stage 3 + t7 modi -softalla. Aero muuttui kerrasta ihan eri vehkeeksi ja vääntöä on kuin diesel-autossa, eli on 100 euron arvoinen softa. :)

Meni tänään jopa kerrasta läpi katsastuksessa. Inssikin sanoi, että on pohjaltaan muuten ihan siisti vaikka on vähän hitsailtu. Naureskelin inssin kanssa myös etusumuvalojen toimimattomuutta kun olin vaan teipannut umpiot mustalla teipillä. "näistähän on Trafi tiukkana" :lol: Näin mukavaa palvelua tarjosi Saimaan Autokatsastus.

Re: 9000 Aero M94

Lähetetty: Ke Elo 03, 2016 16:04
Kirjoittaja Swag-J
Fiksailin Aeroa kesälomilla sen minkä kerkesin. Ehkä fiksuimmat asiat mitä puuhastelin olivat heijastinpaneelin ja merkkien uusiminen, pyyhkijöiden maalaaminen, kuskin oven lukon reedin vaihto ja penkin selkänojan säädön korjaus vanhalla kunnon puutarhaletku sekä klemmarit patentilla. Lisäksi tuli tehtyä kunnon pesu, vahaus ja moottoritilan pesu. Kuvat puhukoot puolestaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Moottoritila ennen pesua:
Kuva
Tonnari ei ole vedestä moksiskaan kunhan poistaa sytytyskasetin ja kuivaa tulppien ympäristön hyvin paineilmalla

Ja pesun jälkeen:
Kuva
Mitä sinne nyt enää vaihtaa kun on silikoniletkut, uretaanipuslat, t7 modit ja uusi paisuntasäiliö? Harkinnassa on poikkituki.

Ei tullut lähdettyä tonnaritapaamiseen niin pidettiin omat Leppävirralla Jubileen ja Aeron voimin :D
Kuva
Eli muutama hevosvoima rivissä :wink:

Oikeastaan Aerossa ei ole enää muuta vikaa kuin sumuvalot eivät toimi, kattovalot eivät toimi ja vakionopeudensäädin ei toimi, vaikka vaihdoin boksin, poljinanturit ja alipainepumpun ehjiin. Olisi syytä katsoa maadoitukset. Vaihdekeppi vaihtuu parempaan kun jaksan purkaa keskikonsolin.

En oikein tiedä mitä tekisi odotellessa jakopää- ja kansiremppaa nyt 352tkm mittarissa. Kaikki nesteet, teräspunosjarruletkut ja laatikkoöljytkin ovat vaihtuneet. Nuo vanteet ja koko auto pitäisi kyllä ylimaalata jos haluaisi viimeisen päälle laittaa.