Tuplis on toiminut niin hyvin, että ei oikein ole tarvinnut mitään rassailla ja sitä myöten tännekään ei ole tullut päivitettyä.
Keväällä tuli korjailtua lämppärin säätönuppien kaapeleita, kun nupit olivat jäykkiä käännellä ja etenkin lämmönsäätönuppi tuntui laittavan hanttiin. Jotta kaapeleihin pääsee käsiksi, on sekä mittaristo, että hansikaslokero purettava paikoiltaan, sillä tuon lämmönsäätöpanelin päällä oleva hylly on kiinnitetty molemmilta sivuiltaan kojelautaan.
Kappeleita kiinni pitävät muovikannakkeet murtuvat helposti, jolloin kaapelit pääsevät vääntymään, eivätkä toimi kunnolla.
Tämän auton tapauksessa vain lämmönsäätövaijerin kiinnike oli murtunut, mutta irrotin silti varovasti myös muut vaijerit ja öljysin ne samalla ATF-öljyllä, mitä minulla on varattuna kaasuttimen vaimennusöljyksi. Lääkeruiskulla pipetoiden valuttelin vaijereihin öljyä samalla, kun liikuttelin niitä edes-takaisin. Säätönuppien liukukelkat voitelin vielä silikonirasvalla, joka ei vahingoita muovimateriaaleja. Lisäksi sidoin nippusiteellä lämmönsäätövaijerin tuohon kojelaudan runkoon kiinni. Tämän huollon jälkeen nupit alkoivat liikkua oikeinkin herkästi, eikä ole koko ajan sellainen tunne, että joku napikka jää käteen, kun sitä vääntää.
Tässäkin Saabissa alkoi kattoverhoilu jo vaatia huomiota, vaikka se nyt ei aivan hirveästi vielä roikkunut. Harmi, että lähtötilanteesta jäi kuvat ottamatta. Kattoverhoilussa oli pari reikää (ilmeisesti tupakasta) ja se pussitti jo nurkistaan. C-pilareiden verhoilut olivat jo takareunoistaan ihan riekaleina ja niiden ulkonäkö oikeastaan häiritsi eniten.
2-ovisessa mallissa katto mahtuu tulemaan helposti ulos apukuskin ovesta. Edes keskikonsolia ei tarvinnut irrottaa. Pilarien verhoiluiden ja turvavöiden, valaisimien, kauhukahvan ja vaatekoukkujen irrotuksen jälkeen katto tipahtaa alas ja kaikkiaan purku oli valmis ja katto ulkona autosta vaivaisen puolen tunnin työn jälkeen.
Irrotin vanhan verhoilun varovasti, ettei lasivillasta prässättyihin kattoon ja pilariverhoiluhin tule monttuja, joita pitäisi alkaa paikkailla. Kattoverhoilusta jäi lähes kaikki laminaattikankaan vaahtomuovit paikoilleen, joten ne piti poistaa, ennen uuden kankaan asennusta. Volkkarini laakea keulapelti toimi tässä hyvänä työalustana
Tällainen pino sinkilöitä irtosi kattoverhoilun taustapuolelta:
Nuo sinkilät/niitit ovat vähän erikoisempia, sillä ne leviävät ulospäin. Kotikonstein en pystynyt niitä korvaamaan, joten tyydyin vain liimaamaan uuden verhoilun taustapuolelle.
Vaahtomuovin jämät lähtivät kätevästi irti mokkaharjalla, jossa on keskellä myös messinkisiä harjaksia. Pyörivällä liikkeellä harjaamalla katto puhdistui yllättävän nopeasti, mutta silti hellävaraisesti. Karkeakin hiekkapaperi meni tässä hommassa heti tukkoon, eikä oikein tahtonut luistaa vaahtomuovipinnalla. Hiekkapaperia käytinkin sitten vasta vahtomuovin poiston jälkeen kevyisiin tasoituksiin ja pahimpien liimajämien poistoon.
Uuden verhoilun liimaamiseen käytin laadukasta spray-liimaa, jota meni kaikkiaan neljä purkkia katon ja C-pilareiden verhoilun vaihtoon. Verhoilu onnistui kaikkiaan oikein hyvin ja rauhallisesti tehden hommaan meni n. kolme iltapäivää/iltaa. Tässä autossa lasivillaiset verhoilun runko-osat olivat niin hyvässä kunnossa, ettei niitä tarvinnut korjailla ollenkaan. Lisäksi spray-liima ja hyvä, aavistuksen venyvä verhoilukangas edesauttoivat siistin lopputuloksen syntymisessä. Katon sain asennettua helposti takaisin yksin, kun laitoin kuljettajan puolen B-pilarin verhoilun ensin löysästi paikoilleen. Näin sain katon tuettua ylös, jotta pystyin samalla asentamaan apukuskin puolen B-pilarin verhoilun. Sitten katto olikin jo riittävän tuevasti paikoillaan, jotta sain muut tilpehöörit kiinniteltyä.
Päädyin lähtemään tämän kesän lomareissulle tällä Ysiysillä. Kaikkiaan matkaa kertyi ympäri Balttiaa n. 2500 km ja auto toimi täysin ongelmitta koko kahden viikon reissun ajan.
Tässä vielä pari kesäistä fiilistelykuvaa -kotimaan kamaralta kylläkin jo.
Seuraavaksi voisin keskittyä auton ulkonäön fiksailuun. Aavistuksen sporttisempaan suuntaan ajattelin muokata autoa, joten etu- ja takaspoilereita saa tarjota! Vanteiksi olen suunnitellut US-turboja, joista jätän keskilätkät pois. Pitää vain hankkia jotkin keskiökupit ja muttereille mustat suojahatut. Muutamia pikkukolhuja autossa on etenkin keulassa. Pitää yrittää niitä napautella suoriksi jossain välissä. Tai sitten käytän auton jossain fiksaamossa, jossa noista kolhuista varmaankin pääsisi näppärsti eroon.